hoe start jouw diesel bij deze extreme kou

Gestart door canecorsoeric, 10-01-2009 15:33:41

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

canecorsoeric

Nou mijn V70tdi, met bijna 5 ton erop, heeft toch wat moeite met deze forse kou; 3 a 4 keer starten voordat de boel tot leven komt.
Chiaro e Tondo

Sten

niet stomme gloeistiften

gewoon oldscool voorgloeien

de boekhouder

Probeer eens 2 x voorgloeien voordat je start.
Wie rustig blijft in panieksituaties, is traag van begrip.
(dd.)

Topsport180

#3
De mijne had deze week al problemen en start nu kennelijk helemaal niet meer ! Ik heb vanmiddag tot wel 8 keer geprobeerd, zonder resultaat. De startmotor draait wel rond en heeeel af en toe lijkt ie ietsje verder te komen.

In juni is er een nieuwe en voldoende zware Volvo accu in gekomen en zijn 2 van de 5 gloeibougies vervangen. De andere waren volgens de dealer nog in orde. Ik baal enorm en zal morgen de ADAC moeten bellen.
Ik verdenk zelf overigens de goedkope diesel van de witte pomp en vrees voor "vlokken". Het was hier vannacht min 16 en de hele dag ook erg koud.

P.S. De C70 startte ineens ...
C70 T5 - 122.000KM - 275pk/395Nm - handbak - leer/alcantara. 440 TD - 207.000 KM - lederen bekleding, ABS, airbag, airconditioning, 15 inch
http://www.autoweek.nl/forum/read.php?18,2777375,2779221#msg-2779221

de boekhouder

Die van mij neemt wel iets meer voorgloeitijd dan normaal maar start vervolgens vlot. Als je bij witte diesel twijfelt, gooi er een litertje benzine bij !
Wie rustig blijft in panieksituaties, is traag van begrip.
(dd.)

hathü

Mijne is deze week voorzien van nieuwe gloeibougies, (zie topic gloeibougies)sleutel om en starten in 1x.

Esveldt

Citaat van: Topsport180 op 10-01-2009 17:28:12
De mijne had deze week al problemen en start nu kennelijk helemaal niet meer ! Ik heb vanmiddag tot wel 8 keer geprobeerd, zonder resultaat. De startmotor draait wel rond en heeeel af en toe lijkt ie ietsje verder te komen.

En dit heb ik nu ook precies hetzelfde. Ook net een nieuwe accu erin.

Vanochtend -8, eerst 5x voorgloeien per keer. Vervolgens 6x starten, werd er moedeloos van.
Uitgestapt even flink gescholden, 2 min. later weer 4x geprobeerd en eindelijk met heeeeeeeeeeeel veel moeite startte hij.

Vlokken in de diesel is toch niet meer van deze tijd? Of kan dat wel?
Moet zeggen dat het inderdaad een idee geeft alsof je start op stroop.

Het grappige is als ik, de avond ervoor (24.00 uur), een rondje heb gereden dat hij de volgende morgen beter start.

de boekhouder

Vlokken is niet meer van deze tijd nee, voor zover ik weet is de diesel daar tegenwoordig wel op aangepast (van "witte" diesel weet ik dat niet zeker).
Als je accu goed is, is het heel goed mogelijk dat niet al je gloeibougies nog goed werken.

Mijn vorige diesel starte onder "normale" weersomstandigheden goed, maar in de winter viel die door de mand; er bleek nog maar één goed en één redelijk te werken.
Wie rustig blijft in panieksituaties, is traag van begrip.
(dd.)

Topsport180

#8
Zo, de ADAC is net weg. Het is 1 grote ellende  >:( De accu was volgens die gast in perfecte conditie (is ook pas half jaar oud) en de startmotor doet ook flink zijn best, maar de dieselpomp kan gewoon niks met de smurrie die hij krijgt, aldus die man. De diesel in mijn auto is vrijwel zeker gaan vlokken en zolang het zo koud is en de boel niet goed ontdooit zal ie niet tot leven komen. Hij stelde voor om 'm af te slepen naar een warme hal, maar dan kan ik er op z'n vroegst toch pas maandagavond bij en dinsdag zou het aardig minder koud worden. Ik laat de auto dus gewoon staan (gelukkig had ik 'm net als de C70 bij de buren geparkeerd, aangezien die in Spanje zitten...) en ga maandag met de trein naar m'n werk (de V blokkeert de C :eusa_whistle:)
Maandagavond of dinsdag hoop ik de V dan weer te kunnen starten. Wanneer het bij temperaturen rond het vriespunt ook niet lukt dan heb ik pas echt een groot probleem.

