Martijns 854 T-5R - Naar zijn laatste rustplaats

Gestart door Martijn_B, 04-08-2011 00:09:55

Vorige topic - Volgende topic

Turbobiker

Is al vaker gezegd: koppeling-levensduur ligt echt aan je eigen gebruik. Meerdere R-koppelingen hebben probleemloos 400+pk's en 500+Nm's overleefd.

En denk dat zonder sper de koppeling niet heel veel te verduren krijgt :eusa_whistle: ;)
De Tussenpaus

Martijn_B

Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software

Vulk

Je bent echt goed bezig! Wanneer schat je de boel 'klaar' te hebben?
Of wanneer denk je terug tijd te hebben voor andere zaken? Ik zag vandaag een reminder in mijn agenda passeren dat ik nog's een afspraak met u moet maken. :)

Martijn_B

Ik hoop hem van het weekend klaar te hebben (dat alles loopt iig). Daarna rustig de mapping gaan schrijven.

Vandaag weer een doosje met spullen binnen gekregen en bij Laska in Rotterdam mijn aangepaste spullen opgehaald. Laska is een klein bedrijfje in hartje Kralingen, leveren echt vakwerk, is snel klaar en vragen er een leuke prijs voor.

De het compressorhuis had eerst een schuine flens er op gelast voor de intercooler buizen. Bij de Volvo past dit natuurlijk niet, dus dit heb ik aan laten passen. Er is een buisje opgelast zodat er een slang op kan, plus aan de binnenkant alle lassporen netjes weggeslepen. Perfecto  :)

Van:

Naar:

Flensje voor de olie retour laten verkleinen naar 14mm buitendiameter en een randje er op:

De bestelde olie leidingen, aanvoer en retour. Achteraf blijkt het helaas niet helemaal juist te zijn allemaal, dus zal nog wat werk aan hebben om het juist te krijgen:

Groot luchtfilter van Green. De accu ga ik naar achter verplaatsen zodat er ruimte ontstaat om het filter te plaatsen. Heb expres voor Green gekozen omdat die de filters niet lijmen, maar in het rubber vulkaniseren.

Het spruitstuk, de lip is er af en het oppervlakte is gevlakt:

Toen verder met de turbo zelf. Ik maak gebruik van een interne wastegate. Wellicht dat ik in de toekomst nog extern ga, maar voor nu is het belangrijk dat de immense luchtstroom goed gereguleerd door de wastegate gaat. Als het gat te klein is dan kan dit zorgen voor boost creep of boost spikes. Vandaar dat ik het uitlaathuis gedemonteerd heb en het gat gepoort heb , zowel in diameter als in flow in het uitlaathuis. Helaas van dat laatste vergeten een foto te maken. Het is wat lastig te zien, maar de flow zal zo veel beter zijn + het gat is groter.

Toen het spruitstuk er op gemonteerd. De pakkingen waren niet zo oud, maar toch maar vervangen voor nieuwe:

Huis weer gemonteerd, en in plaats van de ATP Ultimate wastegate met boutjes te monteren, kwam Mitchell met een paar fantastische tapeindjes aan zetten. 1tje op maat moeten maken, de rest was prima. Dit kan veel beter tegen het krimen en uitzetten van het materiaal ivm hitte van de turbo.

Toen verder met de actuator, het is belangrijk dat deze gemakkelijk over de wastegate aansluiting schuift. Zoals je ziet kwam het met de bracket die ik gekocht had bij lange na niet in de buurt, dus heb ik deze pas gemaakt:

Soms moet je even creatief zijn, bracket goed heet gemaakt, gemonteerd en 2 tikken met de hamer (met beleid). Dan weer opnieuw verhitten, en proces herhalen tot het past :)

Et voila:

Hier zie je goed dat de ATP Ultimate Wastegate een goede flow levert:

En alvast de intake buis gepast om te kijken of alle silicone slangen de juiste maat waren. De buis heeft een diameter van 3" (76mm) waar de originele een versmalling heeft naar 30mm(!) vlak voor de turbo. Ook de LMM behuizing is 3".

En toen wat geen succes was... de olie retour:

Ben ik niet gelukkig mee, hij loopt veels teveel horizontaal. De olie wordt gestuwd door de zwaartekracht en kan dan niet vrij weglopen het blok in. Resultaat is dat het buisje vol kan lopen, en de olie terugloopt de turbo in. Nu zal het in de praktijk misschien net kunnen en een gevalletje so-so zijn, maar ik wil absoluut geen risico nemen hiermee.

