Martijns 854 T-5R - Naar zijn laatste rustplaats

Gestart door Martijn_B, 04-08-2011 00:09:55

Vorige topic - Volgende topic

Martijn_B

Thanks, ik ga Googelen.

Ondanks over de gehele linie in totaal 4-6% meer brandstof blijven de EGT's hoog (piek 986 graden!), de AFR hangt nu rond de 11.8 en dus nog niet erg laag. Ook zit het dipje bij 5100rpm er nog in, de verminderde timing heeft hier dus weinig gedaan, auto voelt ook langzamer.

Ik heb vanaf nu weinig tijd meer voor het tunen, geeft niet want over een weekje gaat hij op de bank.
Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software

Martijn_B

Toch wat tijd gevonden...

Airbox
Ik heb altijd met een los filter gereden en heb toch maar van aluminium een beschermende airbox gemaakt zodat de hete lucht die van het blok af straalt niet direct het inlaat traject beïnvloedt. Vorm gaat hier even boven functie, al ziet het er uiteindelijk best goed uit!

Begonnen met een stuk karton als "mal" voor een grove vorm:

Plaat aluminium van 0.5mm dik gekocht en deze met de ijzerschaar op maat geknipt:

En het resultaat:

@Elianmars: Beter zo?  ;)
Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software

mitchelli

Very shiny.  ;D  Pakt hij nu zijn lucht via het originele opening?
Een gelukkig huwelijk noemt men in de psygilogie het Stockholm syndroom....

Martijn_B

Klopt, heb daar nog wat ruimte gemaakt zodat de flow wat beter is. Er stroomt veel
Lucht langs daar, wat tevens ook over de bak heen gaat. wil in de toekomst nog wel optimaliseren, maar eerst maar eens een IAT meter plaatsen.

Unexist

Ziet er netjes uit zo'n custom made airfilter box en een heel goeie hitteschild.
Volvo C70 T5 Garrett GT2876R - Siemens 630cc Injectors - 3'' Downpipe - 3'' Catback - 60mm Intercooler - Fasttech Powered - 400+ PK
Volvo 855 R 350+ PK    (Sold)
Volvo 855 GLE (Sold)
Volvo S60 2.4 (Sold)

MrCain

Weer lekker aan het macgyveren geweest :eusa_clap:

Je kan ook de platen dubbelwandig maken met wat isolatie er tussen (fiber matjes) om de heat soaking van het aluminium tegen te gaan ;) Houd wel lekker wat ruimte tussen je filter en platen om geen flow/turbulentie problemen te krijgen rond je filter.

Gewoon weer lekker bezig zo Martijn ;D je kan het ook gewoon niet laten hé :P
Volvo 855 T-5: nog bijna origineel ;)

Citaat van: een wijze man
De Engelse auto bouwers waren echte prutsers....
Daarin tegen zijn Italiaanse autobouwers weer ingenieuze prutsers!

Martijn_B

Hahaha... Michiel dat idee had ik ook al. Aluminium warmt inderdaad heel snel op, alleen als ik na een "goede rit" zoals zojuist het alu voel is dit warm (niet heet), voel ik het alu plaatje wat op mn airfilter in dan is deze (ijs)koud. Ik vind het zo even goed, ben nu aan het kijken naar IAT sensoren maar weet even niet waar ik deze het beste kan kopen.

Daarnaast heeft Logworks weer wat nieuws: soms crashed mijn laptop (blauw scherm) bij het opstarten van Logworks. Heel vervelend.

Heb tevens dit besteld:

Kan ik loggen op een SD kaart en heb ik geen laptop meer nodig om te loggen.

elianmars

Piet

Citaat van: Martijn_B op 08-12-2013 18:44:06
Hahaha... Michiel dat idee had ik ook al. Aluminium warmt inderdaad heel snel op, alleen als ik na een "goede rit" zoals zojuist het alu voel is dit warm (niet heet), voel ik het alu plaatje wat op mn airfilter in dan is deze (ijs)koud. Ik vind het zo even goed, ben nu aan het kijken naar IAT sensoren maar weet even niet waar ik deze het beste kan kopen.

Daarnaast heeft Logworks weer wat nieuws: soms crashed mijn laptop (blauw scherm) bij het opstarten van Logworks. Heel vervelend.

