The lady in Red and Yeti

Gestart door KIM, 06-02-2011 18:54:32

Vorige topic - Volgende topic

innocenti

Citaat van: arjen850 op 09-02-2016 22:40:30
Citaat van: KIM op 08-02-2016 23:37:14
Wat tank jij dan netto?
In de R gaat max 47 liter en daar ligt de vloer niet hoger. De XC lustte vanmiddag 43 liter en toen was de tank toch vrij leeg. Om de vloer vlak te krijgen zal ik toch zo'n 4mm uit de vloerdelen moeten frezen.

het meest wat er in ging bij mij was 52,8 liter
Bij mij ook de max netto.

KIM

Ik zit voor de XC nog te wachten op de file die gebruikt kan worden voor de herkalibratie op LPG maar dan voor een T5 want de fuel trims zijn tegen het activeren van het motorlampje aan: 23%.
Afgelopen week ook nog naar Maarten geweest om een nieuwe bin te laden met een andere injectorkalibratie voor benzine + een aanpassing op de reactiesnelheid op het gaspedaal. Ook wilde Maarten testen of we de logging functie aan de gang konden krijgen.

Helaas is dat laaste niet gelukt maar we blijven proberen. De rustigere reactie op het gaspedaal kan ik een absolute verbetering noemen want dit neemt een van mijn grootste ETM ergernissen weg. Helaas zijn de fuel trims van de nieuwe bin minder goed dan de vorige, dus daar is nog wat werk aan te verrichten. Opgeteld bij de LPG afwijking geeft dat een fuel trim die je bij andere merken niet snel zult tegen komen:

Echt fantastisch dat regelbereik. Volgens Vida is een regelbereik aanwezig van -100% - 100%. Dat heb ik bij de merken waar wij voor werken nog nooit gezien.

En de R....
Dankzij de hulp van SB T5-R hebben we afgelopen donderdag een begin kunnen maken aan het bekijken van de schade aan de motor. Vanwege mijn rug probeer ik het voorover buigen en grote krachten uitoefenen een beetje te vermijden. Ook de sleuteltijd proberen we een beetje te beperken, dus na 2 uurtjes sleutelen konden we de R zo achterlaten:

Wat me opviel was dat onder het kleppendeksel te zien was dat regelmatig onderhoud en goede olie zich terugbetalen. Weinig vervuiling voor een blok dat 526.000 km lang niet open is geweest:

Gisteren zijn we rustig aan verder gegaan met het loshalen van de kop. Alleen de waterbuis, de turbo en de kopbouten moesten nog los dan kon de kop gelift worden.

Marjolein had donderdag al even voor 468 Euro aan pakkingen, keerringen, distriset en CV in Goes opgehaald, dus tesamen met de 2e hands kop die V70R^2 kwam brengen staat de montage vrijwel niets meer in de weg.

SB T5-R hield zich bezig met de oude kop:

Terwijl V70R^2 en ik ons bezig hielden met de schoonmaak van de meegebrachte kop:

En toen kwam natuurlijk het grote moment: Wat is er aan de hand dat de motor nog maar op 4 cilinders wilde lopen? Het bleek dat ik het bij het rechte eind heb gehad, want:

Dit was dus cilinder 2. Met het even op de juiste manier belichten kun je goed zien dat het snijbrander effect heeft plaatsgevonden op deze uitlaatklep:

De volgende vraag is dan natuurlijk: Hoe is het met het onderblok en de zuigers? Dat viel mij voorwaar alleszins mee:

Cilinder 1:

Cilinder 2:

Cilinder 3:

Cilinder 4:

Cilinder 5:

Natuurlijk zijn de hoonsporen op de kantelpunten van de zuigers inmiddels wel verdwenen maar voor 526.000 km vind ik dit geen hele slechte score. De enige cilinder die iets meer slijtage vertoont is cilinder 4: Die cilinderwand glimt net iets meer dan de anderen. De compressie van die cilinder was ook iets minder dan de rest.

Ach, ik denk dat met behulp van het andere koppie ik er nog wel een tonnetje bij kan zetten. Dat levert mij ruim voldoende tijd op om het revisie blok op orde te maken. De kleppen op de andere kop hebben in ieder geval weer redelijk wat vlees op de zittingen:

Ik heb besloten de kop maar wel even te vlakken zodat ik weer een mooi glad pasvlak heb. Montage zal later in de week gaan gebeuren.

