De paarse vliegende baksteen....Op naar de volgende stap

Gestart door MrCain, 05-06-2011 12:40:39

Vorige topic - Volgende topic

Shockwave

Filmpje van een Ferrita onder een 850 sedan:
http://www.youtube.com/watch?v=33gBKdFOGUk
In de sedan is het geluid prima, als het gaspedaal niet diep is ingetrapt hoor je een zwaardere brom als normaal, maar totaal niet storend, bij snelle acceleratie erg mooi geluid, maar ook dan niet hinderlijk.

MrCain

Citaat van: Shockwave op 29-08-2012 15:06:47
In de sedan is het geluid prima, als het gaspedaal niet diep is ingetrapt hoor je een zwaardere brom als normaal, maar totaal niet storend, bij snelle acceleratie erg mooi geluid, maar ook dan niet hinderlijk.

Zo te  horen op het filmpje valt die bak met herrie wel mee  ;D Maar was wel een sedan => mn estate heeft achter nog een soort van klankkast ala bass drum van een drumstel....

Maar we gaan het meemaken zaterdag als hij er onder hangt  :eusa_dance:
Houd jullie op de hoogte!
Volvo 855 T-5: nog bijna origineel ;)

Citaat van: een wijze man
De Engelse auto bouwers waren echte prutsers....
Daarin tegen zijn Italiaanse autobouwers weer ingenieuze prutsers!

Vulk

Citaat van: Shockwave op 29-08-2012 15:06:47

Niet echt relevant hier, aangezien deze geen turbo heeft.
Wel fijn geluidje. :)

Shockwave

CiteerNiet echt relevant hier, aangezien deze geen turbo heeft.
You're right, had ik even niet in de gaten ;)

MrCain

Hij zit er onder  :eusa_dance:.

Toen ik de Volvo voor het eerst starten hoorde je bijna geen verschil met origineel....Toen maar een stuk gaan rijden. Naarmate de uitlaat warmer werd werd deze ook wat luidruchtiger (en geuriger... :eusa_whistle: vergeten die vettige zooi er af te poetsen  :eusa_wall:...). En moet zeggen dat de "roffel" nu duidelijk wat meer aanwezig is.... vooral als je zo tussen de 100 en 120 rijd hoor je hem goed binnen : een soort van constante bas. Heb er nog geen grote/verre stukken mee gereden maar gaat dat volgende week meemaken.

Wat me wel opviel is dat de turbo er beter bij komt/opspoelt (of dat moet tussen de oren zitten....al betwijfel ik dat want daar zit niet zo veel... ;D) en de Volvo nu wat beter door z'n toeren gaat.

Misschien toch maar eens kieken of ik met de bouw van de voorpijp er nog een demper tussen krijg, al gaat dat wel erug krap worden....zo veel plaats is er niet meer...

Afijn, hoe dan ook : de nieuwe uitlaat was zeer nodig (aansluiting achterste pijp was bij de demper al aardig afgerot en paar keer dicht gesmeerd en de pijp was hier en daar aan de bovenkant opengescheurd) en ben toch (nog) wel blij met de brulpijp  :eusa_dance:

En montage was geweldig : alles paste perfect! Dat maak je niet vaak meer mee  ;)

MrCain

Zo, na een poosje uit de roulatie te zijn geweest weer vrolijk verder aan de Volvo  :eusa_dance:

Alvast begonnen met stap 3 : motorbewaking in de vorm van AFR meting, olie temperatuur en olie druk metingen.

Vorige week de voorpijp er af gehaald om er een extra bung in te lassen (had mn fototoestel vergeten...) en de A-style houder gemonteerd met daarin de AFR meter.

De A-style houder die ik al had.

AFR meter in aktie.

Wat me wel opviel is dat de meter zowel op benzine als op gas 14,7 aangeeft  ??? dacht toch echt dat met LPG 15,5:1 mengselverhouding heeft.....misschien toch eens de PC aan de meter hangen.
Volgas gaat ie lekker naar de 12 toe en heb hem met koud weer al eens op de 11,6 gezien  :eusa_shifty:
Koudstart is wel bruut : staat ie gewoon op 10,5 te draaien......

