Martijns 854 T-5R - Naar zijn laatste rustplaats

Gestart door Martijn_B, 04-08-2011 00:09:55

Vorige topic - Volgende topic

Martijn_B

De offset is niet linear, tijdens stationair draaien geeft de gauge armer aan dan TP. Onder WOT is het precies omgedraaid, dan is TP armer dan de gauge (TP zegt 11.8 - Gauge zegt 10.4).

Hier een filmpje van stationair:

https://youtu.be/dh0YSLdZEos

Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software

Piet

Lastig te zien maar het lijkt alsof de gauge in tijd wat achterloopt op tunerpro.

Martijn_B

Dat dacht ik eerst ook, maar is niet zo. Pauzeer hem maar eens, je ziet waardes op de gauge verschijnen  die je in TP niet ziet. Aan het einde bijv 16.9 AFR. Tevens, dan zou ik de eerder genoemde 10.4 AFR ook niet zien onder wot.
Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software

Piet

Mja, er zullen denk altijd verschillen blijven.
Het is in principe eigenlijk ook niet zo heel relevant.

Zoals Maarten zegt op volvospeed:

There can always be a difference in tolerance of the voltage regulators in all of the different devices.
These are used as a reference for the measurements of said devices. So the ecu may see 4.9v as 5v, one gauge maybe 5v and the other 5.1 for instance.This translates to non linear offsets.

There's not much you can do about that.

To get the most accurate reading you can connect to the alm via serial, circumventing the reference offsets.

Martijn_B

Het is wel degelijk relevant, tune ik nu op 10.4 of op 11.8 AFR? Is een flink verschil.. Welke van de 2 is de waarheid?

Daarnaast, hoe is het te verklaren dat zowel de innovate gauge als de ALM gauge beiden, dus 2 aparte devices, het zelfde symptoom hebben?  

:)

razorx

Wat je kan doen is de werkelijke waarde van de 5V in de ECU meten.
Is die 5.05V dan vermenigvuldig je de tunerpro waarde met 5.05/5 ;)

Dan heb je met een lsu4.2 goede waarden in het middengebied en redelijke daarbuiten. Met een 4.9 is het natuurlijk beter.

Je zou nog een klein stapje verder kunnen gaan door af te ronden op halve punten in tunerpro.

Martijn_B

Thanks Yits - zal ik eens proberen. Trouwens mannen, het gaat me niet om winnen van een discussie,  maar om de discussie zelf en wat daaruit te leren valt ;) Grapje natuurlijk  ;D

Oftewel, waardeer iedereen zn input want uiteindelijk wil ik gewoon een betrouwbare reading :)

Piet

Nee, het gaat hier absoluut niet om gelijk krijgen.
Maar uitvinden hoe het zit door beredeneren maar vooral ook meten en experimenteren.

ik heb  de tankpressure ingang al eens getest van de ECU en bv 2 volt op de ingang geeft ook daadwerkelijk 2 volt binair als resultaat. Er zit geen offset in de ADC van de microprocessor of in de schakeling daarvoor.
De meting via de ECU is behoorlijk precies, de afwijking zit hem dan zeer waarschijnlijk in de gauge (wat ook meer voor de hand ligt). Ik heb hier helaas geen gauge om die te testen.
De microcontroller werkt wel met een referentiespanning, die was bij de ECU die ik testte wel precies. Als je een ECU treft waarbij de referentiespanning iets afwijkt, krijg je wel (van de werkelijkheid) afwijkende waardes.

Wat ik bedoel met niet  zo relevant is dat je zoekt naar een AFR waarde waarop ie goed loopt en of die waarde nu 11.8 of 11.2 of betsie of klaasje heet doet er niet zoveel toe. Zoalng ie maar consistent is.
Alhoewel natuurlijk, zeker ook voor onderlinge vergelijking, het wel wenselijk is als de waarde overeenkomt met de realiteit

Maar om uitsluitsel te kunnen geven welke het dichtst bij de waarheid zit zou ik op de bench de gauge tesamen met de ECU moeten kunnen testen.

Johann

Even voor het plaatje..

Die ALM heeft twee outputs die je gebruikt?

CiteerOutput
•   Lambda analog output:   0~5V user programmable

•   second Lambda analog output:   0~5V for a third party gauge, user programmable

En hoe zit het dan met de bijgeleverde software van de ALM?
Ik neem aan dat je daar ook de AFR kunt uitlezen zoals deze uit de controller komt?
Dan zou je die info als leading moeten nemen.

Gaat uitgang 1 naar de ECU en uitgang 2 naar de gauge?

Uitgang 1 is dan belangrijk en uitgang 2 handig. Zou je uitgang 1 moeten kalibreren met de de ALM software en TP naast elkaar. De SW is de juiste data die je binnen krijgt. TP moet je hier op afstellen. Daarna hetzelfde met de gauge doen.

Toch?

Maarten-t5

De ALM heeft een seriële feed.
Deze geeft digitaal de meting weer en heeft geen last van analoge offsets etc en is waarschijnlijk ook een stuk sneller dan beide gauges (afhankelijk van hoe ze het geprogrammeerd hebben.
Die gauges zijn wat aan de trage kant om het leesbaar te houden.

Zo op het oog of met een cam de twee metingen vergelijken is wat lastig en eigenlijk niet accuraat genoeg.
Volgens mij kon de alm software ook loggen. Een alm log vergelijken met een tp log is denk ik het nuttigst.

Piet

Op de bench kunnen we de de controller output simuleren met een bekende spanning.
We kunnen dan zien of de gauge de juiste bijbehorende AFR aangeeft en of de ECU de juiste bijbehorende digitale waarde als output geeft.
Mocht deze laatste afwijken kunnen we niet alleen de formule in TP hier op aanpassen maar ook de conversie die de ecu zelf maakt ivm het meten van de afwijking tussen de actuele gemeten afr en de requested afr.
Als de ecu afwijkt kan dit eigenlijk alleen liggen aan een afwijking  in de referentiespanning van 5 volt  die de microcontroller in de ECU aangeboden krijgt. Die kunnen we ook nog apart meten.
Dit gaan we binnenkort ook doen bij de ecu en gauge van Martijn.
Dan weten we waar het aan ligt en wat we we er aan kunnen doen.

Martijn_B

Piet

Ik heb alvast eens wat metingen gedaan bij twee van de M44's die we hier nog hebben liggen, maar deze waren toch redelijk precies.
De ene week 0.02 Volt en de andere (inmiddels al zwaar experimenteel misbruikt) 0.05 volt af.
Dit zou slechts een afwijking in de AFR geven van resp 0.04 en 0.1 AFR.

Ben benieuwd wat jouw ECU gaat doen.

elianmars

Ik lees alles hier, bij Piet en Yits mee, maar begrijp er nog altijd geen hout van  :eusa_shifty:  ;D

Ik vind het knap wat jullie allemaal doen  :eusa_clap:

Martijn_B

Super dat je die opzet al hebt gemaakt piet, ik neem zondag ochtend alles mee en dan hoop ik dat we het kunnen vinden ☺