Project PeeWee's roffel - The end of an era

Gestart door pwberg, 04-09-2011 20:51:58

Vorige topic - Volgende topic

pwberg

Een maandje of 2 geleden heb ik me hier aangemeld met de mededeling dat we op het punt stonden om een 855 TDI aan te schaffen. Inmiddels staat hij alweer geruime tijd in de garage, zijn we ermee op vakantie geweest (4 dagen nadat we hem kregen.......) en zijn er wat verbeterpuntjes naar boven komen drijven, zoals ook al elders gemeld. In deze blog wil ik e.e.a. bijhouden wat er aan de roffel gedaan wordt, samen met eventuele noemenswaardige gebeurtenissen.

Verwacht geen wekelijkse updates, ben redelijk druk met andere bezigheden en zal werkzaamheden aan de roffel dan ook goed moeten plannen.

Wat fotootjes, zijn van afgelopen vakantie dus met onze '85 Knauss sleurhut erachter

(\_/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination.

wepster

welkom hier maar wij zijn gek van foto's ;D

zijn die er ook van jou roffel ???

arjen850

Hoe zijn de gloeipitten?

pwberg

Citaat van: arjen850 op 04-09-2011 21:09:06
Hoe zijn de gloeipitten?

Aanwezig, 5 stuks meen ik........

Nee, heb geen idee. Nogeens induiken hoe ik e.e.a. kan controleren.
(\_/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination.

pwberg

Citaat van: pwberg op 04-09-2011 21:02:44
Zijn er wel, zal er deze week eens een paar ingooien.

Patience my friend....  ;D

En "deze week" is geworden een uurtje later. Meer foto's, ook uit andere hoeken, volgen nog......
(\_/)
(O.o)

pwberg

Zo, tijd voor de eerste update (of eigenlijk niet)....

Vanavond een poging gewaagd met de endlinks. Helaas zijn de moertjes na 15 jaar dusdanig vastgerot dat dit dremelen wordt. Vandaag geen tijd meer voor, dus dat wordt volgende week gedurende de herfstvakantie.

Met oog op het bonken linksvoor nog een extra kritisch oog geworpen en geconstateert dat het "borgschroefje" wat de remschijf opsluit ooit afgebroken is.  :eusa_wall: :eusa_wall: Dat wordt dus uitboren.

Deze 2 klusjes volgende week maar eens combineren, hopelijk is het boenken dan voorbij.....
(\_/)
(O.o)

Jack v

Dat schroefje zorgt niet voor het bonken, zoek het eens in de richting van veerpootrubbers/lagers. Zitten de subframebouten nog wel vast.
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

pwberg

Citaat van: Jack v op 20-10-2011 21:48:19
Dat schroefje zorgt niet voor het bonken, zoek het eens in de richting van veerpootrubbers/lagers. Zitten de subframebouten nog wel vast.

Klopt. Maar hierdoor zit de schijf wel los (hoewel deze ook door de wielbouten opgesloten worden...)

Maar in eerste instantie doe ik de endlinks, mocht dit niet helpen dan zijn bovengenoemde punten de volgende om te checken.
(\_/)
(O.o)

pwberg

Zo, de eerste klus is geklaard. Vandaag de endlinks vervangen. Afgelopen donderdag geconstateerd dat deze erg vast zaten dus gedurende een weekendje camping een uitgebreide WD40-behandeling gegeven. En zowaar, heb er maar 1 uit hoeven boren (de dremel heeft de geest gegeven  :( )

De oude aan de rechterzijde was gewoon krom, apart om te zien. Iemand dit al eens eerder meegemaakt? Zal morgen ofzo eens een fotootje posten.

"Bonk" is na een zeer beperkte proefrit nog niet helemaal weg, maar wel een aanzienlijke verbetering. Binnenkort eens verder speuren.
(\_/)
(O.o)

arjen850

Citaat van: pwberg op 27-10-2011 21:22:07
Zo, de eerste klus is geklaard. Vandaag de endlinks vervangen. Afgelopen donderdag geconstateerd dat deze erg vast zaten dus gedurende een weekendje camping een uitgebreide WD40-behandeling gegeven. En zowaar, heb er maar 1 uit hoeven boren (de dremel heeft de geest gegeven  :( )

De oude aan de rechterzijde was gewoon krom, apart om te zien. Iemand dit al eens eerder meegemaakt? Zal morgen ofzo eens een fotootje posten.

"Bonk" is na een zeer beperkte proefrit nog niet helemaal weg, maar wel een aanzienlijke verbetering. Binnenkort eens verder speuren.

Volgende keer even de haakse slijper erop zetten, binnen 3 min heb je dan beide endlinks eronder vandaan ;)

darius

Het slecht starten is omdat je je pompriem dynamisch moet laten timen. Dit kan je niet zelf en moet de vag of volvo dealer doen.
No show, only go.

pwberg

Citaat van: darius op 28-10-2011 09:26:06
Het slecht starten is omdat je je pompriem dynamisch moet laten timen. Dit kan je niet zelf en moet de vag of volvo dealer doen.

Omdat ik mezelf pijnlijk bewust ben van mijn hooguit gemiddelde autokennis ( :eusa_whistle: ) snap ik deze dus niet. Kun je me in jip-en-janneke-taal vertellen wat je bedoeld?

Wel thanks voor de feedback.
(\_/)
(O.o)

darius

De brandstofpomp wordt aangedreven door een rubber riem, de pompriem die op de poulie aan de nokkenas wordt angedreven rekt door gebruik uit.
Dit moet bijgesteld (getimed) worden zodat de brandstof op het juiste moment wordt ingespoten, en de motor makkelijk aanslaat.
No show, only go.

pwberg

Citaat van: darius op 28-10-2011 12:20:31
De brandstofpomp wordt aangedreven door een rubber riem, de pompriem die op de poulie aan de nokkenas wordt angedreven rekt door gebruik uit.
Dit moet bijgesteld (getimed) worden zodat de brandstof op het juiste moment wordt ingespoten, en de motor makkelijk aanslaat.

Check, thanx.

Dus binnenkort maar een afspraakje maken bij de dealer, kan die gelijk mijn KM-stand uitlezen.
(\_/)
(O.o)

darius

Ja kan ook bij een volkswagen,audi dealer, want daar komt de motor vandaan.
No show, only go.