Improvements aan de 850 -> Eenmaal, andermaal.... Verkocht!

Gestart door Broabander, 04-11-2011 20:52:31

Vorige topic - Volgende topic

Broabander

EX: 1995 Volvo 854 2.5 10V LPG

Eindstand (07-03-2013): 650.000

Nu: '04 VW Polo 1.4 Aut.

Broabander

Gister nog een leuke verrassing: reed rond 23:00 in een zondvloed van mijn werk in Geldermalsen naar ri. Mestreech, ergens bij Weert ineens geen ruitenwisser meer voor m'n neus! Lekker naar rechts hangen en vertrouwen op de werking van de rechterruitenwisser. Volgende parkeerplaats eraf, hing de arm erbij als een dood vogeltje, de bout onderaan de arm losgelopen en ik dus in de stromende regen daar die arm vast zitten ratelen ;D Nou ja, beter nat dan tegen de vangrail omdat ik geen aars zag.

Wat me echter meer opviel op de parkeerplaats was de oliemeur-en walm die hij verspreidde bij een tijdje stationair draaien. Zag de blauwe wolkjes langs de koplampen voorbij drijven. Verder eigenlijk niet veel olieverbruik, heb in de 15.000km dat ik hem nu rijd iets van 2 liter olie bijgevuld. Geen aanwijzingen voor carterdruk, dop blijft netjes liggen bij verhoogde toeren. Voor zover ik hier op 't forum kan vinden duidt dat dan op klepsteelrubbers, maar dat laat ik lekker zo. Veel schade kan het niet doen toch? En ik denk dat jullie het met me eens zijn dat vervanging niet de meest economisch voor de hand liggende beslissing is ;D

UserID6342

Gewoon niets aan doen Camile, kan die heel oud mee worden.  Bovendien waar olie zit, roest tie niet ;D.  Buiten dit slap gedoe allemaal nog om is je olieverbruik vrijwel nihil. 1 ltr op de 7500 km is gewoon niets.

Broabander

Is ook Dirk, kan me er ook niet druk om maken. Als het nou 1 liter per 1000km was, dán zou ik me zorgen maken! ;D

Merkte eerder ook wel eens op dat het soms wel eens, meestal niet naar olie rook. Nog nooit een logisch verband gezien, want soms was het bij het stoplicht met raam open, soms na een stukje stevig stadsverkeer als ik uitstapte, en eigenlijk vrijwel nooit rook te zien, gisteravond dan toevallig net in het schijnsel van mijn eigen koplampen (xenon went helaas wel heul
snel, soms vergeet ik gewoon dat het er in zit!).

Ach, kan het het blok met deze kilometerstand ook niet kwalijk nemen, tegen de tijd dat ik 15.5 keer de aarde rond ben zal ik vast ook wel een beetje incontinent zijn  ;D

UserID6342

Pff, de T-5 heeft de helft minder gelopen en lekt ook hoor ;D ;D

Broabander

Vanmiddag even kort bezig geweest met de thermostaat + sensor, vanochtend weer begonnen met WD40'en (al sinds 2 weken terug regelmatig maar vandaag 4x ofzo) en meer dan een 'knoek' wilde de voorste bout niet geven. Proberen met ratel met verlengstuk, schroevendraaier met bitje T40, geen nut. Toen had ik zoiets van: f*ck it, ik probeer mijn favoriete tool gewoon. Mijn favoriete tool is de slagschroevendraaier:

Hoppa! Eerst verlengstukje 1/2" erop. Paar flinke beuken en los. Toen weer even vast gezet, de daadwerkelijke wissel komt morgen dan even.

Mede omdat er een hels kabaal was tijdens het sleutelen, en vervolgens vooral sirenegeloei en traumaheli's. Ongeveer bij mij voor waren 4 auto's, 2 kleine, een bestelbusje en een vrachtwagentje,  op elkaar geklapt en een 82-jarige man is daarbij zwaargewond geraakt en in het ziekenhuis omgekomen, van zijn auto was letterlijk nog maar de helft over toen ze hem eruit gingen knippen. Was toch wel even heftig om mee te maken en had niet zo'n zin om daarna nog verder te sleutelen...

