Martijns 854 T-5R - Naar zijn laatste rustplaats

Gestart door Martijn_B, 04-08-2011 00:09:55

Vorige topic - Volgende topic

Piet

Met hoekverdraaiing is de oprekking behoorlijk precies, zoals Johann al voorrekende, met alleen op momemt draaien krijgt het meer het aspect van een gok.
Ik snap ook niet waarom je dat per se zou willen, alleen op moment aantrekken.
In 3 fasen aantrekken,zoals door volvo aangegeven, is  heus wel goed genoeg.
Maar anderzijds is er ook weer niks op tegen om er meer fasen van te maken door de hoekverdraaiing op te delen in meerdere stappen.

Piet

Martijn.... is dit niet een mooi moment om er een mooie RN kop op te zetten?
Hoeft nauwlijks meer te kosten dan de kosten die je anders bij het revisiebedrijf gaat maken.

Rense850T5

Kosten van het revisie bedrijf zullen heel erg mee vallen aangezien een maat van mij dit in z'n eigen tijd regelt. Dus ik denk dat je dan nog wel duurder uit ent met een rn kop en je moet dan ook nog de variabele nokkenas vast zetten ed. Dus zal voor nu nog wel ff schelen in de kosten de rn kop komt vanzelf nog wel.
Volvo 850 T-5 MT '93, XYZ 330 mm BBK, XYZ schroefset, BCM Cda carbon airbox, Ipd stab. kit, Tail 50mm bov, 3" dp met 100cell racecat, 3" NM parts custom catback, 18" pegasus 225/35ZR18, Shortshifter, ipd veerpootbrug + vpb achter, XC grill, gereviseerd en versterkt blok, CXRacing drijfstangen, toga HP kruk en drijfstanglagers,  turbonetics t03/04 50 trim turbo,79mm intercooler, 630cc injectoren, Walbro 255l/hr, magnecor bougie kabels, custom carterventilatie, apexi avc-r boost controller, zeitronics wideband + egt sensor, Schutten tuning ECU!

M a r c

Citaat van: Johann op 13-06-2013 22:53:54
Leuke tip maar er gaat eigenlijk al 21 jaar vrij weinig fout met die 20-60-130º.

mee eens

We doen ze altijd op die manier.... geen problemen (never).

PS  áltijd nieuwe bouten gebruiken, ook al claimt Volvo dat dit niet hoeft....

Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

V70 classic

Citaat van: mitchelli op 14-06-2013 09:31:25
Wat ik bedoel Dirk is dat het op moment vastzetten te maken heeft met wrijving van de bout die niet bij alle bouten evenredig is....als je dit met een hoekverdraaiing doet kan je dit uitsluiten.

Heb het dus niet over een bepaald smeermiddel.

Dit klopt als een zwerende vinger.
Heb al eens een complete trommel met messen achteruit zien staan omdat men het opschonen van de schroefdraad te veel werk vond  :eusa_whistle:

Bleek mijn manier toch sneller  ;D

Een andere goede methode is de verlenging van de bout meten.
Enkel in een klein blokje werkt dat moeilijk.
En je moet met  draadeinde en moeren werken.

Grts
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.

KIM

De kern achter het rek verhaal is dat bouten in het elastische gebied een vooraf bepaalde aantrekspanning geven. Alleen door de bouten in het elastische gebied te brengen kun je er zeker van zijn dat alle bouten even hard aan de kop trekken.
Dat is iets dat voor een aanhaalmoment niet altijd geldt omdat de wrijving van de schroefdraad mede bepaalt wanneer het aanhaalmoment wordt bereikt.

Om die reden zou ik de methode van Jelmar niet willen gebruiken (ondanks dat hij hier goede ervaringen mee heeft).

Martijn_B

Mooie discussie heren!

@Piet: ja klopt, dit had een mooi moment geweest opzich. Ik werk momenteel echter tot 2014 niet in NL, en de weekenden dat ik soms thuis ben wil ik niet meer sleutelen. Dat is ook de reden dat Rense nu zoveel doet (100 maal dank). Ik zou het overwegen als deze kop echt niet meer goed is. Alleen dan zou ik de modificaties beperken qua inlaatspruitstuk. Ik overweeg dit alleen als ik met de huidige kop niet meer door kan. Tevens ook omdat de kop in eigen tijd gedaan wordt (€) bij het revisie bedrijf zoals Rense aangeeft.
Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software

Jelmar

Zeker een interessante discussie.

Nog een discussiepuntje; die 130 graden moet in 1 keer aangehaald worden (of vergis ik mij?)
Hoe 'reageerd' de bout als je dat in 2 keer doet? Maakt dat niet uit?
En niet iedereen heeft zo'n mooie momentsleutel als Martijn op de foto die na 130 graden *piep* zegt.
Dan is het dus goed mogelijk dat de pakking niet overal even strak aangetrokken wordt.. Toch?

