Martijns 854 T-5R - Naar zijn laatste rustplaats

Gestart door Martijn_B, 04-08-2011 00:09:55

Vorige topic - Volgende topic

Piet

Ik denk dat beide systemen goed werken, misschien de ene nog wat beter dan de andere.
Maar wat me aantrekt bij de alu luchtgekoelde IC is de eenvoud daarvan.

Martijn_B

50MM IC

Iets wat al heel lang op mijn lijstje staat is een dikkere IC. Ondanks dat de originele IC helemaal niet zo slecht is, heb ik het afgelopen voorjaar en zomer goed gemerkt dat zodra het zaakje echt heet wordt de PK's toch wegzakken. Toen ik van de week de IC op dit forum te koop zag staan van Ryan was de koop dan ook snel gesloten. IC is sowieso maar een paar 1000 km gebruikt, alle vinnetjes netjes intact!

Bij deze wat plaatjes van de installatie vanmiddag:

Morgen de air intake opnieuw proberen te passen, gaat op dit moment niet lekker want 1 van de verwarmingsslangen die door het schutbord naar de kachelradiateur gaat en achter op de koelbuis zit, zit nu dwars voor de intake kant van de KKK-24 turbo.
Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software

Jelmar

De problemen met de K24 netjes opgelost?
850R

Martijn_B

Jazeker, werkt allemaal prima nu en aan trekkracht ook geen gebrek :-)
Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software

Thys

Lekker bezig Martijn. Dikke IC gaat hier ook nog wel een keer komen. Het verschil in trekkracht tussen een warme en koude dag is nu best groot.

widebody

Ziet er goed!!

Laat die paardjes maar rennen :P.

Unexist

Ziet er goed uit die intercooler!. Verschil zal je wel merken met het warme weer.
En nou hopen dat je de intakebuis goed op zijn plek krijgt!.
Volvo C70 T5 Garrett GT2876R - Siemens 630cc Injectors - 3'' Downpipe - 3'' Catback - 60mm Intercooler - Fasttech Powered - 400+ PK
Volvo 855 R 350+ PK    (Sold)
Volvo 855 GLE (Sold)
Volvo S60 2.4 (Sold)

Martijn_B

Pff, 2 uur lang wezen stoeien met mijn intake buis en nieuwe S90 luchtmassameter. Uiteindelijk niet goed op zijn plek weten te krijgen, met een 3" buis is alles heel krap en de hoek van 1 van de buizen is 60 graden ipv 90. Wel super service van SNABB; sturen kosteloos een nieuwe siliconeslang op vanuit de USA.

Verder ben ik op zoek naar de temperatuurmeter/ sensor voor de ECC uit een 850 met airco.
Het gaat om de sensor met draaiend ventilatortje die aan de linkerzijde achter de handgreep zit.

Heb je er 1 in goede werkende staat liggen hoor ik het graag. Ook tips qua vervangen zijn welkom, hoop
niet dat de hemel er helemaal uit moet?

stefanhuijser

Nee, hoeft niet Martijn, handvat er af halen, dan kom je er goed bij als je de bekleding wat opzij drukt.

Gr. Stefan
(854 2.5 20V 1994 AUBERGINE)+(V70R AWD 1998 NBP)+S60 T5

Martijn_B

Ok thanks Stefan.

Vanavond de Turbotuner opnieuw gemapt ivm de dikkere IC. Moet zeggen dat het steeds makkelijker gaat, was in 10 minuutjes klaar:

Log van 4e versnelling helaas niet op kunnen nemen, batterij van de laptop was leeg. Deze is nog iets stabieler dan 3e versnelling en dus prima.

Rovanvel

3de ziet er erg netjes uit o0
maar waarom zon dip bij 4000 toeren in 2nd gear? is dat vanwege dat de turbo zon grote hoeveelheid lucht inzuigt terwijl de auto nog niet snel genoeg rijdt ?

