Martijns 854 T-5R - Naar zijn laatste rustplaats

Gestart door Martijn_B, 04-08-2011 00:09:55

Vorige topic - Volgende topic

Martijn_B

Weer tijd voor een update.

Een tijdje geleden heb ik een filmpje gemaakt, pas toen viel het mij echt op hoe luid de huidige 19T fluit. Tevens rookt hij hier en daar wat, en is dus aan vervanging toe. Ik heb al een zgan 19T hier liggen, dus eigenlijk kan ik die in een dag omwisselen en het probleem zou opgelost zijn..

Echter, ietsjes méér vermogen zou ook wel leuk zijn. Marc van ET had een KKK-24 te koop, qua topvermogen niet veel verschil maar houdt wel veel langer zijn druk vast. Na wat mailtjes heen en weer de knoop doorgehakt en begin deze week de centjes over gemaakt naar Marc.

Vanochtend op de mat (snelle levering):

- 1x KKK-K24
- 1x Aanzuigbuis luchtfilter - Turbo
- 1x Intercoolerbuis S60R (ivm V-band klem K24)
- Diverse olie/water leidingen
- 2x Stabilisator stangetjes

Foto's KKK-24 incl vergelijk met 19T:

Duidelijk groter compressiehuis:

Iets groter turbinehuis:

Als het goed is gaat de K24 het vermogen wel vasthouden tot de 7250 rpm, waar de 19T richting de 5500 wel een beetje buiten adem is. Het turbinehuis is niet heel veel groter, dus ik verwacht nog steeds een zéér rappe spool-up. Zitten nog wel een paar uitdagingen qua montage aan:

- De v-band klem
- alle water/olie leidingen
- aansluiting tussen LMM en turbo (diameter is anders)

Tevens nieuwe schokbrekerplaten aan de achterkant gemonteerd. Zagen er op het eerste oog niet slecht uit:

Tot je wat beter keek:

Juist, compleet doorgescheurd..

Tevens links en rechts nieuwe "drop links" geinstalleerd. Ik heb nog aan de IPD versie gedacht, die zijn wat dikker. Maar met de KW VII schroefset, nieuwe draagarmen, nieuwe stuurkogels en de dikkere IPD stabilisatorstang stuur het nu gewoon al erg goed.

Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software

maruska

lekker bezig buurman ! betekent dus wel weer een remapje bij FT ?
Accessoire verzamelaar - Bijna alle essentials in bezit
T-5R

Auk

Lekker bezig Martijn! Jij kunt ook niet stil zitten he! Haha

Wat ga je met de oude 19T doen?
Auke
Volvo. for life

maruska

die staat te koop volgens mij...
Accessoire verzamelaar - Bijna alle essentials in bezit
T-5R

knoopie

Citaat van: Auk op 14-06-2012 16:51:23
Lekker bezig Martijn! Jij kunt ook niet stil zitten he! Haha

Wat ga je met de oude 19T doen?

die neemt mark over....... :eusa_whistle:

Martijn_B

Een remap is misschien niet vereist, even AFR in de gaten houden. Denk wel dat het verstandig is als ik er echt het max uit wil gaan halen. Tevens vraag ik mij af of ik nu echt niet aan de dikke intercooler moet onderhand..

De 19T op de foto ga ik verkopen, de 19T die er straks af komt ook.
Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software

Turbobiker

Uhm, remap is niet onverstandig. Zit een beetje op het niveau van minstens vereist... .

Zonder dikke IC laat je zomers al snel een pk-tje of 20-30 liggen. En de flow gaat er zeker op vooruit. Denk dat je gelijk hebt dat je met een K24 niet meer vermogen hebt dan een 19T. Met originele IC is dat zeker zo. Met een dikke IC win je misschien wel 30pk... . (ligt nog wel aan de andere specs van je wagen)
De Tussenpaus

Martijn_B

In de zin van: ik zet hem op 0.8 bar en kan dan gewoon prima rondrijden. Als ik vermogen wil ga maken komt er toch echt wel een remap. Maar, misschien dat ik nu toch eens aan een TurboTuner ga denken, heb al ruim €1000 naar FT gebracht en met de volgende mapping komt daar zo maar weer aardig wat centjes bij.

Dikkere IC ga ik inderdaad gewoon aanschaffen, even kijken of er nog ergens een aanbieding te scoren is :)

Turbobiker

OK, met 0.8 kan er weinig mis gaan.

TT is absoluut een aanrader, zeker als je in de toekomst nog meer veranderingen / aanpassingen van plan bent!
De Tussenpaus

Emiel

Ik zou eerst aan FT vragen hoe dat tegenwoordig gaat met een KKK voordat je gaat sleutelen, een paar jaar geleden raadde ze de KKK af omdat ze die niet lekker stabiel konden krijgen met de 4.3 en 4.4.

Op VS gaat Mr. Snabb een mooie FMIC kit voor neit teveel geld aanbieden.

Martijn_B

Hè Emiel,

Yes, heb de FMIC gezien, vraag me alleen af hoe de winst is tov een 50mm alu exemPlaar?

Vwb de KKK: schijnt laag in de toeren lastig te zijn inderdaad, zeg maar 2500-3500 rpm. Ik zal hem dmv boost controller pas laat laten inkomen ivm drijfstangen.

Turbobiker

Citaat van: Martijn_B op 14-06-2012 22:00:23
Hè Emiel,

Yes, heb de FMIC gezien, vraag me alleen af hoe de winst is tov een 50mm alu exemPlaar?

Vwb de KKK: schijnt laag in de toeren lastig te zijn inderdaad, zeg maar 2500-3500 rpm. Ik zal hem dmv boost controller pas laat laten inkomen ivm drijfstangen.

Uhm, heb jij nu ook nog geen dikke drijfstangen ???
De Tussenpaus

Martijn_B

Thys

Komt vanzelf, Lars, komt vanzelf 8)

Martijn_B

Tuurlijk, zou wel gek zijn om er weer normale stangen in te zetten als deze krom gaan  ;)