Dit gedaan om te kijken welke waarden deze aangeeft met de originele setup : heb dan een baseline wat het moet zijn als ik straks met de 18T gaat rijden zonder druk  ;)

Verder met stap 2 : spruitstuk vervangen, voorpijp lassen en 18T monteren

Dit weekend alvast het uitlaatspruitstuk vervangen door een "Japanifold" omdat ik er voor vreesde dat het originele gescheurd was....en inderdaad : deze was gescheurd op de bekende plekken  :eusa_whistle:.
Kwam wel goed uit : spruitstukpakkingen lagen er al een tijdje uit en de motorloop werd daardoor ook wat slechter. Omdat voor de makkelijkheid de turbo er ook af moest heb ik gelijk alle onderdeeltjes (pakkingen, ringen en slangen) voor de turbowissel kunnen controleren of deze goed waren, en deze waren juist besteld  :eusa_dance:

Doos met de bekende zakjes

2 weken terug nog een flens laten maken en spulletjes ten behoeve van de voorpijp bouw besteld:

Van links naar rechts  met de klok mee : RVS flens 12mm, bung voor lambda, RVS versterkte flexibel stuk 3" 150mm, RVS aansluit/schuifmof 2,5" en de RVS 100 cpi metal racekat.

Het uitmeten en ontwerpen van de flens was nog best wel een hele klus : de gaten zitten a-symetrisch en om de hoeken goed te krijgen heb ik veel moeten tekenen en knippen (1:1 tekenen en dan uitknippen en passen....). Het is maar goed dat ik op de kleuter/basis school heb opgelet :P

Moet zeggen dat de Volvo nu echt lekker loopt met de nieuwe pakkingen, was echt wel nodig! Wat het verschil is met de "japanifold" weet ik niet : misschien dat ik hem 24 november wel laat rollen op de "meten is weten" meeting.

Als het mee zit gaat de turbo wissel en voorpijp bouw ergens tussen kerst en nieuw gebeuren en dan ergens in het voorjaar chippen  :eusa_dance:. Moet dat in die tussentijd drukloos gaan rijden  :( maar denk dat als hij gechipped is het effect wat harder aan komt! Elk nadeel heeft zo zijn voordeel  ;D

Nu nog de benodigde pijp sprokkelen en weer vrolijk verder met het project!

Word vervolg.....

Jelmar

Lekker bezig !

Had je al gezegd dat ik RVS spul op voorraad had liggen, en dus ook die flenzen ;) had je tijd & geld gescheeld denk ;)

Mooi dat het geregeld is iig :)
850R

MrCain

Citaat van: Jelmar op 18-11-2012 18:56:24
Lekker bezig !

Had je al gezegd dat ik RVS spul op voorraad had liggen, en dus ook die flenzen ;) had je tijd & geld gescheeld denk ;)

Mooi dat het geregeld is iig :)

Och, flens heeft een paar uur gekost en €0,-. Wou die waterjet eens aan het werk zien  ;D
Vind het leuk om te doen : alles een beetje zelf inelkaar hobbyen: geeft wel voldoening   :P

Maar a-symetrische flensen voor de turbines met schuine flens op voorraad??

Jelmar

Ja klopt ;D heb die flenzen wel vaker nodig ;)

Waterjets zijn leuk, ben laatst wezen kijken bij een 3d cnc machine, geweldig ;D
Als een klein kind in de efteling bij het apparaat staan kijken. ;D hahaha
850R

MrCain

Citaat van: Jelmar op 20-11-2012 09:21:08
Ja klopt ;D heb die flenzen wel vaker nodig ;)

Waterjets zijn leuk, ben laatst wezen kijken bij een 3d cnc machine, geweldig ;D
Als een klein kind in de efteling bij het apparaat staan kijken. ;D hahaha

Hehehehehe, ben gelukkig niet de enige gek die er zo bij staat als zo'n machine het werk doet  ;D
Is wel erug gaaf om te zien hoe ze 12mm RVS met water snijden, en nog precies ook => 0.05mm nauwkeurig!

