Trucking

Gestart door widebody, 08-10-2011 10:12:43

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

elianmars

Citaat van: henry classic v70 op 11-02-2018 18:53:33
Wel eens uitgerekend hoeveel het in tijd scheelt als je 110 of 130 km/u rijdt over een forensen afstand van 45-50 km met gemiddeld 30 km snelweg?
Ik reed dat nl. dagelijks (nu wat minder frequent) en scheelt max. ongeveer 2-3 minuten  :eusa_eh:

Scheelt inderdaad maar een paar minuten. Maar af en toe even een beetje trappen is ook wel eens lekker ;D

Nu zal ik niet snel seinen, als er iemand langzamer voor me rijdt, trouwens. Ik heb daar zelfs een gruwelijke hekel aan. Net als bumperkleven.

widebody

Citaat van: henry classic v70 op 11-02-2018 18:25:33
Citaat van: leons850 op 11-02-2018 17:58:06
Citaat van: arjen850 op 11-02-2018 17:50:01
Citaat van: leons850 op 11-02-2018 17:40:32
Citaat van: henry classic v70 op 11-02-2018 17:18:15
Citaat van: arjenT5R op 11-02-2018 17:10:06
Citaat van: henry classic v70 op 11-02-2018 17:02:00
Citaat van: V70 classic op 11-02-2018 17:00:01
Citaat van: henry classic v70 op 11-02-2018 16:56:23
....hinder ik ook als ik 110 km/u rijd op een snelweg waar 130 is toegestaan?

Als iemand achter je zit die 130 wil.
Ja

...cool!!
Gelukkig heb ik een hinderwetvergunning  :evil:

Simpel als jij zondig 110 moet rijden dan doe je dat lekker rechts en zodra je je naar de linker baan begeeft haal je in met 130 zoals t hoort.
Doe je dat niet dan hinder je idd de rest van het verkeer met jou keuze om 110 te rijden.
Zulks volk zouden ze met lucht afweergeschut van de weg af moeten schieten...

En dan als verweer roepen ik heb geen haast.... dan ga je lekker op de fiets of neem je de B weg he...

...zolang ik wegenbelasting moet betalen vind ik dat het gebruik van het asfalt optimaal moet zijn, vooral voor die seinende gastjes en al helemaal als er een reeks vrachtwagens voorbij wordt gegaan, je moet immers geen 130 toch..?

En toch heb je je aan de regels te houden.
Ik betaal wegenbelasting maar mag ook niet overal 200 rijden.
En nee je moet geen 130, maar wel zo veel mogelijk rechts blijven en wanneer je naar links gaat (inhalen dus) niet te hinderen dus in jou geval 130/120 te gaan rijden.

Klopt, je hebt je aan de regels te houden.  Tig berichten terug reageerde ik ook al op jou link. Daaromtrent is dus nog niets veranderd.

Ik reageerde op Henry niet op jou Arjen.
Was het daar deels met je eens. Heeft iedereen zich aan te houden dus ook Henry.

Waar staat dat ergens dan, om 120-130 te gaan rijden?
Als ik wil gaan inhalen met 110 wie hinder ik dan?
...ja de meteen seinende gastjes die zullen hinder ervaren.
Zelfde geldt voor vrachtwagens trouwens, die mogen toch ook inhalen... en zolang er geen inhaalverbod is mag dit gewoon. Hinder ervaart men waarschijnlijk persoonlijk

