Martijns 854 T-5R - Naar zijn laatste rustplaats

Gestart door Martijn_B, 04-08-2011 00:09:55

Vorige topic - Volgende topic

Jelmar

Knock knock, who's there?

PING! ;D  ;D

Vaak gevolgd door, Knoep! Bats! Ratel!
850R

Piet

;D ;D

Citaat van: Martijn_B op 24-06-2013 10:01:32
Citaat van: Piet op 24-06-2013 08:44:51
Fasttech heeft echt wel in de gaten wanneer de auto gaat detoneren wanneer ze hem op de bank hebben.
Maar op de weg al rijdende tunend is dat wel een stuk lastiger zonder enige vorm van knockdetectie en/of EGT

Zou je eens kunnen toelichten hoe ze dat doen?

Gewoon door naar de motor te luisteren bv.....
Zou niet best zijn he....als ze dat niet in de gaten hadden....  zou de ene na de andere motor via hen naar de schroothoop gaan...

Maar ik zou zeggen...gewoon vervroegen die hap...knockdetectie en EGT zijn uiteindelijk helemaal niet nodig om te merken of je detonatie hebt, de motor zal het je vanzelf uiteindelijk altijd wel laten weten....

Martijn_B

Idd, je kunt ook gewoon luisteren zoals ik uit jouw bericht opmaak. Zo doen de pro's het ook.
Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software

Piet

Wel lastig bij tunen op de weg, je kan er moeilijk naast gaan rennen want binnen hoor je het met het "blote"oor  niet echt.
Maar even serieus... jij bent geen pro.. en met de ontsteking spelen zonder meetgegevens is en blijft behoorlijk riskant het lijkt me dat je het opnieuw opbouwen van je motor nu wel eens een keer zat bent, toch???

Een beetje met de boost en AFR rommelen kan je nog redelijk zonder al te veel risico met alleen een AFR meting nog wel doen, maar met vervroegen wordt het gewoon een ander verhaal.
Jij zal echt niet de eerste zijn die zijn motor met high speed knock in 1x om zeep helpt of met detonatie geleidelijk aan zijn motor om zeep helpt.
Maar goed, het is natuurlijk uiteindelijk helemaal aan jou zelf om te bepalen hoe je het doet en hoeveel risico je bereid bent om te nemen.... het wordt er in ieder geval niet minder interessant om....

Martijn_B

Ik stel je oprecht de vraag hoe Fasttech dat zou doen. Als je vervolgens antwoord in de trant van "welja, gewoon vervroegen die hap, motor gaat wel een keer stuk" dan begrijp ik echt niet waar dat vandaan komt. Zeker niet omdat je 1) weet dat ik een det-can gebruik om naar knock te luisteren, 2) hebt gelezen dat ik aangeef dat alleen de karakteristiek is veranderd en niets agressief is afgesteld, 3) ook 3 posts hierboven hebt gelezen dat ik aangeef als je ergens een blinde vlek hebt je die ook niet op moet zoeken, en 4) je ook hebt gelezen dat ik een EGT heb besteld, dit de volgende keer eerder zou doen, en pas op zoek ga naar vermogen door vervroegen op de bank.

Ik snap je reactie dus niet echt, zeg maar :-\

(Of, lijkt het je verstandiger om tijdens max koppel de vervroeging op -14 te laten staan zoals bij de 19T map?)
Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software

Piet

Citaat van: Martijn_B op 24-06-2013 08:10:13
Fasttech mapt Mitchell zijn auto op 400pk zonder EGT of additionele knock sensor.

Citaat van: Martijn_B op 24-06-2013 10:01:32
Citaat van: Piet op 24-06-2013 08:44:51
Fasttech heeft echt wel in de gaten wanneer de auto gaat detoneren wanneer ze hem op de bank hebben.

Zou je eens kunnen toelichten hoe ze dat doen?

Sorry hoor maar uit die laatste opmerking van je,  gezien de opbouw van die zin en het voorgaande komt toch echt naar mijn smaak enig cynisme naar voren ......
Daar reageerde ik op ... kan me altijd vergissen natuurlijk......
Het kwam even over op mij alsof je het maar overdreven vond, knockdetectie en EGR en ik zou het, op mijn beurt .. oprecht.. lullig vinden als je motor weer in de soep zou draaien.

Martijn_B

Je creëert hier een beeld of er maar een beetje aangekloot wordt aan mijn auto en links en rechts een beetje met de mapping gerommeld wordt alsof ik Tetris aan het spelen ben. Ik kan mij daar niet zo goed in vinden en vind het eigenlijk knap vervelend worden. Jammer, want ik had het gevoel dat je mij na vele gesprekken, bezoeken en PB's over Tuning en theorieën wel anders in zou schatten.

Piet

Nou........ dat was dus zeker niet wat ik beoogde en al helemaal niet hoe ik over jouw project denk!!

Ik vind het juist goed en interessant hoe je er mee bezig bent en leuk om te zien hoe je (net zoals iedereen hier die er actief mee bezig is) een leercurve doormaakt.
Ik vind absoluut niet dat er maar wat aangerotzooid wordt, wel dat je vaak door pech achtervolgd bent geworden. Mijn opmerkingen zijn goedbedoelde tips en niets meer dan dat....
Het gevaar van dit soort communicaties in schrift via een forum is dat dingen erg snel verkeerd opgevat worden (en zeker ook door mij)  iets wat in een persoonlijk gesprek wel snel en bijna ongemerkt gecorrigeerd wordt voordat dat tot ergenis kan leiden.

Jelmar

Kusje d'r op?

