Martijns 854 T-5R - Naar zijn laatste rustplaats

Gestart door Martijn_B, 04-08-2011 00:09:55

Vorige topic - Volgende topic

Martijn_B

De 850 staat ondertussen nu geschorst in een warme loods op beveiligd terrein... geeft je toch een veel lekkerder gevoel dan buiten op straat of in een parkeergarage in Rotterdam hier. In the mean while rij ik met alle plezier in de Audi, die met zn beresterke dieselmotor toch ook niet vervelend is en op de autobahn verrassend goed meekomt (246km/h).

Tevens is het motorblok verkocht en wordt volgend weekend uitgebouwd. Nu zaak om eens rustig de plannen te smeden voor het vervolg, wat even kan duren gezien de drukke tijden op werk. Nu bevalt dat Duitse hok wel erg goed.. dus ik moet niet in de verleiding komen om niets meer aan de Volvo te doen. Ach.. als ik blogs lees van bijv. Koen en Rense dan blijf ik vast gemotiveerd ;)
Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software

V70geRwin

Citaat van: Martijn_B op 01-05-2015 10:20:15
De 850 staat ondertussen nu geschorst in een warme loods op beveiligd terrein... geeft je toch een veel lekkerder gevoel dan buiten op straat of in een parkeergarage in Rotterdam hier. In the mean while rij ik met alle plezier in de Audi, die met zn beresterke dieselmotor toch ook niet vervelend is en op de autobahn verrassend goed meekomt (246km/h).

http://i234.photobucket.com/albums/ee267/OnELeG_YZF/Audi%20A3%20Misano/th_IMG_20150418_230444_zps5pijjsbr.jpg

Tevens is het motorblok verkocht en wordt volgend weekend uitgebouwd. Nu zaak om eens rustig de plannen te smeden voor het vervolg, wat even kan duren gezien de drukke tijden op werk. Nu bevalt dat Duitse hok wel erg goed.. dus ik moet niet in de verleiding komen om niets meer aan de Volvo te doen. Ach.. als ik blogs lees van bijv. Koen en Rense dan blijf ik vast gemotiveerd ;)

Haha, zo'n roeter is natuurlijk leuk voor dagelijks gebruik maar er gaat niets boven de 5 pitter met Fohn natuurlijk  ;D

henry classic v70

Virus zit veel te diep geworteld, kom je niet meer vanaf  :evil: ;D
620.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
305.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

StefanCJ

Martijn_B

*kuch kuch* even wat stof afblazen hier  ;D

Er is weer wat leven in de brouwerij met betrekking tot de 850  :) De wildste plannen hebben de revue gepasseerd in de afgelopen maanden, grotere turbo's zoals een GT35 serie, HX40 of Precision 6262, nog sterkere blokken.. misschien wel weg doen omdat ik weinig tijd meer heb om te sleutelen.. gewoon een 19T monteren.. etc.

Maar toen begon ik mij af te vragen wat ik nou eigenlijk precies wil.. je krabt je nog eens achter het hoofd waarom je het vorige blok hebt verkocht en gaat nadenken of het wel zoveel zin heeft om altijd maar "groter, groter, beter, meer" te doen. Immers, aan deze Volvo zijn al idioot veel onderdelen vervangen in de afgelopen jaren. Nu weg doen zou nergens op slaan.. en daarnaast is de 850 gewoon een heerlijk fijne auto. Ja, de Audi is comfortabel en doet het met het "sportfahrwerk" en blazend turbootje best lekker... maar toch mis je iets wat er écht goed vandoor gaat.

Conclusie: deze keer voor de simpele weg. Daarom heb ik kort daarna een B5244T5 blok gekocht uit 2005 met een lage KM stand (88.000) bij Marans. Werd daar érg netjes geholpen en hebben goede afspraken kunnen maken. Drie weken later was het blok bij Rense in Apeldoorn afgeleverd. Precies op het moment dat ik veel naar het buitenland moest voor werk, dus veel is er in eerste instantie niet gebeurd. Ik heb mij wel afgevraagd of die 88.000km wel de echte KM stand is..maar dat weet je toch alleen als je het blok openmaakt voor inspectie. Eigenlijk had ik daar weinig zin in, deze blokken zijn in principe sterk genoeg voor wat ik wil bereiken, dat is meerdere malen bewezen (zie Sebastiaan op de bank in Goes vorig jaar).

Ik wilde wel een paar praktische verbeteringen doorvoeren, en natuurlijk ook leren van de fouten die ik voorheen heb gemaakt. Ondertussen ben ik een doorgewinterde sleuteraar... dus dit zou niet zo moeilijk moeten zijn.