Heb tevens dit besteld:
http://www.innovatemotorsports.com/products/images/pl1_front_small.jpg

Kan ik loggen op een SD kaart en heb ik geen laptop meer nodig om te loggen.

Vlak windows ook niet uit qua veroorzaker van blue screens....
Handig dingetje die pocketlogger.
Denk niet dat je "airbox" nog veel beter kan.

Piet

Citaat van: Martijn_B op 07-12-2013 18:03:33
Ik bedoel meer que theorie voor motor en koppel karakteristiek, kartonnen drijfstangen heb ik niet meer.. ;)

Koppel wordt bepaald door de hoeveel zuurstof je kunt verbranden per slag.
Een motor heeft (zonder turbo) bij een bepaald RPM een optimale cilindervulling (meestal ergens rond de 4000RPM) bij hogere toeren neemt de vulling per slag af (de Volumetric Efficientie neemt af). Ofwel het koppel neemt af met toenemen van de RPM. Met een turbo kun je dat compenseren door de lucht er met toenemende druk in te blazen. Om een vlakke koppelcurve te krijgen, indien gewenst, zou je de turbodruk geleidelijk moeten laten toenemen met de toeren. (een vlakke koppelcurve betekent een lineair toenemend vermogen t.o.v. de toeren)
Daarbij moet je dan natuurlijk wel in de efficiency range van de turbo blijven.... Maar hee ...... een GTX3071R... weinig zorgen wat dat betreft.

Zolang je in de efficiency range blijft van de turbo geldt hoe hoger de druk hoe hoger het koppel. Alleen wordt de speelruimte kwa detonatie ook steeds kleiner, vandaar dat de AFR vaak wat lager gehouden wordt bij hoge drukken.

Piet

Martijn_B

Thanks voor de links Piet. Ik heb nog iets interessants gevonden:

http://www.wothrline.com/main/main_engine_performance.htm

@Ruubje: Ik ben naar een kleinere maar efficiëntere turbo gegaan. De vorige turbo was te vergelijken met een GT35 serie, maar met een .63 a/r uitlaathuis (redelijk restrictief). Spoelde pas laat op, full boost bij 4400 RPM. Was op het laatst ook niet zo lekker meer, bleek bij demontage. (Fluitte bij full boost ook).

Ik heb nu full boost bij ongeveer 3600-3700 rpm en dat is met een .82 a/r uitlaathuis. De turbo is veel levendiger en spoelt al bij 3000 rpm, je hebt ook bij tussen acceleraties niet meer de noodzaak om terug te schakelen. Gewoon lui in zn 5 bij 110km/h gaspedaal intrappen en hij gaat al erg snel. Na overschakelen het zelfde: direct druk.

Oftewel, een veel mooiere turbo voor straatgebruik. Ik rij nu op max 1.20 bar en de auto voelt een stuk sneller dan bij de vorige turbo op 1.55 bar. We zullen zien wat hij op de bank gaat doen, restrictie zit hem nu niet echt meer in de hardware, maar ik vind het belangrijk dat alles heel blijft. Daarom zal ik ook niet veel meer druk gaan draaien dan ik nu doe. Er zijn genoeg voorbeelden van GTX3071 op 500 pk, maar die zoeken dan vaak de 1.7-1.9 bar op.

460 wiel pk (+-530 blok) op 2.0l EVO bij 1.8 bar:

Piet

1.7 a 1.9 bar oeffff, daar zou ik ook niet zo gauw naar toe gaan.
Maar uiteindelijk 1.4 bar a 1.5 bar toch wel, ik denk dat je anders veel te veel potentie van deze turbo laat liggen en dat is toch ook weer zonde.
Zeker op de bank waar je een en ander goed in de gaten kan houden.

Martijn_B

Vanavond weer een Blue Screen Of Death. Deze keer de codes kunnen saven:

STOP=0x000000BE (0xC0000005, 0xBAC66CED, 0xB3AB3B0C, 0x00000000)
wdf01000.sys - address 8AC66CED base at BAC39000, datestamp 4a5bbf28

Wie o wie...

confruo

Windows ?

Wanneer gebeurd het ? , ah bij opstarten van het logworks pakket :D...

Met
http://www.nirsoft.net/utils/blue_screen_view.html (als je de minidump hebt opgeslagen) kan je misschien nog iets meer zien.

Wellicht je virusscanner of iets dergelijks