Er staat dat je max 130 mag. Minimum snelheid is er eigenlijk niet.
Lees het RVV:
§ 16. Autosnelwegen en autowegen
Artikel 42
1 Het gebruik van de autosnelweg is slechts toegestaan voor bestuurders van een motorvoertuig waarmee met een snelheid van ten minste 60 km per uur mag en kan worden gereden.
2 Het gebruik van de autoweg is slechts toegestaan voor bestuurders van een motorvoertuig waarmee met een snelheid van ten minste 50 km per uur mag en kan worden gereden.
Verder word er vermeld dat het niet toegestaan is zich zo in het verkeer voort te bewegen dat het overige verkeer er hinder van ondervind. zogenaamd artikel5, in gevaar brengen van de verkeersveiligheid'

arjenT5R

Citaat van: elianmars op 11-02-2018 18:59:37
Citaat van: henry classic v70 op 11-02-2018 18:53:33
Wel eens uitgerekend hoeveel het in tijd scheelt als je 110 of 130 km/u rijdt over een forensen afstand van 45-50 km met gemiddeld 30 km snelweg?
Ik reed dat nl. dagelijks (nu wat minder frequent) en scheelt max. ongeveer 2-3 minuten  :eusa_eh:

Scheelt inderdaad maar een paar minuten. Maar af en toe even een beetje trappen is ook wel eens lekker ;D

Nu zal ik niet snel seinen, als er iemand langzamer voor me rijdt, trouwens. Ik heb daar zelfs een gruwelijke hekel aan. Net als bumperkleven.

Het is NERGENS voor nodig om met lagere snelheid dan de rest van het verkeer in te halen op de linker baan.

Je ben dan een gevaar op de weg en je hindert er andere mee.

"ik heb geen haast", "met 110 kom je er ook wel" en "110 is toch hard genoeg" en nog meer van dat soort uitspraken allemaal leuk.. maar blijf dan weg van die linker baan.

Als iemand t niet door heeft (logisch want je wordt geacht om met de snelheid van het overige verkeer mee te rijden) en er achterop klapt of ineens keihard moet remmen waardoor degene achter hem er bovenop rijdt dan ben jij wel degelijk schuldig!!!
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

arjen850

Citaat van: arjenT5R op 11-02-2018 19:05:43
Citaat van: elianmars op 11-02-2018 18:59:37
Citaat van: henry classic v70 op 11-02-2018 18:53:33
Wel eens uitgerekend hoeveel het in tijd scheelt als je 110 of 130 km/u rijdt over een forensen afstand van 45-50 km met gemiddeld 30 km snelweg?
Ik reed dat nl. dagelijks (nu wat minder frequent) en scheelt max. ongeveer 2-3 minuten  :eusa_eh:

Scheelt inderdaad maar een paar minuten. Maar af en toe even een beetje trappen is ook wel eens lekker ;D

Nu zal ik niet snel seinen, als er iemand langzamer voor me rijdt, trouwens. Ik heb daar zelfs een gruwelijke hekel aan. Net als bumperkleven.

Het is NERGENS voor nodig om met lagere snelheid dan de rest van het verkeer in te halen op de linker baan.

Je ben dan een gevaar op de weg en je hindert er andere mee.

"ik heb geen haast", "met 110 kom je er ook wel" en "110 is toch hard genoeg" en nog meer van dat soort uitspraken allemaal leuk.. maar blijf dan weg van die linker baan.

Als iemand t niet door heeft (logisch want je wordt geacht om met de snelheid van het overige verkeer mee te rijden) en er achterop klapt of ineens keihard moet remmen waardoor degene achter hem er bovenop rijdt dan ben jij wel degelijk schuldig!!!

Die moeten wel naar de linkerbaan, want de rechter heb jij al volgepropt met vrachtwagens ;D

arjenT5R

Citaat van: arjen850 op 11-02-2018 19:10:59
Citaat van: arjenT5R op 11-02-2018 19:05:43
Citaat van: elianmars op 11-02-2018 18:59:37
Citaat van: henry classic v70 op 11-02-2018 18:53:33
Wel eens uitgerekend hoeveel het in tijd scheelt als je 110 of 130 km/u rijdt over een forensen afstand van 45-50 km met gemiddeld 30 km snelweg?
Ik reed dat nl. dagelijks (nu wat minder frequent) en scheelt max. ongeveer 2-3 minuten  :eusa_eh:

Scheelt inderdaad maar een paar minuten. Maar af en toe even een beetje trappen is ook wel eens lekker ;D

Nu zal ik niet snel seinen, als er iemand langzamer voor me rijdt, trouwens. Ik heb daar zelfs een gruwelijke hekel aan. Net als bumperkleven.