Dus, een aantal aandachtspunten:

Nokkenassen:
De B5244T5 is standaard met 2x een VVT nokkenas geleverd. We zijn met ME44 nog niet zo ver dat de VVT ook aangestuurd kan worden, en laat je hem onaangestuurd dan krijg je een hele tamme motor die geen vermogen maakt. Als alternatief ga ik het proberen met 2 non-vvt nokkenassen die in dit blok passen. Dat is de B5234T inlaat nokkenas van de eerdere T5 blokken uit begin 2000, en een B5244S non-vvt uitlaat nokkenas van een 2.4 170pk motor. Er zal vast afstelwerk aan te doen zijn om een optimale powerband te halen dus ga er niet vanuit dat er std veel "oemph" in zit.

Koppeling
Ondanks dat de R koppeling zich goed heeft gehouden en maar 8.000 km mee heeft gedaan, wilde ik zeker weten dat er voldoende hoofdruimte is. Het is met de R koppeling maar gokken bij vermogens rond de 400pk en 600nm hoe lang hij mee gaat. Daarom ben ik overgestapt naar een Sachs 707 drukgroep met R plaat. Hiervoor heb ik het vliegwiel aan laten passen aan de nieuwe drukgroep, en vervolgens het vliegwiel en de drukgroep laten balanceren. Zie hier wat plaatjes:

Externe WG
Een externe WG zou een mooie aanvulling zijn voor wat meer vermogen uit dit blok, omdat je hiermee de uitlaatgastegendruk verminderd en de lucht gemakkelijker door het blok flowt. Dus, een mooie originele zilveren TiAL MVS 38mm besteld.

Oliekoeling
Het nieuwe blok heeft de oliekoeler aan het blok hangen en niet meer in de radiator aan de voorkant. Naast dat je dan van die idiote klemmetjes af bent (zie Piet zijn blog voor doom-verhalen) is er ook gemakkelijker te upgraden. Er is namelijk een 2x zo dikke koeler op de markt die op de Focus RS500 gemonteerd zit. Wat niet iedereen weet is dat deze koeler ook op de latere D5 modellen van Volvo gemonteerd zijn. Na een belletje met Marans lag dit op de mat:

Draagarmen
Ondanks dat de oude draagarmen eigenlijk nog prima zijn, kon ik via het forum een setje alu op de kop tikken met PU bussen erin.

Intercooler
Ik heb een 60mm intercooler, die zal genoeg koelen tot ongeveer 450 pk. Echter de buizen na mijn IC tot aan de gasklep waren erg beperkt qua diameter. Daarom heb ik een compleet nieuwe set, incl siliconen slangen passen voor de 960 gasklep, besteld in zweden bij Do88:

Opbouw
Tsja.. en spullen kopen is leuk..maar het moet ook allemaal gemonteerd worden   ;D
Vorige week rustig aan begonnen, zie hier de olie koeler op het nieuwe blok (uiteraard met nieuwe slangen)

Uitlaatspruitstukpakking van een RNC blok, en voor €45 nieuwe uitlaatstuds (duur maar goed)

R spruitstuk door Daiko aan laten passen:

Nieuwe waterpomp gemonteerd:

Maar eens de nokkenassen eruit gehaald en gekeken hoe vies of schoon de kop eigenlijk is. Tevens even de vaste stoters eruit ter inspectie.. en dat ziet er (alleen met een doekje schoongemaakt) erg netjes uit:

En tsja... wel ff mooi maken natuurlijk:

Nieuwe thermostaat erin:

Daiko afdekplaatjes voor de VVT:

Carterventilatie aangepast zodat deze ook probleemloos past. De uitgangsdiameter op deze nieuwe blokken is véél groter dan op de vorige:

Als voorbereiding op de montage van de GTX heb ik alvast 2 sensoren geplaatst: Exhaust Gas Temperature en Exhaust Back Pressure.

Ik ben nu weer in Duitsland voor werk, maar als het goed is worden er tussendoor nog wat stapjes genomen  :) Vervolgstappen zijn een nieuwe distributieset, kleppen controleren/stellen en vervolgens gewoon lekker inbouwen. Komen nog een rits aan sensoren in, een module voor penbobines en nog wat meer goodies.

Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software

de Boeing

:eusa_clap: :eusa_clap: :eusa_clap:

weer iemand die de B5244T5 route inslaat

al durf ik grote vraagtekens te stellen bij die 88.000km en marans, zal wel 88.000 mijl en meer zijn? (want zij halen ook al hun blokken in de UK). Niet dat het uitmaakt als ik zie hoe grondig je het aanpakt

Dat van die grotere oliekoeler wist ik nog niet, goeie tip! (al is de vraag of het nodig is voor een occasioneel volgasrijder als mezelf :) )

Is het motorblok gezandstraald? (of hoe krijg je deze zo schoon voor het spuiten? want onderblok is niet open geweest toch?)