Nu weet ik vrijwel zeker dat de witte pompen geen additief toevoegen ... al is het hier vannacht wel heel extreem geweest (min 16) ! Een andere optie is nog dat de dealer in juni 5 ipv 2 gloeibougies had moeten vervangen.
C70 T5 - 122.000KM - 275pk/395Nm - handbak - leer/alcantara. 440 TD - 207.000 KM - lederen bekleding, ABS, airbag, airconditioning, 15 inch
http://www.autoweek.nl/forum/read.php?18,2777375,2779221#msg-2779221

kyro

de afgelopen 2 weken tot gisteren, was 1x voorgloeien genoeg en starte ie meteen !  ( zat er niet meer dan 10 uur tussen uitzetten en starten)
vanmiddag,  (na 17 uur na uitzetten) kreeg ik 'm niet aan, na 1x voorgloeien
na de 2de poging kwam ie met moeite tot leven !

pvdbogaard

gelukkig start mijn v70 nog altijd in een keer , na een paar seconden voorgloeien maar het is hier dan ook maar -9 graden geweest.

de boekhouder

Als de diesel eenmaal is gaan vlokken, moet het brandstoffilter dan niet vervangen worden ?
Wie rustig blijft in panieksituaties, is traag van begrip.
(dd.)

Lampje

Ik heb geen diesel en start met LPG op benzine.

Drie nachten geleden vreeste ik ook het ergste; het zou bij ons -12 worden.

Heb 's avonds een 2000W ventilatorkacheltje onder het blok klaar gezet met wat verlengsnoeren.

's Ochtends bij opstaan stekker in stopcontact gedaan en kachel slaat dan aan.

De motorkap slaat normaal mooi wit uit, maar in het midden is er nu een grote blauwe circkel ontdooit. De warmte stijgt dus mooi het motorcompartiment in nadat de warme lucht langs de onderkant van het blok gestreken is.

De accu warmt ook een beetje op, wat goed is voor het startamperage.

Dan het starten. Die electrische kachel moet ik natuurlijk opruimen, anders kraakt het zo bij het wegrijden. Dan zet ik de stadlichten van de roffel aan.

Twee minuten later stap ik dan in, lampen weer uitzetten en het binnenste van de accu, vloeistof en platen, is dan ook lichtjes opgewarmd, waardoor die een hogere kracht kunnen leveren om de boel rond te draaien.

Altijd 1e keer starten is lopen! Mooi hoor, voor zo'n oud beestje. :eusa_boohoo:

Marc O.

Citaat van: Lampje op 10-01-2009 22:56:46
Altijd 1e keer starten is lopen! Mooi hoor, voor zo'n oud beestje. :eusa_boohoo:

Doet ie bij mij ook (óók na een nachtje -16), maar daar heb ik geen 2KW lamp voor nodig hoor ;) Al draaide de startmotor vanmorgen vrij langzaam. Waarschijnlijk gisteren te veel korte ritjes (paar kilometer) gemaakt, waardoor de accu niet goed kon bijladen.
...The Nile isn't just a river in Africa...

Topsport180

Citaat van: de boekhouder op 10-01-2009 22:41:30
Als de diesel eenmaal is gaan vlokken, moet het brandstoffilter dan niet vervangen worden ?

Zou goed kunnen, ach ik heb voor de 19e toch een afspraak staan voor de kleine beurt. Eerst maar eens zien dat de auto uberhaupt weer eens tot leven komt en daarna de techniek helemaal nalopen.
Momenteel is het hier alweer min 10 dus voorlopig rijdt ie nog niet ...
Overigens startte de auto bij hele lichte vorst altijd zonder problemen.
C70 T5 - 122.000KM - 275pk/395Nm - handbak - leer/alcantara. 440 TD - 207.000 KM - lederen bekleding, ABS, airbag, airconditioning, 15 inch
http://www.autoweek.nl/forum/read.php?18,2777375,2779221#msg-2779221