eenvoudig beter geluid!

Gestart door volvo Rob, 08-08-2011 23:25:42

Vorige topic - Volgende topic

sven0503

Ik ben het 100% met je eens dat dat verschil geeft ja.
Maar wat zou je in een auto gebruiken als referentie / meetpunt dan volgens jou ?

Laserblue

Citaat van: sven0503 op 09-08-2011 00:36:24
Ik ben het 100% met je eens dat dat verschil geeft ja.
Maar wat zou je in een auto gebruiken als referentie / meetpunt dan volgens jou ?

je blijft wel wijzigen zeg  ;D

om eerst je vorige vraag te beantwoorden
Ik speel met 2 CDT 8" Eurosport subjes

Hier de opstelling toen het bijna afwas, kijk maar naar m'n project foto's voor de rest
http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,12129.0.html

referentie?
neerzetten waar het het beste klinkt  ;)
*-_-*Origineel is niet erg origineel*-_-*

sven0503

haha ja i know..soms lees ik iets na en denk ik later pas weer.. nee da klopt niet.

maar 8" is wel mooi... vaak ook strakker laag dan 15/18". ( dat is in ieder geval mijn ervaring met KS-speakers uit de PA wereld)
Je hebt er inderdaad een aardig project van gemaakt zonder dat het echt veel ruimte in beslag neemt.

referentie: ja neerzetten waar het het beste klinkt als je voorin zit.. en hoe vinden de mensen het achterin?.. of heb je een afweging gemaakt?

Edit: ( ja weer een wijziging )...

Als we het dan over geluidsgolven hebben en ik de positie van je speakers bekijk.. geen last van rare koppeling?

Laserblue

Nee, moet wel zeggen dat tegen de achterbank meer druk opleverde (ivm grotere afstand)
Ik moet zeggen dat ik 10" al te wobbelig vond in de V70, 12" of groter is nooit ter sprake geweest,het moet ondersteuning zijn voor de frequenties die je compo niet kan spelen ;)

Mensen achterin heb ik niks mee te maken, die mogen blij zijn dat ze mee mogen rijden ;D
De achterspeakers waren ook niet aangesloten. Puur 3-weg systeem

sven0503

haha oke,

Je zou namelijk denken als je de richting van de speakers ziet dat je in 't midden van de auto een raar gebied zou kunnen krijgen waarin golven elkaar kruisen.

had nog even de foto's van je project bekeken.. ziet er goed uit.

NinaPaul

Ik ga even de sedan als (makkelijk) voorbeeld nemen, zet je sub in de koffer, of op de achterbank en hoor zelf het verschil.
(om maar even te zwijgen van afspeelbare frequenties en spl per hz en geluidsbeeld per enclosure)

Citeer9 op de 10 mensen horen echt niet of er wel of geen plaatje hout over je subwoofer ligt in je kofferbak.
Daar zet ik graag mijn eigen auto, of die van een klant naast. Zeker weten dat diezelfde 9 op de 10 WEL het verschil horen, wanneer er een referentie punt is.

Veel mensen hebben geen idee hoe mooi geluid je uit een auto kunt halen (het gaat NOOIT zo goed klinken als "thuis") en zijn al blij als het beter klinkt dan de opel kadett van de buurman. In het land der blinden is eenoog koning.

Nogmaals, wanneer dit voor jou werkt en je er blij mee bent, prima :eusa_clap:

(op het bovengenoemde "rear fillers" zijn uit den boze voor SQ installaties, )
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

NinaPaul

Citeermaar 8" is wel mooi... vaak ook strakker laag dan 15/18"

