Martijns 854 T-5R - Naar zijn laatste rustplaats

Gestart door Martijn_B, 04-08-2011 00:09:55

Vorige topic - Volgende topic

UserID6342

Kan ook vanaf de onderkant Joost, mits de krukas eruit is.  Is iets lastiger, maar wel te doen.

Johann

Citaat van: Dirk342 op 14-07-2012 09:24:11
Kan ook vanaf de onderkant Joost, mits de krukas eruit is.  Is iets lastiger, maar wel te doen.

Knap... Hoe wil de piston pin er uit halen dan?

-D©©©L-

Kan ook vanaf de onderkant Joost, mits de krukas eruit is.  Is iets lastiger, maar wel te doen.
:eusa_think:

peteRRR

Blutsie bladie bleu,..ums de bletser bla die bla

Piet

)()()sT

Maar kun je dan van onderaf de drijfstang aan de zuiger monteren ???

De zuiger moet er sowieso van bovenaf in omdat je de zuigerveer er ook in/tussen hebt zitten.

arjenT5R

Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Piet

Als de zuiger er in zijn geheel uitgetrokken kan worden aan de onderkant (en daar hangt het een beetje om) kan je best de zuiger met zuigerveren ook wel aan de onderkant er in krijgen.
Je mist dan weliswaar de handige bevel die je daarvoor aan de bovenkant hebt, om de veren te geleiden. maar met een veercompressietooltje zou dat toch wel moeten lukken.
De vraag is echter of de zuiger langs de hoofdlagersteunen kan, dat is op de foto een beetje lastig te zien en ik kan me dat niet meer voor de geest halen.

Ik meen me te kunnen herinneren dat iemand op het forum het al eens gedaan heeft, ben daar echter niet zeker van.

arjenT5R

Citaat van: Piet op 14-07-2012 12:30:10
Als de zuiger er in zijn geheel uitgetrokken kan worden aan de onderkant (en daar hangt het een beetje om) kan je best de zuiger met zuigerveren ook wel aan de onderkant er in krijgen.
Je mist dan weliswaar de handige bevel die je daarvoor aan de bovenkant hebt, om de veren te geleiden. maar met een veercompressietooltje zou dat toch wel moeten lukken.
De vraag is echter of de zuiger langs de hoofdlagersteunen kan, dat is op de foto een beetje lastig te zien en ik kan me dat niet meer voor de geest halen.

Ik meen me te kunnen herinneren dat iemand op het forum het al eens gedaan heeft, ben daar echter niet zeker van.

Lagerschalen van de krukas zijn breder als de ruimte tussen de cilinders in, is vrij duidelijk te zien.

Mitch heeft een keer een krukas gewisseld met het blok nog in de auto, denk dat je je dat herinnert.

Snap ook het hele punt niet zo, werkt toch vele malen makkelijker om ff de kop er af te pakken als je toch heel je blok open gooit. Kan je mooi gelijk een beetje dremelen aan kop  :)

Piet

Ik denk dat dat inderdaad hetgene is wat ik me herinner.

Mja, dan zal de kop er toch af moeten, op zich geen probleem natuurlijk.
Maar anders had Martijn zich weer kosten voor pakkingen en kopbouten kunnen besparen, gezien de lage km stand zal het met de kop nog wel goed zitten.

Als de zuigers er langs zouden kunnen zou dat wel  werk ook hebben bespaard juist. Maar ja wat niet is, is niet.

arjenT5R

Citaat van: Piet op 14-07-2012 12:47:31

Maar anders had Martijn zich weer kosten voor pakkingen en kopbouten kunnen besparen, gezien de lage km stand zal het met de kop nog wel goed zitten.

Als de zuigers er langs zouden kunnen zou dat wel  werk ook hebben bespaard juist. Maar ja wat niet is, is niet.

Jaja ik snap je punt, ziet er alleen naar uit dat het niet mogelijk is  ;D

Turbo-Geek

Zoiets doe je 1x en dat doe je dus meteen goed. En dan gaat de kop er dus af.
De koppakking en de klepsteelrubbers hebben bij Volvo niet een oneindig leven dus mooi om meteen te doen.
Ook de nokkenaskeeringen willen weleens lekken dus ook die kan je mooi mee pakken.
Dan zijn de drijstangen, zuigerveren, lagers, etc ook geen issue meer.

Doe zoiets goed of doe het niet.
Naderhand een kopverwijderen voor de klepseals of de koppakking is een hoop werk als deze nog in de auto zit.
-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !

Piet

Citaat van: Turbo-Geek op 14-07-2012 14:55:08

Als de zuigers er langs zouden kunnen zou dat wel  werk ook hebben bespaard juist. Maar ja wat niet is, is niet.

De koppakking en de klepsteelrubbers hebben bij Volvo niet een oneindig leven dus mooi om meteen te doen.
Ook de nokkenaskeeringen willen weleens lekken dus ook die kan je mooi mee pakken.

Naderhand een kopverwijderen voor de klepseals of de koppakking is een hoop werk als deze nog in de auto zit.

Nu kan het zeer waarschijnlijk niet, de zuigers er onder uit. Dus de kop zal er wel af moeten.

Maar de motor heeft er nog maar 112.000 km opzitten, ofwel zuigerveren en koppakking hadden nog heel lang meegekund. Klepsteelrubbers waren ook wel zonder kop te lichten te vervangen. Voor nokkenaskeerringen hoeft de kop er ook niet af. En voor lagers vervangen hoeft de kop er ook niet af.
Ofwel zo gek was het idee helemaal niet.

Maar goed dit alles is waarschijnlijk toch niet meer relevant daar de zuigers er toch niet van onderen er uit zullen kunnen.

UserID6342

Citaat van: -D©©©L- op 14-07-2012 09:39:11
:eusa_think:

http://www.dcccl.nl/migrated/www.dcccl.nl/projecten/images/volvo850forum/422R/B5254Tspecial/48_B5254Ts_Tussenblok_met_lagerschalen_boven_en_oliesproeiers_01.JPG
Duidelijk Marco, bij een 850 kan het dus niet door de hoofdlagerschalen...  Ik weet van de (wat oudere) 6 cilinder BMW's en Mercedesblokken dat het wel gaat, ook genoeg gedaan, en had eigenlijk klakkeloos aangenomen dat het ook hierbij ging.  Absoluut geen rekening houdend met het feit dat de hoofdlagerschalen zo breed zijn.

Turbo-Geek

Citaat van: Piet op 14-07-2012 16:05:32
Citaat van: Turbo-Geek op 14-07-2012 14:55:08

Als de zuigers er langs zouden kunnen zou dat wel  werk ook hebben bespaard juist. Maar ja wat niet is, is niet.

Nu kan het zeer waarschijnlijk niet, de zuigers er onder uit. Dus de kop zal er wel af moeten.

Maar de motor heeft er nog maar 112.000 km opzitten, ofwel zuigerveren en koppakking hadden nog heel lang meegekund. Klepsteelrubbers waren ook wel zonder kop te lichten te vervangen. Voor nokkenaskeerringen hoeft de kop er ook niet af. En voor lagers vervangen hoeft de kop er ook niet af.
Ofwel zo gek was het idee helemaal niet.

Maar goed dit alles is waarschijnlijk toch niet meer relevant daar de zuigers er toch niet van onderen er uit zullen kunnen.

Km stand zegt vaak geen moer.  Daarbij, hoe betrouwbaar is zo'n stand nou echt ?
Zuigers van onderen of boven eruit, het maakt niets uit. Als de motor eruit is en je die op een bok hebt staan en je die dus extra hebt gekocht omdat je er rustig aan wilt werken dan
gaat de kop er gewoon af.

The things you own end up Owning you !