Het is NERGENS voor nodig om met lagere snelheid dan de rest van het verkeer in te halen op de linker baan.

Je ben dan een gevaar op de weg en je hindert er andere mee.

"ik heb geen haast", "met 110 kom je er ook wel" en "110 is toch hard genoeg" en nog meer van dat soort uitspraken allemaal leuk.. maar blijf dan weg van die linker baan.

Als iemand t niet door heeft (logisch want je wordt geacht om met de snelheid van het overige verkeer mee te rijden) en er achterop klapt of ineens keihard moet remmen waardoor degene achter hem er bovenop rijdt dan ben jij wel degelijk schuldig!!!

Die moeten wel naar de linkerbaan, want de rechter heb jij al volgepropt met vrachtwagens ;D

Dan heb je toch echt ff wat gemist maat, die liggen te branden voor de kust van afrika als overvarende vluchtelingen barikade ;D ;D
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

leons850

Als het dan toch langzamer moet, ga dan lekker 85kmh tussen de vrachtwagens rechts rijden samen met de overige zondagsrijders en pensionarissen met tijd te veel.
Is nog zuiniger ook. ;D
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

arjen850

#711
Citaat van: NinaPaul op 11-02-2018 18:57:12
Citaat van: arjen850 op 11-02-2018 17:41:02
Citaat van: NinaPaul op 11-02-2018 17:11:30
Citaat van: arjen850 op 11-02-2018 16:39:24
Citaat van: NinaPaul op 11-02-2018 16:16:02
Er zit een verschil in "moeten" en "willen", zo "moet" je een afslag hebben, zo je "wil" inhalen.

In het geval van moeten, zal je dus, indien er geen ruimte is en/of gegeven wordt, je voertuig moeten gebruiken om toch in te voegen.
In het geval van willen, kan je gewoon achter de rest blijven tot er wel een opening is.

Vind jijzelf dat vrachtwagen rijden zoveel anders is dan?
Want ik vind buiten de afmetingen en het gewicht de handelingen hetzelfde.


Ja klop, als je naar links stuurt ga je naar links, En als je naar rechts stuurt ga je naar rechts... noem zo maar even wat dingen, aslast op bepaalde wegen, meerdere stuurassen, uitzwaai, gebruik Bern, rijden over klinkers, hoever komt het spul naar binnen bij een bocht? Verschil opleggers met of zonder stuurassen. Spiegel kijken, anticiperen omdat je met 30 plus ton rijdt in plaats van 1500 kilo. Hoogtes. Joh, hoelang moet ik door Gaan? ;D

Regels volgen, zoals: aslast, hoogtes, spoorwegovergang, gevaarlijke stoffen, parkeren, berm gebruik, etc. is geen extra handeling.

Het insnijden is anders dan bij een auto, maar de handeling blijf hetzelfde, niet te strak insturen en spiegelen. (Dus gewoon rekening houden met de grootte van het voertuig)

Extra anticiperen of het "verder vooruit kijken" is onzin, in elk voertuig dien je dat zo goed/ver mogelijk te doen.


Mijn eigen ervaring is dat al die "extra" dingen die jij noemt gewoon een routine worden, net zoals autorijden een routine is, waarbij je geen aandacht besteed aan de extra borden, omdat ze niet van belang zijn voor jou. Waar veel van de taken mbt de route (hoogte, aslast, spoorovergang, etc.) uit handen worden genomen door de planning.



