Trucking

Gestart door widebody, 08-10-2011 10:12:43

Vorige topic - Volgende topic

widebody

Jij mooie nieuwe auto van de baas? Dan ben je het eerste half jaar heeeeeel weinig thuis. Hok moet tenslotte geld opleveren!

Weet nog van van Bentum, nieuwe chauffeur. Mocht kiezen welke trekker, XF/Scania/FH. ALles erop en eraan, maar het eerste half jaar was je alleen effe thuis om je wastas af te geven en een schone mee te nemen. En GAAN!

Zal niet overal zo gaan maar gebeurt wel bij meerdere bedrijven.

Net als bij vd Vlist/Holtrop zwaar transport. Moet je partner mee om je arbeidscontract te ondertekenen.
26weekenden/jaar verplicht van huis en 10 reserve!  Moet je of van je partner af willen of een hele goeie relatie hebben lijkt me.

pwassink

Die voorbanden met die randen erop is dat nu zo'n "antispray" band wat daar opligt ?

Had daar ook al eens naar staan kijken, heeft dat nu voordelen voor jou als rijder of is t enkel voor de passant ..
Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

NinaPaul

"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

widebody

Dit verklaart natuurlijk een hoop waarom deze maatschappij zoveel "kneuzen" heeft rondrijden.

BBS

Net even aan de zaak geweest, en dit weekend is de bandenboer ook langs geweest.
De 53 staat nu rondom op Hankook banden. Kijken hoe deze nu bevallen, de Uniroyals die erop zaten waren nog slechter dan langwind, of linglang, of hoe als die andere troep dan ook maar heten mag :evil:. Als de weg nat is en je was leeg, slipten die rotdingen al, als je ook maar een ietsiepietsie gas gaf.
Als de Hankook's goed bevallen, gaan ze ook op de V komen. :eusa_dance:

We zullen het gaan zien. :D
Volvoloos....

The Demon

Onder Doperwtje liggen ook Hankook slofjes, bevallen prima.

BBS

Citaat van: The Demon op 31-05-2015 20:37:20
Ik twijfel zelf nog tussen de S1 en de Ventus V12... Maar eerst eens afwachten wat ze onder de 53 gaan doen. Deze week waarschijnlijk eerst nog veel zwabberen zoals alle nieuwe banden en daarna zullen we het zien.
Volvoloos....

The Demon

Bij de Tubbie-Mobiel zijn er een keer Dunlops op de achteras gemonteerd en die heb ik na een week laten vervangen voor Michelins.

De kont wilde uitbreken als ik geladen was, en als ik leeg was stuiterde diezelfde kont naar buiten.

BBS

Citaat van: The Demon op 31-05-2015 21:06:03
Bij de Tubbie-Mobiel zijn er een keer Dunlops op de achteras gemonteerd en die heb ik na een week laten vervangen voor Michelins.

De kont wilde uitbreken als ik geladen was, en als ik leeg was stuiterde diezelfde kont naar buiten.
Pirelli's zijn net zo. Snoeiharde banden zijn het.....
Volvoloos....

marc-850

Citaat van: BBS op 31-05-2015 20:31:47
Net even aan de zaak geweest, en dit weekend is de bandenboer ook langs geweest.
De 53 staat nu rondom op Hankook banden. Kijken hoe deze nu bevallen, de Uniroyals die erop zaten waren nog slechter dan langwind, of linglang, of hoe als die andere troep dan ook maar heten mag :evil:. Als de weg nat is en je was leeg, slipten die rotdingen al, als je ook maar een ietsiepietsie gas gaf.

Ik heb nu 180.000 met Goodyears gereden. Zijn gewoon op! Krijg deze week ook nieuwe.
Met Michelins heb ik met de vorige trekker 350.000 km gedaan.

widebody

Citaat van: BBS op 31-05-2015 20:40:22
Citaat van: The Demon op 31-05-2015 20:37:20
Ik twijfel zelf nog tussen de S1 en de Ventus V12... Maar eerst eens afwachten wat ze onder de 53 gaan doen. Deze week waarschijnlijk eerst nog veel zwabberen zoals alle nieuwe banden en daarna zullen we het zien.

Bestelling is al afgeleverd in Hoogeveen:

Auto is al op de terugweg ;D.

