hoe start jouw diesel bij deze extreme kou

Gestart door canecorsoeric, 10-01-2009 15:33:41

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

nakkie

Nieuwe gloeibougies gezet maar start nog steeds slecht ???. Sensor in koelwater losgetrokken anders krijg ik hem helemaal niet aan ??? ???. De sensor is ook nieuw.
En als klap op de vuurpijl vandaag een deuk in de auto ( eigen schuld), pilaar van de oprit geraakt met achteruitrijden :eusa_wall:

Zal de deuk binnenkort eruit halen als ik klaar ben met de laro.

ALF

Die van mij start zo goed, dat ik in principe zonder voor-gloeien de auto in één keer start. :D

850TVD

Ik lees veel berichten over start(problemen) v.d. 850TDI.  Ik heb het volgende probleem:
Mijn volvo 850TDI uit 1996(model1997) gloeit bij een koude start gewoon voor en slaat binnen 2x rondgaan aan. Rijdt dan als een zonnetje maaaar als hij eenmaal b.v. 15 min. of langer heeft gelopen en de motor dus warm is en ik wil daarna starten lukt dat niet omdat er niet meer voorgeloeid wordt. ??? krijg hem dan niet meer aan of alleen met langdurig doorstarten. :eusa_think:
Het temp.systeem wat regelt hoe lang hij moet voorgloeien werkt mijn inziens niet ok.  ???
Dit gaat ten koste van de accu en de rest. Ik heb de temp.sensor en het voorgloei relais en de gloeibougies vervangen en inmiddels ook de accu. De distributiesnaren zijn compleet vervangen en staat op tijd want als hij loopt dan rookt hij niet en trekt als een beest.
De auto heeft 3,5 ton gelopen en verkeerd in zeer goede conditie en krijgt alle onderhoudt.
Wie kan mij helpen met dit probleem of heeft dit zelf eerder gehad??


rpakuypers

Citaat van: 850TVD op 25-01-2011 09:11:23
Ik lees veel berichten over start(problemen) v.d. 850TDI.  Ik heb het volgende probleem:
Mijn volvo 850TDI uit 1996(model1997) gloeit bij een koude start gewoon voor en slaat binnen 2x rondgaan aan. Rijdt dan als een zonnetje maaaar als hij eenmaal b.v. 15 min. of langer heeft gelopen en de motor dus warm is en ik wil daarna starten lukt dat niet omdat er niet meer voorgeloeid wordt. ??? krijg hem dan niet meer aan of alleen met langdurig doorstarten. :eusa_think:
Het temp.systeem wat regelt hoe lang hij moet voorgloeien werkt mijn inziens niet ok.  ???
Dit gaat ten koste van de accu en de rest. Ik heb de temp.sensor en het voorgloei relais en de gloeibougies vervangen en inmiddels ook de accu. De distributiesnaren zijn compleet vervangen en staat op tijd want als hij loopt dan rookt hij niet en trekt als een beest.
De auto heeft 3,5 ton gelopen en verkeerd in zeer goede conditie en krijgt alle onderhoudt.
Wie kan mij helpen met dit probleem of heeft dit zelf eerder gehad??

Als dat lange doorstarten gepaard gaat met veel witte rook dan moet er eens naar de pomptiming gekeken worden. Ik herken dat van mijn eigen TDI en na een bezoek aan Jaap Pul op Urk bleek dat bij het vervangen van de riemen de timing van de pomp niet goed was. Na bijstelling nooit meer last ervan gehad.

Groet,
Roger

850TVD

Dank Roger voor het bericht.
Inmiddels bij de Volvo dealer geweest en de computer uit laten lezen.
Nader onderzoek wijst in de richting van de temp.voelers (3 stuks) in het koelvloeistof kanaal.(voor de motor staand rechtsachter)
Wanneer deze niet goed werken dan regelt de computer niet goed. Ook de thermostaat kan eventueel nog de oorzaak zijn omdat de motor niet warmer wordt dan 73 graden en ook dan regelt de computer het niet goed.
Later meer info.

