Martijns 854 T-5R - Naar zijn laatste rustplaats

Gestart door Martijn_B, 04-08-2011 00:09:55

Vorige topic - Volgende topic

Martijn_B

Eerst gespoten , toen nóg een keer omdat ik meer zekerheid wilde, toen gewassen, toen weer gespoten...
Idd met een Lange nozzle, en niet eerst water.

Ben me goed bewust van het zand, zal hem nog wel 2 keer goed reinigen, ben panisch dat er iets in blijft hangen.
Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software

peteRRR

Blutsie bladie bleu,..ums de bletser bla die bla

Johann

Johann

Citaat van: koen.s op 13-09-2013 22:32:46
:eusa_naughty: het blok is zilver kleurig ;D

Amilu.. Alimu ..Alumidinges kleurig  ;)

elianmars

Jelmar

850R

razorx

peteRRR

Blutsie bladie bleu,..ums de bletser bla die bla

MrCain

Martijn, gewoon een vraag omdat ik er interesse in heb: wat is eigenlijk de beweeg reden dan je voor de GTX3071R gaat?
Volvo 855 T-5: nog bijna origineel ;)

Citaat van: een wijze man
De Engelse auto bouwers waren echte prutsers....
Daarin tegen zijn Italiaanse autobouwers weer ingenieuze prutsers!

Martijn_B

Status krukas

Vandaag de krukas opgemeten wat uit het oude blok komt (394k km). Ik was erg benieuwd naar de slijtage, visueel zag hij er nog erg goed uit.

Origineel geeft Volvo een spec op voor de hoofdlagers en voor de drijfstanglagers:
Hoofdlagers tussen spec: 64.987 -65.000 mm ---> Undersize vanaf: 64.750 mm
Drijfstanglagers tussen spec: 49.984 - 50.000 mm ---> Undersize vanaf: 49.750 mm

Meting:

Zoals te zien is zit alleen hoofdlager nummer 2 1/100e mm buiten spec, verder zit alles daar zelfs nog binnen en is de undersize lang niet in zicht. Alweer niet slecht na zoveel KM. Ik ga morgen kijken hoe dit overeenkomt met de Volvo nummering die je op de zijkant van het blok kunt vinden. Deze krukas wordt sowieso dus de basis voor het nieuwe blok.  :)

Verder ben ik nu aan het spelen met de Ultrasoon en Tickopur, wat een briljant apparaat is dit!
Allereerst de klepveerzittingen gedaan:

Voor:

Na:

Nu zitten de uitlaatkleppen er in. Ik heb deze opgehangen op volgorde zodat dit niet door de war raakt ten opzichte van de klepgeleiders waar ze in zitten.

De staat nu:

Lekker badderen....

En zo ligt alles vredig te wachten... morgen weer verder!
Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software

Piet

Die ene buiten spec is waarschijnlijk nog een meetfout ook.
Krukas is echt in uitstekende conditie, goed voor nog eens 4 ton.

Martijn_B

Dat zou zo maar kunnen, je praat met meten over hele kleine marges natuurlijk, e. Een beetje scheef meten kan al voor een afwijking zorgen. Deze krukas gaat er gewoon mooi in :)

Versnellingsbak
Ik wil ook op zoek naar een andere versnellingsbak. Momenteel heb ik een M56H die origineel op de 850 T-5R zit. Nu is de vraag wat de beste keus is bij 400pk:

-M59 bak uit de 850R
-M56HK bak met dual Maas vliegwiel en interne koppeling cylinders
-Iets anders?

Een quife ligt buiten scope, het gaat me nu om de sterkte van de bak en hoe makkelijk (of niet) deze past icm de andere rand delen zoals aandrijfassen, koppelingsplaat, koppelingcylinder, etc.

Tips welkom!

Sbv

Geen idee of het past, maar een latere 6-bak ? M66 ?

Piet

Dual Mass vliegwiel zou ik er nooit op doen. Die dingen kunnen gewoonweg uit elkaar knallen.
M59 is een van de beste bakken vls mij die volvo heeft gemaakt, sterk en met een ( naar ik meen 20%) sper. Niet zoveel als een quaife weliswaar, maar maakt wel degelijk verschil met een M56 die een open diff heeft.
De mijne doet het na 370.000 km nog steeds uitstekend.
Past er gewoon zo zondermeer in.