Martijn_B

Uiteindelijk in de praktijk lijkt hij met deze AFR en turbodruk combinatie te arm te lopen. Hoorde een beetje raar geplof en gestotter, dus hoop dat mijn zuigers nog niet gesmolten zijn. Voor nu de druk even op 0.6 bar gezet (alsnog goed 250pk) tot ik de tijd heb om opnieuw te mappen.
Die dip is nu nog lastig te verklaren, eigenlijk moet je ook in zijn 4e versnelling data loggen wil je betrouwbare meetgegevens krijgen waar je mee kan mappen. Als hij dan nog terug komt na herhaaldelijke runs, zal ik rond de 4000 rpm iets brandstof wegnemen :) .

Ik had laatst een 3" intake buis binnen gekregen. Het doel is om het aanzuigtraject te verbeteren, standaard is dit nogal restrictief. Ook de luchtmassameter is een obstakel, hij meet een maximale flow van lucht, dit noem je ook wel "load". Aan de hand van deze meting icm het toerental bepaald hij hoeveel brandstof hij in gaat spuiten. Echter, met een 19T of K24 op meer dan 1 bar laaddruk kom je al snel boven het aantal te meten gram lucht uit. Hetgeen je dan krijgt is het "clippen" van de LMM: hij zit aan zijn plafond en kan niet meer meten (voorbeeld: bij 250 gram lucht). Effect in de praktijk is dat als je bij WOT al snel op je geclipte waarde uitkomt, terwijl je aan te zuigen lucht nog stijgt. Hier kun je tijdens het mappen op inspelen: je krijgt laat hem gewoon rijk genoeg lopen dat hij onder WOT prima loopt. In theorie is dit zeg 300 gram lucht. Echter, je LMM meet het verschil niet tussen helemaal vol gas (300 gr) en een beetje vol gas (250gr) en spuit in beide gevallen evenveel brandstof in. Effect: te rijk lopen (=minder effectief zijn) onder deellast.

Er zijn meerdere oplossingen, en het is ook al bewezen dat er tot ruim 450pk getuned kan worden met de standaard Motronic software. Als je stand alone gaat (Megasquirt, VEMS) ben je helemaal van het gezeur af, maar dat ligt nu even buiten mijn scope. Wat je ook kunt doen is je LMM "foppen" door hem in een grotere behuizing te stoppen. De meetwaardes veranderen dan: je moet meer lucht door een grotere behuizing aanzuigen wil je op de zelfde meetwaarde uitkomen als met de kleinere LMM. Je tabellen verschuiven dus zeg maar, 50% load wordt ineens nog maar 30% load. Op die manier moet je wel alles opnieuw programmeren!

De oplossingen die ik hanteer is het gebruik van een LMM van een Volvo S90, hier past de originele LMM prima in en de behuizing is ruim 80mm diameter ipv de +-65mm van de std behuizing. Plaatje:

Tevens kunje dan als luchtfilterdeksel het deksel van een 99-00 model x70 pakken, daar schuift de behuizing zo in en past je K&N inlegfilter ook makkelijk in (+onderzijde airbox sluit naadloos aan):

Echter, het traject moet nog wat verbeterd worden want zoals op de foto te zien kom ik nu voor geen meter uit. Een 90graden ellbow zal al een hoop schelen ipv de 60 graden die ik nu heb. Verder heb ik wel mooi de aansluitingen voor de carterventilatie laten maken:

To be continued!

Martijn_B

Tevens trouwens de kop klaar gemaakt. Dus nu voorzien van verse klepsteelrubbers, ingeslepen kleppen en alle toleranties opgemeten (en OK bevonden):

Naar:

En na voorzichtig kaalmaken:

Nu beginnen met montage van het onderblok!

NinaPaul

Ben je niet bang dat er stukjes papier in de kop blijven hangen?

Als je hem toch zou spoelen, hoef je er ook niets in te proppen.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

Martijn_B

Daar heb ik inderdaad wel aan gedacht, zeker na de post van Cornelis en zijn 740.
Ik verwijder de propjes en spoel hem dan denk ik alsnog voor de zekerheid, maar thanks voor het meedenken!