Hier de bestelbus van de 53-jarige 'dader', die geboeid werd afgevoerd...

http://www.nu.nl/algemeen/2794282/dode-bij-ongeval-in-tilburg.html?from_mobile=1

Luc

Tering man, geboeid afgevoerd? Had ie dan een geweer bij zich, of heeft de handhavende macht gewoon íets te veel uitgepakt?

Toch niet nodig...  Wel heftig om zoiets van dichtbij mee te maken trouwens.

En wat je roffel betreft, die gaat nog heel oud worden voor weinig geld, volgens mij. Alles doet t gewoon? Van de zomer even de ruitenwisserarmpjes demonteren, alsmede de paravaan, als t nodig is de wissers vervangen, de ruitenwisser-armpjes schoonmaken, als je echt een muggezifter bent, even de armpjes opnieuw spuiten, en erop.

Bij mn Toyota net meegemaakt : ruitenwissers die t meestal wel doen, maar vaak, en dan vooral, in hevige regen niet. Das k#t. Zoeken, zoeken zoeken, aandrijfasjes (van de wissers, duh) niet versmeerd met zooi, lopen prima. Ruitenwissermotor vervangen, zit heel makkelijk, klusje van 2 minuten en 2 tientjes, probleem nog niet opgelost. Inmiddels verdenken we de dynamo, omdat de wissers wel super wissen, als je op de snelweg rijdt, ofwel ca. 3500 toeren in de 5.

Als t mijn roffel was, zou ik m naar de 1 miljoen rijden.
Toyota Auris TS, Renault 19 Cabriolet

Broabander

Jep, alles doet het gewoon! Airco word nog prima koud, geen rare storingen of foutmeldingen, alleen het contactslot dat een beetje versleten is dus na het starten soms even een wiebeltje aan de sleutel en dan doet alles het weer ;)

Ruitenwisser loopt nu ook weer prima, zitten 3 maanden ouwe Bosch flatblades op dus lopen niet stroef ofzo, alleen de arm is een beetje slap en dus is het wisgebied helemaal bovenaan de wisser een beetje minder, maar ik vind het zelf nog niet storend ;)

Nou, net even therm+sensor vervangen, thermostaat zag er nog prima uit maar het rubber was wel wat zacht geworden, de sensor was wel goed gecorrodeerd. Niet groen uitgeslagen, maar wel duidelijk wat plekken van corrosie. Dus mooie nieuwe verse erin.

Heb de accupool even losgegooid voor een 'soft reset', dadelijk even koelvloeistof bijvullen en dan kunnen we testen!

Even iets heel anders: een maatje van me gaat binnenkort werken, in een leasegebakje rijden, doet z'n huidige bak weg en daarbij ook zijn audiosysteem. Nu heeft hij een subwoofer achterin liggen, een Hertz 300 nogiets ofzo, weet niet precies hoe die heet.

EDIT: na wat googelen zal het een Hertz ES300 zijn denk ik.

Nou kan ik die dus voor niks/een paar bier overnemen, komt wel goed. Heb alleen niet zo'n zin om daar dan, buiten wat aansluitmateriaal, nog versterkers en van alles voor te gaan halen.

Op mijn nogal simpele radio zit wel een sub-out, instellingen voor het volume van een sub en een instelling om LPF op 55/85/120hz in te stellen; je zou zeggen dat er dus wel gewoon direct een subwoofer op aangesloten kan worden. Zal dalijk even kijken welke uitgangen er achterop zitten.

De reden dat een subwoofer niet verkeerd zou zijn: de speakers trekken het niet op een hoger niveau bas. De bas is goed op het moment dat de 'gewone' muziek redelijk zacht staat, of ik moet het laag terugschroeven waardoor je vooral harde, hogere tonen hebt en niet zozeer een aangename bas. Extreem voorbeeldje, als ik de muziek eens flink hard aanzet zijn er nummers op mijn playlist waarbij ik praktisch niks dan getril van de speakers hoor, maar muziek zit er dan niet meer tussen. Maargoed, het gaat me vooral om wat completer geluid, ik hoef niet de kofferbak van de auto af te blazen ofzo.

Edit2: de vraag is dus eigenlijk, zou dit gaan werken of zal het niet om aan te horen zijn?

