Martijns 854 T-5R - Naar zijn laatste rustplaats

Gestart door Martijn_B, 04-08-2011 00:09:55

Vorige topic - Volgende topic

UserID6342

Het gaat er inzake de aantal graden even niet om wat wenselijk is of niet.  Een ieder moet het op zijn eigen methode doen, laten we dat voorop stellen.  Als ik de koppakking van mijn auto moet vervangen word het ook 20/60 + 130 graden.

Echter, ik vraag mij dus hardop af of je die 60 graden niet met een moment kunt halen en volgens mij moet dat kunnen.  Dus de bouten op 20 en 60 trekken daarna zou je dus 130 graden moeten gaan verdraaien maar is dat niet hetzelfde als bijvoorbeeld 123 Nm (noem maar even een volstrekt willekeurig getal) aantrekken ?

Dat is even de gestelde vraag en meteen ook de manier waarop Jelmar het zegt.

@Jelmar, die 130 graden is in 1x door.

KIM

Dirk, het moment is eigenlijk niet van belang. Wat van belang is is hoe hard de bouten aan de op trekken. Een gelijke kracht op alle bouten krijg je door de bouten door de elastische grens te trekken. Dat is dus wat je bereikt met die 130 graden.

Interessant is wel de vraag of dat in twee stappen zou kunnen: Dat lijkt me wel de juiste uitwerking te geven.

UserID6342

Kirnelis, ga je het anders proberen uit te leggen wat ik bedoel (daar mankeert het bij mij nog wel eens aan ;D).  Ik weet heel goed wat ik bedoel, maar om het een ander duidelijk te krijgen is niet echt mijn sterkste punt vaak ;D

Pak een momentsleutel met gradenboog, zet deze vast in de bankschroef en trek tot 130 graden.  Pak nu dezelfde momentsleutel, laat de gradenboog zitten, en kijk hoe hoog het moment is om die 130 graden te halen, dus om de sleutel net zo ver te kunnen draaien.

Immers, dat is wat je doet als je een bout op graden natrekt.  Heb je dit moment afgelezen (ik noem maar iets op bijvoorbeeld 123 Nm, dan zou je dit in 2 stappen kunnen doen bijvoorbeeld)

Elastische grens bereiken kun je dus ook bereiken door een moment in te stellen, immers je trekt de sleutel in 1x door totdat deze de waarde aangeeft.  En of dit nu in graden of in Nm gebeurt is niet van belang in deze.

ZC3rr0r

Citaat van: Dirk342 op 14-06-2013 16:25:04
Kirnelis, ga je het anders proberen uit te leggen wat ik bedoel (daar mankeert het bij mij nog wel eens aan ;D).  Ik weet heel goed wat ik bedoel, maar om het een ander duidelijk te krijgen is niet echt mijn sterkste punt vaak ;D

Pak een momentsleutel met gradenboog, zet deze vast in de bankschroef en trek tot 130 graden.  Pak nu dezelfde momentsleutel, laat de gradenboog zitten, en kijk hoe hoog het moment is om die 130 graden te halen, dus om de sleutel net zo ver te kunnen draaien.

Immers, dat is wat je doet als je een bout op graden natrekt.  Heb je dit moment afgelezen (ik noem maar iets op bijvoorbeeld 123 Nm, dan zou je dit in 2 stappen kunnen doen bijvoorbeeld)

Elastische grens bereiken kun je dus ook bereiken door een moment in te stellen, immers je trekt de sleutel in 1x door totdat deze de waarde aangeeft.  En of dit nu in graden of in Nm gebeurt is niet van belang in deze.

Als het enige solaas bied: Ik snap wat je bedoelt :P

V70 classic

Citaat van: Dirk342 op 14-06-2013 16:25:04

Dat werkt in theorie wel.
Echter als er 1 bout zwaarder draait ben je weer de sjaak.
Want dat js de enige reden waarom ze met hoekverdraaing werken.
Is al een paar keer genoemd.
Verder dient de hoekverdraaing in 1 gelijkmatige beweging te geschieden.
Dit omdat door de rustpauze tussen de 2 trappen de monuculen zich herschikken.
Hierdoor klopt het weer niet  :eusa_think:
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.

razorx

UserID6342

Idd, maar de bouten zouden dus allemaal gelijk moeten draaien indien alles goed schoon en met zuivere motorolie word gewerkt ipv een of andere vet (want is dikker dus meer weerstand als nodig).  Daarbij gelden ook in de graden / naspanning geven bepaalde toleranties.

De reden waarom ik hier even op door ga is omdat vroegah (daar is tie weer) ik meen Opel of BMW (6 cilinders) als een van de eerste kwam met de hoekverdraaiingen, het werd merendeel dus gewoon gedaan door een bepaald moment (kan me zo niet meer herinneren wat het precies was) na te trekken in 1 beweging was dus overeenkwam met het aantal graden.

KIM

Volgens mij kunnen de mods hier beter even een apart draadje van maken...