Ik heb het nog niet eens gehad over het invetten van de bouten en dergelijke, want daar zijn ook 1000 manieren voor.
Verschillende soorten vet of olie, is andere aanhaalkoppels!
En volgens mij schrijft volvo bij 20-60-130 geen molykote vet maar motorolie voor. (Correct me if I'm wrong).
Dus dat klopt dan eigenlijk ook niet.
Of maakt dat volgens jou niet uit Rense?

850R

MrCain

Sommige merken (meestal japans) schrijven inderdaad molycote voor, maar dat is meer dat de bout niet gaat reageren met het aluminium => vast vreten en rotten  ;)

Heb het topic van Martijn ook nog eens doorgelezen en verwijt het niet echt aan montage fouten... Denk dat Martijn gelijk heeft met de eerste warmloper....

Zoals Volvo de aantrek koppels en hoekverdraaiing aan geeft moet je gewoon volgen => zoals al een paar keer geschreven is door anderen heeft dit te maken met de rek van je bouten. Nieuwe bouten is wel wenselijk, rekbouten vervang ik altijd!! Vertrouw het gewoon niet om de kop met oude bouten vast te zetten omdat het materiaal gewoon in de loop van tijd door warm worden etc... gewoon gaat veranderen...

Al met al is het gewoon k#t dat het is gebeurt  :( hoop dat het gewoon opgelost word en Martijn lekker een poos kan rijden zonder dit soort ellende...want daar doe het gewoon niet voor...

Citaat van: Jelmar op 14-06-2013 11:58:47
Zeker een interessante discussie.

Nog een discussiepuntje; die 130 graden moet in 1 keer aangehaald worden (of vergis ik mij?)
Hoe 'reageerd' de bout als je dat in 2 keer doet? Maakt dat niet uit?
En niet iedereen heeft zo'n mooie momentsleutel als Martijn op de foto die na 130 graden *piep* zegt.
Dan is het dus goed mogelijk dat de pakking niet overal even strak aangetrokken wordt.. Toch?

Ik heb het nog niet eens gehad over het invetten van de bouten en dergelijke, want daar zijn ook 1000 manieren voor.
Verschillende soorten vet of olie, is andere aanhaalkoppels!
En volgens mij schrijft volvo bij 20-60-130 geen molykote vet maar motorolie voor. (Correct me if I'm wrong).
Dus dat klopt dan eigenlijk ook niet.
Of maakt dat volgens jou niet uit Rense?

Volvo 855 T-5: nog bijna origineel ;)

Citaat van: een wijze man
De Engelse auto bouwers waren echte prutsers....
Daarin tegen zijn Italiaanse autobouwers weer ingenieuze prutsers!

Rense850T5

Nokkenassen zijn net langs gebracht en hij kon me al vertellen dat de koop 3 tiende krom is en dat het met vlakken geen probleem is maar alleen nog ff de vraag of de nokkenassen het fijn vinden.

Maar dat later ik ga nu een patat eten ;D

Zaterdag weet is wss meer!!  
Volvo 850 T-5 MT '93, XYZ 330 mm BBK, XYZ schroefset, BCM Cda carbon airbox, Ipd stab. kit, Tail 50mm bov, 3" dp met 100cell racecat, 3" NM parts custom catback, 18" pegasus 225/35ZR18, Shortshifter, ipd veerpootbrug + vpb achter, XC grill, gereviseerd en versterkt blok, CXRacing drijfstangen, toga HP kruk en drijfstanglagers,  turbonetics t03/04 50 trim turbo,79mm intercooler, 630cc injectoren, Walbro 255l/hr, magnecor bougie kabels, custom carterventilatie, apexi avc-r boost controller, zeitronics wideband + egt sensor, Schutten tuning ECU!

MrCain

Dat is nu veel belangrijker op dit moment  ;D

We zijn benieuwd!!

Citaat van: Rense850T5 op 14-06-2013 12:16:24
Nokkenassen zijn net langs gebracht en hij kon me al vertellen dat de koop 3 tiende krom is en dat het met vlakken geen probleem is maar alleen nog ff de vraag of de nokkenassen het fijn vinden.

Maar dat later ik ga nu een patat eten ;D

Zaterdag weet is wss meer!! 

MrCain

BTW: Martijn, nu je kop en uitlaatspruitstuk er nu af ligt niet gelijk een koppel in je uitlaatspruitstuk zetten voor een EGT meting? Kan je je verbrandingstemp monitoren. Misschien dat deze ook te hoog zit?

Martijn_B

Welk schroefdraad dien je hiervoor te tappen?
Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software

MrCain

Moet je eens aan Piet vragen => die heeft er  nu ook 1 voor zijn turbo gezet! Dacht dat het 1/4 NPT was...maar weet het niet zeker  :eusa_think:

Citaat van: Martijn_B op 14-06-2013 12:26:25
Welk schroefdraad dien ik hiervoor te tappen?

Piet