gloeiplugkabel

Gestart door Ewout Schalkwijk, 28-02-2011 08:38:31

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Ewout Schalkwijk

Vanochtend bij -4 graden zonder motorwarmer geprobeerd de auto te starten. Wat een drama! Vorige week in Nederland nog twee keer uitgebreid bij de Volvodealer geweest, dus ik dacht dat alles nu wel helemaal top zou zijn.

Ik vermoed dat de stroomleiding naar de gloeibougies gaar is. Die zag er al niet top uit, maar is waarschijnlijk nu echt stuk. Weet iemand (met Vadis) wat het nummer daarvan is? en kan iemand met misschien vertellen hoe het vervangen moet worden? Het zelfde geldt eigenlijk ook voor de koelvloeistofgloeipluggen (scrabblewoord??)
Het gaat om een '98 V70 TDI.

Mijn dank is verpletterend, doch niet dodelijk :-)

Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

elianmars




Plaatje is klikbaar voor groter formaat  ;)

UserID6342

Die draadbruggen zijn ondingen bij de diesels, wat ik hier heel vaak doe is van 6mm2 draad en 2 gele AMPoogjes brugjes / lusjes maken dus van de ene gloeiplug naar de volgende gloeiplug toe.  Daarop sluit je de hoofdkabel aan vanaf het relais en je lost slechte contacten, halfgare strips, etc. meteen op.

Een diesel moet met -4 makkelijk starten, heel simpel en al helemaal zonder motorverwarming.

Ewout Schalkwijk

U is een geweldenaar ;D ;D ;D

Du får takker av en takkful mann ;-)

Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Ewout Schalkwijk

Citaat van: Dirk342 op 28-02-2011 09:22:23
Die draadbruggen zijn ondingen bij de diesels, wat ik hier heel vaak doe is van 6mm2 draad en 2 gele AMPoogjes brugjes / lusjes maken dus van de ene gloeiplug naar de volgende gloeiplug toe.  Daarop sluit je de hoofdkabel aan vanaf het relais en je lost slechte contacten, halfgare strips, etc. meteen op.

Een diesel moet met -4 makkelijk starten, heel simpel en al helemaal zonder motorverwarming.

Hij heeft ook eerder bij -25 goed gestart zonder verwarming, maar ik denk dat de laatste keer de aanraking te veel is geweest. Van die draadbruggen snap ik het niet helemaal, maar ik denk dat deze set het zo'n 13 jaar heeft volgehouden. Niet slecht dus. Ben benieuwd wat die Noren daar weer voor durven te rekenen.

Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Taranis

De mijne was geloof ik iets van 80 euro. Ik heb er nog 1 liggen van mijn V70. Ligt er al bijna 2 jaar, nog nieuw in de verpakking. Doe iets leuks en ik stuur 'm op naar Noorwegen :)

Vervangen is relatief simpel, alleen moet je zelf de draad aan de bestaande draad vanaf je gloeiweerstand prutsen. Doe dat wel goed ;)

rpakuypers

Kijk, die moet bij mij ook vervangen worden want het rubber is helemaal gaar ............

Groet,
Roger

Ewout Schalkwijk

Er gaat er eentje aankomen, wordt helemaal ingevlogen vanuit Zeeland. :eusa_dance: :eusa_dance: :eusa_dance:

Dank voor je aanbod Ronald. :eusa_clap:

Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Taranis

Graag gedaan, maar stuur wel nog even je adres ;)

Ewout Schalkwijk

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Ewout Schalkwijk

#10
Goed, vandaag de stoute schoenen aan getrokken om de kontaktbrug te vervangen. Na dat ik eerst succesvol de meelooprol van m'n multiriem heb verwisseld, voelde ik me helemaal goed en durfde de kontaktbrug ook wel.