BBS

Citaat van: marc-850 op 01-06-2015 18:27:05

Ik heb nu 180.000 met Goodyears gereden. Zijn gewoon op! Krijg deze week ook nieuwe.
De allereerste indruk die ik had van de Hankooks waren op zijn zachtst gezegd niet best.
Brandstof verbruik ging ineens omhoog van 1:3,6 naar 1:2,8 :o
800 meter minder ver komen op een liter diesel... :eusa_wall: Gaandeweg werd dat wel iets beter maar volgens onze planner wordt dat met de gereden kilometers steeds beter gedurende de eerste paar duizend kilometers.
Echter halverwege de dag begon de wagen steeds meer te slingeren en was ook bijna niet meer op de weg tussen de strepen te houden.
Na ongeveer 300KM gereden te hebben, de wielsleutel gepakt en begonnen met natrekken. Alle wielmoeren, en niet 1 uitgezonderd, waren met 1 hand zeker 3/4 slag na te trekken. Met de planner overlegd en met het hele span terug naar de bandenboer zodat ze er naar konden kijken.
Alle moeren zijn nu wederom nagetrokken en deze week de boel nog maar een paar keer controleren :eusa_boohoo: :eusa_boohoo:
Volvoloos....

widebody

Citaat van: BBS op 01-06-2015 20:22:16
Citaat van: marc-850 op 01-06-2015 18:27:05

De allereerste indruk die ik had van de Hankooks waren op zijn zachtst gezegd niet best.
Brandstof verbruik ging ineens omhoog van 1:3,6 naar 1:2,8 :o
800 meter minder ver komen op een liter diesel... :eusa_wall: Gaandeweg werd dat wel iets beter maar volgens onze planner wordt dat met de gereden kilometers steeds beter gedurende de eerste paar duizend kilometers.
Echter halverwege de dag begon de wagen steeds meer te slingeren en was ook bijna niet meer op de weg tussen de strepen te houden.
Na ongeveer 300KM gereden te hebben, de wielsleutel gepakt en begonnen met natrekken. Alle wielmoeren, en niet 1 uitgezonderd, waren met 1 hand zeker 3/4 slag na te trekken. Met de planner overlegd en met het hele span terug naar de bandenboer zodat ze er naar konden kijken.
Alle moeren zijn nu wederom nagetrokken en deze week de boel nog maar een paar keer controleren :eusa_boohoo: :eusa_boohoo:

Had je ze nog niet nagetrokken dan?

Moet zeggen dat ik zelden 1 of 2 moeren een tikkie kan geven, maar nooit zo veel als jij nu beschrijft. Dat lijkt mij niet normaal :eusa_doh:.

BBS

Nee Marc, zaterdag zijn ze erop gekomen en ik vertik het systematisch om 's maandagmorgens eerst een half uurtje (8 nieuwe banden op 3 assen) ochtend gymnastiek te gaan uitoefenen met wielmoeren. :evil:
Eerst een paar kilometers erop zetten en dan natrekken. Vroeger zetten ze de auto's voor de zaak, de Nijwa zat inpandig, luchtslang, slagmoersleutel erbij en rammelen maar :eusa_whistle: Later hadden ze bij de garage er moeite zat mee om ze weer los te krijgen. ;D
Volvoloos....

The Demon

Zo, weer ff wat stof afblazen hier.

Een goede vriend, oud schoolmaatje van mij schreef vanavond dit op zijn facebook.
Misschien had hij schrijver moeten worden maar dan had hij dit niet meegemaakt om het op te schrijven.  :eusa_whistle:
Maar ik moest er smakelijk om lachen (en een beetje huilen), ondanks dat het de harde realiteit is.

CiteerHoedenplank en Accupolen
Deeltje 2
Waarom
'Hoedenplank en Accupolen?

------------------------------------------------

Het verschil tussen 2 poolse 'truckers' en een accu....

Op een accu zit één pluspool
-----------------------------------------------
Laat maar...

De goudgele Ford Cortina...weemoed op wieltjes.

Zoals ik reeds schreef, wielen en alles wat daaraan vast zat heeft altijd al m'n interesse gewekt.
Autorijden vond ik toen, en vind ik nu nogsteeds geen straf.
Klemvast tussen de rode skay stoelen van de Opel Rekord 1700...meekijken...ervaren wat pa's auto kon en deed.