V70 classic

Citaat van: Dirk342 op 14-06-2013 19:10:49
Idd, maar de bouten zouden dus allemaal gelijk moeten draaien indien alles goed schoon en met zuivere motorolie word gewerkt ipv een of andere vet (want is dikker dus meer weerstand als nodig).  Daarbij gelden ook in de graden / naspanning geven bepaalde toleranties.

De reden waarom ik hier even op door ga is omdat vroegah (daar is tie weer) ik meen Opel of BMW (6 cilinders) als een van de eerste kwam met de hoekverdraaiingen, het werd merendeel dus gewoon gedaan door een bepaald moment (kan me zo niet meer herinneren wat het precies was) na te trekken in 1 beweging was dus overeenkwam met het aantal graden.

Als je schoon werkt maakt het allemaal niet zo veel uit.
Enig voordeel met hoek verdraaiing is dat je aan een stukje krijt en een wringijzer genoeg hebt.
Zwaaimaterieel werkte zowat allemaal met verdraaiing.
Iets van 30 n/m en dan bv 3x 90 gr.
Ik kan je vertellen dat bij de laatste trap je zowat het water uit je wringijzer trok  :eusa_boohoo:  

Maar je draad optappen alles netjes smeren voor montage moet gewoon stan zijn.
Je moet overgens uitkijken met smeren van je bouten.
Je zou de eerste niet zijn die zn blok vern**kt doordat smeermiddel zich onder de bout ophoopt het blok open scheurt  :eusa_whistle:

Verder dien je rekbouten altijd te vernieuwen tenzij men nadrukkelijk anders vermeld.
Daar weten sommige hier meervan  :evil:

Grts
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.

Martijn_B

@KIM: laat wat mij betreft maar staan. Vind de discussie zolang deze onderbouwd gevoerd wordt goed om te lezen en sluit aan bij mijn koppakking verhaal.

Overigens: natuurlijk komen er nieuwe bouten op bij mij.
Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software

razorx

Ik begrijp je redenering Dirk. Ik denk dat die hoekverdraaing t.o.v. moment methode elkaar niet eens zoveel hoeven te ontlopen onder ideale en waarschijnlijk ook onder minder ideale omstandigheden.

Zou het niet zo zijn dat de autofabrikant voor een bepaalde toepassing de specificaties van de bout overneemt?
60Nm is vast, even daarboven begint het rekken. Boutenfabrikant zegt 130 graden verder staat de bout in het mooie rekgebied.

Dit is voor een fabrikant makkelijker te specificeren dan het om te rekenen naar een aantal Newton meters. Een rek in lengte is natuurlijk het ideaal maar niet altijd realiseerbaar.

Piet

Tja ARP geeft ook de keuzemogelijkheif of op lengte oprekken of op moment trekken, maar dan wel met hun vet omdat je er dan redelijk zeker van kan zijn dat je bij het door hen  opgegeven moment de juiste spanning in de bouten krijgt.
Volvo geeft geen alternatief moment dus je kan gewoon niet anders dan de bouten onder de opgegeven hoekverdraaiing op te spannen.

petrolhead2.5

erg interessant onderwerp dit, gezamenlijk is hier een behoorlijke bak kennis aanweizg  :eusa_clap: ff samenvattend komt het erop neer dat je gewoon gezond verstand moet gebruiken, wat in mijn optiek gewoon te maken heeft met:

1. nieuwe rekbouten gebruiken, het zijn de kosten zeker niet
2. zorg voor een 100% schone en goede schroefdraad
3. olie in met mate, overdaad schaadt
4. werk met gevoel; persoonlijk geef ik de voorkeur aan alles wat de fabriek opgeeft mbt aanhaalmomenten

Tot op heden heb ik altijd de aanhaalmomenten en hoekverdraaiingen van de fabrikant gehanteerd. Ben zeker geen ervaren monteer maar het polo tje van m'n geliefde rijdt inmiddels al 50.000km zonder problemen rond na een lekke koppakking  :eusa_clap: ik heb hierbij wel nieuwe rekbouten geplaatst maar verder niet ingevet.

Overigens martijn: de oude pakking van de polo zag er zo ongeveer net zo uit als die van jou (alleen slechts 4 gaten  ;) ). Heel typisch was dat deze kop niet krom was.

Het blijft moedig dat je dit project voorzet, bovendien ook echt niet de gemakkelijkste auto om alles op te leren (dan is een polot je eenvoudiger), maar je hebt er super assistentie bij  ;)

Martijn_B

Thanks voor de samenvatting!

Kwam dit filmpje nog tegen, ben op zoek naar een oplossing voor de air intake, gezien de accu ook naar achter verplaatst gaat worden.

http://www.youtube.com/watch?v=xSCtRNhb6JE&feature=player_embedded

Wat een baas :D
Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software

hertogjan6

is zeker gaaf!!!

ik zeg doen! maar dan wel op een netter manier ;D
~ Volvo 855 2.5 10V      144pk      AUT      95    423: Autumn Gold

~ Volvo 854 2.3 T-5       300pk       MT       94    601: Red

~ Volvo 854 R                +300pk     MT       96    019: zwart