Martijns 854 T-5R - Naar zijn laatste rustplaats

Gestart door Martijn_B, 04-08-2011 00:09:55

Vorige topic - Volgende topic

Piet

Waren alle drijfstanglagers er zo aan toe of alleen die in de betreffende cilinders?

Martijn_B

Volgens mij 4 uit 5 Piet, dit was idd het blok wat ik gekocht had.
Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software

Broabander

Wel interessant, net op Discovery (Wheeler Dealers) werd er een kop van een Triumph gereviseerd, nieuwe klepgeleiders erin en nieuwe klepzittingen + frezen, nu snap ik tenminste een beetje wat je aan het doen bent Martijn ;D

EX: 1995 Volvo 854 2.5 10V LPG

Eindstand (07-03-2013): 650.000

Nu: '04 VW Polo 1.4 Aut.

Martijn_B

Leuk om te horen. Ik zat nog naar het verschil van de kleppen te kijken tussen mijn kop en die van de 850. je ziet toch dat er een modificatie is toegepast en de nieuwe kleppen smaller zijn op het gebied waar de gassen langs stromen:

Nieuw:

Oud:
Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software

-D©©©L-

Martijn_B

Mooi werk Marco!

Ik vraag me af hoe het met de klepstoters zit. Mijn nieuwe kop heeft vaste stoters. Ik kan straks de klepspeling meten en waar het niet goed is de stoters vervangen.

Waarom is Volvo over gestapt op vaste stoters, en wat is het voordeel hier van tegenover hydraulische. (Even lui denkend: kan ik de hydraulische stoters van de oude kop niet gebruiken?)

BaRRaCuDa

Voordeel: je kan hogere toerentallen draaien. Voor hydraulische stoters is 7000rpm echt de max.

Waarom Volvo het gebruikt voor motoren die niet boven de 7000rpm lopen, is mij een raadsel.. Mijn vader heeft een V70N 2,4 170pk en ik vind hem met die vaste stoters alleen maar erg rauw en lawaaierig lopen..

Zeker met koud starten klinkt ie echt niet aantrekkelijk..

Geen half werk trouwens, gesmede zuigers zelfs :eusa_clap:
Dat is wel mooi zeg, dat je zelf die klepzittingen kan frezen, die ga ik onthouden ;)

Lunadust

Als ik het goed heb was het gebruiken van vaste stoters een van de eerste bezuinigingen die onder de Ford vlag werd doorgevoerd. :eusa_think:
Techneut, geen dichter.

Piet

Of er hydraulische stoters in kunnen hangt denk ik af of er oliekanaaltjes in je kop naar de ruimtes voor de stoters aanwezig zijn.

BaRRaCuDa

Ik bedenk me ook net dat de nokkenasverstelling niet meer zal werken boven de 7000rpm (niet alleen bij Volvo). Deze zal naar een vaste waarde gaan. Daarom heeft BMW op de M modellen heel lang geen nokkenasverstelling gehad.
Dus het kan eigenlijk alleen te maken hebben met kostenbesparing.
Maar als je zulke goede motoren kan bouwen, dat de klepspeling vervolgens nooit meer gesteld hoeft te worden, waarom dan geen vaste stoters.

Is eigenlijk gelijk een mooie gelegenheid een hoger toerental te gaan draaien Martijn ;D
Alhoewel een korte slag motor zich daar beter voor zou lenen.. En ik zie dat je al klepveren hebt gekocht, anders heb je ook weer andere nodig.

Zou je niet ook je cilinderkop nog een beetje porten&polishen, er zitten nogal wat gietimperfecties in de inlaatkanalen vind ik..gaat op de hogere toerentallen zeker van belang zijn..

Martijn_B

Oliekanaaltjes is een goede Piet, ga ik morgen even controleren of die aanwezig zijn.

Voor wat betreft de inlaatkanalen: misschien loop ik deze even door met de dremel, maar dat is dan alleen om de "casting marks" weg te halen. Een echte port en polish laat ik achterwege, het lijkt mij dan belangrijk om precies te weten wáár ik materiaal weg moet halen.

Voor wat betreft de stoters heb ik wel twee vragen: Hoe weet je tot welk toerental deze stoters kunne gaan? Het zelfde geldt voor de veren, waarom zijn er andere benodigd boven de 7000rpm?

Ik ben er benieuwd naar je bronnen, en dat bedoel ik serieus :)
De klepveren heb ik namelijk wat research over gedaan. Ik heb contact gehad met een bedrijf dat andere nokkenassen maakt voor de B5234 koppen. Dit bedrijf heeft de nokkenassen getest tot 8.500 RPM met de std Volvo klepveren. Dit blijft naar hun zeggen gewoon prima, en hebben daarom ook geen andere klepveren in het assortiment. Zelf heb ik een half jaar met de limiter op 7400 gereden, eigenlijk ook geen rare dingen gemerkt. Dit was met hydraulische stoters.

