Turbo vervangen of motorwissel?

Gestart door pluisje, 02-06-2011 23:22:32

Vorige topic - Volgende topic

pluisje

???
Hallo mede volvo gekken
Rijd al meer dan 20 jaar volvo, waarvan de laatste 2 jaar  naar volle teveredenheid een zeer snelle T5
Vorige week is mijn Turbo gesneuveld volgens de garage.
Ik reed ongeveer 200 km per uur op de snelweg A 59 , daarna nam ik de afslag en 500 meter verder maakte mijn blok nog maar 2500 toeren maximaal, niet voorruit te branden dus.
Ik heb daarna nog ongeveer 100 km gereden voordat ik thuis was, en hij reed opeens wel erg zuinig , gemiddeld 7.4 liter op 100 km volgens de computer.
Is dit zeer kwalijk met een vastgelopen turbo rondrijden, zij het zeer rustig maximaal 2500 toeren. Vanaf  het moment dat de turbo defect was komt er bijna geen rook meer uit de uitlaat , maar als er rook uitkomt dan duurt dit ook  ongeveer 30 sec lang een rookgordijn, vandaar dat ik hem maar zolang aan de kant heb gezet en zolang met mijn ander vehicle rond rijd.
Mijn blok heeft iets meer dan 3 ton gelopen en rookte de laatste tijd nogal met
het overschakelen ( Turbo en waarschijnlijk krassen/ ruimte tussen de cylinderwand en de zuigers.)
Wat is wijsheid , turbo vervangen of de gehele motor vervangen voor een ruilmotor incl. turbo. Deze kan ik waarschijnlijk kopen voor 500 euro, motor heeft iets meer dan 2 ton gelopen!
Weet iemand wat de kosten ongeveer zijn van een motorwissel ( arbeidsloon)
niet bij de dealer maar bij een goeie beun de haas
Wat is verstandig , hij reed zo heerlijk en zo snel, ik ben al 2 weken aan het afkicken, kan er bijna niet van slapen, mis de duw in mijn rug elke dag
Gegroet kameraden

-D©©©L-

Is de turbo daadwerkelijk vastgelopen ? Ik zou eerst een juiste diagnose stellen.

pluisje

Bij de garage hebben ze er lucht in gepompt met speciaal gereedschap, deze hebben ze volgens mij op het slangetje van de wastegate geplaatst, de meter op dit gereedschap vertelde dat er geen druk opgebouwd werd ? en volgens de monteur zit ie muurvast, ik snap ook niet dat de motor zo mooi stationair blijft lopen , kom niet boven de 2500 toeren en driekwart in het witte gedeelte met optrekken, turbo spoelt niet ?
Ik ben wat dat betreft niet echt technisch aangelegd.
Bedankt voor de snelle reactie Marco dacht ik

Groeten Frank

-D©©©L-

Loopt de motor wel op 5 cilinders ?

NinaPaul

200km/h rijbewijs afpakken, lekker op de fiets (heeft nooit turbo problemen)
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

JCviggen

Citaat van: pluisje op 02-06-2011 23:39:06
kom niet boven de 2500 toeren en driekwart in het witte gedeelte met optrekken, turbo spoelt niet ?

Als je drukmeter in het witte gedeelte komt zit je turbo zeker niet vast, integendeel dan draait ie zeker 50.000rpm.
Stage eleventy by backyard tuning

Citaat van: Duitsers"Da komt der verruckter mit der Volvo wieder"

wouter1220

Zure sessie...
Wat inderdaad hierboven al gemeld is, breng m eerst weg voor een goeie diagnose!

Met een motorwissel ben je toch al snel meer kwijt dan verwacht (heb zelf ook met
dit dilemma rond gelopen). Denk niet alleen motor kosten + arbeidsloon, maar denk ook
(je motor ligt er dan toch helemaal uit) aan dingen als:
- Nieuwe koppeling (neem aan dat de originele er nog in zit?)
- Nieuwe distririem inc. toebehoren (om het op safe te spelen)
- Nieuwe vacuumslangen (krengen drogen goed uit na 15 jaar, ook al lijkt t niet zo vanaf de buitenkant)
- enz....

Als je nog van plan bent langer door te rijden in je auto zou ik dit soort dingen zeker meepakken mocht je
voor een blokwissel gaan. Hier is genoeg over geschreven op dit forum!

Mocht het een kwestie zijn van een turbowissel, word het ineens een stuk simpeler. Breng hem naar de dealer
of naar een van de forum techneuten. Kost je een nieuwe turbo en een uurtje arbeidsloon om de turbo te vervangen +
af te stellen.

)()()sT

Citaat van: NinaPaul op 03-06-2011 11:48:56

Kijk, aan dit soort tips heeft de topicstarter iets ::)

spijky

Nieuwe turbo monteren als deze defect is. en het blok reviseren. Bij een gebruikt blok weet je ook niet wat je koopt.
My Bricksquad:
V70R FWD 2.3 Aut.  Nautic Blue Pearl
850 2.3 T-5R AUT Cream Yellow
242 2.1DL AUT.'77 Mojava Beige

)()()sT

Bij revisie kun je net zo goed eens informeren wat een nieuwe kost...
Ik ga nu ook voor een "nieuwe" via de dealer. Voorwaarde is wel dat de auto je veel waard is en dat je er nog lang in wilt rijden.... Anders is een gebruikte ook een optie, is immers een ander prijskaartje.

Sem

Één stand.... volgas! Dan gaat ie lekkerrrr...  8)

NinaPaul

Citaat van: )()()sT op 03-06-2011 12:26:50

Nope, maar helpen zodat ie straks iemand geliefde dood rijdt is dat wel de bedoeling?
Het opschepperige (stoefen) "200km/h" is er gewoon over.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

ulkeman

Citaat van: NinaPaul op 03-06-2011 18:27:22

Nope, maar helpen zodat ie straks iemand geliefde dood rijdt is dat wel de bedoeling?

hou je zelf altijd aan de max snelheid?
iedereen rijd wel is harder dan mag ::)

ook lid van de firma list en bedrog.
afdeling dalfsen

rovelra

[/quote]
Alsof iedereen hier altijd netjes 120 km/h per uur rijd!!

Zou zeggen koop een Fiat Panda uit 1990 als .................

Sem

Gezellig! Laten we het leuk houden en niet zo moeilijk doen. We weten allemaal dat hardrijden gevaarlijk kan zijn, maar het is enorm leuk. We zaten er overigens niet naast dus weten niet in welke toestand dit was.. ('s nachts bijv..)