Martijns 854 T-5R - Naar zijn laatste rustplaats

Gestart door Martijn_B, 04-08-2011 00:09:55

Vorige topic - Volgende topic

grijzev70tdi

Zag van de week dat ze er ook in 20'' waren ;D
Grolsch, het klinkt al lekkerder

mitchelli

Wat zijn die rare plekken op die semi's? Die wintrac's zijn lekkere winter banden!
Een gelukkig huwelijk noemt men in de psygilogie het Stockholm syndroom....

grijzev70tdi

Citaat van: koen.s op 30-11-2013 22:37:02
Citaat van: grijzev70tdi op 30-11-2013 22:36:10
Zag van de week dat ze er ook in 20'' waren ;D

Pegs?
Ja dat klopt, maar die zijn echt duur.

Dat weet ik zo niet, was in Zweden ;D
Grolsch, het klinkt al lekkerder

Martijn_B

Gaan jullie eens ff lekker ergens anders over Koen zn banden discussieren, die rommel mot ik niet in mn blog  :eusa_wall:  ;)

@Mitchelli: water, banden waren nat.
Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software

MrCain

Mooi dat alles weer goed werkt! Maar zijn je EGT waardes niet een beetje hoog? probeer een beetje onder de 900°C te blijven, liefst zo rond de 800°C => vinden je zuigers en turbo iet wat fijner ;)
Volvo 855 T-5: nog bijna origineel ;)

Citaat van: een wijze man
De Engelse auto bouwers waren echte prutsers....
Daarin tegen zijn Italiaanse autobouwers weer ingenieuze prutsers!

Piet

Een max rond de 900 Gr. is mooi en nog aan de veilige kant, 800 Gr. is niet haalbaar, noch nodig bij een beetje vermogen.
AFR zou ik, zoals je zelf ook al suggereerde, ietsjes terugschroeven naar 11,8 daar waar die de 900 Gr. passeert.

Martijn_B

Citaat van: MrCain op 01-12-2013 11:31:33
Mooi dat alles weer goed werkt! Maar zijn je EGT waardes niet een beetje hoog? probeer een beetje onder de 900°C te blijven, liefst zo rond de 800°C => vinden je zuigers en turbo iet wat fijner ;)

Uiteraard is het de bedoelling om de EGT's in de veilige zone te houden. Wat je hier ook ziet is echt de eerste run die ik gedaan heb. Echter, de ideale EGT waardes zijn afhankelijk per set-up, 800 graden is inderdaad niet haalbaar zoals Piet ook al aangeeft. Naast dat dit je ook vermogen kost, zal ik op de bank vanzelf zien waar mijn blok zich prettig bij voelt. Ik heb 1 keer een piekwaarde van 998gr gehad, dat is weer aan de hete kant.

Qua AFR heb ik de volgende wijziging aangebracht:

3400:          +3%
4000-5000: +3%
5400-5800: + 1%

Hiermee loopt hij tussen de 11.4 en 11.8. Dit zijn mooie waardes om straks de bank op te gaan, dan is er voldoende ruimte om de timing te tunen en tevens te kijken wat ik met de boost wil.

Tevens zie je in alle 3 de grafieken een dip in AFR, die in de software niet thuis te brengen is. Je voelt hier ook vermogensverlies, mijn tijdelijke conclusie is dat de ECU hier timing terug neemt.

Ben in die regio nu terug gegaan naar 11-12 graden voorontsteking.

Tevens ook 2 weken geleden de plastic kappen voor de distributie pas gemaakt en gister de zilveren dumpvalve gemonteerd. Sorry voor de shitpic:

Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software

michel88

@ mitchel

slicone spray om die  :angel: dinge een beetje af te kryge

Piet

Heb je al een run gemaakt om te zien of de wijziging in de voorontsteking iets heeft gedaan met het dipje?

MrCain

Je hebben inderdaad gelijk: 800°C is niet helemaal haalbaar met deze turbo/drukken...Maar probeer hem inderdaad zo rond de 900°C te krijgen, niet veel hoger als dat gaat lukken ;)

Met die RPM range lijkt mij wat moeilijker fine tunen => vandaar het dipje? Maar denk wel dat je er uit gaat komen ;)
Nog ff een paar dagen geduld :eusa_dance:

Martijn_B

De timing ook nog even terug gezet, mapping ziet er nu zo uit:

Straks maar even testrijden en loggen. Overigens 94% en 88% load ook aangepast na de screenshot.

Heeft er hier iemand ervaring met het gebruiken van verschillende boost niveaus door de RPM range heen? Ik kan met mijn Gizzmo IBC-R de volgende toerentallen instellen:

2800-3200-3600-4000-4400-4800-5200-5600-6000-6400-6800-7200

Ik probeer wat info te vinden over in bepaald gebieden meer/minder boost gebruiken om het motorkarakter levendiger te maken of met piek koppel te spelen, maar kan tot op heden weinig vinden. Heb nu gewoon 1.20 bar bij 3700 rpm en hou dit tot 7200 vast.

MrCain

Bij mij hou ik de druk laag tot +/- 3200RPM en daarna hoger (0,9bar) tot de 4500RPM en dan 1,1bar tot 5500RPM dan gaat hij wat lager om boostspikes te verkomen. Moet zeggen dat het eindschot wel indrukwekkend is ;D en "normaal" rijden nu wat beter gaat :eusa_whistle: => lees: minder wielspin.

Maar ik rijd met een origineel blok wat al wat km heeft gedraaid...

BTW: als je je koppel wil behouden dan zal je je instelling zo moeten houden ;)

Martijn_B

Ik bedoel meer que theorie voor motor en koppel karakteristiek, kartonnen drijfstangen heb ik niet meer.. ;)

MrCain

Citaat van: Martijn_B op 07-12-2013 18:03:33
Ik bedoel meer que theorie voor motor en koppel karakteristiek, kartonnen drijfstangen heb ik niet meer.. ;)

Dan je druk zo houden => genereer je het meeste koppel als je je druk vroeg er op zet. Wel ff plotten of je turbo dit pikt ;)

MrCain

Google eens op relation between torque and turbo pressure en je krijgt echt leuke/interessante artikelen!