The lady in Red and Yeti

Gestart door KIM, 06-02-2011 18:54:32

Vorige topic - Volgende topic

Sbv

Regels zijn al een tijdje zo. Misschien toch ook maar eens BE halen

cas

Citaat van: Sbv op 08-02-2011 12:21:41

echt met een paar uutjes gedaan  ;)  alleen wel dik pak geld kwijt. Maar altijd handig, als je opeens een autotje voor weinig ergens kan wegplukken  ;D

maar heb je je rijbewijs dus voor 98 of 97? zal dat even opzoeken. dan heb je dus je BE "gratis" gehad.
Soms heb je van die dromen die je wakker houden,  tot je ze uitvoert....

rifwachter

Citaat van: cas op 08-02-2011 12:25:25

echt met een paar uutjes gedaan  ;)  alleen wel dik pak geld kwijt. Maar altijd handig, als je opeens een autotje voor weinig ergens kan wegplukken  ;D

maar heb je je rijbewijs dus voor 98 of 97? zal dat even opzoeken. dan heb je dus je BE "gratis" gehad.

Nou echt niet !

Mijn rijbewijs heb ik sinds 1989 maar toen was er al geen gratis E bij B meer.
Volvo S70 2.5, Volvo 850R, Volvo S60R, Volvo V70 D5, Volvo S60 D5, Volvo C70 D5 en een citroën CX 2500 prestige turbo

Taranis

Tot 1 januari 1984 kreeg je het er gratis bij. heb het nu ook eerst maar even gecontroleerd op de site van het CBR

KIM

Citaat van: Taranis op 08-02-2011 11:49:36
Citaat van: )()()sT op 08-02-2011 11:06:46
Als oom agent je met een lege trailer aanhoudt, die bv. 2 ton mag hebben (of je dat nou geladen hebt of niet), dan kunnen ze tegenwoordig heel lastig doen. Klinkt krom, maar zo is het helaas wel tegenwoordig.

Je hebt gelijk! Net op de CBR site opgezocht en die regels zijn dus veranderd. Dit schema is wel duidelijk:

http://www.cbr.nl/imgcontent/BofBE.jpg

Als de toegestane maximum massa al meer is dan het ledig gewicht van de auto(en dat is dus wel met jouw aanhanger van leeg 600 kg) , dan moet je tegenwoordig al BE hebben :eusa_doh:

Dit geeft nog geen antwoord op de vraag of iemand met BE wel die aanhanger (leeg) achter de auto mag hebben.
Bovenstaande wist ik al en heb derhalve iemand anders laten rijden (Heb geen E).

haasje

Wat telt is het maximale totaalgewicht, of hij nu leeg is of maximaal beladen maakt niet uit.

Powerpete

ik als semi ouwe l.. heb m dus nog wel er gratis bij gehad, mijn broer heeft m een poosje terug erbij gehaald, nadat we erachter waren gekomen dat hij hoogst illegaal met de Vito en zijn grote caravan erachter over de 3,5 ton ging en dus BE nodig had.... sterker met zijn Seat leon mocht ie m wel trekken... dit kwam omdat het totaal toelaatbare gewicht van de Vito 2900 Kg is, en dan blijft er net genoeg over voor een tuinhuisje van 600 Kg .. een beetje caravan mag (ook hier weer max totaalgewicht) 1300 kg wegen..
zit je zo overheen.... dit is de eerste regel.

2e regel, als de aanhanger meer weegt totaalgewicht dan de trekkende auto leeggewicht, is het automatisch BE...

simpel gerekend, voor de meeste tandemassers met meer dan 1600 Kg totaal toelaatbaar gewicht die mogen we met de 850 dus niet trekken, staat op t kenteken..
wil je dan meer dan 1500 Kg erachter hangen heb je BE nodig omdat je anders over de 3,5 ton totaal toelaatbaar gewicht gaat, auto mag 2000 Kg wegen.
is dus regel 3....

ook kun je dan als economisch delict worden aangemeld, daar je een vervoerder die dit speciale transport uit had moeten voeren benadeeld... gaat erg ver..
ik kwam gisteravond nog een paardetrailer achter een focus tegen, die had ook voor gaas gegaan... :police:

in t geval van Kornelis, stouterd !!!, ondanks dat je iemand met BE hebt laten rijden, de 740 mag 1500 Kg trekken, en de 850 weegt alleen al meer....

Uitvoering Omschrijving van de inrichting       stationwagen
Aantal zitplaatsen       Niet geregistreerd
Aantal staanplaatsen       N.v.t.
Kleur(en)       GRIJS
Motor Brandstof       Benzine
Aantal cilinders       4
Cilinderinhoud       2316 cm³
Vermogen       115 kW
Vermogen (brom/snorfiets)       N.v.t.
Maximale constructiesnelheid (brom/snorfiets)       N.v.t.
Massa & laadvermogen Massa leeg voertuig       1.372 kg
Laadvermogen       N.v.t.
Toegestane maximum massa voertuig       1.910 kg
Massa rijklaar       Niet geregistreerd
Aanhangwagen Maximum te trekken massa:
- ongeremd       686 kg
- geremd       1.500 kg
- oplegger geremd       N.v.t.
- autonoom geremd       N.v.t.
- middenas geremd       N.v.t.

maar verder alles goed ?  ;D ;D

"Aerodynamics are for people who can't build engines." (Enzo Ferrari)

Sbv

Citaat van: cas op 08-02-2011 12:25:25

Ik heb mijn rijbewijs sinds 1990 dus helaas geen BE. Soms lijkt het me wel handig, maar wat zoeken leverde op dat je het in 1 dag zou kunnen halen voor rond de 560 euro

Powerpete

valt nog vies tegen.... eisen zijn vrij zwaar....

Vulk

cas

Veel spiegelen, en ff het achteruitrijden incl parkeren onder de knie krijgen.. Straatje keren enzo met 12 meter :-) is wel leuk ook nog! Tja.. Kost wel wat.
Soms heb je van die dromen die je wakker houden,  tot je ze uitvoert....

KIM

Citaat van: Powerpete op 08-02-2011 18:40:41
in t geval van Kornelis, stouterd !!!, ondanks dat je iemand met BE hebt laten rijden, de 740 mag 1500 Kg trekken, en de 850 weegt alleen al meer....

Ach, hij staat nu thuis. We hebben dus geluk gehad.

ulkeman

ziet er super uit zeg.

heb je hem met de slipcurses weer bij je om er mee te pronken?
ga je direct nog meer aanpassingen doen nu die zo ver uit elkaar is geweest. of zijn er dingen aangepast waar ik over heen gelezen heb?

ook lid van de firma list en bedrog.
afdeling dalfsen

maruska

1500 kilo voor een 850 die gestript is ?
met aanhanger, ja, dan wel.. maar een losse overgespoten framboos ? ;D
Accessoire verzamelaar - Bijna alle essentials in bezit
T-5R

Powerpete

Mark wat de aanhanger mag wegen hé..... en nu houden we  R over op..... :angel: