EGR software uitschakelen 2.5 TD/TDI

Gestart door jeroenloes, 10-02-2011 19:32:49

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Ludo


FGG

#31
Nou Ludo, als het loshalen van de slang en het sluiten van de slang niet volstaat, leg dan even uit waarom dat zo is. Misschien als je met iets van een argument komt dat ik er misschien iets in zie.

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

Gunnar

Omdat je nog altijd kan hebben dat de klep zelf open gaat staan (kapotte klep), waardoor je geen turbodruk kan opbouwen en de auto voor geen meter meer wil rijden.
www.medusa-motorsports.be
winnoc@medusa-motorsports.com
+32488868381

FGG

Citaat van: Gunnar op 03-06-2011 17:35:27
Omdat je nog altijd kan hebben dat de klep zelf open gaat staan (kapotte klep), waardoor je geen turbodruk kan opbouwen en de auto voor geen meter meer wil rijden.

Nou, en dat is bij mij blijkbaar niet het geval. De auto trekt als een lier, er branden geen lampje, roken doet ie een stuk minder.

Nog meer?

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

Bas850

Zit verschil tussen de tdi en de D, bij de TDI gaat er geen lampjes branden bij de D vanaf 99 gebeurt dat wel.
"to finish first, you first have to finish"

FGG

Kortom, niks mis met de 'operatie' op mijn V (tot dusver).

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

Gunnar

Ok, hier even het complete EGR verhaald uiteengezet:


Er zijn voor en nadelen aan het uischakelen van de egr, en elke methode kan een bijverschijnsel hebben.

Voordelen : inlaattraject wordt niet meer zo vervuild, motor houdt er wel van (tenzij hij een DPF heeft) en er zal iets minder roetvorming zijn.

Nadelen : Milieu houdt er niet zo van en in de winter duurt het langer voor de motor om op bedrijfstemperatuur te komen, vooral bij comonrailmotoren.



Uitschakelen :

1) oudere systemen, hardwarematige uitschakeling. Het afdoppen van het slangetje voorkomt dat de klep nog opengetrokken wordt. Het is aan te raden om hierbij ook nog metalen plaatjes te monteren. Ten eerste omdat de oliefilm die door het inlaattraject kruipt zich kan ophopen aan de egr klep en "zweten" kan veroorzaken. Ten tweede is er de kans dat intern de klep toch nog doorslaat en het uiteindelijk alsnog begeeft. (seen it happen)

2) nieuwere systemen vanaf 1998 en 2.5D labels achteraan op de auto. Via plaatjes of afdoppen slangetje geeft een emissiestoring over EGR flow. Er zijn verschillende manieren om in de software dit weg te halen. De egr functiebit uitschakelen, de EGR flow aanpassen en/of de fout triggering voor de storing weghalen of verleggen.
Wanneer er met de flowaanpassing gewerkt wordt, kan zonder plaatjes te monteren af en toe de klep nog even opengezet worden, zodat het oliefilm zweten verhaal afgekaart wordt.

Dus FGG, jouw methode is voor jouw type auto goed, maar om "mr murphy" een stap voor te zijn kan een plaatje erbij nooit kwaad.
www.medusa-motorsports.be
winnoc@medusa-motorsports.com
+32488868381

FGG


Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

Ludo

Citaat van: FGG op 04-06-2011 00:25:25
Ludo? :eusa_whistle:

Ja mooi.  ;D
Maar neemt niet weg dat degene die zich specialist noemt, het ook op een correcte manier mag doen.
De 10 of 15 euro voor zo'n plaatjes, zou het verschil niet mogen maken.  ::)

Vulk

Ik vind het ook als 'knutselen' klinken eerlijk gezegd, maar goed.

FGG

#40
Citaat van: Ludo op 04-06-2011 01:12:31
Citaat van: FGG op 04-06-2011 00:25:25
Ludo? :eusa_whistle:

Ja mooi.  ;D
Maar neemt niet weg dat degene die zich specialist noemt, het ook op een correcte manier mag doen.
De 10 of 15 euro voor zo'n plaatjes, zou het verschil niet mogen maken.  ::)

Als je een correcte specialist bent doe je 't niet. Het zit erop, het hoort erop. Klaar.

En op dit moment is je enige argument dat je 't als geknustel vindt klinken maar een goede basis heb je niet. Iets met een schoenmaker of zo...


Citaat van: Vulk op 04-06-2011 07:07:04
Ik vind het ook als 'knutselen' klinken eerlijk gezegd, maar goed.

Je achterklep erin hangen en in 't slot laten vallen zonder mogelijkheid om 'm weer open te krijgen is 'knutselen'. :evil:

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

Ludo

Citaat van: FGG op 04-06-2011 15:50:05
En op dit moment is je enige argument dat je 't als geknustel vindt klinken maar een goede basis heb je niet. Iets met een schoenmaker of zo...

Moet ik dan een argument hebben. ???
Ik neem wel even aan dat je geknutsel bedoeld?, de betekenis van geknustel ken ik niet.

Knutselen is voor doe-het-zelvers.
Daar kan en mag je dat van verwachten, maar zéker niet van iemand die zich specialist durft noemen.
Ik lees wel vaker je tekst die je als advies geeft, dat alles valt en staat met goed onderhoud.
Bij dit type specialisten zal je dus nooit op goed onderhoud kunnen vertrouwen.

Wat betreft de schoenmaker, zal ik even zwijgen, wil niemand kwetsen met feiten.

elianmars

Citaat van: FGG op 04-06-2011 15:50:05
Citaat van: Ludo op 04-06-2011 01:12:31
Citaat van: FGG op 04-06-2011 00:25:25
Ludo? :eusa_whistle:

Ja mooi.  ;D
Maar neemt niet weg dat degene die zich specialist noemt, het ook op een correcte manier mag doen.
De 10 of 15 euro voor zo'n plaatjes, zou het verschil niet mogen maken.  ::)

Als je een correcte specialist bent doe je 't niet. Het zit erop, het hoort erop. Klaar.



Dan moet je het ook niet (laten) uitschakelen  ::)

FGG

Citaat van: elianmars op 04-06-2011 16:56:39
Citaat van: FGG op 04-06-2011 15:50:05
Citaat van: Ludo op 04-06-2011 01:12:31
Citaat van: FGG op 04-06-2011 00:25:25
Ludo? :eusa_whistle:

Ja mooi.  ;D
Maar neemt niet weg dat degene die zich specialist noemt, het ook op een correcte manier mag doen.
De 10 of 15 euro voor zo'n plaatjes, zou het verschil niet mogen maken.  ::)

Als je een correcte specialist bent doe je 't niet. Het zit erop, het hoort erop. Klaar.



Dan moet je het ook niet (laten) uitschakelen  ::)

Klopt!

Tenzij ik er om vraag natuurlijk. :azn:

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

Spawater

Maar goed...terug naar de topictitel, is er al een bedrijf gevonden die het softwarematig kan uitschakelen zonder meteen de motor te "chippen"? (met mijn 2.5D lijkt me dat wel wat..)