CiteerIk moet zeggen dat ik 10" al te wobbelig vond in de V70

Wel of niet "strak"/"wobbelig" hangt af van de constructie van de woofer en de enclosure. Niet van het formaat.
(simpel voorbeeld, bij gebruik van dezelfde woofer, een gesloten kist geeft veel strakkere bass dan een band pass kist)
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

volvo Rob

Nou nou nou, wat een eenvoudig verhaal over een sub al niet te weeg kan brengen. Het topic heet geloof ik nog steeds "eenvoudig beter geluid", waarmee ik bedoel dat ik een eenvoudige manier heb om dergelijk laag in de auto eenvoudig op te peppen. eerst even over een trillende plaat waar ik geen last van heb, als de plaat namelijk groot genoeg is krijg je die echt niet aan het trillen. daarbij had ik misschien wel moeten vertellen dat het zinvol is om de onderkant van de plaats rondom te bedekken met een goede isolatieband. En voor iedereen die het idee heeft dat dit niet toepasbaar is met de meeste 12" of 15"speakers nodig ik uit om te komen luisteren. uiteraard ben ik op de hoogte van het feit dat alle speakers verschillende eigenschappen hebben, maar 9 van de 10 keer is het prima toe te passen als het een redelijke subwoofer betreft en geen PA of hifi woofer.

Maar nogmaals iedereen mag komen luisteren en ik durf hem ook prima te laten horen naast welke andere sub ook, maar dan houdt ik wel in gedachten dat de speaker en het materiaal wat ik gebruik samen 100 euro kost, ex de versterker. En het klinkt prima, ik ben thuis Tannoy Dual Concentric 10" gewend, en ik hoop dat dit genoeg zegt.

heutink

;D
ik had laatst 2 audiostatic 300 RS elektrostaten in de auto samen met 2 AMC amp's
maar, dat was alleen om ze te vervoeren ;D

maar, even serieus: als iemand goed geluid in de auto realiseert, vind ik dat heel knap want dat is ontzettend moeilijk
8)
Beter 299 paarden onder de kap, dan de lucht van 10

volvo Rob

Citaat van: daytonawim op 08-08-2011 23:48:15
Ik heb voornoemde constructie eens uitgeprobeerd in mijn rode sedan, gevolg een enorm ramelende kofferdeksel/nummerplaat e.d, veel boem maar bevallen deed het niet.

Met de standaard speakers (volledige bezetting) en een externe versterker kan je al een leuk stukje goed klinkende herrie maken in een Sedan.

Overigens met een (flinke) Sub in je gesloten kofferbak, kan je makkelijk je hoedenplank speakers beinvloeden, doordat je Sub veel meer lucht kan verplaatsen dan je inbouw speakers eigenlijk kunnen verwerken.

Ben nog wel eens op zoek naar de C70 sub constructie tegen de achterbank, maar speakers zijn ze op geen enkele sloop al eens tegen gekomen.

In een sedan kun je dan beter ook de polarisatie op 180 graden zetten, of de + en - omdraaien. dan heb je nog steeds voldoende sub maar geen uit elkaar getrokken hoedeplank speakers. tevens wil ik ook nog even toevoegen dat een sub tot +/- 60 tot 80 Hz draait in een auto en de rest daarboven, het is namelijk erg lastig voor twee 16,5 cm speakertjes in een 400 liter kofferbak de 30 Hz te halen.

NinaPaul

Ik zou zeggen zet er een GOEDKOPE actieve subwoofer naast. En luister dan naar het kwaliteits verschil.
Ik garandeer je in dezelfde prijsklasse BETER en MAKKELIJKER geluid hebt (=eenvoudig beter geluid).

voorbeelden
http://www.mtxaudio.eu/products/enclosures/item/rt12at?category_id=13

http://www.jbl.nl/jbl-product-detail/bassproii-.html

Nogmaals, het is prima dat je er blij mee bent!
Ik kan alleen niet achter het advies staan dat je geeft: "eenvoudig beter geluid"
Omdat:
-Het absoluut geen BETERE kwaliteit geeft.
-Het net zo EENVOUDIG degelijk (goed) ingebouwd kan worden (10 euro meer voor een paar schroeven en lijm).
-Prijs kwaliteit verhouding gezien, gewoon slecht is.
-Het eenvoudiger en beter kan met een actieve sub. (voor dezelfde prijs)

Audio thuis en mobiel zijn totaal anders.
-Gottfried Leibniz

volvo Rob

Citaat van: NinaPaul op 08-08-2011 23:40:48
sorry, maar hier kan ik het niet mee eens zijn.
Ik ben blij dat het voor jou werkt, maar het advies is (in mijn ogen) verkeerd.