Kom op kinders, alhoewel ik een beetje discussie prachtig vind, laten we gewoon normaal doen en even 2 tellen wachten voordat we geirriteerd reageren.

Maar ehm eventjes on-topic..
Geintje toch Martijn -(!)14 graden bij piek koppel? Of typfoutje?
Wat je wel eens ziet gebeuren is negatieve getallen helemaal boven aan de ontstekingsmap om de boel wat extra warme lucht mee te geven voor het overschakelen, voor het spoolen van de turbo.
Maar bij koppel piek... Heb ik nog niet eerder gezien..
850R

Piet

Martijn_B

OK Piet - vriendjes :)

Citaat van: Jelmar op 25-06-2013 10:42:40

Geintje toch Martijn -(!)14 graden bij piek koppel? Of typfoutje?
Wat je wel eens ziet gebeuren is negatieve getallen helemaal boven aan de ontstekingsmap om de boel wat extra warme lucht mee te geven voor het overschakelen, voor het spoolen van de turbo.
Maar bij koppel piek... Heb ik nog niet eerder gezien..

Min en min is plus.. klopt. 14 graden vervroeging bedoelde ik. Kiek, dit is de std map die Rica in elke 16T/18T/19T schroeft:

(klik voor grotere versie)

Ik bedoelde aan te geven dat je bij de map van een 19T duidelijk ziet dat de ontsteking terug genomen wordt bij max koppel. Echter, gebruik je de zelfde map voor een 60 trim die 1000 rpm later pas wat gaat doen, dan val je in het verkeerde gebied.

Piet, kun je jouw map eens delen? Ik heb er hier een 3 tal met verschillende maar enigzins vergelijkbare set-ups.

1: mijn map, T304E met 1,55 bar:

2: map van Viggen/Nickk. met 54 trim:

3. map van Ahmad (Canada) met 57 trim, std blok en custom inlaat spruitstuk (443pk):

Piet

Uuuh zodra ik tubrbotuner op mijn nieuwe carputer die ik deze week ga installeren en nieuwe laptop weer operationeel heb (mijn oude laptop met de turbotuner mappen er nog op ligt ergens op een belt in Kenia) zal ik mijn map er op zetten.

Martijn_B

Kreeg vandaag een mailtje van Turbonetics. Heb ze een half jaar geleden de vraag gesteld of ze mij de exacte specs van de turbo konden vertellen nav het part nr op de CHRA. Had geen reactie gehad, dus gong er vanuit dat ze het niet wisten. Wat blijkt nu, ik heb helemaal geen T3/04E-60 Trim maar een "T3 60 series 62-1 comp with the stage 5 turbine wheel and a .63 a/r turbine housing".

Dit is nogal een verschil en verklaar ook het immense formaat van het 62mm compressor wiel. Ergens wist ik ook dat het niet klopte, ivm de 4" compressor cover. De turbo is vooral geliefd bij drag racers en bij circuit toepassingen en verplaatst een flinke bak lucht, het liefst op drukken onder de 1.5 bar. Vermogenspotentie ligt in de range van 400-600pk.

Niet echt je favoriete straat turbo dus... Van de andere kant: als er 1 turbo is die mij over de 400pk moet duwen dan lijkt het deze wel te zijn. Ik las ergens dat het ballbearing broertje de GT35 serie van Garrett is, maar weet dit niet zeker. Ben nog op zoek naar meer info of een compressor map / dyno uitdraaien, etc. Kan tot nu nog niet zo veel vinden.

Ook is de 850 na plaatsing van de subframerubbers weer uitgelijnd. Over 3wk ben ik thuis, dan de luchtfilter setup aanpassen en de speling op de aircopomp fixen.  

mitchelli

Dan weet je ook de rede waarom je nooit genoeg snelweg had om dat apparaat op te laten spoelen.  ;D

Ben benieuwd wat hij qua pk's gaat doen dan!
Een gelukkig huwelijk noemt men in de psygilogie het Stockholm syndroom....

Martijn_B

Zo, we hebben weer wat te updaten. Vriendin lief heeft de auto naar profile gebracht voor uitlijn beurt nummer 3. Wel netjes onder garantie, dus hopelijk hebben ze het nu wel goed voor elkaar gekregen. Ze geven wel aan dat het lastig is en wellicht het profiel van de semi slicks de auto naar 1 kant trekt. Geloof hier niet zo in, de keer dat Mitchell hem heeft uitgelijnd ging hij snaarstrak rechtdoor en aan setup is niets veranderd.

Ook gaven ze aan bij de profile dat er wat Kvs sporen onder de auto langs gingen. Heb het zelf nog niet gezien, maar ik verdenk het kloteklipje (ja.. zo ga ik ze vanaf nu noemen) van de kachelradiateur. Dan hebben we ook nog het hoog stationair lopen, wat door Rense al snel was teruggeleid naar het gasklephuis. Bediening is niet meer in orde, veer is verbogen en het armpje heeft een knikje waardoor hij soms nét een stukje open blijft staan. Bij deze dus:

Heeft iemand nog een goed werkend gasklephuisbedieningsmechanisme liggen, en een kloteklipje voor de kachelradiateurslang die in het huisje van het schutbord gaat?

Dan staat het volgende nog te doen:
- Accu naar achter
- Luchtfilter beschermen tegen hete lucht, wellicht montage OEM airbox met S70R deksel
- Kvs fixen, gasklep fixen
- Een volle tank probleemloos leegknallen

Met als outlook:
- 10 augustus Hockenheim Nitrolympix
- 11 augustus dag Nurburgring
- 30 augustus dag de dyno afgehuurd bij www.ludwigperformance.nl voor dyno tunen van de TurboTuner, samen met Piet en Rense.