En nu we toch bezig zijn met vraagjes: welke thermostaathuis is dit (850 of V70?) en ga je de extra aansluiting voor de verluchting niet gebruiken (boven de wateraansluiting naar het schutbord, die ze op volvospeed verbinden met het thermostaathuis, waar je dan extra aansluiting op moet maken/boren) en tenslotte: potje carterventilatie lijkt die van een 850 te zijn, welke past maar dan zit er een bevestigingsgat op het b5224t5 ondblok net in de weg om de slang erop te kunnen doen, bij een B5234 blok zit daar volgens mij niets op geschroeft (of toch een klopsensor? moet ik nog even in vida bekijken)

Mooi werk, ga dit met weer met plezier volgen!

koen.s

Mooi Martijn  :eusa_clap:
Ben benieuwd welke vermogen en nm die straks gaat doen  8)

Piet

Nice... wat heb jij voor de backpressure aansluiting gebruikt?
Ik ga die binnenkort ook eens aanbrengen.

Martijn_B

Piet, voor backpressure heb ik een stukje remleiding gebruikt. Je kunt deze goed buigen. Tevens is het goed hittebestendig en loopt het draad taps toe zodat het goed afsluit.

Boeing, voor wat betreft de KM stand: ik heb de auto gezien waar het blok uit werd gehaald, die 88k km klopt en was aan slijtage van de auto (denk aan interieur) heel goed mogelijk. Dat gevoel wordt bevestigd als ik kijk naar hoe de kop er uit ziet, of er is heeel regelmatig olie gewisseld. Zeker weten doe je het nooit...Dus voor mij is het ook nog een beetje spannend natuurlijk. Thermostaat ben ik nog niet uit, heb jij meer informatie over hoe die extra ontluchting aan te sluiten? 

Blok is verder ontdaan van corrosie met een goedje wat ik in duitsland heb gekocht, daarna nog eens met de stalen opzetstukken op de boormachine en toen gewassen met schuurspons en ontvetter. Natuurlijk heel goed alle draadeinden beschermen en pasvlakken  ook. Carterventilatie gaat prima met de klopsensor, je moet alleen het elleboogje hebben van het nieuwe type blok. Tevens komt er nog een sensor in de cartervent om druk te meten.

Hans Duiven

Mooi project Martijn. En wat ziet het er allemaal weer professioneel uit  :eusa_clap:

henry classic v70

Mooi dat je toch weer verder gaat met de 854, wordt een snelle wagen  :D
620.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
305.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

Rense850T5

Zo hee ziet er mooi uit ;D.

Ga er as week mee aan de slag ;)
Volvo 850 T-5 MT '93, XYZ 330 mm BBK, XYZ schroefset, BCM Cda carbon airbox, Ipd stab. kit, Tail 50mm bov, 3" dp met 100cell racecat, 3" NM parts custom catback, 18" pegasus 225/35ZR18, Shortshifter, ipd veerpootbrug + vpb achter, XC grill, gereviseerd en versterkt blok, CXRacing drijfstangen, toga HP kruk en drijfstanglagers,  turbonetics t03/04 50 trim turbo,79mm intercooler, 630cc injectoren, Walbro 255l/hr, magnecor bougie kabels, custom carterventilatie, apexi avc-r boost controller, zeitronics wideband + egt sensor, Schutten tuning ECU!

Piet

Citaat van: Martijn_B op 08-08-2015 20:40:05
Piet, voor backpressure heb ik een stukje remleiding gebruikt. Je kunt deze goed buigen. Tevens is het goed hittebestendig en loopt het draad taps toe zodat het goed afsluit.

Ah ja, dat had je al eens gezegd herinner ik me nu. Inderdaad een goede oplossing.

Johann

Ik zou dat blok in de woonkamer zetten..  8)

Kreeg je de slang van de ventilatie zonder aanpassen van het blok er op? Of is dit de pot die bij de motor hoort?
Deze gaat namelijk niet passen achter een 850 spruitstuk. Durf niet te zeggen of ie ook achter "een ander" spruitstuk past.

Martijn_B

Johann, het is de pot van een 850, met de slang op het blok (de rechter, dat korte elleboogje) van een 2005. Het inlaat spruitstuk wordt een 850 spruitstuk. Volgens mij moet dat gewoon passen, toch?