850TVD

We zijn d'r uit! ;D :eusa_whistle: ;D
Dat wil zeggen na een bezoek aan Pul Motorrevisie te Urk waar ik zeer snel en vakkundig ben geholpen.
Dit zijn echt vakmensen die weten waarover ze praten (een aanrader) :eusa_clap:
De pomp timing was niet goed en na een half uurtje afstellen liep hij als nooit tevoren.
Na het eerder plaatsen van een nieuwe startmotor (op advies van Pul) was mijn probleem al bijna over echter direct na de start bleef hij onrustig lopen. Volgens Pul moet de motor voldoende rondgaan bij de start zowel koud als warm om voldoende in te spuiten mede omdat deze pomp ook elektronisch wordt aangestuurd.
Dit neem je bijna niet waar want volgens mij draaide hij voldoende rond maar toch niet goed genoeg zo bleek.
Nog even afwachten wat hij doet als hij 2-6 uur heeft stilgestaan maar ik denk dat het geen probleem meer geeft.( :eusa_think:)
Kortom; bij problemen met starten effe met Pul contacten. :eusa_hand:




rpakuypers

kijk, dat zijn goede berichten. Ik had er ook geen twijfels over, Jaap is zeer kundig. Zelf heb ik gisteren de gloeipitten vervangen en er bleek eentje van de oude serie overleden te zijn. Bij het losmaken bleek de rail (die je op de pitten plaatst) zware slijtage te vertonen maar ik heb hem nog even terug geplaatst. Na het starten meteen de motor weer uit want enkele retourleidingen waren lek en dus ook meteen vervangen. Vanmorgen bij het starten met -6 echter weer niet in 1 keer aan.

Maar weer verder zoeken ........

Groet,
Roger

850TVD

Roger,

Misschien wellicht handig om te controleren of je startmotor wel met genoeg toeren ronddraait.
Ik dacht ook dat hij wel snel genoeg rond ging maar toch niet voldoende bleek later :eusa_think:
Normaal zit er een 1.8Kwh starter op maar ik heb een 2.2Kwh starter gemonteerd en hij draait aanzienlijk sneller rond en slaat ook veel sneller aan.  :eusa_dance: (voorgloeien 5 sec en lopen maar na 1 omwenteling)
Bij warm(halfwarm) hoef ik niet eens meer voor te gloeien.
Volgens Pul krijgt hij anders te weinig brandstof bij de koude start.
Succes,
gr.Tom

rpakuypers

Citaat van: 850TVD op 28-02-2011 09:36:18
Roger,

Misschien wellicht handig om te controleren of je startmotor wel met genoeg toeren ronddraait.
Ik dacht ook dat hij wel snel genoeg rond ging maar toch niet voldoende bleek later :eusa_think:
Normaal zit er een 1.8Kwh starter op maar ik heb een 2.2Kwh starter gemonteerd en hij draait aanzienlijk sneller rond en slaat ook veel sneller aan.  :eusa_dance: (voorgloeien 5 sec en lopen maar na 1 omwenteling)
Bij warm(halfwarm) hoef ik niet eens meer voor te gloeien.
Volgens Pul krijgt hij anders te weinig brandstof bij de koude start.
Succes,
gr.Tom


Dag Tom,

daar heb ik nog niet bij stilgestaan ............ Ik zal eens zien wat er bij mij op zit en eens informeren naar het zwaardere type. Bedankt voor de informatie.

Groet,
Roger

thuur

Citaat van: 850TVD op 28-02-2011 09:36:18
Roger,

Misschien wellicht handig om te controleren of je startmotor wel met genoeg toeren ronddraait.
Ik dacht ook dat hij wel snel genoeg rond ging maar toch niet voldoende bleek later :eusa_think:
Normaal zit er een 1.8Kwh starter op maar ik heb een 2.2Kwh starter gemonteerd en hij draait aanzienlijk sneller rond en slaat ook veel sneller aan.  :eusa_dance: (voorgloeien 5 sec en lopen maar na 1 omwenteling)
Bij warm(halfwarm) hoef ik niet eens meer voor te gloeien.
Volgens Pul krijgt hij anders te weinig brandstof bij de koude start.
Succes,
gr.Tom


kWh? Ik denk dat je kW (kiloWatt) bedoelt ;D

De laatste is dan een motortje wat 3 pk levert..


Gr 8)