HOWTO: Magneetkoppeling Airco afstellen

Gestart door Arius, 01-07-2011 22:55:27

Vorige topic - Volgende topic

Ewout Schalkwijk

Iets met lampjes in het paneel enzo. Geloof niet dat het inslaan van de pomp dat veel mee van doen heeft  Arrrrrrrr. :eusa_shifty:
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

arjenT5R

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 31-07-2017 21:58:00
Iets met lampjes in het paneel enzo. Geloof niet dat het inslaan van de pomp dat veel mee van doen heeft  Arrrrrrrr. :eusa_shifty:

Jaja t is gewoon weer een algeheel lekker vaag verhaal van de airco is gevuld maar hij doet t niet.

Eerst dus checken of de pomp ook daadwerkelijk inschakelt of dat t alleen verandering van toerental is.

Eventueel even voorzichtig proberen overbruggen van lage druk schakelaar, maar met een vol systeem moet dat eigenlijk niet hoeven.

En even met een duidelijk verhaal komen zodat we mee kunnen denken is ook wel makkelijk  :eusa_dance:

Bedenk me net... je hebt m laten vullen en daar niet even getest? Is wel normale gang van zaken na vullen om de temperatuurtjes even te controleren.
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Evilknievel

Citaat van: arjenT5R op 31-07-2017 22:30:10
Iets met lampjes in het paneel enzo. Geloof niet dat het inslaan van de pomp dat veel mee van doen heeft  Arrrrrrrr. :eusa_shifty:
Bedenk me net... je hebt m laten vullen en daar niet even getest? Is wel normale gang van zaken na vullen om de temperatuurtjes even te controleren.

Liet een grotere gastank plaatsen, en kon gratis me airco laten afvullen.
Beste man wou er wel naar kijken, maar uurtje factuurtje...

arjenT5R

Citaat van: Evilknievel op 31-07-2017 22:38:41
Iets met lampjes in het paneel enzo. Geloof niet dat het inslaan van de pomp dat veel mee van doen heeft  Arrrrrrrr. :eusa_shifty:

Haha oke ja schept wel weer wat meer duidelijkheid, maar goed je weet nu hoe te handelen toch?

Normaal zou ik zeggen airco aan, vol koud, ventilator op vol.
Dat is denk ik ook je eerste stap nu.
(met draaiende motor uiteraard  ;D)

Dan kijk je onder de capeau of je airco pomp poelie mee draait of stil staat.
Staat ie nog steeds stil dan zet je even een bruggetje over de lage druk schakelaar.
Gaat de koppeling dan wel mee draaien? Dan is of de schakelaar overleden of je systeem weer leeg.
(leeg = lees te weinig koudemiddel)

Hier kun je dan ook nog in jou geval even aan toevoegen dat je m daarna probeert in standje 0 of 1.
Om te zien of de koppeling dan wel ingrijpt eerst zonder en eventueel nog met het bruggetje op de lage druk schakelaar.
Nogmaals toerental inzakken wil niet per definitie zeggen dat je pomp draait.

Doet ie t wel in standje 0 en 1 soms en verder niet dan wordt t idd tijd om andere unit te proberen.
Als ie alleen probeert de koppeling in te trekken (dus toerental verandering) maar niet daadwerkelijk de koppeling aantrekt. Dan moet je eerst je koppeling afstellen voor je verder gaat.

Zo heel verhaal, hoop dat je er wat mee kunt.
;D

Edit: Wellicht een beetje beun maar dat is m'n middle name, maar als je twijfelt of ie de koppeling probeert aan te trekken kun je dat eventueel nog testen  ;D

- Manier 1 is goed naar de koppeling kijken en tegelijk de lage druk schakelaar een paar keer overbruggen (met airco vol aan) dan zie je als het goed is de plaat een soort vervormen hij probeer m er echt naar toe te trekken maar de afstand is te groot.
- Manier 2 is bovenstaande afstand tijdelijk even helpen met een koevoetje of iets van die strekking, je geeft de koppeling dan een duw in richting blok. Haal wel snel je gereedschap weg, de pomp zal dan even mee draaien. Als ie dat idd doet weet je ook dat ie wel probeert in te grijpen maar dat de afstand te groot is.

Afstand opmeten en afstellen staat hier al honderduit beschreven dus dat zoek je maar ff op  ;D

Oke laatste edit:  ;D

Als je je er niet veilig bij voelt om met koevoet te gaan kloten in die regio dan moet je t lekker laten natuurlijk.
eea is wel op eigen risico en er van uitgaande dat je een beetje nadenkt voor je t daadwerkelijk uitvoert  :eusa_doh: :eusa_dance:

Evilknievel

Citaat van: arjenT5R op 31-07-2017 22:52:38
Citaat van: Evilknievel op 31-07-2017 22:38:41

Haha oke ja schept wel weer wat meer duidelijkheid, maar goed je weet nu hoe te handelen toch?

Normaal zou ik zeggen airco aan, vol koud, ventilator op vol.
Dat is denk ik ook je eerste stap nu.
(met draaiende motor uiteraard  ;D)

Dan kijk je onder de capeau of je airco pomp poelie mee draait of stil staat.
Staat ie nog steeds stil dan zet je even een bruggetje over de lage druk schakelaar.
Gaat de koppeling dan wel mee draaien? Dan is of de schakelaar overleden of je systeem weer leeg.
(leeg = lees te weinig koudemiddel)

Hier kun je dan ook nog in jou geval even aan toevoegen dat je m daarna probeert in standje 0 of 1.
Om te zien of de koppeling dan wel ingrijpt eerst zonder en eventueel nog met het bruggetje op de lage druk schakelaar.
Nogmaals toerental inzakken wil niet per definitie zeggen dat je pomp draait.