Zo staat hier en daar de instructie idd op het internet. Maar daarmee blijkt wel meteen dat je echt geen idee hebt.. . Ik werk bin een afvalverwerking bedrijf, En we halen oa huis aan huis afval op mbv zijladers. Ga met zo'n auto zelf eens een krappe woonwijk in, bij voorkeur als iedereen zijn bolide zo heerlijk netjes voor de deur heeft geparkeerd. Dan heb je geen 3.5 meter nodig om het spannend te maken (al was dit niet iets wat jij zei, maar pak ik meteen maar even mee) in mijn opleiding als theoretisch en praktisch mentor chauffeur heb ik wel iets meer mee gekregen als dat er op internet te vinden valt, En ik kan ook putten uit behoorlijk wat praktische ervaring. Maakt mij dit foutloos? Absoluut niet. Maar zet een gemiddelde chauffeur achter het stuur van een vrachtauto en ze flodderen hun broek vol met 18 kleuren gerecycled voedsel

Waarom zou ik geen idee (kunnen) hebben?

Maar wat jij vertelt, geldt voor een auto ook, rij met een auto (met aanhanger) maar eens in een straat waar het maar net past.

Misschien moet jij dan maar eens een ponton te water laten en terug opladen..... De eerste keer zal je ondanks het kunnen en mogen rijden met een vrachtwagen toch echt de handleiding/instructies erbij moeten pakken (dan heb ik het niet eens over de semi-automaat). Maar doe je het meerdere malen, dan gaat alles vanaf het as-overdruk aan- tot het uitzetten vlot.

En dat mentor gedoe, prima hoor, maar wat voor de een uitgelegd en behandeld moet worden met een mentor is voor een ander volkomen logisch en vanzelfsprekend.
Een forum voorbeeld: Waar de een plaatjes nodig heeft om een distributieriem te doen en iemand erbij om toch maar zeker te zijn, heeft de ander niets meer nodig dan een lijstje met "bijzonderheden".









Als jij vind dat je in een vrachtwagen niet meer hoeft te anticiperen als in een personenauto, sterker nog je vind het onzin, dan heb je echt geen benul van remwegen. En laat je zien niet te weten waar je het over hebt. Ongeacht of een ieder vooruit moet kijken en op moet letten, een vrachtwagen chauffeur moet verder kijken dus meer anticiperen omdat zijn remweg langer is. Ook moet een vrachtwagen chauffeur meer anticiperen door in plaats van te remmen nog eerder het gas los laten. Dit om oa een betere doorstroming te krijgen in het verkeer, want immers remmen naar 0 en weer optrekken duurt veel langer. En zo zijn er nog veel meer dingen. En ik las net wat over het belangrijk zijn, ieder mens is in mijn ogen gelijk, of je nu generaal of putjesschepper op zee bent. En ieder beroep is in die zin belangrijk.


Edit: Ik neem het je overigens niet kwalijk, Ik weet ook niet van ieder beroep de ins en outs. Een ieder is het beste in zijn eigen baan (meestal tenminste) zoals je zelf ook al zei, Ik heb nog nooit een ponton te water gelaten, dus zou dit eerst moeten leren van iemand die het wel kan. Mooi spreekwoord hierbij: schoenmaker blijf bij je leest :D

BBS

#712


Nee ik ben ook niet perfect, maar anticipeer wel op al het andere verkeer. Is er ruimte voor een manoeuvre of komt die ruimte er wel? En ja als die ruimte er eenmaal is dan blok ik hem af zodat ik die ruimte houd om te manoeuvreren.
Als er geen inhaal verbod meer is en er is een voldoende ruimte vrij en je staat op tijd, ja dan ga ik er aan voorbij. Niks illegaals aan. ;)
Een beetje automobilist kan ook beter anticiperen door eerder het gas los te laten in plaats van stug doorakkeren en op het laatste moment bovenop de rem te gaan staan. Hij is op de weg om centen te verdienen en ik ook. En zolang de meubeltjes, onderdelen voor je Volvo, stenen, zand, brandstof, eten etc nog niet per e-mail of buizenpost verstuurd kan worden zul je vrachtwagens en chauffeurs op de weg houden.
Get used to it. ;)
Volvoloos....

marc-850

Citaat van: arjenT5R op 11-02-2018 19:05:43

Het is NERGENS voor nodig om met lagere snelheid dan de rest van het verkeer in te halen op de linker baan.


