Aluminium IC buizen?

Gestart door vanderputtens, 08-04-2011 23:41:34

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

V70 classic

Citaat van: MarkoC70T5 op 08-07-2011 15:32:20
Zo iets had ik toen voor het eerst gezien bij een Rally auto
Echt een soort van kamer gemaakt voor de gasklep.
http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQ6s-tX7DcUf-BWkAyToNmWnet9BHAhH8qxPTHX_vT-bDNceH2ljA&t=1
Dit soorst systemen had men vroeger in de landbouw ook.
Zat er echt een luchtvat tussen de turbo en spruitstuk.
Het heeft allebij voors en tegens.
De turbo zal er met zo een tussenkamer niet plots inkomen.
Auto lijkt mij beter beheersbaar.
Maar men zal er toch niet voor niets mee gestopt zijn  :eusa_think: .
Je kunt het verschil eigenlijk alleen meten door beide systemen op 1 en dezelfde auto te testen.

Het is wel zo dat de gasstroom als hetware vastplakt aan de wand van de buis het coandă-effect.
Misschien dat dit met een dikkere buis tot minder verlies lijd.
Ik durf het niet te stellen.

probeer het en je weet het.

SK6 Ronald
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.

Turbo-Geek

Je wilt zo weinig mogelijk druk verschil (in gemeten snelheid) voor en na de FMIC hebben.
De snelheid van lucht uit de turbo zal een bepaalde snelheid hebben, door de FMIC zal er een drukverschil optreden omdat de temperaturen extreem verschillen (van soms >100 graden terug naar maximaal 30-40 graden).
Daar waar lucht warm is heb je relatief weinig zuurstof moleculen per eenheid lucht, daar waar het flink is afgekoeld heb je relatief veel moleculen per eenheid lucht.
De dichtheid is dus verandert.
Daar waar de dichtheid groter is zal de stroomsnelheid vergroten, immers als de auto's op een snelweg verdubbeld worden dan zal de snelheid verdubbelt moeten worden om alle auto's in dezelfde tijdseenheid van A naar B te krijgen.
Kortom, na de FMIC een hogere stroom, dit vang je op met grotere buizen om het verschil (voor na) te compenseren.
-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !
-------------------------------------------------------

Laserblue

Citaat van: jrkalf op 08-07-2011 16:46:14
Citaat van: Laserblue op 08-07-2011 16:06:51
Inactief? Dacht het niet  ;D
*offtopic* TG heeft vandaag gepost en de posts daarvoor dateren van 14-06-2010.

Of was het een foutje om weer onder TG aangelogd te zijn en moest hij onder z'n andere account verder werken?
*/offtopic*


anyway, het idee achter de buizen kan ik begrijpen.. echter de dikkere buis nog niet helemaal...
De turbo zuigt lucht aan om in het systeem te gaan gooien, waarom zou je de buis naar de turbo groter willen maken. Gaat dit puur op het volume aan lucht wat de turbo moet aanzuigen, of komt hier ook nog de druk van de aangevoerde lucht bij kijken?

Met andere woorden, bouwt de turbo de luchtdruk op of wordt de lucht op druk aangeleverd vanuit de intercooler?

In het eerste geval kan ik begrijpen dat je een rioolbuis naar de turbo wil hebben om zodoende zo veel mogelijk aan te zuigen in volume. In het laatste geval juist niet omdat de IC dan niet voldoende lucht aan kan leveren.

bedoelde meer dat ie afgelopen jaar niet stil heeft gezeten  ;)
*-_-*Origineel is niet erg origineel*-_-*

Turbo-Geek

Nope, heb het afgelopen jaar meer gedaan dan ooit op auto gebied. Niet zo zeer op Volvo gebied want mijn T-5R vind ik redelijk af en houd het gewoon zo.
-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !
-------------------------------------------------------

mr-officer

Heb even mijn best gedaan met Google!

Het resultaat...

Een huis-tuin -en keukenmethode om zelf je alubuizen te voorzien van een felsrandje!

Check: http://www.dsmtuners.com/forums/custom-fabrication/324132-homemade-intercooler-pipe-bead-tool.html

Ik heb zelf (nog) geen lasapparaat, dus zal het voorlopig niet op deze manier doen. Vond het wel een goedkope en mooie oplossing.

Ik heb besloten een aantal popnagels in de buis te schieten, waar de slanklem achter blijft hangen.

Is niet de mooiste oplossing, maar dat geeft me wel de mogelijkheid voorlopig te rijden met m'n T5, totdat ik verder ga met de auto.

Ik rijd tegewoordig elke dag 200 km. op de motor, waardoor ik de Volvo bijna niet gebruik. Volvo is nu dus puur hobby! Heerlijk...zo'n hobby!!

Cheers!


M a r c

Citaat van: MarkoC70T5 op 08-07-2011 15:32:20
Zo iets had ik toen voor het eerst gezien bij een Rally auto
Echt een soort van kamer gemaakt voor de gasklep.
http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQ6s-tX7DcUf-BWkAyToNmWnet9BHAhH8qxPTHX_vT-bDNceH2ljA&t=1

Is dat niet gewoon een watergekoelde chargecooler?
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

widebody

heb ik op mijn legacy turbo awd gehad. Is ook niet ideaal. Maar die zien er dacht ik heel anders uit.