Hoedenplank en Accupolen

Vakanties.. kamperen..
Toendertijd (al) met auto en vouwwagen.
Alpenkreuzer...
Zo'n "vloek elkaar helemaal verrot en gooi en smijt met stalen buizen tot dat klote tentje uit dat bakkie op wieltjes is omgetoverd tot het *****vakantieverblijf voor een week of 3"...

Kent u die?
Niet??
Hou dat zo!!

Ik wel...50+ en 50++ ook....

Vanaf ik mij kan heugen...elk jaar...
Haarlem - Faakersee...1200 km BZN en Pussycat...
Ik kan het rijtje nogsteeds opdreunen alsof ik de tafel van 7 opdreun...
Amsterdam
Utrecht
Arnhem
Oberhausen
Keulen
Frankfurt
Würzburg
Nürnberg
München
Salzburg...
dan door de Felbertauerntunnel...
Villach
Faak am See....

En terug...ondersteboven.....

En elk jaar de nieuwste gratis ANWB kaarten mee...en het handgeschreven navigatie blaadje als hierboven omschreven steevast bij ma op schoot...
Bang om te verdwalen denk'...

Al vanaf mijn 2e levensjaar dit ritueel...
Van de eerste paar jaar weet ik niet zo bar veel , maar vanaf de Rekord 1700 daagt het allemaal alsof het gisteren was.
50+ en 50++ op de achterbank, met als opvulling het kleine langharige broertje.

Haarlem- Faakersee...1200 kilometers BZN en Pussycat...

Wat hield ik daar van...

Nee...niet van dat Volendamse en dat limburgse kattengejank...maar van die reis...
1x per jaar...1200 km in de auto...heerlijk...

Enmaal op de lange baan werd klein Gerritje door 50+ en 50++ naar de hoedenplank verbannen.
Onder het mom van...'joh, dan kan je lekker naar buiten kijken'...waarmee vast zoiets bedoelt werd in de trent van...
'Joh...flikker jij effe lekker een eind naar achteren, dan hebben wij een beetje ruimte'...

En, ik genoot daarvan...
Ik vond het prachtig...kijkend naar alles met wielen wat wij inhaalden...vooral die reusachtige mastodonten...
Ik denk dat toen mijn toekomst enigszins bepaald is...
Later op school... (jawel, ik ook...) was helaas geen hoedenplank, wat mij er echter niet van weerhield om naar buiten te kijken...

Er zijn vast leraren geweest die mij verteld hebben dat ik met 'uit het raam kijken' geen geld kon gaan verdienen...
Zij hadden het mis...

Na schooltijd...wielen
Van Fleishmann racebaan thuis, tot fietsen...later brommeren...en nog later autorijden...
Ja, ik was een wat trage leerling...
Ik haalde m'n rijbewijs toen ik in de 2e klas lagere school zat bij Juf Steenwijk...

Hedentendage ben ik zo'n ventje op zo n mastodont die ik vroeger zo adoreerde.
Vanf m'n 18e ben ik dát wat vroeger zo onbereikbaar leek...
Dus zo'n kleine 30 jaar rijd ik braaf m'n rondjes als beroepsmatig weggebruiker.
Dat doe ik met gepaste trots, hoewel de sfeer op de weg en onderweg in die tijd wel erg negatief veranderd is.
Desalwelteplus laat ik nog dagelijks, de kilometers asfalt tevreden onder me doorglijden.
Ik geniet van de uitzichten en vergezichten onderweg...heb schik...en verdien op deze manier een aardig plakkie kaas op de beroomboterde boterham.

Sinds de komst van anders taligen, anders landigen, voornamelijk oost europeese kamikazepiloten op de weg, denk ik steeds vaker...was ik maar 20 jaar eerder geboren...dan had ik al deze broodrijders, met al hun onhebbelijkheden waarover ik niet zal uitweiden, niet bewust mee hoeven maken.

Maar neem van mij aan, er zitten koekies bij...
Waar wij als opgeleide west Europese chauffeurs altijd en overal een bepaald aanzien genoten, zijn wij nu druk met het door de jungle worstelen en zien te overleven.

Elke week is weer een hindernisbaan om vooral overal op tijd te zijn...vooral de spullen en onszelf heel te houden...vooral de veel te strakke rij-, en rusttijdenwet na te leven...
(Op dat laatste is hogere wiskunde een pré.)