Morgen op jacht naar:
- Juiste olie retour aansluiting (iets wat een pain in the #$@ is)
- Juiste aansluiting op de restrictor (ik stuur een tekening van 8mm, en krijg een nippel van 10mm...)
- Versnellingsbak monteren
- Accu naar achter leggen
Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software

Unexist

super leuke blog om te volgen!.
Volvo C70 T5 Garrett GT2876R - Siemens 630cc Injectors - 3'' Downpipe - 3'' Catback - 60mm Intercooler - Fasttech Powered - 400+ PK
Volvo 855 R 350+ PK    (Sold)
Volvo 855 GLE (Sold)
Volvo S60 2.4 (Sold)

Ries van de Zilverschuit

'k Kijk mijn ogen uit!
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

maartendeb

Piet

Wordt de olie niet gewoon voortgestuwd door de druk van de ingaande olie bij de turbo?
Als het op de zwaartekracht aankomt is uiteindelijk alleen het hoogteverschil tussen de uitgang op de turbo zelf en de ingang in het carter van belang. Hoe de slang daartussen precies loopt doet er niet zoveel toe, zolang de slang maar niet boven het niveau van de olieuitgang aan de turbo komt. Ik denk  dat je het niet beter krijgt dan dit omdat de hoogte van zowel uitgang aan tubo en ingang carter t.o.v. elkaar vast ligt.
Zo op de foto te beoordelen zal het dan in het vlakke Nederland geen problemen hoeven te geven, maar in de bergen naar boven toe kan ik me voorstellen dat de hoogte van de ingang carter boven de uitgang turbo komt te liggen.
Maar nogmaals weet je zeker dat de zwaartekracht een belangrijke rol speelt, de olie komt onder druk in de turbo en zal dan toch ook onder druk uit de turbo komen? Dan zal het sowieso geen probleem zijn.

V70geRwin

Citaat van: Piet op 17-01-2013 12:23:17
Wordt de olie niet gewoon voortgestuwd door de druk van de ingaande olie bij de turbo?
Als het op de zwaartekracht aankomt is uiteindelijk alleen het hoogteverschil tussen de uitgang op de turbo zelf en de ingang in het carter van belang. Hoe de slang daartussen precies loopt doet er niet zoveel toe, zolang de slang maar niet boven het niveau van de olieuitgang aan de turbo komt. Ik denk  dat je het niet beter krijgt dan dit omdat de hoogte van zowel uitgang aan tubo en ingang carter t.o.v. elkaar vast ligt.
Zo op de foto te beoordelen zal het dan in het vlakke Nederland geen problemen hoeven te geven, maar in de bergen naar boven toe kan ik me voorstellen dat de hoogte van de ingang carter boven de uitgang turbo komt te liggen.
Maar nogmaals weet je zeker dat de zwaartekracht een belangrijke rol speelt, de olie komt onder druk in de turbo en zal dan toch ook onder druk uit de turbo komen? Dan zal het sowieso geen probleem zijn.

Lijkt mij ook geen probleem hoor, wordt door de druk gewoon rond gepompt.

Martijn_B

De zwaartekracht speelt hier inderdaad een grote rol in, maar je hebt gelijk dat er wel enige vorm van kracht achter zit.
De voorgeschreven 'regels' vanuit Turbonetics zijn hier redelijk duidelijk in:

1) olie drain mag niet meer dan 15 graden afwijken van een horizontale positie
2) het verloop van drain naar carter dient ten minste 30 graden te zijn

Zie hier:

Oil drain positioning: It is important to not exceed 15°in oil drain angle in order to allow proper drain of lube oil from the turbocharger back into the engine. The oil entering the turbocharger is pressure fed from the engine but relies on gravity to make it's way back to the engine, any greater angle can cause oil to back up into the turbocharger and leak past the seals.

En dan het volgende:

The oil entering the turbocharger is pressure fed from the engine but relies on gravity to return it back to the engine. Any restrictions in the oil drain will cause the oil to backup inside the turbocharger and be forced past the seals so it's very important the oil returning from the turbocharger to the engine is free flowing with no restrictions. It is also important that the oil enters the crankcase above the oil level.

Wout309t

Het komt er wel uit, maar je krijgt teveel druk op je seals. De kans is groot dat je die er uitblaast. Olieretour moet zo vrij mogelijk zijn en zoals het nu zit is verre van ideaal en kan inderdaad gewoon fout gaan. Verstandig inderdaad om er nog eens kritisch naar te kijken.
2011 V70 2.0T R-Design MT

V70geRwin

Als je die hoek wil aanhouden en ook nog boven het olieniveau in het carter uit moet komen heb je idd een uitdaging.

Hoe wordt de druk daar dan opgebouwd? De druk zoekt toch de weg van de minste weerstand en dat zal ondanks dat het horizontaal is toch richting carter zijn?

Piet

Misschien is het in dit geval dan beter een aansluiting voor de olieretour lager, in het oliecarter zelf desnoods, te maken?
Gaatje in pan boren en tuitje, o.a. Verkrijgbaar bij Biesheuvel, monteren. Is goed te doen en probleem is in 1x opgelost.

mitchelli

Dat lijkt me niet verstandig. Dan loopt de olieretour leiding meteen vol.
Een gelukkig huwelijk noemt men in de psygilogie het Stockholm syndroom....

Piet

Hoezo?. Zolang je maar boven het olieniveau blijft in het carter toch niet?
Zo staat het ook feitelijk aangegeven op de tekening vab turbonetics.