UserID6342

Denk niet dat dit gaat werken Camile, met de uitgangen zoals je net opnoemt stuur je normaliter een versterker aan.  ben bang dat het vermogen van je radio te weinig is om daadwerkelijk een subwoofer aan te kunnen sluiten.  of het moet een actieve (dus met ingebouwde versterker) sub zijn, maar dat is die Hertz dacht ik niet.

Edit: zit net even te kijken en ik heb exact dezelfde sub achterin de 855 staan, met een separate versterker er voor.  Word aangestuurd door een Alpine combinatie.

Broabander

Nah dan zal dat inderdaad niet gaan werken, was er al bang voor. Dan maar eens in de toekomst voor een sub met simpele versterker erbij/in kijken ;) Want de speakers op de versterkers aansluiten hoeft allemaal niet. Dank voor het kijken!

Even een praktischere vraag mbt de thermostaat en sensor: hij loopt nu wel iets mooier, maar het klote-starten-en lopen op gas de eerste paar minuten is er nog steeds. Tenminste, heb even 20km gereden en een paar keer gestart maar het is nog hetzelfde als hiervoor. Even koelvloeistof checken en laatste beetje bijvullen, kijken of er misschien toch nog ergens een stekker los lag ofzo, en toen zag ik een los buisje onder de kap, ik met draaiende motor m'n vinger erlangs gehaald en toen werd die toch vrij stevig vastgezogen. Toen was gelijk ook een 'fluitend' geluid weg en begon de motor gelijk iets rustiger te lopen. 'T gaat om dit buisje (rechts naast het slangetje):

Hier zit hij als het ware achter het slangetje, zoals te zien zijn de 2 daaronder wel afgedopt maar die laatste dus niet:

Ik heb zo'n idee dat deze ofwel afgedopt ofwel ergens op aangesloten moet zitten; waar weet ik echter niet.

maruska

Dit is toch een soort van vacuumtoren ? Dan moet alles toch afgedopt zitten ? Wat je altijd kunt proberen is een slangetje nemen van een van de punten op de toren naar de andere, als je geen sluitdopjes hebt.
Accessoire verzamelaar - Bijna alle essentials in bezit
T-5R

UserID6342

Als er geen losse slang in de buurt ligt Camile (even echt goed kijken erna) dan moet die afgedopt zitten.  Die dopjes worden af en toe zo bros dat ze eraf knallen.  Heb ze hier wel liggen, kun je zo oppakken. Je hebt nu dus vacuümlekkage en daar loopt tie beroerd op.

Broabander

Zal gelijk even naar beneden lopen en kijken

Broabander

Heren, ik ben u zeer erkentelijk! Één losliggend slangetje gevonden, verscholen in dat 'bakje' boven de fan waar ook een paar relais in zitten. Slangetje zat vast aan dit ding, vlak naast de fan aan rechterkant:

Gelijk rustigere en stillere loop, stationair op benzine is nu weer 800 toeren ipv 1000. Gas loopt hij ook weer netjes, ook 800 toeren ipv 500 ofzo, zonder het 'schommelen' wat hij eerst deed. Ook weer een bak extra power ineens, vooral op benzine was het opeens vliegen ;D

Enige wat hij nog doet is heel laag in de toeren zakken bij overschakelen naar gas, dus hij loopt bij starten héél even 800 toeren op benzine, *klik* en dan zakt hij naar bijna uit of uit. Oplossing; tikje tegen het gas op het moment van overschakelen en dan blijft hij netjes lopen.

Ook nog even een foto'tje gemaakt van de achterkant van de radio:

Ludo

Citaat van: Broabander op 24-04-2012 20:46:51
Heren, ik ben u zeer erkentelijk! Één losliggend slangetje gevonden, verscholen in dat 'bakje' boven de fan waar ook een paar relais in zitten. Slangetje zat vast aan dit ding, vlak naast de fan aan rechterkant:

http://farm6.staticflickr.com/5031/7110279739_3787934f42_b.jpg

Dit ding is een vacuumschakelaar.
Niet aangesloten betekent dat de stappenmotor niet naar behoren werkt.
De gevolgen daarvan zijn je wel duidelijk...  ;D