De paarse vliegende baksteen....Op naar de volgende stap

Gestart door MrCain, 05-06-2011 12:40:39

Vorige topic - Volgende topic

MrCain

Citaat van: Ludo op 25-09-2011 14:37:33
Citaat van: MrCain op 25-09-2011 12:17:19
Op het eind staat hij een beetje te rijk maar dat schijnt normaal (??) te zijn met een origineel programma.

Op het eind staat ie helemaal zoals het moet, voor een gasauto mag het zelfs nog ietsje rijker.
Als je de software over de hele lijn al zo geprogrammeerd kan krijgen, zit je helemaal goed.

De lpg lijn ligt op de grafiek altijd hoger, als die lijn de benzinelijn over het hele gebied kan volgen met 5% verschil, dan ben je goed bezig  ;D
Het 5% verschil zit in de stochiometrische waarde van benzine 14.7, en lpg 15.5.

Dus als ik het goed begrijp : mag de motor wel wat rijker staan op vollast => volledige turbo druk (theoretische  stoïchiometrische verbrandings waarde van +/- 12.6 : 1 = lambda 0.86 heb toch nog wat geleerd op school.... en dat komt nu mooi van pas  ;D) zowel op benzine als LPG. (snap nu ook het nut van wide band lambda sensoren  ;))
Zou zeker mooi zijn als ik die waardes gaat halen als alles klaar is! Gaan we naar toe werken => heb nu al begrepen dat het LPI systeem met de bruine LPI injectoren dat wel gaan halen, nu het benzine systeem nog!  

Je blijft op zon manier lekker bezig  ;D
Volvo 855 T-5: nog bijna origineel ;)

Citaat van: een wijze man
De Engelse auto bouwers waren echte prutsers....
Daarin tegen zijn Italiaanse autobouwers weer ingenieuze prutsers!

MrCain

Van de week een dag vrij moeten nemen om het "wagen park" onder handen te nemen : de peu van de vrouw was de dag er voor bijna in de brand gevlogen => electrische pomp van de stuurbekrachtiging is vast gelopen en daardoor de bedrading uitgefikt.... Snap niet dat daar geen zekering tussen zit...  En gelijk de achterasrubbers van de Volvo maar vervangen.

De peu was eigenlijk zo klaar : slangetjes van het stuurhuis aan elkaar geknoopt => om de pomp te by-passen anders stuurt hij nogal zwaar...... en de bedrading er uit geknipt. Gelukkig was de stuurbekrachtiging een aparte boom dus er was niets van de andere bedrading weggesmolten.... toch nog een beetje mazzel  ;D

Daarna de Volvo maar op de brug gezet en begonnen met de rubbers te vervangen :

De reden van de klus : bij het uitlijnen van de auto was er een bout afgebroken...

Zat goed vast gerot.....

Dus de zooi een beetje uitgeboord en goed ingespoten, met een beitel het aluminium een beetje open gemept en de bout kwam er uit!

Toen het rubber er uit was zag ik dit, was dus niet voor zn tiet!

Nice and shining! mooie nieuwe rubbertjes! De bouten nu goed ingetjapt met copaslip => deze zullen nu niet meer zo snel vast rotten...hoop ik  :eusa_pray: => gat in de nieuwe rubbers waren wel iet wat groter dus de kans is nu al wat kleiner.

Gelijk de ophangrubbers aan het chassis ook maar vervangen, nu we toch bezig zijn!

Zeer makkelijk en eigenlijk onmisbaar bij deze klus : het Volvo special tool

Na een poosje draaien kwam het rubber er uit, alles goed schoongemaakt en de nieuwe er in geperst.

Oud en nieuw => zoek de verschillen  :eusa_whistle:

Nieuwe rubbers er in! Merk het wel in de bochten => rubbers waren wat zachter geworden en bij 1 van de ophangrubbers was het plastiek (waar het rubber in de Deltalink zit geperst) een beetje losgekomen....

Al met al viel de klus eigenlijk wel mee en het resultaat is toch wel merkbaar! Toch niet voor niets gedaan!
Was wel een beetje geschrokken van de delta rubber wat gebroken was....Heb dat dus niet gezien dat ik onder de auto stond... Is wel een APK afkeur punt (lijkt mij vrij logisch..) dus dat kan in iedergeval geen probleem meer zijn met de APK eind van het jaar!

