Martijns 854 T-5R - Naar zijn laatste rustplaats

Gestart door Martijn_B, 04-08-2011 00:09:55

Vorige topic - Volgende topic

NinaPaul

Dan bedoel je ingeolied, niet ingevet ;-)

Maar het was gewoon een idee/mogelijkheid.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

mitchelli

Dat zeg ik...licht ingevet met olie  ;D En was inderdaad een mogelijkheid.
Een gelukkig huwelijk noemt men in de psygilogie het Stockholm syndroom....

Jeroentjuh

Denk eerder dat de kop krom is, dan merk je onderling ook verschil met losdraaien van de kopbouten....

thuur

Citaat van: Jeroentjuh op 12-06-2013 15:14:29
Denk eerder dat de kop krom is, dan merk je onderling ook verschil met losdraaien van de kopbouten....

Dat kan ik ook uit ervaring vertellen. Rondom de cilinder met de meeste ellende heb ik ook wel eens flink aan mijn wringijzer moeten hangen en op andere plekken ging het "makkelijk" los. Lichtjes invetten moet ook volgens Volvo voorschrift. Zelf maak ik nog eens de boutgaten goed schoon, zowel met een vluchtig middel en perslucht als met een zelfgemaakte "tap". Dat laatste als ik voel dat een bout niet gemakkelijk tot beneden draait. Ook controleer ik de nieuwe bouten altijd op beschadigingen op de schroefdraad, ik had laatst een bout nog even door een snijplaat moeten halen.

Gr ;)

NinaPaul

zelf gemaakte tap door een slijpschijf 1 of 2 randen in de oude bout te maken?
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

thuur

Citaat van: NinaPaul op 12-06-2013 21:28:13
zelf gemaakte tap door een slijpschijf 1 of 2 randen in de oude bout te maken?

Yep. 4, in dezelfde hoek als een echte tap.

Gr :D

Piet

Citaat van: NinaPaul op 12-06-2013 09:44:21
Blinde gaten? Vet kan niet weg, bouwt druk op = verkeerde waarde.

Echt onzin. (sorry, maar dat is het gewoon)
Bij het erin draaien komt het vet echt niet onder de bout, het vet bijft echt wel tussen de draad of wordt juist naar boven gedreven.

Op moment draaien moet je altijd met geoliede bouten, nog beter speciaal vet daarvoor, doen.  Ik gebruik die altijd van ARP. Daarbij wordt nogal eens de kop van de bout vergeten.
Ik heb ook een met de slijpschijf bewerkte bout om het draad schoon te maken, ook kijk ik altijd eerst of ik de bout er met de hand  soepeltjes in kan draaien.
Het beeld van deze pakking is absoluut niet die van een warmloper alleen.
De paking is over de volle lengte weggevreten,  dit past zeer goed bij rekbouten die niet of niet voldoende op spanning hebben gestaan.

mitchelli

Die warmloper is bij de eerste start geweest...Dus kop krom,diverse bouten daardoor losser,daarna weet ik hoeveel km gereden. Dan ziet wat mij betreft de koppakking er niet raar uit hoor.
Een gelukkig huwelijk noemt men in de psygilogie het Stockholm syndroom....

Piet

Tja, het is altijd moeilijk achteraf te zeggen waar het door komt.
Die warmloper zal er zeker ook geen goed aan gedaan hebben.

NinaPaul

Citaat van: Piet op 13-06-2013 00:41:33

Echt onzin. (sorry, maar dat is het gewoon)
Bij het erin draaien komt het vet echt niet onder de bout, het vet bijft echt wel tussen de draad of wordt juist naar boven gedreven.

Op moment draaien moet je altijd met geoliede bouten, nog beter speciaal vet daarvoor, doen.  Ik gebruik die altijd van ARP. Daarbij wordt nogal eens de kop van de bout vergeten.
Ik heb ook een met de slijpschijf bewerkte bout om het draad schoon te maken, ook kijk ik altijd eerst of ik de bout er met de hand  soepeltjes in kan draaien.
Het beeld van deze pakking is absoluut niet die van een warmloper alleen.
De paking is over de volle lengte weggevreten,  dit past zeer goed bij rekbouten die niet of niet voldoende op spanning hebben gestaan.

Je kan het onzin vinden, jouw mening.

Zet de gaten vol olie/vet/koelvloeistof/etc. en probeer ze dan maar eens vast te zetten.
Montage fouten gebeuren, natuurlijk geven we dan liever het materiaal de schuld.
-Gottfried Leibniz

Piet

Nee dat is niet een mening: je hebt vast wel ergens een open boutgat draai daar dan eens een compleet met vet volgeklodderde bout in en kijk dan maar eens hoeveel vet er onder de bout uit het boutgat komt. Kun je het zelf zien.

Je moet ook niet de gaten vol zetten met vet maar het vet op de bout smeren, dat is wel ff wat anders.

NinaPaul

Citaat van: Piet op 13-06-2013 11:12:29
Nee dat is niet een mening: je hebt vast wel ergens een open boutgat draai daar dan eens een compleet met vet volgeklodderde bout in en kijk dan maar eens hoeveel vet er onder de bout uit het boutgat komt. Kun je het zelf zien.

Je moet ook niet de gaten vol zetten met vet maar het vet op de bout smeren, dat is wel ff wat anders.

Dat zeg ik: montage fouten gebeuren.

Bij goed gebruik gaat er nooit iets mis.

Daar ga ik het bij laten.
-Gottfried Leibniz

Piet

Ik volg je nu niet helemaal meer geloof ik......is het volgens jou nou wel of niet fout de bouten in te vetten voor montage?

NinaPaul

Citaat van: Piet op 13-06-2013 11:36:26
Ik volg je nu niet helemaal meer geloof ik......is het volgens jou nou wel of niet fout de bouten in te vetten voor montage?

Helemaal niets mis mee (zelfs aangewezen/aangeraden bij sommige bouten), heb nooit anders beweerd.
-Gottfried Leibniz

Piet

Dan heb ik kennelijk deze zin verkeerd geïnterpreteerd, daar het daarvoor  over invetten/olien van de bouten ging.
Ok, duidelijk dan.