Op vrijdag 13 maart jongstleden kon ik mijn nieuwe personenwagen...
ophalen....op mijn verjaardag...weet u nog?(deel 1 ja!)
Wel een beetje blijven opletten aub...

Op 3 augustus jongstleden ging ik rijden met de mij toebedeelde nieuwe trekker...
Een Volvo...een FH4-460...
Ik kreeg dus een nieuwe trekker, én dat is een Volvo...
Ik hoorde dat eind juni, en vanaf dat moment een niet nader te omschrijven, maar gelukzalig gevoel in de onderbuik.
Kijk, een nieuwe trekker krijgen bij een baas is een stukje waardering.
Een nieuwe Volvo krijgen voegt een klein beetje extra toe...althans voor mij persoonlijk.
Spionagefoto's deden de ronde...en geloof míj...wachten duurt lang als je moet wachten...
Ik voelde mij als een overactieve hond die in z'n mand moet blijven.

3 augustus...zo trots als de eerder genoemde aap met die eveneens eerder genoemde zeven lullen stond daar die Volvo...te glimmen...helemaal spic en span...
(Leuk detail is dat de "V" gekentekend staat op 3 juli...de verjaardag van zussie 50+...)

Maar...er moest ook gewoon mee gewerkt gaan worden...en zo gebeurde ook...
Man...wat een vernuftig stukje techniek...wat een heerlijkheid...
Ik doe daar dan voorzichtig mee...té voorzichtig wellicht, maar dat lijkt mij niet meer dan menselijk, zeker wenselijk...

En wat rijdt die "V" belachelijk lekker...
Best trots...zeker tevreden sjouwden wij in 3 maanden 45000 kilometertjes weg.
Kregen "V" en ik daar tussentijds ook nog eens een splinternieuwe Chereau koelkast van 13.6 meter achter...
Te waar om mooi te zijn...
Schreeuwde ik voorheen altijd dat het mij geen flikker interesseerde wat er achter bengelt...
Met de kleine 17 meter spiksplinternieuwe Volvo- Chereau combi, rijd ik met gepaste trots en zeker niet voor lul...

"Míjn span"
"Míjn trots"

Nu neem ik u even mee terug naar vrijdag 30 oktober jl.

Ik vertrok des avonds van de basis in Hillegom met de boodschap om maandagochtend een compleet bakkie bouwmaterialen te lossen in een haventje bij een nietszeggend gat aan de Cote d' Azur....
Dit was echter geladen in een ietwat gedateerde zeilenrailer...tautliner...maar dan anders.
Nou ja, aangezien het mij geen flikker uitmaakt wat erachter bengelt....
Vooruit...
Vol goede moed gingen "V" en ik die kant op...
Maandagochtend netjes gelost...kwam klein beetje stuurmanskunst bij kijken...maar samen met een dosis geluk, op tijd...binnen de strakke wetgeving...en spullen heel gehouden...een fictief eigenhandig schouderklopje mijnerzijds.
Maandag nog 2 klussies retour geladen en voor de dinsdag stonden er nog 2 klussies regio Dijon op het plan.
Prima...
Dan nader ik begin van de maandagavond Lyon.
Op dat moment had een kwartiertje meer aandacht bij de wiskunde lessen wel van pas gekomen...
(Ik omschrijf mijn brainstormpje van dat moment...)

Diverse opties heb ik...
Ik reken...
Ik doe...
Nee....
Laat ik nou...
Maar dan kom ik morgen...net niet...
Dán doe ik....
Of misschien beter als ik...

De keuzes waren...
*1/
voor Lyon stoppen bij routiertje (chauffeursrestaurant in Frankrijk)...douchen, drinken, eten,drinken, slapen...om vervolgens dinsdagochtend in de spits uurtjes te verkloten...en net niet redden wat ik wil...

*2/
vanavond nog ff om /door Lyon heen...stoppen aan de autoroute...(dan netjes 9 uur gereden binnen 13 uur diensttijd...) douchen...broodje eten...biertje of wijntje drinken...slapen...en morgen niet in de file en niet hoeven racen om het plan rond te krijgen...

Mede door mijn gezondheidstoestand en de voorgaande zondagavond met collega Aad bij de Vietnamees met Chinees bier en ondefinieerbaar voer, flesjes wijn en het daaruit voortgevloeide slaaptekort werd het optie *2...