Dat gaat je ook echt niet lukken.

NinaPaul

CiteerWant ik vind buiten de afmetingen en het gewicht de handelingen hetzelfde.

Alles wat je hebt aangehaald blijft afmeting en gewicht. Je rijdt met je auto ook anders, wanneer die volgeladen is, met aanhanger of bv op het ijs.

En waarom gebruik je de motorrem dan niet? Ik ben ook gewoon een vrachtwagenchauffeur geweest (al was het maar om bij defensie het rijbewijs te krijgen).


"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

arjenT5R

Citaat van: marc-850 op 11-02-2018 20:02:25
Citaat van: arjenT5R op 11-02-2018 19:05:43

Het is NERGENS voor nodig om met lagere snelheid dan de rest van het verkeer in te halen op de linker baan.


Dat gaat je ook echt niet lukken.

Boehoehoehoeeeeeeeeeeeeeeeee
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

henry classic v70

Citaat van: leons850 op 11-02-2018 19:16:09
Als het dan toch langzamer moet, ga dan lekker 85kmh tussen de vrachtwagens rechts rijden samen met de overige zondagsrijders en pensionarissen met tijd te veel.
Is nog zuiniger ook. ;D

Waarom?
Als ik richting aangeef om in te halen dan hinder ik niemand.
..en het is niet verplicht om de max. snelheid te rijden.
Dus iedereen die dat niet doet zijn zondagsrijders of pensionarissen, vind ik nogal generaliserend
600.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
265.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

widebody

En ze dronken een glas, ze deden een plas en alles bleef, zoals het was. :)

leons850

Citaat van: henry classic v70 op 11-02-2018 20:08:15
Citaat van: leons850 op 11-02-2018 19:16:09
Als het dan toch langzamer moet, ga dan lekker 85kmh tussen de vrachtwagens rechts rijden samen met de overige zondagsrijders en pensionarissen met tijd te veel.
Is nog zuiniger ook. ;D

Waarom?
Als ik richting aangeef om in te halen dan hinder ik niemand.
..en het is niet verplicht om de max. snelheid te rijden.
Dus iedereen die dat niet doet zijn zondagsrijders of pensionarissen, vind ik nogal generaliserend

Je vergeet de gene met tijd te veel.

Ondanks dat ik dat ook wel zou willen hebben.
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

BBS

Citaat van: henry classic v70 op 11-02-2018 20:08:15
Citaat van: leons850 op 11-02-2018 19:16:09
Als het dan toch langzamer moet, ga dan lekker 85kmh tussen de vrachtwagens rechts rijden samen met de overige zondagsrijders en pensionarissen met tijd te veel.
Is nog zuiniger ook. ;D

Waarom?
Als ik richting aangeef om in te halen dan hinder ik niemand.
..en het is niet verplicht om de max. snelheid te rijden.
Dus iedereen die dat niet doet zijn zondagsrijders of pensionarissen, vind ik nogal generaliserend
Daar komt nog bij dat de snelheden op 's Lands Heeren Wegen 1 groot ratjetoe is 80-90-100-120-130 en dan ook nog verschil tussen overdag en 's avonds, open of gesloten wisselbanen etc.
Gewoon de maximum snelheid terug op 100 voor alle snelwegen, de snelwegen zelf volhangen met camera's en trajectcontrole's en iedereen is blij ;D ;D
Goed voor de miertjes en de piertjes, brandstofverbruik, geen grote snelheidsverschillen meer, geen grote remacties meer en 1 grote optocht van Moddergat tot aan Maastricht ;D
Volvoloos....