Martijns 854 T-5R - Naar zijn laatste rustplaats

Gestart door Martijn_B, 04-08-2011 00:09:55

Vorige topic - Volgende topic

Rense850T5

Haha thx martijn,

K kom ze wel een keer verzegelen ;D
Maar je koppakking gaat helemaal goed komen Martijn!!
Ben benieuwd hoeveel t scheelt met de nokken assen.

Volvo 850 T-5 MT '93, XYZ 330 mm BBK, XYZ schroefset, BCM Cda carbon airbox, Ipd stab. kit, Tail 50mm bov, 3" dp met 100cell racecat, 3" NM parts custom catback, 18" pegasus 225/35ZR18, Shortshifter, ipd veerpootbrug + vpb achter, XC grill, gereviseerd en versterkt blok, CXRacing drijfstangen, toga HP kruk en drijfstanglagers,  turbonetics t03/04 50 trim turbo,79mm intercooler, 630cc injectoren, Walbro 255l/hr, magnecor bougie kabels, custom carterventilatie, apexi avc-r boost controller, zeitronics wideband + egt sensor, Schutten tuning ECU!

)()()sT

Wel grappig, als je zoveel zelf doet als jullie, dan praat je over een koppakking alsof je ff de bougies wisselt.
Niettemin balen dat je weer het halve blok open moet trekken.

Succes!

Turbo-Geek

Idd, geen middag klusje ...  Succes ermee !
-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !

Rense850T5

Kop demonteren is niet zo heel veel werk hoor! ;)

En er komen GLT nokkenassen in.
Volvo 850 T-5 MT '93, XYZ 330 mm BBK, XYZ schroefset, BCM Cda carbon airbox, Ipd stab. kit, Tail 50mm bov, 3" dp met 100cell racecat, 3" NM parts custom catback, 18" pegasus 225/35ZR18, Shortshifter, ipd veerpootbrug + vpb achter, XC grill, gereviseerd en versterkt blok, CXRacing drijfstangen, toga HP kruk en drijfstanglagers,  turbonetics t03/04 50 trim turbo,79mm intercooler, 630cc injectoren, Walbro 255l/hr, magnecor bougie kabels, custom carterventilatie, apexi avc-r boost controller, zeitronics wideband + egt sensor, Schutten tuning ECU!

Rense850T5

Het profiel van deze assen is iets scherper, waardoor de nokkenassen de kleppen verder open kunnen drukken en er dus sneller en meer lucht af en aangevoert kan worden.

-D©©©L-

Citaat van: Rense850T5 op 31-05-2013 19:21:49
Het profiel van deze assen is iets scherper, waardoor de nokkenassen de kleppen verder open kunnen drukken en er dus sneller en meer lucht af en aangevoert kan worden.
En de duratie en overlap ?

Rense850T5

Duurf ik nu zo ff niets over te zeggen.

Miss dat Martijn mij hierop kan aanvullen.

M a r c

In de praktijk maakt het maar héél weinig verschil. Je hebt drukvulling dus is het effect van meer lift minder dan bij een aanzuigende motor.
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

Turbo-Geek

Met dit soort projecten zou ik zelf me erin verdiepen en de ideale nokkenasprofielen berekenen en gewoon laten maken.
Dan haal je het maximale uit je setup en op een dergelijk project zijn dat ook de kosten niet meer.

Het blijft overigens altijd wel een compromis met vaste (niet verstelbaar) nokkenassen.

Bij N/A nokkenassen zie je doorgaans wat meer overlap dan bij Drukvulling nokkenassen en druk je doorgaans ook weer wat druk er meteen uit als beide kleppen open staan.
  The things you own end up Owning you !

Piet

Wel echt supershit dat het zo tegen blijft zitten!!

Het effect van GLT nokenassen is meer een onregelmatiger stationair lopen dan vermogenswinst.
Nokkenassen berekenen met zo weinig mogelijk overlap, zo veel mogelijk lift en duratie wat betreft inlaatkleppen ... ga er maar aan staan.
Alhoewel het wel gaaf zou zijn om dat te doen, maar de kosten om het te laten maken... ik zou wel willen weten wat die zijn, maar ik vrees dat die kosten toch wel degelijk gaan uitmaken.

Martijn_B

Het valt inderdaad niet mee. Ik wil de kop ook laten testen op lekkage om zeker te zijn dat alles goed is. Hij is nou eenmaal 1x flink heet geweest, en denk dat het vanaf daar verkeerd is gegaan.

Dyno before/after heeft een goed resultaat laten zien van ik dacht 11whp met de GLT assen en een iets latere koppelings curve. Vandaar dat ik ze overweeg te monteren, al hoeft dit absoluut niet nodig te zijn om mijn doel van 400pk te halen. Heb er tevens al eerder mee gereden met -4 en +3 graden (na correctie van overlap).

"Gewoon" laten maken zou ik pas doen als je de 500pk grens wilt overschrijden. Denk dat je dan meer hebt aan een verse RN kop en een custom inlaat spruitstuk.

@Piet: mijn auto liep prima stationair met de GLT assen, bij Viggen was dat anders inderdaad, maar reed niet met -4 en +3 geloof ik maar -3 en 0?

Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software

Piet

Tja het is een beetje een kwestie van experimenteren en uitproberen, wat op zich wel leuk is om te  doen natuurlijk.
Maar het is een beetje of wat vermogenswinst met onregelmatig stationair of goed stationair en weinig vermogenswinst lijkt het.
Maar het is wel interessant om die dingen te monteren en een beetje te spelen met de stand ervan en te kijken wat het doet.

Martijn_B

We gaan het zien op de dyno... ooit wanneer hij het langer dan 3 weken blijft doen en de aanschafwaarde van een jong gebruikte C30 T5 er in zit ;)  :eusa_wall: :eusa_whistle: ;D
Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software

Rense850T5

Ik denk dat als die van mij wat netter loopt straks dat ik ze er ook wel in ga zetten en dat onregelmatig lopen vind ik dan niet eens zo belangrijk laat um maar lkkr een beetje schommelen.
Als ik er maar wat voor terug krijg in het hogere toeren gebied. Dus eerst de mapping wat beter voor mekaar maken en dan gaan we ook wat proberen.

Piet

Als je er voldoende voor teugkrijgt kan een onregelmatig lopen stationair zeker wel acceptabel zijn maar dat moet dan nog blijken ... only one way to find out.... monteren die glt nokkenassen and keep us posted!