Diepe trillende koppeling

Gestart door mauricenl, 07-05-2004 15:43:57

Vorige topic - Volgende topic

mauricenl

Na 15 jaar VAG rijden, ben ik sinds kort dan eindelijk eigenaar van Echte auto ;D ......een zwarte 850 Estate 2.5 10V op LPG met maar liefst 294.000km op de klok.

De vorige eigenaar heeft er onlangs een nieuwe koppeling in laten zetten.

Wat mij opvalt is dat ik het koppelingspedaal wel erg onderin moet trappen om te ontkoppelen. Eenmaal ingetrapt, loopt de boel wel vrij (ik voel tenminste geen trillingen en de auto blijft stil staan). Wanneer ik mijn voet, 2cm optrek begint de koppeling al te pakken.

Daarbij komt dat de versnellingsbak niet lekker in zijn 1ste versnelling gaat bij stilstand, wel als de auto nog een beetje rolt.

Bij het wegrijden uit stilstand trilt de auto ook.

Is dit  normaal en gewoon ff wennen (na zoveel jaren volksfietsen en ringen gereden te hebben) of is er (zelf) wat aan doen?

Alvast dank voor jullie reactie's.

Reitse

Dat inleggen van de eerste versnelling herken ik wel een beetje. Koppelingscylinders laten ontluchten deed wonderen bij mijn auto.

Egon

Ik heb geen last van een diepe koppeling, maar de rest van wat je beschrijft heb ik ook met mijn volvo (2.5 10v, LPG, uit '95).

Met name als de auto langere tijd (aantal uren) heeft stilgestaan, kan de 1e versnelling moeizaam worden ingelegd vanuit stilstand. (Hetzelfde geldt voor de achteruitversnelling)

Het schakelen (1e versnelling en achteruit) gaat makkelijker als ik een tijdje heb gereden.

Vreemd genoeg ondervind ik af en toe geen enkel probleem bij het schakelen.

Daarnaast trilt de koppeling bij mijn volvo ook bij het optrekken vanuit stilstand.

Navraag bij een volvo monteur leert het volgende:
- het 'bibberen'  van de koppeling bij het optrekken vanuit stilstand duidt op slijtage van de koppeling.
- als het inleggen van de 1e versnelling stroef gaat vanuit stilstand (maar niet altijd) dan komt dat door het 'plakken' van de koppeling.

In beide gevallen is vervanging van de koppeling  noodzakelijk.

Je schrijft echter dat de koppeling onlangs is vernieuwd, maar een 'diepe' koppeling is volgens mij ook een indicatie van (gevorderde) slijtage.

Succes ermee,

Egon

Reitse

Mijn 1/R gaat ook wel eens moeilijk maar lang niet altijd. Heb het al 30.000 km (of meer) maar het wordt niks erger. Ik denk eerder dat het een beetje slijtage ergens in de bak is...

mauricenl

Vandaag ben ik bij de Volvo langs gereden en die vertelde me, "hoe dieper het ontkoppel punt ligt, hoe nieuwer de koppeling". Hoe hoger de koppeling aangrijpt des te versleten de koppeling is.

Voor het hakerig schakelen naar de eerste of achteruit, is deels slijtage maar verversen van de olie schijnt ook te helpen.

Vandaag "het Haynes Volvo boek" besteld op Internet en zal ook Reitse's advies om de koppelingscylinder te ontluchten ook eens proberen.

Bedankt voor jullie tips!

Reitse

En laat vooral ook weten wat het resultaat is! Ben heel erg benieuwd naar je oliewisselresultaten.

reneetje

Zelfde ook gehad na koppelingswissel:ontkoppelde niet helemaal bij uiterst intrappen kopppeligspendaal, met een schok in zijn eerste en bij heel iets oplaten komen van 't pendaal pakt die al
Oorzaak bij mij: Kromme koppelingsplaat (fabrieks fout)

Onder garantie nieuwe plaat erin , en probleem opgelost!!

Sucses

Rene ;)

mauricenl

Het is weer helemaal oké!  ;D

De versnellingsbak voorzien van een nieuw badje met olie en de koppeling ontlucht en mijn Zweedse vierwieler ie weer helemaal top!
Voor anderen een aanrader.

Verder op het forum, heb ik nog gelezen dat het trillen ook vanzelf weggaat na verloop van tijd. Ik ben nu ongeveer 2.000km verder en het trillen is alleen nog als ik met lage toeren wegrijd.

Ik ben weer helemaal blij, bedankt voor de tips!

denkweb

trillen als boven aangegeven deed de mijne soms ook... met NIEUWE platen... is nu, 10000km verder, over.

JCviggen

De mijne trilde (trilt) ook bij wegrijden. Lijkt me dat de platen niet helemaal recht zijn. Laatst een paar keer 0-100 km/h tests gedaan en is sindsdien een stuk minder erg :) Denk dus dat het na verloop van tijd wel zal weggaan.

Ik vermoed dat het de eerste koppeling is die er in zit (130.000 km nu). Het pedaal is erg zwaar in vergelijking met andere wagens maar grijpt ergens halfweg aan. Heb niet echt last van moeilijk in 1e of achteruit verder. Een paar 10.000 km zal ze nog wel meegaan denk ik.
Stage eleventy by backyard tuning

Citaat van: Duitsers"Da komt der verruckter mit der Volvo wieder"

ed

Koppeling kan ik een non-turbo tot ver over de 3 ton meegaan. Juist omdat ze zolang meegaan krijg je vaak last van trillingen of geluiden. Als het niet te erg wordt zou ik me geen zorgen maken.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

Roy_Heitzer

Mijn koppeling wordt ook Maandag vervangen,ook trillen in eerste en tweede versnelling+piepen met optrekken.De vorige eigenaar is wel een pedaalridder geweest,want met80.000 km :o  een koppeling vervangen is best wel snel lijkt me

Gelijk maar voor de APK,grote beurt en de distributie.............zucht ::)

Keesjan

zozo, dat wordt dan een kostbaar verhaal.... Die vorige eigenaar is kennelijk meer een onzorgvuldige berijder geweest dan een pedaalridder. Optrekken met slippende koppeling, niet ineens laten opkomen bij overschakelen naar 2,3,4,5 enzo, daar slijt ie pas echt gruwelijk hard van.
Ik ken ook zo'n chauffeur. Die heeft het gepresteerd om in een A6 van 1,5 jaar oud zijn koppelingsplaten finaal af te slijten.
Nou sterkte met het in ontvangst nemen van de rekening.....hopelijk krijg je nog een dertiende maand  ::)   In ieder geval heb je met de kerst weer een perfekte auto ter beschikking. dat is ook wat waard toch.

mehn

Citaat van: T5R4EVER op 11-12-2004 10:01:07
De vorige eigenaar is wel een pedaalridder geweest,want met80.000 km :o  een koppeling vervangen is best wel snel lijkt me

Hij was dus meer iemand die op het uiterlijk let en niks met techniek heeft... ;)

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Zippo

Dat gepiep heb ik ook!
Moet een nieuw druklagertje in......... en klaar is klara ;D