MrCain

Zooo, nu dat ik weer wat vrije tijd heb weer lekker aan het project begonnen!
2 weken geleden is de radiateur lek gegaan : precies bij de overgang van aluminium blok => plastiek gescheurd...
Dus tiet voor nieuwe radiateur! De vrouw had toen nog een strakke opmerking : "nu je de radiateur gaat vernieuwen, zou je dan niet gelijk de intercooler ook mee vervangen?"

Ik hou van mijn vrouw  :-*

Dus de lekke radiateur "ff" gelijmd met epoxy en een nieuwe besteld samen met een aluminium intercooler  ;D
Zaterdag was de dag : radiateur samen met de (erug mooie en zonde om hem eigenlijk te monteren...) intercooler gemonteerd. Was wel een aardige klus : het is niet geheel plug and play..... maar toch gelukt met de nodige ringen en spacers (deze gemaakt van een stukje RVS tubing)

Oud en nieuw naast elkaar

Ben wel overtuigd van het betere koelend vermogen  :eusa_dance:

De ringen en spacers => past allemaal net en raakt net niet!

Hmmmm...nog een manier vinden om de kap weer terug te er op te krijgen... misschien wel beter ivm steenslag.

Alles weer afgevuld en gereden, merk nu geen verschil met dit weer maar dat komt met de zomer wel!
Afijn, dit probleem getackeld en verder met het turbo project.

Oud en nieuw naast elkaar.

Is wel duidelijk......

Alle rand delen over gezet met nieuwe ringen en slangen en paste allemaal net.

Nice and shining!

Donderdag beginnen met het bakken en braden van de nieuwe voorpijp  :eusa_dance:
Zal dan een paar maandjes druk loos moeten rijden, zal wel tegenvaller worden....maar des te meer lol gaan we krijgen als alles afgesteld is  ;D

Lekker bezig geweest en kijk uit naar de donderdag!!

Word vervolgd.....

maruska

als je de foto van de turbo's naast elkaar ziet Koen, wat denk jij dan ? ;D
Accessoire verzamelaar - Bijna alle essentials in bezit
T-5R

MrCain

Citaat van: koen.s op 24-12-2012 18:02:29
Citaat van: maruska op 24-12-2012 18:00:16
als je de foto van de turbo's naast elkaar ziet Koen, wat denk jij dan ? ;D

Had daar niet goed opgelet.
Maar denk dat het een haakse flens is  ;D

Echt niet  ;D is er een met schuine flens!  ;)

MrCain

Wat minder "bruut" in de lagere toeren, dus wat milder voor de drijfstangen denk ik (al zal dat met de schuine flens niet echt veel schelen heb ik al vernomen... maar gaat om het idee!) en een lekker eind schot  :eusa_dance:

Wil geen "vet" opgevoerde Volvo : een die gewoon lekker van zijn plek gaat en wat meer oemph dan een 16T (deze moet wel erug hard werken als je richting de 300PK gaat)

Zullen het gaan beleven als alles afgesteld is, de praktijk moet het gaan bewijzen!

MrCain

Citaat van: koen.s op 24-12-2012 18:26:00
Citaat van: MrCain op 24-12-2012 18:15:25
Wat minder "bruut" in de lagere toeren, dus wat milder voor de drijfstangen denk ik (al zal dat met de schuine flens niet echt veel schelen heb ik al vernomen... maar gaat om het idee!) en een lekker eind schot  :eusa_dance:

Wil geen "vet" opgevoerde Volvo : een die gewoon lekker van zijn plek gaat en wat meer oemph dan een 16T (deze moet wel erug hard werken als je richting de 300PK gaat)

Zullen het gaan beleven als alles afgesteld is, de praktijk moet het gaan bewijzen!

Waar laat je hem afstellen?

Ben daar nog niet geheel over uit  :eusa_think: => heb nog een paar maandjes de tiet om daar eens goed over na te denken! Zal hier ook eens kijken wat en waar alles afgesteld is. Zal vast wel veel over geschreven zijn hier  ;D