Het ToDo lijstje word nu (eindelijk....) weer wat korter  :eusa_dance: dus kunnen weer wat andere klusjes gaan doen : de achter kant wat ophogen (iedereen verlaagd dus is weer wat anders  ;D) Door de gastank achterin hangt de Volvo een beetje op zn kont.

Volgend project is de remupgrade => brackets liggen al klaar, alleen de schijven en blokken moeten nog besteld worden. Denk dat ik er schijven van Brakemax onder gaat zetten, over de blokken ben ik nog niet helemaal aan uit...

Van de winter eens een start maken aan het uitlaat project en als Michiel nog wat geld over heeft misschien nog een verlagingssetje  :eusa_dance:

Plannen genoeg dus! ;) alleen het geld is niet geheel evenredig met de plannen...

SirRutte

Mooi werk, ziet er weer netjes uit zo! En als ik de foto's zo bekijk was het inderdaad niet overbodig ;)

Met dit soort klussen scheelt het wel een bult als je de juiste hulpmiddelen hebt, ik zou er daarom zelf niet zo snel aan beginnen :eusa_shifty:

MrCain

Citaat van: SirRutte op 02-10-2011 18:47:07
Mooi werk, ziet er weer netjes uit zo! En als ik de foto's zo bekijk was het inderdaad niet overbodig ;)

Met dit soort klussen scheelt het wel een bult als je de juiste hulpmiddelen hebt, ik zou er daarom zelf niet zo snel aan beginnen :eusa_shifty:

Inderdaad : zonder het persgereedschap zou het een stuk minder werkje zijn geweest......
Maar met is het echt een eitje !

MrCain

Zooo weer wat tiet gevonden om s lekker ontspannend aan de Volvo te werken  :eusa_whistle:
Hadden op de beurs bij Ben nog 2 eland stickers gekocht en de vrouw een paar wieldoppen voor op het winter staal.
Dus met lekker weer de stickers maar s geplakt.

Resultaat met de sticker (sorry Mehn dat ik deze mooie paarse kleur vervuild heb met een gele eland sticker  :-[)

En de wieldoppen natuurlijk!

MrCain

Enige tiet wat slecht ontwasemende linkerbuiten spiegel. Deze werd niet echt warm meer dus het spiegelglas er af gehaald en beetje aan de stekkertjes gefrunnikt en de spiegel werd weer warm  :eusa_dance: voor een paar dagen dan.....

Dus poging 2 : ff een beetje wetenschappelijk een warmte foto gemaakt op het werk en dat deed het vermoeden al wat duidelijker worden...spiegel werd niet goed warm (duhhh)

Buiten temp was +/- 15 gr en spiegel werd net geen 18 gr.

Gekeken voor een ander spiegelglas maar omdat ik een zûnige zeeuw ben  :eusa_shifty: toch maar s gekeken of het  niet te repareren was. Gemeten op de stekkertjes en kwam 12 volt op.... boord spanning 13.6 volt??
Gemeten over de voedings kabeltje van de spiegel en mete daar 1 volt.... das nie goed...
Dus de kabel af gestript en deze was een beetje zwart geworden van oxidatie....

Niet goed...

Nieuwe stekkertjes met nieuw stuk bekabeling

En spiegel weer gemonteerd maar werd nog niet echt goed warm....Omdat er na gefrunnik de spiegel wel warm werd (?) toch maar s de aansluitingen gecontroleerd en deze zaten dus duidelijk een beetje los. Deze dus lekker vast gesoldeerd

Beetje tin doet wonderen! => nog origenale spiegelglas uit 1995!!

Spiegel word nu serieus warm!

Rechter spiegel ook maar s gecontroleerd en deze word ook niet echt goed warm : ook maar solderen dan!

Foto doet al vermoeden wat ik al wist : achterruitverwarming is een beetje moe aan t worden...

Toch leuk speelgoed zon warmte camera  ;D

Martijn_B

Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software

MrCain

Citaat van: Martijn_B op 04-12-2011 10:20:21
Zo, dat is ideaal zon camera!! Leuk!

Ja gaaf hé, gebruiken m voor het werk ook veel => worden sommige storingen een stuk duidelijker!
Gaat m van de winter s gebruiken om mn huis te bekieken => isolatie lekken en zo.

MrCain

Een hele poos klapperde de volvo een beetje met gas geven en los laten. had de bovenste motorsteun al vervangen => deze was bijna helemaal afgescheurd... door een van PU.
Het was al een stuk beter geworden maar toch zat het er nog een beetje in. Verdachte de rechter steun al beetje maar toen ik de krik onder de motor zette was het wel duidelijk.... rubber was geheel los.