A. elke subwoofer heeft een preferentie vwb de enclosure (gesloten, ported, band pass, etc. allemaal met een bepaalde inhoud)
B. Elke speaker moet "vast" zitten anders trilt het mee en verlies je geluid, niet alleen volume maar meer nog kwaliteit
c. Een houten plaat over een speaker is als een vuilniszak over je nieuwe tv.

Nogmaals, ik ben erg blij dat dit systeem voor jou perfect werkt! Maar ik denk dat met hetzelfde geld er veel beter geluid geproduceerd kan worden. Sterker nog ik denk dat je met 2 free air/infinte baffle 6,5" (16,5cm) in de hoedenplank van een sedan of in de zijpanelen van een estate 100% betere kwaliteit hebt.

(wacht op "je verkoopt zeker audio" reacties :D)
Ik heb een houten vloer in mijn estate die toegang geeft tot het reserve wiel, en daar gaat een 12"sub prima doorheen met zijn sinus, een 12"levert namelijk zijn geluid op afstand, en liefst op minimaal 4 maal zijn breedte.

volvo Rob

Citaat van: heutink op 10-08-2011 19:19:50
;D
ik had laatst 2 audiostatic 300 RS elektrostaten in de auto samen met 2 AMC amp's
maar, dat was alleen om ze te vervoeren ;D

maar, even serieus: als iemand goed geluid in de auto realiseert, vind ik dat heel knap want dat is ontzettend moeilijk
8)
Ik had laatst twee Janszen electrostaten in de auto, maar dat was ook puur om ze te vervoeren

Laserblue

Citaat van: NinaPaul op 10-08-2011 16:34:34
Citeermaar 8" is wel mooi... vaak ook strakker laag dan 15/18"

CiteerIk moet zeggen dat ik 10" al te wobbelig vond in de V70

Wel of niet "strak"/"wobbelig" hangt af van de constructie van de woofer en de enclosure. Niet van het formaat.
(simpel voorbeeld, bij gebruik van dezelfde woofer, een gesloten kist geeft veel strakkere bass dan een band pass kist)

uitgaande van dezelfde opzet, hoor je wel degelijk verschil  ;)
logischerwijs is gesloten veel strakker dan een bandpass

volvo Rob

Citaat van: NinaPaul op 10-08-2011 19:33:12
Ik zou zeggen zet er een GOEDKOPE actieve subwoofer naast. En luister dan naar het kwaliteits verschil.
Ik garandeer je in dezelfde prijsklasse BETER en MAKKELIJKER geluid hebt (=eenvoudig beter geluid).

voorbeelden
http://www.mtxaudio.eu/products/enclosures/item/rt12at?category_id=13

http://www.jbl.nl/jbl-product-detail/bassproii-.html

Nogmaals, het is prima dat je er blij mee bent!
Ik kan alleen niet achter het advies staan dat je geeft: "eenvoudig beter geluid"
Omdat:
-Het absoluut geen BETERE kwaliteit geeft.
-Het net zo EENVOUDIG degelijk (goed) ingebouwd kan worden (10 euro meer voor een paar schroeven en lijm).
-Prijs kwaliteit verhouding gezien, gewoon slecht is.
-Het eenvoudiger en beter kan met een actieve sub. (voor dezelfde prijs)

Audio thuis en mobiel zijn totaal anders.
Mijn manier kost geen ruimte, ik zie menigeen het subkastje er uit slopen omdat hij in de weg zit, zo is het bij mij ook ooit begonnen, dus vandaar deze oplossing. en nogmaals je mag komen luisteren, en je eigen geluid er naast zetten.