Geen power/boost onder de 3500 toeren

Gestart door ChillyWilly, 11-10-2011 14:44:20

Vorige topic - Volgende topic

jwrtuning

"doen maar wat" ?
nee. ik heb me er wel een beetje in verdiept middels dit forum, en via pb advies gevraagd van een expert op dit forum.

verder zie ik het probleem niet zo. ik heb met deze klep geen abnormale turbodruk en de auto rijdt perfect.
misschien van onderuit iets sneller oppakken, maar dat kan ook de verbeelding zijn.

jwrtuning

of doelde je met "jullie doen maar wat" op het citaat van GermanR die de slangetjes verkeerd om had aangesloten?
dat was van een topic uit 2008 waaruit ik de mogelijke klacht van ChillyWillie liet zien.
na het lezen van dat topic en de reacties van anderen concludeerde ik dat deze klep voor mijn niet gechipte T-5R op zich geen problemen hoeft te geven.

ChillyWilly

Het kan iig geen kwaad om even te kijken of de slangetjes goed zitten ;) Maar het symptoom van het rateltje (in turbine), is daarmee niet verklaard. Mogelijk actuactor niet goed?

ChillyWilly

Ik zie drie slangen uit de drukregelaar komen. De bovenste gaat naar de turbo actuator, de middelste naar de luchtbuis achter de airbox en de onderste gaat ergens naar de onderkant van de turbo. Weet iemand of die zo goed zit?

Ik heb ook nog even aan de actuator arm zitten duwen, gaat vrij moeilijk naar de open stand, wat volgens mij goed is.

Hier de foto's van de drukregelaar (klik voor de full megapixel versie):

M a r c

Citaat van: ChillyWilly op 15-10-2011 12:35:36
Ik zie drie slangen uit de drukregelaar komen. De bovenste gaat naar de turbo actuator, de middelste naar de luchtbuis achter de airbox en de onderste gaat ergens naar de onderkant van de turbo. Weet iemand of die zo goed zit?

Ik heb ook nog even aan de actuator arm zitten duwen, gaat vrij moeilijk naar de open stand, wat volgens mij goed is.

http://dl.dropbox.com/u/4767772/My-855R/small/IMG_2334.JPG
http://dl.dropbox.com/u/4767772/My-855R/small/IMG_2336.JPG
http://dl.dropbox.com/u/4767772/My-855R/small/IMG_2337.JPG

je moet naar de kleurcodering kijken:  geel = actuator, rood = compressorhuis en blauw = luchtbuis (bleed)
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

jwrtuning

dat dacht ik ook van die kleurcoderingen. de slangetjes zelf hadden geen codering dus die heb ik wel even gemerkt met kleurtape voordat ik de nieuwe klep ging monteren. het kan aan mij liggen, maar ik merk toch diverse verbeteringen of verbeeld ik me het nou? onderin ietsje vlotter oppakken, bij accelereren en daarna gas los minder bokken.
en daardoor minder rammels vanuit de achterklep ;)
tsja... denk toch wel dat dit de moeite waard was.

marc, neem ik hier volgens jou een risico mee dan?
heb de oude klep uiteraard bewaard.

ChillyWilly

Net even beetje schoongemaakt onder de kap met Dasty (Wibra).

Na een stukje stevig rijden is er wat olie via de peilstok naar boven gekomen:

Merkte wel dat wanneer ik naar redline ga (WOT) ik bijna altijd die ratel hoor en hij bokt, dit is bij 1.4 bar ongeveer. Hou ik het gas zover open dat hij nog net in het witte gedeelte blijft van de turbodrukmeter, en dan naar redline ga bokt hij helemaal niet.... denk toch het de turbo is die blijft "hangen" en pas bij voldoende toeren echt druk gaat opbouwen. En mogelijk is ook de actuator stuk waardoor hij veels te veel stuk opbouwt.

ChillyWilly

Citaat van: M a r c op 15-10-2011 14:08:51
Citaat van: ChillyWilly op 15-10-2011 12:35:36

http://dl.dropbox.com/u/4767772/My-855R/small/IMG_2334.JPG
http://dl.dropbox.com/u/4767772/My-855R/small/IMG_2336.JPG
http://dl.dropbox.com/u/4767772/My-855R/small/IMG_2337.JPG

je moet naar de kleurcodering kijken:  geel = actuator, rood = compressorhuis en blauw = luchtbuis (bleed)

Ik zie nog net de kleurcodes op de foto. Zet zitten goed zo te zien.

Misha

Wat bedoel je met dat de Turbo blijft hangen ?
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

Turbo-Geek

Olie omhoog via peilstok ?  Te hoge carterdruk !
Dus of je carterventilatie is niet pluis en/of je hebt 'blow by' en gaat er dus druk langs de zuigers het carter in.

Eerst carterventilatie eens controleren, schoonmaken/vervangen.
-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !

ChillyWilly

Citaat van: Misha op 15-10-2011 16:26:49
Wat bedoel je met dat de Turbo blijft hangen ?

Nou, onder de 3500 is er bijna helemaal geen druk, dan komt ie erin en je hoor dan vaak een rateltje wat lijkt/klinkt alsof het uit het turbine huis komt.

Citaat van: Turbo-Geek op 15-10-2011 16:28:18
Olie omhoog via peilstok ?  Te hoge carterdruk !
Dus of je carterventilatie is niet pluis en/of je hebt 'blow by' en gaat er dus druk langs de zuigers het carter in.

Eerst carterventilatie eens controleren, schoonmaken/vervangen.

Het zal de carterventilatie wel zijn want recentelijk nog een compressie test laten uitvoeren en daarbij waren alles cylinders echt perfect.

Turbo-Geek

Dan zou ik maar HEEL SNEL wat aan je CV gaan doen want als de olie er op deze manier uit komt dan is het ernstig mis.
Keeringen die dan snel zullen volgen kunnen je weleens heel centen en vette handen bezorgen om maar over olie verlies en lagerschade te zwijgen.
  The things you own end up Owning you !

ChillyWilly

Citaat van: Turbo-Geek op 15-10-2011 17:45:49
Dan zou ik maar HEEL SNEL wat aan je CV gaan doen want als de olie er op deze manier uit komt dan is het ernstig mis.
Keeringen die dan snel zullen volgen kunnen je weleens heel centen en vette handen bezorgen om maar over olie verlies en lagerschade te zwijgen.

Olie verbruik is echt heel laag. Ik heb net weer een stuk gereden, wel stevig maar niet meer het rode gebied in, en nu geen druppels olie meer, helemaal schoon. Het is dus niet zo'n groot probleem denk ik ;)

animalT5R

Ach we lezen het vanzelf wel als er keerringen e.d uitvliegen,beetje meer olie er af en toe in,niet zo een geen probleem toch..
Im not that smart,but i can lift heavy things

just beat my advise maar in de wind....

ChillyWilly

Citaat van: animalT5R op 15-10-2011 18:40:12
Ach we lezen het vanzelf wel als er keerringen e.d uitvliegen,beetje meer olie er af en toe in,niet zo een geen probleem toch..

Ja  :angel:

Volgende week weg met de Zafira OPC, kan de 850 mooi ff nagekeken worden  :eusa_whistle: