Martijns 854 T-5R - Naar zijn laatste rustplaats

Gestart door Martijn_B, 04-08-2011 00:09:55

Vorige topic - Volgende topic

pwassink

Citaat van: Piet op 26-07-2012 17:48:21
Citaat van: -D©©©L- op 26-07-2012 17:37:59
Kijk, daarom heb ik dus geen inhoudelijk commentaar.
Ik zie het helemaal verkeerd.  ;D

Tunen om 0,05 lambda verschil weg te werken, maar juist calibreren is "niet bijzonder relevant".
Gewoon zo laten, je doel ligt binnen de toleranties van de meting.

Nou moet je me niet verkeerd opvatten.
Waar zeg ik dat je het helemaal verkeerd zie?
Ik geloof ook niet dat ik gezegd heb dat juist calibreren niet relevant zou zijn, ik had het daar alleen over een afwijking van 0.4% bij de TPS die niet erg relevant is. Maar evenzo goed wel precies getweakt kan worden.

Beetje overgevoelige reactie wel.
Bovendien vroeg Martijn om een inhoudelijke reactie, niet ik.
Dus lijkt me niet dat je dat om mijn commentaar de vraag van Martijn moet afkappen.

Misschien was mijn reactie ook wel een beetje fanatiek ( excuses daarvoor dan) maar ik vond dat je nogal " uit de hoogte" inkwam. Ook dat kan dan weer een misperceptie zijn van mij.
Maar ik weet dat uitgerekend jij met zeer relevante informatie kan komen, maar in plaats daarvan kwam je met een beetje, in mijn ogen, neerbuigend stelletje vragen

ik denk dat je dat inderdaad verkeerd ziet, inhoudelijk heeft Marco hier wel gelijk en rommelen in de marge op basis van een (nog) niet juist uitgevoerde calibratie is redelijk zinloos,
maar dat is in mijn perceptie waar je het best oneens mee mag zijn  ;)
Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

Martijn_B

Ik weet voldoende, dank voor jullie constructieve bijdragen!
Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software

Sbv

Valt het dakraam nog te redden, of ga je een nieuwe bestellen ?

Martijn_B

Goh, wat kun je een hoop doen als je een weekje vrij bent :)

Ik heb gister het revisie bedrijf gesproken, Arrows uit Rijswijk. Deze gaven aan dat de glimmende plekken ongeveer 8/100e slijtage hadden, gemiddeld ongeveer 4 à 5/100 slijtage. Hun advies was om opnieuw te honen en nieuwe zuigerveren te monteren. Ik heb dit voorgelegd aan Verwijst die gelukkig met mij mee heeft gedacht richting een oplossing. In een paar minuten hebben we afgesproken dat ik een deel van het aankoopbedrag vergoed krijg, ongeveer voldoende voor het opnieuw honen en aanschaffen van nieuwe zuigerveren. Wat dat betreft een prima afspraak en dus tevreden.

Vervolgens dus bezig geweest met het dakraam. Sander, ik snap goed dat dit niet je favoriete klusje is ;) De roest was opzich nog redelijk te behandelen, het meeste zat toch echt aan de oppervlakte. Ik heb het geraamte losgehaald van het glas, behandeld met Hammerite en om het mooi te maken een laagje mat zwarte lak, en vervolgens weer op de glasplaat gekit.

Dus nog even, van dit:

En dit:

Met behulp van dit:

Naar dit:

Oude kitlaag er af:

In de blauwe Hammerrite, 2 flinke lagen:

Weer zwart gespoten:

Nieuwe kit op het frame en op de glasplaat. Dit is erg lastig om goed recht te doen, maar zeer belangrijk anders zit je dakraam er scheef in!!!

Nieuw rubber er op, zachtjes tikken met de hamer voor goede seal:

De beruchte afsluiting:

En uiteindelijk na wat afstellen:

Zo, die kan er in ieder geval weer een paar jaar tegenaan.

Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software

peteRRR

Het spreekwoord " Elk nadeel heeft zijn voordeel " wordt maar weer eens bevestigd,........mooi Martijn.

Groet.
Blutsie bladie bleu,..ums de bletser bla die bla

Sbv

Netjes gedaan hoor Martijn. Het blijft gewoon een nare klus dat rubber en opknappen van dak

Martijn_B

Om jullie nog even te overspoelen met data heb ik nog een log gedraaid, nu even met de juiste snelheidsaanduiding. De TPS blijft íets onnauwkeurig, maar die 0,4% neem ik voor nu even voor lief:

Het lijkt er op dat hij rond de 5100~5400 rpm wat aan de arme kant loopt. Echter niet gevaarlijk, op de 12,7 schijn je veelal het meeste vermogen te behalen, maar rond de 12,3 à 12,4 is wat zuiniger.

Piet

Hoe hoger de AFR hoe zuiniger juist.
Maar je bedoelde zeer waarschijnlijk  " rond de 12.3  a 12.4 is wat veiliger"

Martijn_B

Hoe ik nou in hemelsnaam aan zuiniger kom.. Veiliger ja :)

Jelmar

Hoe hoger de AFR hoe zuiniger gaat zeker niet altijd op!
850R

Piet

Citaat van: Jelmar op 28-07-2012 13:08:43
Hoe hoger de AFR hoe zuiniger gaat zeker niet altijd op!
Dat het altijd op zou gaan werd dan ook niet vermeld....... Maar....  By all means... Leer ons weer eens wat..... ;)

Martijn_B

Alvast ff proefkoekeloeren... holy moly wat is dat ding groot:

big ben

Ligt er nu een golfballetje naast   :eusa_think:

;)

Piet

Laguna-S60R

S60 2.4I 170PK LPI Sports Edition

S60Register