EGR software uitschakelen 2.5 TD/TDI

Gestart door jeroenloes, 10-02-2011 19:32:49

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

jeroenloes

Beste allemaal,

We weten allemaal dat wanneer we de EGR afdoppen dat het mm lampje gaat oplichten.
Inmiddels ben ik in contact gekomen met een bedrijf welke voor mij software matig de sturing van de EGR klep wil/kan uitschakelen.
Ik kies er bewust voor om de motor niet te chippen. Dit gezien de km stand van 352000 km. IK wil voorlopig nog lekker doorrijden met deze auto.In mijn ogen heeft deze motor voldoende power. Tevens wil ik de automaat niet ter ziele laten gaan.

Hou jullie uiteraard op de hoogte.

elianmars

#1
Als je een TDI hebt, hoef je het niet softwarematig te laten uitschakelen. Dat is alleen bij de 2.5D nodig, i.v.m. een foutmelding.
Bij de TDI kun je 'm zonder problemen afdoppen.


Edit: Ik zie dat je toch een 2.5D hebt. Dan moet je 'm inderdaad softwarematig laten uitschakelen  ;D

pimsam

Of gewoon het lampje eruit halen. Is iets eenvoudiger en goedkoper.

elianmars

Citaat van: pimsam op 10-02-2011 23:10:02
Of gewoon het lampje eruit halen. Is iets eenvoudiger en goedkoper.

En als er dan een keer echt iets mis is, waarvoor het lampje moet gaan branden, wat dan?

pimsam

Dan merk je dat ook wel aan andere signalen (geen trekkracht, slecht starten, roken etc.) Heb ik geen lampje voor nodig.
Of andersom geredeneerd: bij welke storing gaat het lampje aan terwijl je dit niet zou merken aan het rijden én dat vervelende gevolgen kan hebben.

elianmars

Citaat van: pimsam op 12-02-2011 13:40:35
Dan merk je dat ook wel aan andere signalen (geen trekkracht, slecht starten, roken etc.) Heb ik geen lampje voor nodig.
Of andersom geredeneerd: bij welke storing gaat het lampje aan terwijl je dit niet zou merken aan het rijden én dat vervelende gevolgen kan hebben.

Onder andere als het brandstoffilter vervuild is en/of teveel vocht bevat.

pimsam

Hoe weet het motormanagement dat het filter verstopt zit of dat er water in zit? Er zit geen sensor o.i.d. op. De motor houdt in bij een verstopt filter en te veel water en dat merk je dus ook wel zonder lampje.
En als je goed onderhoud pleegt, heb je hier sowieso niet mee te maken.

elianmars

Ik heb toch echt gehad dat dat lampje ging branden. Filter aftappen en het lampje ging weer uit.

En dat filter was nog niet aan vervanging toe. Nog lang niet, trouwens.


Maar als jij je lampje er uit hebt gedraaid, moet je dat lekker zo laten. Ik zal niet zeggen dat je het niet moet doen, want ik heb zelf ook een tijdje zo gereden  ;) ;D

pimsam

En je merkte geen verschil in rijgedrag? Ik zal nog eens goed kijken of er toch een sensor op het filterhuis zit.

elianmars

Citaat van: pimsam op 12-02-2011 15:25:27
En je merkte geen verschil in rijgedrag?

Jawel, de motor hield in  ;D ;)

pimsam

haha. Had je dus geen lampje nodig. :eusa_whistle:

elianmars

#11
Citaat van: jeroenloes op 12-02-2011 20:55:55
Vind het lampje eruit draaien absoluut geen optie!!
Wanneer er daadwerkelijk iets mis is dan constateer je dat niet meer. Eigenlijk alleen pas wanneer er langere tijd is doorgereden. Dit kan fatale gevolgen hebben!!
Ik zie het als wanneer je het lampje van je airbag systeem eruit draaien. Systeem werkt dus dan gewoon niet meer.

Deze grappenmakerij past mij persoonlijk niet maar dat is een ieder voor zich.

Ik ga dus voor het afdoppen van de egr en dan software matig uitschakelen.

En dat ben ik dus met je eens. Toen ik de egr had afgedopt, ging het lampje branden. Op dat moment was er nog geen tuner die dit kon (of wilde) uitschakelen.
Een paar maanden later zou mijn wagen gechipt worden door Fasttech en zij konden de foutmelding wel softwarematig laten verdwijnen.

Ik heb toen het lampje er weer in gedraaid en het was leuk om te zien dat, toen ik de wagen weer ging ophalen bij Fasttech, het lampje ging branden tijdens starten en daarna netjes weer doofde.

pimsam

Maar geef me dan eens een storing die fatale gevolgen kan hebben voor een diesel en die je niet aan het rijden merkt?
Als je (bij wijze van spreken) naar de hoeren gaat, doe je dan ook 2 condooms om?

MICHEL306

Citaat van: pimsam op 13-02-2011 14:54:26
Maar geef me dan eens een storing die fatale gevolgen kan hebben voor een diesel en die je niet aan het rijden merkt?
Als je (bij wijze van spreken) naar de hoeren gaat, doe je dan ook 2 condooms om?

gewoon niet gaan scheelt 2 condooms....

elianmars

Citaat van: MICHEL306 op 20-02-2011 20:21:25
Citaat van: pimsam op 13-02-2011 14:54:26
Maar geef me dan eens een storing die fatale gevolgen kan hebben voor een diesel en die je niet aan het rijden merkt?
Als je (bij wijze van spreken) naar de hoeren gaat, doe je dan ook 2 condooms om?

gewoon niet gaan scheelt 2 condooms....

En een heleboel geld  ;D