Let me know :)

(De VVT zet ik trouwens vast, en de limiter gaat op 6.800)

BaRRaCuDa

Het zou zomaar kunnen dat de klepveren tot dergelijk hoge toerentallen (8500rpm is nog wat) goed hun werk blijven doen. In principe is het zo dat de veerconstante van de veer gematcht wordt aan je maximale toerental. Dat zou betekenen dat de originele veren te stug zijn. Als je veren niet stug genoeg zouden zijn, gaan de kleppen zweven boven een bepaald toerental en dan sluit de zuiger ze voor je ;D

Op de foto's die ik voorbij zie komen, lijken de originele veren niet lineair en dat wil zeggen dat ze geen resonatiefrequentie hebben. Daardoor kunnen ze tot hogere toerentallen ongestraft blijven functioneren. Vaak gebruikt men voor hoge toerentallen beehive klepveren of dubbele klepveren. Het Ducatie principe is ontwikkelt om hogere toerentallen te kunnen draaien, het desmodronische systeem duwt en trekt de kleppen dicht. Allemaal om zweven op hoge toerentallen te voorkomen.

Wat betreft de hydraulische klepstoters, daar ben ik zeker van dat die niet voor hoge toerentallen geschikt zijn. Omdat ze geen tijd meer krijgen om te vullen, je klepspeling kan niet gegarandeerd worden (die grenzen zijn misschien iets te verleggen met andere olie). Waar ik het precies gelezen heb weet ik zo snel niet, kan het wel opzoeken, moet genoeg over te vinden zijn.

Wat mijn kennis/verhalenvertellerij betreft, ik heb een 3 tal jaar aan de HTS Autotechniek in Arnhem gestudeerd. Ik heb opgelet in de les, met name de lessen die over motorentechniek gingen. Dan heb je het dus over het construeren/dimensioneren van motoren. Daarbij komen alle basis kenmerken en eigenschappen aan bod. Dit is een hele goede basis om je kennis mee uit te breiden, omdat je veel begrip hebt ontwikkeld voor techniek. Dan kan je beredeneren of bepaalde beweringen logisch zijn. En zo kun je ook van het internet informatie halen waar je iets mee kan, je moet er gewoon goed over nadenken en de logica erachter zoeken.

Piet

Het vullen van de klepstoters c.q. stellen van de klepspeling is niet iets van de korte maar lange termijn.
Het is niet zo dat dat in een paar toeren gebeurt of verandert. Het duurt daarom ook even dat je kleppen stoppen met tikken na een revisie en de de stoters er leeg in zijn gegaan. Als je een paar minuten 8000 RPM draait maakt dat niks uit voor je klepstelling. Ik geloof daarom niet dat hydraulische stoters i.t.t. vaste stoters beperkend zouden zijn voor hoge toeren.

-D©©©L-

Citaat van: Martijn_B op 28-09-2013 13:05:59
Mooi werk Marco!

Ik vraag me af hoe het met de klepstoters zit. Mijn nieuwe kop heeft vaste stoters. Ik kan straks de klepspeling meten en waar het niet goed is de stoters vervangen.

Waarom is Volvo over gestapt op vaste stoters, en wat is het voordeel hier van tegenover hydraulische. (Even lui denkend: kan ik de hydraulische stoters van de oude kop niet gebruiken?)

De kleppentrein met vaste stoters is simpelweg lichter, en daarmee zuiniger. Bovendien voldoet het gewoon met de ontwerp eisen in ogenschouw (benzine) en is het ook nog eens goedkoper.
Icm nokkenas verstelling levert het een exactere timing op.

Citaat van: BaRRaCuDa op 28-09-2013 18:20:17

Zou je niet ook je cilinderkop nog een beetje porten&polishen, er zitten nogal wat gietimperfecties in de inlaatkanalen vind ik..gaat op de hogere toerentallen zeker van belang zijn..

De niet 100% gladde binnenzijde is in principe niet zo erg. Het helpt door minieme turbulentie zelfs bij de mengselvorming. De winst van polijsten is sowieso erg laag; de luchtsnelheid aan de wanden is er simpelweg te laag voor om veel invloed te hebben.

MrCain

Citaat van: Piet op 29-09-2013 01:28:32
Het vullen van de klepstoters c.q. stellen van de klepspeling is niet iets van de korte maar lange termijn.
Het is niet zo dat dat in een paar toeren gebeurt of verandert. Het duurt daarom ook even dat je kleppen stoppen met tikken na een revisie en de de stoters er leeg in zijn gegaan. Als je een paar minuten 8000 RPM draait maakt dat niks uit voor je klepstelling. Ik geloof daarom niet dat hydraulische stoters i.t.t. vaste stoters beperkend zouden zijn voor hoge toeren.

En hydraulische stoters zijn ook veel zwaarder dan "vaste" stoters. Minder massa om in beweging te zetten en te  stoppen (massa traagheid) Vandaar dat Honda (V-TEC) en BMW (M series) ook vaste stoters of tuimelaars gebruiken voor de hoge toeren blokken. Mooi voorbeeld zijn de motorfietsblokken.

Als je geen hoge toeren wil draaien kan je misschien overwegen om de hydraulische stoters te gebruiken als dat überhaupt kan met een "vaste" stoterkop :eusa_think: Heeft best wel wat meer voordelen dan nadelen => gaat maar eens kleppen stellen :eusa_whistle:

Voor de zuinigheid hoeft je het niet te doen Martijn :evil:
Volvo 855 T-5: nog bijna origineel ;)

Citaat van: een wijze man
De Engelse auto bouwers waren echte prutsers....
Daarin tegen zijn Italiaanse autobouwers weer ingenieuze prutsers!