Martijns 854 T-5R - Naar zijn laatste rustplaats

Gestart door Martijn_B, 04-08-2011 00:09:55

Vorige topic - Volgende topic

volvobug

Opmerkelijk dat die buitenste elektrode zo verbogen is...
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Martijn_B

Goed opgemerkt: is mijn werk geweest om dit zichtbaar te maken.
Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software

volvobug

Aha dat verklaart het wel  ;D Dacht al dat het stuk keramiek naar buiten was geknalt, maar dan was het vast ook versplinterd.

Goed balen van het onderblok, vreemde schade ook wel. Snap niet hoe zo'n gat in een stalen bus kan slaan en ook vreemd dat v-tje in de zuigerrand. Zou er een oneffenheid in het staal hebben gezeten of worden die bussen daarvoor te goed geïnspecteerd voor toelevering?

Afijn het is niet anders. Wel nog respect voor dit staaltje zelfkennis en relativering:

Citaat van: Martijn_B op 09-09-2013 13:20:48
Nee hoor, ik snap je vraag best. De tuner had geen ervaring met de Volvo blokken, bij FT hadden ze allang gezegd dat 22 graden voorontsteking niet goed was. Neem hem verder ook niets kwalijk, mijn fout. Ik zit echter in de zelfde fase als kinderen van 4: "zelluf doen".
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

mitchelli

Oei...Ik heb dezelfde bougies uit dezelfde partij. Denk dat ik er toch nog maar effe originele in doe.

Ik zeg aanklagen die bougieproduktiemeneeren  :evil:
Een gelukkig huwelijk noemt men in de psygilogie het Stockholm syndroom....

Piet

We weten nog niet wat oorzaak en gevolg is.

mitchelli

Het grenst toch wel aan de zekere waarschijnlijkheid dat een stukje porselein een gat naar buiten zocht,als ik de fotos zie. Wellicht zat er al een klein scheurtje in voor montage....

Piet

Ik  begreep uit Martijn zijn verhaal dat er niks ontbrak aan de bougie.
Maar als dat het geval is zou ik ze er ook maar, al was het voor de gemoedsrust, uitgooien inderdaad.

Maar het kan dan ook dat de bougie als hotspot heeft gefungeerd onder de veel te arme omstandigheden en/of een veel te vroege onststeking.
Te heet is geworden waardoor porselein stuk gesprongen is.

Het blijft allemaal een beetje speculatief.

mitchelli

CiteerHet blijft allemaar een beetje speculatief.

Dat is zeker zo.

CiteerMaar het kan dan ook dat de bougie als hotspot heeft gefungeerd onder de veel te arme omstandigheden en/of een veel te vroege onststeking.
Te heet is geworden waardoor porselein stuk gesprongen is.

Meestal smelten eerst de contactpunten tot 1 klomp....

peteRRR

Denk eerder dat er een haar scheurtje/s in is/zijn ( cilinder wand ) gekomen door teveel hitte/zwakte en zo de boel heeft aangezet tot verdere toestanden.

Groet
Blutsie bladie bleu,..ums de bletser bla die bla

Johann

Misschien dat je op foto's van de eerdere schade iets kunt zien.
En trek de water pomp eens van het blok. Heb nog steeds vraagtekens bij hoe die eerste koppakking er uit zag. Lijkt wel of er geen rondgang in het blok is geweest.

Piet

Zou ook nog kunnen, maar dan zou de temperatuurmeter eigenlijk moeten zijn opgelopen (ook bij deze trage meters), naar ik begrepen heb van Martijn was dat niet het geval.

Martijn_B

Vandaag de motortakel van Piet weer op mogen halen, tezamen met mijn motorblok steun. We wisselen ze elke 3-4 maanden zo'n beetje om  ;D
Het blok gaat er morgen uit, dan zal ik ook de waterpomp bekijken. Zag er echter bij montage prima uit. Er is geen porselein afgebroken, het was gescheurd.

Vandaag ben ik begonnen met het uit elkaar halen van hetgeen wat het nieuwe onderblok gaat worden: het originele B5234T5 motorblok waar de auto in 1995 mee geleverd is. Deze heb ik vorige winter gedemonteerd na 394.000 km dienst. Ben dus wel erg benieuwd naar de staat van de lagering, de krukas, de zuigers, cilinderwanden, etc.

Hier de foto's:

De drijfstanglagers zien er verrassend goed uit:

Dan de krukas:

Lagers weer in mooie staat:

Krukas zelf is nergens blauw of echt verkleurd oid:

Hoonsporen zijn nog steeds goed zichtbaar. Geen "flat spots":

4 van de 5 zuigers hebben toch licht voelbare verticale strepen. Niets waarvan je echt schrikt, maar het zit er wel:

Deze strepen zie je niet bovenin, maar onderin de cilinderwand terug. Ze zijn niet voelbaar met de nagel:

Nu heb ik nog nooit eerder een blok met 4 ton uit elkaar gehaald, maar ik vind de staat eigenlijk nog verassend goed. De zuigers en cilinderwanden tonen uiteraard duidelijk slijtage, en er is verder nog niets opgemeten en alleen visueel gekeken. Ik zal morgen even informeren of ik het eerst nog moet laten opmeten vóór er bepaald kan worden of overmaat .20mm goed is.
Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software

UserID6342

Blokje ziet er erg netjes uit naar 4 ton  :eusa_clap: :eusa_clap:  Zou het ook zo weer hergebruiken, ik weet het niet bij Volvo maar bij Mercedes en BMW kreeg je die strepen van de zuiger er vrij makkelijk uit met een losse hoon en zonder enig probleem.  Zeker zolang ze niet voelbaar zijn.

Piet

Met die hoonsporen nog zo duidelijk zichtbaar vraag ik me af of overmaat wel nodig is, ik denk het eigenlijk niet.
Naar het revisiebedrijf ermee en op laten meten.
Als  alleen honen voldoende blijkt te zijn zuigers laten beoordelen, misschien kun je een combi maken van de beste zuigers uit dit en het andere blok (ik ga er van uit dat dat ook std zuigers zijn). De nog vrijwel nieuwe zuigerveren uit het kapotte blok, als ze nog onbeschadigd zijn, zou je dan ook kunnen hergebruiken.

Blok is eigenlijk in een verassend goede staat!

arjenT5R

Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!