Vulk

Klinkt veelbelovend! Ik ben benieuwd hoe het onderblok zich verder zal houden.

)()()sT

Goed bezig en wederom een mooie reportage. Succes met de verdere klus!

classicT5

Voor meer dan 5 ton, ziet het er heel goed uit. Geeft de burger moed, kwaliteit is in orde.

Succes kornelis, denk dat je hem snel weer rijdend hebt.

UserID6342

Mooi zo op de R Kornelis  :eusa_clap: :eusa_clap:  Ziet er zo keurig uit en het is dus toch alleen de kop.

TonV70R

Mooi Kornelis dat het waarschijnlijk alleen de kop is en dat je binnenkort weer kunt rijden.
Daarna in alle rust het andere blok gereed maken.

Ik vraag me dan altijd wel af, waar is dat stukje klep gebleven?

Mooi dat je steun krijgt van anderen als je rug even tegenwerkt. :eusa_clap:
Honda Supermagna 1987
Ducati 749 2006
MG TF 2002
Focus wagon 2012
Focus Wagon ST line 2022

Bouke

Dat stukje klep is verbrand door de bougie , daar zie je niks van terug.

KIM

Bouke, dit ontstaat ook als de klep op een kier blijft staan. Er ontstaat dan een snijbrandereffect langs de klep en de zitting. De bougie heeft daar niets mee te maken behalve dan dat deze het mengsel ontsteekt.

Lunadust

Kan zelfs veroorzaakt te worden door een losgeraakt stukje kool van de zuiger of de klep.
Techneut, geen dichter.

Piet

Klepzitting is een belangrijke warmteafvoer voor de klep.
Als de klep onvoldoende contact maakt met de zitting wordt de kleprand zo heet dat ie daar gewoonweg begint weg te smelten.

arjenT5R

Citaat van: Bouke op 14-02-2016 17:04:44
Dat stukje klep is verbrand door de bougie , daar zie je niks van terug.

:eusa_liar: :eusa_naughty:
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Bouke

Dat werd mij toen verteld :eusa_shifty:

KIM

Afgelopen maandag de kop maar even weggebracht om het aanlegvlak weer vrij te maken van wat oneffenheden. Altijd mooi zo'n schoon koppie:

Nu was het tijd om de klepseals te vervangen. Ik gebruik daarvoor een tool waarbij het mogelijk is om het vervangen ook met gemonteerde kop te doen. De hefboomconstructie van dat ding is niet helemaal optimaal en ik loop kans de kop te beschadigen bij deze werkzaamheid. Ik heb uitgevogeld dat een stukje van het deksel van een spuitbus een perfecte bescherming biedt tegen beschadigingen:

Op deze manier kan ik dan de klepspietjes verwijderen en daarna de schotel en de veer. Met een speciale tang kan dan de klepseal verwijderd worden:

In de nieuwe set klepseals van Volvo zitten naast de klepseals ook een setje condoompjes voor de klepsteel:

Die condooms gebruik je om de klepseals niet te beschadigen wanneer je ze over de klepstelen schuift; daar zitten namelijk de inkepingen in tbv de klepspietjes. De randen daarvan kunnen scherp genoeg zijn om de klepseal (eigenlijk een mini keerring) te beschadigen:

Vervolgens kunnen daar de seals dan overheen worden geschoven. Met een eigen gemaakt tooltje tik je dan de seal over de klepgeleider heen:

Vervolgens kunnen de veer, de schotel en de klepspietjes weer teruggezet worden. Als gevolg van het type tool was het terugplaatsen van de klepspietjes een lastig klusje maar het is uiteindelijk gelukt.

Gisteravond heeft SB T5-R wederom geholpen en hebben we de turbo gedemonteerd: Ik wil deze toch even inspecteren op eventuele resten van de klep die daar wellicht in terecht zijn gekomen. Ook even de cilinderruimtes schoongemaakt en voorbereid op de kopmontage:

Vervolgens kon de kop er op gezet worden en aangehaald:

Dus nu zit de kop er weer op en kan ik langzaam weer beginnen met opbouwen:

SB T5-R: Bedankt weer voor je hulp; ik waardeer het enorm!

Met mijn ruggetje begint het ook langzaam de goede kant op te gaan.

Vulk

Mooi werk zo! Veel beter dan snel een andere kop er op te gooien!