Oude kontaktbrug eruit en nieuwe erin, zover zo goed. Maar toen ik wilde controleren of er een directe lijn van de kontaktbrug naar de gloeidinges-zekering, kon ik niet gewoon doormeten. Voor de zekerheid op de foto: De linker dikke rode kabel ziet er helemaal gelijk uit als die van de kontaktbrug. Toch kan ik niet meten tussen de ene kant van de kabel (gloeidinges-zekering) en in een gloeibougies huls. Dus als dit een kabel was zonder onderbreking zou dat wel zo moeten zijn....toch???

Zit er nog ergens onderweg iets tussen? Een relais bijvoorbeeld? Ik heb sinds een aantal dagen Vadis, maar ben nog lang niet thuis in hoe het werkt. Wie geeft mij een bevestiging of andere info? Vanavond gaat het weer een graadje of 10 vriezen, dus als ik morgen ergens naar toe wil dan moet ik wel kunnen gloeien :eusa_pray:


Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

UserID6342

Even hardop proberen te denken (heel gevaarlijk, ik weet het).  Volgens mij is de rode de accukabel en zou je op contact continu + moeten meten, dus 12V.  De roodwitte gaat meen ik naar de gloeibougies toe en met contact uit zou je, als je je multimeter op doormeten zet een signaal moeten krijgen met het ene pennetje op de gloeibougies en het andere pennetje op het contact bij het relais.  Ik twijfel nu alleen of ik de kleurcodes uit mijn hoofd juist zeg.

Vergis je overigens niet, de relais van dit type sneuvelen vaak. En dan is het ook meteen gebeurt met het gloeien.

Taranis

Waarom heb je die oude wit/rode draad er aan laten zitten? De nieuwe contactbrug had toch een effen rode ommanteling? Waarom heb je de nieuwe draad niet volledig tot aan dit kastje doorgetrokken? Heb je de oude draad ergens afgeknipt en de nieuwe eraan geplakt? Want dan neem ik aan dat de onderbreking daar in zit...

Ewout Schalkwijk

Citaat van: Taranis op 11-03-2011 18:55:13
Waarom heb je die oude wit/rode draad er aan laten zitten? De nieuwe contactbrug had toch een effen rode ommanteling? Waarom heb je de nieuwe draad niet volledig tot aan dit kastje doorgetrokken? Heb je de oude draad ergens afgeknipt en de nieuwe eraan geplakt? Want dan neem ik aan dat de onderbreking daar in zit...

Nee, ik heb nog helemaal niks gedaan. De brug zit op z'n plek. Dus vast op de gloeibougies. De kabel ligt verder nog los, maar ik vroeg me af welke route ik met die rode kabel moest volgen. Ik meende dat ik richting die grote zekering moest. De kabels op de foto zijn allemaal dus nog origineel en niet geknipt oid.
Ik kan nergens iets vinden hoe de kabelrouting hoort te zijn, en de originele kabel verdwijnt in zo'n ribbelbuis naar beneden en verdwijnt, zoals het lijkt, ergens onder het blok.

De zekering op de foto leek mij het laatste deel voordat de stroom op de gloeibougies gaat.

Mijn idee was dus ook om de rode kabel van de brug rechtstreeks op de plek van de rode kabel op het zekering-geval aan te sluiten. alleen bij controle kon ik niet meten tussen die rode kabel en de gloeibougies. Ik hoop dat iemand me snapt want het uitleggen is lastig, vooral ook omdat ik niet weet wat de functie van die zekeringhouder is. Niet alleen zekering, want in totaal lopen er wel 5 kabels.

Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Ewout Schalkwijk

Citaat van: Taranis op 11-03-2011 18:55:13Waarom heb je de nieuwe draad niet volledig tot aan dit kastje doorgetrokken?

Ik dacht ook dat het zo moest. Maar in de doormeetstand op de oude nog steeds aanwezige kabel, krijg ik geen contact vreemd genoeg.

Vanochtend met min 11 graden maar weinig startproblemen, dus ik denk dat een eventueel relais nog gewoon werkzaam is
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein