How To: Comfortmodule 1-2-3 knipperlicht

Gestart door spijky, 05-02-2011 17:45:42

Vorige topic - Volgende topic

Hiker

"There is no way to happiness. Happiness is the way."
"Success is not the key to happiness. Happiness is the key to success. If you love what you are doing, you will be successful."― The Buddha

jrkalf

hehe, sterkte. Ik hoop niet dat het een gevalletje Goedkoop, .... duurkoop is.
shRek is verkocht!
---
Als het niet met een hamer te maken is, dan is het vast een elektrisch probleem.

razorx

Citaat van: jrkalf op 15-02-2011 22:42:47
hehe, sterkte. Ik hoop niet dat het een gevalletje Goedkoop, .... duurkoop is.
Yep!
Het zal vast wel werken, maar voor 10 euro meer heb je wat netters.
Ik neem aan dat heft printje het braaf zal doen na wat ordentelijk soldeerwerk, maar wat binnenkwam was ralle zut. ;)
Ach, nooit geschoten is altijd mis.

jrkalf

Gelukkig ben je in staat om het ordentelijk te maken. Sommige mensen hebben geen soldeer station om het even wat te verbeteren :)
shRek is verkocht!
---
Als het niet met een hamer te maken is, dan is het vast een elektrisch probleem.

Hiker

Het werkt, al blinkt hij wel 4 x, ipv 3 keer........
"Success is not the key to happiness. Happiness is the key to success. If you love what you are doing, you will be successful."― The Buddha

jrkalf

Natuurlijk, dat klopt.

Je activeert je knipperlicht 1x en daarna knippert je relais vrolijk nog 3x verder.
Pas na je eerste activatie wordt het relais wakker. Test maar eens; houdt je hendel 2x knipperen vast en je ziet dat het relais nog maar 2x na knippert.

Jelle
shRek is verkocht!
---

Hiker

Net even 180 km gestuurd en ik moet zeggen dat het wel weer erg relaxed rijdt!  :eusa_dance:

En wat een goeie duidelijke handleiding.TOP! :eusa_clap:

Ps: Het was wel erg vies en zwart daar onder/in het dashboard ;D

jrkalf

Citaat van: Hiker op 17-02-2011 08:30:46
Net even 180 km gestuurd en ik moet zeggen dat het wel weer erg relaxed rijdt!  :eusa_dance:

En wat een goeie duidelijke handleiding.TOP! :eusa_clap:

Ps: Het was wel erg vies en zwart daar onder/in het dashboard ;D
Eehm, dat is niet goed Hiker. Onder mijn dash is het namelijk nog steeds netjes schoon. Misschien moet je eens controleren of alle ventilatie slangen wel goed zijn aangesloten. Als er allemaal zwarte vuiligheid achter je dashboard zit, dan is het er toch op een manier gekomen.

Jelle
shRek is verkocht!
---

Hiker

mmm, maar eens in de zoekfunctie gaan zoeken naar een 'How to "maak de ruimte achter je dashboard schoon" .... ;D

groen V70

Hey mede roffelaars,

ik heb hem ook besteld, was niet op voorraad maar er lagen er nog 4 bij de importeur zei hij,

wordt het weer een stukje makkelijker.

hopelijk is het inbouwen geen probleem.
I have my Dream

Hiker

Zie hierboven. Het is wel aan te bevelen om de juiste tang te gebruiken om de  koppelingen vast te knijpen

Jaco S

Ik heb een hoop gelezen dat mensenn hem besteld hebben. Maar volgens mij zijn er nog niet veel die hem er in hebben geouwd!!

razorx

Aangespoord door bovenstaand berichtje vond ik dat het tijd werd mijn e-bay el-cheapo setje in te bouwen.

Ik vind het heel naar als ik aan de elektra van een auto moet werken waar aan "gekaaid" is.
De bedrading moest zo origineel mogelijk blijven.

Met de dremel een te grote connector (uit een overgebleven deur) op maat gemaakt.
Netjes verloopsnoertjes met kripkous gemaakt. Tijd om de boel vol goede moed te testen.
Niets.
Maar eens in Haynes gekeken. Op pin 4 en 5 komen op de originele steker ieder twee draden binnen.
De dikke draden gaan naar de lampen. Die zou je moeten onderbreken om mijn ebay schakelingetje te laten werken.
Ik neem aan dat het zelfde voor andere systemen geldt.

Ok verder pielen dan maar. Nu wil het dat mijn ebay printje ook relais heeft.
Met een werkende schakeling hoor je dus niet alleen het Volvo relais knipperen, maar ook die op het comfort printje.
Een vrij naargeestig a-rythmisch  "klek-tik-tok klek-tik-tok". Niet mijn idee van comfort. Weg er mee!
Waar het printje nu is weet ik niet.  :evil:

Tijd om na te denken:
Eigenlijk is het onderbreken van de draden naar de lampen om die vervolgens apart te schakelen vrij onpuur.
Wat je zou willen is dat de schakelaar van de richtingaanwijzer kunstmatig nooit korter, dan zeg 2 seconden actief kan zijn.
Dat kan met een overbruggings relais, transistor, mosfetje e.t.c. en een "one-shot" (soort van timertje).

In de Volvo (Alps) knipperunit zit een TA8026AP. Dat iC is verantwoordelijk voor het geknipper.
Omdat het een Japans ontwerp is zit er wat nog meer elektronica op ;) .

Uit de datasheet van Toshiba haalde ik dit schema:

In de Alps module is het in basis het zelfde.

De schakelaar voor de richting aanwijzer is het zelfde geschakeld. De bovenkant is pin 7 bij de alps, de onder resp. 4 en 5.
Je zou met een one-shot na een trigger de juiste pool van de schakelaar ongeveer twee seconden dicht kunnen houden.
Ik vermoed dat het nog simpeler kan.
Even een grove indicatie van mijn plan: Twee maal ongeveer onderstaand schakelingetje.
De ene met de bovenkant aan pin 7 van de Alps module en de onderkant aan pin 4.
De ander op pin 7 en 5.

Het leuke is dat zo'n beetje elektronica makkelijk in de originele knipper module past.
Mosfetjes zijn vermoedelijk een betere keuze i.v.m. de geringe spanningsval, dus minder dissipatie.

Gr.
Yits.

-edit- uiteraard moet de boel snel schakelen, de TA8026AP beschikt over slechte lampendetectie via de shunt weerstand RS.
-edit Motorola vervanger voor TA8026AP is UAA1041, reminder voor mij

razorx

Als je in bovenstaand schakelingetje de transistor door een thyristor verandert kom je al aardig in de buurt qua net schakelgedrag.
Marco kwam nog met een leuke: Hoe geef je een "vrachtwagen bedank signaal" met een schakeling als deze?

cas

Citaat van: razorx op 21-02-2011 20:30:48
Als je in bovenstaand schakelingetje de transistor door een thyristor verandert kom je al aardig in de buurt qua net schakelgedrag.
Marco kwam nog met een leuke: Hoe geef je een "vrachtwagen bedank signaal" met een schakeling als deze?

ja! daar baalde ik ook al van... nu maar 1x met alarmlichten  :(
Soms heb je van die dromen die je wakker houden,  tot je ze uitvoert....