Om 21h00 zette ik "V" op een veilige en correcte manier in de lengte achter de, bomvolle in vakken geparkeerde meest exotisch gekentekende vrachtwagens.
Verkouden en iets grieperig had ik geen zin om te douchen...komt morgen wel.
Had geen zin om een broodje te maken...komt morgen wel.
Schonk mijzelf een wijntje in...zelfs deze smaakte niet naar behoren...de helft ging het raam uit...komt morgen wel.
Ik wilde eigenlijk maar twee dingen...
Slapen en bijslapen...
Pyamaatje aan en onder het dekbed...
Ik gok dat ik binnen 2 minuten ver, heel ver weg in een ander land was...
Droomland...

"Kraaaaak...." en de woon-, werk-, en slaapplaats bewoog...
In 0,34769921 seconde zat ik opgevouwen achter de bijrijdersstoel.
Geen besef van wát er gebeurde...wel dát er wat gebeurde...
Als door een wesp gestoken sprong ik achter de bijrijdersstoel vandaan, trok een gordijn opzij en...
Godverdomme!!!

In de volgende halve seconde stond ik in boxer buiten, gewapend met pakkie shag en telefoon...

03-11-2015, 03h00...
My worse nightmare...

Mijn trots was aangereden door een andere, wegdraaiende vrachtwagen...

Met de tranen in de box stond ik vuur en andere vuiligheid te spugen tegen de gebadslipperde trainingsbroek die ook maar ff kwam kijken...
De woede van binnen, maar de machteloosheid om de lul z'n strot dicht te knijpen...

'Ik sprak de man rustig en beleefd aan...bood hem een bakkie koffie en een sigaretje aan...aaide hem over zijn bolletje en vroeg serieus geïnteresseerd of het goed met hem ging...'

Nee hoor...ik schold de paardelul z'n huid vol...godverdevuileviezeteringgodver...

En daar bewoog zijn auto....

Huh?
Huh?

Handrem er weer op...daar was kansloos nummer 2...

Ben ik nou achterlijk?

2 man op de auto...
een onmogelijke manoeuvre...
Dan trap je niet die halflamme d'r uit om ff te kijken....
Nee joh...dan trek je die blauwe Volvo toch uit elkaar!

Twee trainingsbroeken uit de poolse Wehkamp van 1981 stonden mij nogal verbaasd aan te staren...

Waar ik mij zo druk om maakte?
Dat ik geschoold en bijgeschoold dien te zijn om mijn werk naar behoren te kunnen doen...en deze twee minpolen...(meer is het niet) die vorige week nog aan de Oekraïense grens op hun knieën handmatig suikerbieten uit de poolse vette klei aan het trekken waren, nu in het beschaafdere westen op een vrachtauto zitten...de storende factor...geen letter duits of engels beheersen...maar wel MIJN VOLVO...MIJN TROTS aan splinters kunnen rijden...en eerdaags ook jou of jouw kinderen van het zebrapad af rijden...
Totale onnodige schade door het inschattingsvermogen van een aardbei...
Totaal geen idee wat er fout ging...

Ik ....uh...boos...
Aangekleed...schadeformulier en autopapieren én de twee pooltjes meegenomen naar de shop van Aire de Taponas...
Daar aan de caissière vriende lijk verzocht om de politie te bellen en te laten komen...
Zij belde...maar meldde dat de politie voor dit soort zaken niet uitrukt...
Sta je dan...ik met auto-, en persoonlijke papieren...
Schadeformulier...
En de twee pispooltjes met 2 groene kaarten en een soort rijbewijsie...
Zo goed en kwaad als het ging dat maar ingevuld en gefotografeerd voor de verzekering...

Deze volledig onnodige schade...aangebracht door totaal niet capabel volk op zo'n auto...
GODVERDOMME!!!!!

GODVERDOMME!!!!!

Daar moeten wij....west europeese, goed opgeleide chauffeurs maar mee dealen?

NO FUCKIN' WAY!!!!

De "V" maakt het naar omstandigheden goed...meer ook niet...
Er zullen nog wat plastische operaties volgen...maar "V"...'mijn trots' blijft gelittekend...

Was ik maar 20 jaar eerder geboren..

Hoedenplank
Dag.