Hij zag er al en beetje moe uit...

Rijd nu al een stuk beter!! heb nog wel een beetje "aan/uit" gevoel op t gas, zelf verdenk ik de TPS. Zal deze binnenkort ook eens vervangen => zit er per slot al 232.000 km en 16 jaar op ;) dus kan geen kwaad lijkt mij!

MrCain

Nu we dan toch bezig zijn ook maar eens de HU-1205 ingebouwd, deze lag al een maand of zo te wachten om ingebouwd te worden..... Bij de dealer nog nagevraagd of de verloopstekkers nog verkrijgbaar waren maar deze waren niet meer te bestellen schijnbaar..... Dus zelf maar een verloop geknutseld  8)
Had van bij de koop al en parrot kabel voor een 850 meegekregen: had de helft van de verloop al!
Dus nog een parrot kabel voor een V70 besteld en deze aan het vrouwtje van de 850 kabel geknoopt :

Met behulp van het Forum de penbezettingen gevonden  :eusa_clap:
En op de sloop een antenne stekker gescoord (hadden jammer genoeg de radiostekkers niet meer dus vandaar de parrot kabel...) en een daar ook een vrouwtje aan geknoopt => blijft de bekabeling in de auto origineel.

Alles nog ff nagemeten of alle voedingen en zo juist zaten en de radio er in gedrukt :

De 1ste keer dat ik er mee reed op navigatie deed deze een beetje raar  ??? stuurde me de verkeerde kant uit en was de weg volkomen kwijt.... dat gebeurd mij altijd en de navigatie toch niet??
Afijn, bij nader onderzoek bleek ik achteruit te rijden  ;D  de GPS antenne had ik dus verkeerd om gemonteerd  :eusa_wall:

Moet zeggen dat het geluid (en vooral uiterlijk) er wel op vooruit is gegaan! Nu nog s rond kieken voor een "digitale" wisselaar. Een IMIV is mooi en praktisch maar wel erug duur..... Zijn vast wel goedkopere oplossingen verkrijgbaar denk ik.

Nu nog ff wachten op de nieuwe bestelde oliekoelerslangen en bougies => ben weer toe aan een beurt... de Volvo dan wel...

elianmars

Citaat van: MrCain op 04-12-2011 12:23:29
De 1ste keer dat ik er mee reed op navigatie deed deze een beetje raar  ??? stuurde me de verkeerde kant uit en was de weg volkomen kwijt.... dat gebeurd mij altijd en de navigatie toch niet??
Afijn, bij nader onderzoek bleek ik achteruit te rijden  ;D  de GPS antenne had ik dus verkeerd om gemonteerd  :eusa_wall:

;D

henry classic v70

Ik heb de HU1205 er ook in zitten alleen vind ik dat íe 's avonds veel te nadrukkelijk aanwezig is. Ook als je de instelling verandert blijft de HU veel licht geven.... Ik heb er dan ook een stukje van die donkere raam folie voor geplakt, werkt perfect. Het enige nadeel hiervan is als de zon erop schijnt en je wil een adres invoeren dan zijn de letters wat moeilijker te lezen.
620.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
305.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

thuur

Is de oranje draad wel aangesloten dan?

Ik heb daar echt geen last van nl... En ik ben nogal gevoelig voor veel of verkeerd licht ;D

Gr ???

MrCain

Citaat van: henry classic v70 op 04-12-2011 15:21:29
Ik heb de HU1205 er ook in zitten alleen vind ik dat íe 's avonds veel te nadrukkelijk aanwezig is. Ook als je de instelling verandert blijft de HU veel licht geven.... Ik heb er dan ook een stukje van die donkere raam folie voor geplakt, werkt perfect. Het enige nadeel hiervan is als de zon erop schijnt en je wil een adres invoeren dan zijn de letters wat moeilijker te lezen.

Heb daar eigenlijk geen last van => heb hem wel wat "donkerder" gezet in het menu. En net als Thuur ben ik ook wel wat gevoelig voor veel licht in t donker.

Mare Thuur, oranje draad? is dat die voor de lichtdimmer?

arjenT5R

hey dat ziet er goed uit met die achteras rubbers en die tool !

Heb je die tool in bezit of geleend bij de dealer?

Ik heb er namelijk ook wel oren naar  :D
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!