wegvallen power

Gestart door hans67, 01-04-2011 22:43:07

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

thuur

Citaat van: hans67 op 04-04-2011 21:07:18
Update / HELP!

Ik hebnogmaals de slangen gecheckt en geknepen en het inlaatgedeelte onder druk gezet en er kwam een beetje lucht langs de aansluiting van de grote inlaatslang aan het spuitstuk. Maar dat zal ie altijd wel gedaan hebben.

Je bedoelt waar hij tegen het gasklephuis zit, of waar de stationairregelaar op zit?

Als je er druk op zet met de slang van de stationairregelaar afgedopt, lekt ie dan ook?

Citeer
Als er geen luchtmassameter is, dan maakt een lekkage vóór de gasklep toch weinig uit aangezien het systeem toch niet meet en dus ook niet weet hoeveel lucht daar stroomt???

De inlaattemperatuursensor en MAP sensor (zwart kastje met groene stekker en vacuumaansluiting boven de radiator) bepalen de luchthoeveelheid in jouw geval (berekende waarde).

Citeer
Is er een manier om te checken of de lambdasonde kapot is?
Ik heb dat nu meerdere malen gehad en vervanging loste het probleem toen op. Het enige verschil is dat nu de computer van de garage de storing niet herkent, en dat na het bezoek aan de garage (met vervanging nokkenassensor) nu het toerental hoger is geworden.

Ik kan zelf niets anders meer verzinnen en denk aan vevanging van de Lambda, wilde gok......  :-\

Om nou zo maar 200 euro uit te geven....

Tja, CO laten meten bij een APK station? Daar staat 9 van de 10x ook de lambdawaarde op het scherm.


Gr ;)

hans67

Inderdaad, die moet wel goed lopen ;D

Ik leen graag even een Lambdasonde, ik wil er ook wel één overnemen als het werkt.
Iemand in de buurt van Boxtel, eindhoven die er eentje heeft liggen van een 1996 10 klepper?

Gr. Hans

Jack v

Citaat van: hans67 op 05-04-2011 12:36:41
Inderdaad, die moet wel goed lopen ;D

Ik leen graag even een Lambdasonde, ik wil er ook wel één overnemen als het werkt.
Iemand in de buurt van Boxtel, eindhoven die er eentje heeft liggen van een 1996 10 klepper?

Gr. Hans
Dirk
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

hans67


Jack v

Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

hans67

Hey Thuur,

Ik bedoelde de (minimale) lekkage langs de grote slang vanhet luchtfilter naar het inlaatspruitstuk. (is inmiddels gedicht). Langs de stationairregelaar (en z'n slangen) lekt niks.

De Mapsensor / temperatuurmeter is kennelijk niet van invloed als ik de foto van Ulkeman moet geloven. ;D

Let op: het is niet een klein probleempje met een klein luchtlekje> Hij loopt op gas een paar minuten en verliest dan volledig vermogen en slaat bijna af. dan overschakelen op benzine en loopt weer een paar minuten en verliest ook vermogen, enz enz. Al omschkalend komen we nog ergens, op hogere snelheid beter dan op lage.
Deze problemen zijn identiek aan de kappotte Lambda eerder (behalve dat Volvo nu geen probleem uit kan lezen). Het hoge stationair toerental kwam pas na de vervanging van de nokkenassensor. :eusa_doh:


Gr.
Hans

hans67

Update: de sensor is onderweg....

hans67

Goed  ;D en slecht  :( nieuws.

Eerst  goed: nieuwe lambdasensor gemonteerd  en het vermogen valt niet meer weg! ;D Dus hij was toch stuk, ondanks dat de garagecomputer zei van niet!! Het originele probleem is opgelost.

Dan het slechte nieuws: stationair loopt ie nog te hoog, 1500 toeren met de electrische aansluiting van stationairregelaar los, en als ik 'm aansluit gaat ie nog harder lopen.
Eerder in dit stuk zei Thuur dat de krukassensor het toerental en het BDP van cilinder 1 meet. Is dat de sensor die boven het vliegwiel zit? en kan die een oorzaak zijn?

Het toerental is pas hoger geworden na het bezoek aan de garage dus misschien hebben ze iets "aangeraakt" bij het verwisselen van de nokkenassensor.

Met de oude nokkenassensor gemonteerd bijft ie te hard lopen, de stationairregelaar is nu 3 x achter elkaar gereinigd, ze hebben niet aan de afstelschroef van de gasklep zelf gezeten, ik heb het inlaatsysteem onder drukgezet en het de lucht ontsnapt alleen nog uit een dun los slangetje (dat ik daarna weer vast zet ) dus vacuum  zal het niet zijn (sterker nog, het systeem is nog nooit zo dicht geweest. Kan mijn gasklepsensor zijn "0"-stand kwijt zijn ???           

Jack v

alleen als ze aan het stelschroefje gedraait hebben, en er is vorige week duidelijk iemand  gewaarschuwd om daar toch serieus af te blijven. Maar je TPS mag niet kraken zoals Thuur reeds vermelde.
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

hans67

Kraken doet ie niet en er is niet aan de schroef gedraaid, dus de sensor is het waarschijnlijk niet.

hans67

Het hoge stationair is weg wanneer ik de slang van de stationairregelaar afdicht. Dan slaat ie zelfs bijna af, zoals het ook hoort ... ;D
Zeker nu alle vacuumlekjes wel zijn verholpen ondertussen :laugh:

De regelaar heb ik nu tig keer schoongemaakt, maar ik zie iets raars:
Als ie in de "dicht" stand staat, staat het klepje/schuifje toch een kiertje open. Maar niet aan de kant waar ie naar toe draait, het lijkt dus alsof ie te ver dicht is, waardoor ie weer iets open staat. Als hij gaat regelen draait ie dus eerst dat kiertje dicht (minder lucht) en daarna komt dan de opening aan de "goed"kant.
Is dat goed??, of moet ik eens een andere proberen ???


Als ik hem aansluit loopt de motor weer 1500 toeren stationair, en even daarna krijgt de regelaar ook nog een signaal om open te gaan en gaat het toerental verder omhoog.


Graag jullie oordeel.

hans67

Een andere stationairregelaar lost het niet op. 200 km gereden zonder de regelaar en dat ging goed. Maar met de regelaar loopt ie na de start terug van 1500 naar 1000 toeren en loopt dan weer langzaam (in een minuut) omhoog naar 1500 toeren.

hans67

Meer nieuws: het is niet de TPS (gasklepsennsor) Dank Thuur voor een vervangend exemplaar :D !!
Heeft iemand een idee waarom hij staionair hoog loopt, terwijl het niet de lambde\asonde, nokkenassensor, vacuuumlekkages, stationairregelaar of gasklepsensor is? en de computer leest geen foutcode... ???

groeten,
Hans

Jack v

De mijne deed het van de week net voordat de brandstofpomp het half begaf en de tank bijna leeg was. Misschien een heel arm mengsel?
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

hans67

probleem opgelost ;D, het hoge staionair lopen is over na 150 km rijden met de nieuwe gasklepsensor..."vanzelf" . Dat zal wel inleren zijn!