Doet ie t wel in standje 0 en 1 soms en verder niet dan wordt t idd tijd om andere unit te proberen.
Als ie alleen probeert de koppeling in te trekken (dus toerental verandering) maar niet daadwerkelijk de koppeling aantrekt. Dan moet je eerst je koppeling afstellen voor je verder gaat.

Zo heel verhaal, hoop dat je er wat mee kunt.
;D

Edit: Wellicht een beetje beun maar dat is m'n middle name, maar als je twijfelt of ie de koppeling probeert aan te trekken kun je dat eventueel nog testen  ;D

- Manier 1 is goed naar de koppeling kijken en tegelijk de lage druk schakelaar een paar keer overbruggen (met airco vol aan) dan zie je als het goed is de plaat een soort vervormen hij probeer m er echt naar toe te trekken maar de afstand is te groot.
- Manier 2 is bovenstaande afstand tijdelijk even helpen met een koevoetje of iets van die strekking, je geeft de koppeling dan een duw in richting blok. Haal wel snel je gereedschap weg, de pomp zal dan even mee draaien. Als ie dat idd doet weet je ook dat ie wel probeert in te grijpen maar dat de afstand te groot is.

Afstand opmeten en afstellen staat hier al honderduit beschreven dus dat zoek je maar ff op  ;D

Oke laatste edit:  ;D

Als je je er niet veilig bij voelt om met koevoet te gaan kloten in die regio dan moet je t lekker laten natuurlijk.
eea is wel op eigen risico en er van uitgaande dat je een beetje nadenkt voor je t daadwerkelijk uitvoert  :eusa_doh: :eusa_dance:

Dat is een goed verhaal!
Ga er naar kijken als ik terug ben. Keep you updated

Evilknievel

Gisteren samen met Arjen naar de airco gekeken.
Blijkt te weinig stroom naar het linker relais achter het dashboard kastje te komen.
Met stroom rechtstreeks vanaf de accu op het relais werkte alles prima.
Nu kijken hoe het komt dat er te weinig stroom op komt. Word vervolgd

volvobug

Wat is er aan de hand? Werken alle airco's inmiddels weer, is iedereen het land uit of is het niet warm genoeg? Ik heb er dit jaar pas 3 gehad  ;D
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

henry classic v70

Citaat van: volvobug op 27-07-2018 17:42:03
Wat is er aan de hand? Werken alle airco's inmiddels weer, is iedereen het land uit of is het niet warm genoeg? Ik heb er dit jaar pas 3 gehad  ;D

...alle anderen die bij je zijn geweest doen het dus nog  :eusa_dance:
620.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
305.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

850blues

* Ruud wil werk hebben, dan heeft hij een goed excuus om op die heerlijk koele garagevloer te gaan liggen *

2016 => ....         | V70 2.5 10v classic '98 | 218dkm --> ....
2004 => 2016 | 854 2.5 10v '96                  | 118dkm --> 249dkm

hilko73

Ik kan bevestigen dat Ruud prima werk levert. Mijn airco doet het weer prima. Hoewel de nieuwe droger, slang tussen pomp en droger en het nieuwe interieur filter daar zeker ook aan bijdragen.
't Is een soort van systeem! (© Buurman & Buurman)

diederickvolvo

Je bent zelfde als volvo, levert te goed werk waardoor ze niet terug komen. Kijk naar iedereen van dit forum, niemand koopt de nieuwste wagens haha

Hans Duiven

Citaat van: volvobug op 27-07-2018 17:42:03

Heb vorige maand nog 510 mogen aftikken bij autotemp voor een nieuw condensor, drogert en een refill op een leeg systeem wegens een lekke condensor.
Kost een beetje maar hij is weer ijskoud  ;D

volvobug

Citaat van: 850blues op 27-07-2018 18:51:59
* Ruud wil werk hebben, dan heeft hij een goed excuus om op die heerlijk koele garagevloer te gaan liggen *

Ik lig al zonder werk gewoon op de garagevloer te koelen ;D tering wat een warmte. Gelukkig heeft mijn airco na de verdamper en condensorvervanging 1 en 2 jaar geleden geen kuren meer.

volvobug

Niet mijn werkwijze maar wel handig voor als het even snel gefixed moet worden op vakantie:

Deze laatste is onomkeerbaar, dus voor eigen rekening en risico  ;D

arjenT5R

;D Ik heb een koevoet die precies tussen de chassisbalk past en de magneet koppeling.

Is dan werkelijk binnen 5 minuten gepiept en de auto's die ik tot nu toe gedaan heb op de "manuele manipulatie" manier doen de airco's het nog steeds prima ;D
Na een jaar of 2 is de rek er wel uit en is de koppeling weer terug naar originele setting dus het is een tijdelijke oplossing.
Maar het doet de truc ja...

Moet wel zeggen dat de methode met ringetje verwijderen beter is dan kun je hem ook veel kleiner stellen, tegenwoordig zet ik ze krap mogelijk dan is in en uitschakelen boterzacht en bijna geluidloos.
En het duurt langer voor je weer moet stellen ;D