Martijns 854 T-5R - Naar zijn laatste rustplaats

Gestart door Martijn_B, 04-08-2011 00:09:55

Vorige topic - Volgende topic

Martijn_B

Thanks Johann, je hebt hem daar met 2 bouten vast, klopt dat?

Is 110nm voldoende kwa momentsleutel trouwens? Nogmaals: alleen krukas gaat er uit en drijfstangen. Kop probeer ik er vooralsnog op te laten.
Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software

Piet

Ik denk dat het zwaarste moment zal zijn die waarmee de bouten van het vliegwiel vast gezet worden of die van de bouten waarmee de versnellingsbak aan het blok gebout worden.  Zal vanavond ff kijken.

Piet

Voor zover ik het nu zie kom met 110 Nm een heel eind.
Alleen als je de trillingsdemper (zit vooraan op krukas, de poelie zeg maar) weer moet bevestigen kom je er boven, die  moet je met 180 Nm aantrekken.
De rest zit allemaal onder de 110 Nm voor zover ik het nu zie.

Wel heb je ook een hoekmeter nodig.
http://www.autogereedschap.com/a-10949069/meetgereedschap/gradencirkelschijf-op-360-midlock
(de op-360 dan)

Veel bouten (bv bouten waarmee je je vliegwiel vastzet) zijn rekbouten die je tot een bepaald moment aantrekt waarna je ze nog een bepaalde hoek moet verdraaien.
(Dit soort bouten moet je overigens niet hergebruiken maar nieuwe voor kopen).

Johann

Beter is een kleine voor de kleinere aanhaalmomenten en een grote waarmee je 120-140 Nm kunt doen voor o.a. wielbouten en subframe bouten.

Piet

Ja bv 15 tot 100 Nm en een bv  30 tot 210 Nm o.i.d.
Heeft ook met de nauwkeurigheid van doen.

MarkoC70T5

Ik heb zelf een set van teng tools gekocht ook niet al te duur en goede kwaliteit Moment sleutels en gewone ratels
http://www.geerdinkbv.nl/tengtools/tengtools-momentsleutels/tengtools-momentsleutel-1-2
Going broke in style. 
Soms mis ik de Volvo wel tot ik de V8 start.

Martijn_B

Spulletjes!

Morgen de AFR buncg er in laten lassen!
Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software

Martijn_B

Nog nooit bij HBM geweest sinds vandaag, maar als je een beetje van sleutelen houdt dan is dat wel een hele leuke winkel om eens rond te lopen zeg!

Paar spulletjes meegebracht:

En natuurlijk deze:

Ideaal, kan nu lekker aan de slag :)

elianmars

Citaat van: Martijn_B op 13-07-2012 21:39:27
Nog nooit bij HBM geweest sinds vandaag, maar als je een beetje van sleutelen houdt dan is dat wel een hele leuke winkel om eens rond te lopen zeg!

Je zou er bijna hebberig van worden, hè?  ;D

Ik ben nog niet in de nieuwe zaak geweest, trouwens. Binnenkort maar weer eens gaan neuzen daar.

Johann

Piet

Zo moet het gaan lukken!
Wat voor momentsleutel heb je je nu aangeschaft?

Martijn_B

Eentje tot 108nm, hogere aanhaalmomenten pak ik die van mijn pa wel even voor.

Drijfstanglagers komen over 3 weken pas binnen, dus morgen verder met het mooi maken van spulletjes :)

Kees Flodder

Mooi werken zo aan een motorblok!
Maar wil je drijfstangen gaan vervangen zonder de cilinderkop te demonteren?

Martijn_B

Kijken of dat kan, anders sowieso de kop er af ja

)()()sT

De zuiger moet van bovenaf met zuigerveer gemonteerd worden.