Zomaar wat vraagjes na anderhalf jaar lpg-bedrijf

Gestart door Ries van de Zilverschuit, 10-11-2011 21:44:35

Vorige topic - Volgende topic

daytonawim

Bij mij zat deze aftakking er ook niet, in elk geval niet zichtbaar bij de kabel die naar de lambda liep.

razorx

Over die pomp en de gevolgen van je tank leegrijden:
Wat gaat de pomp zuigen als de LPG op is?

Ries van de Zilverschuit

Je moet ook even goed zoeken, want het is nogal een kabelbende in die hoek en het zit waarschijnlijk goed in de tape. Zag het deze zomer toevallig omdat de hele bedrading rond de lamdasonde moest controleren.  
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

daytonawim

Mm, ik heb de gehele draadboom hier in de garage liggen  ;D ;D

met verwijderen niets tegen gekomen.

Ries van de Zilverschuit

Het wordt weer mysterieus...

Van welk jaar was die installatie dan? Ook bij Mesman vandaan? Was toch een T-5?

daytonawim

Yup Mesman installatie van eind 2007 uit het hoofd in een T5

Ries van de Zilverschuit

Vreemd, of er moet in die twee jaar daarna wat veranderd zijn aan de installatie. Ik weet in elk geval zeker dat het niet bij de orginele bedrading hoort, want volgens de Volvo-schema zitten daar geen aftakkingen en ik kan me ook niet voorstellen dat Volvo soldeerverbindingen gebruikte op een draad. 

Ludo

Citaat van: R-man T op 11-11-2011 14:33:40
Gebruik de installatie het voorverwarmingsignaal soms om om te schakelen van benzine naar gas?

Als je een G3 installatie hebt, is dit zelfs verplicht.
De overschakeling gebeurt wel altijd, ná dat de mengselverrijking afgelopen is.

Overigens ontkende de inbouwer dat ze een aftakking maken op de kabels van de lambasonde, maar ze zitten er dus echt.

De inbouwer heeft gelijk, dit zit standaard al in de kabelboom.
Gegevens over de lambda, komen dan ook van de benzine ecu.
Als jij een aftakking hebt, zal er dus wel mee gerommeld zijn.  :eusa_doh:

elmarconi

Citaat van: razorx op 11-11-2011 14:39:39

Ik zou denken gasvormig LPG.  :-\
De druk die de pomp daarmee kan opbouwen in de leiding naar het koppelblok lijkt me dan te weinig om de regeling intact te houden.
Stotteren bij bijna tank leeg is dan ook iets wat in lange bochten eerder optreedt, het bodempje vloeibaar LPG is dan onvoldoende om de pomp onder te houden, gevolg, dampvormige bellen happen, met stotteren tot gevolg. 
--
Autogas Inside . . .

MVeldhuis

Citaat van: razorx op 11-11-2011 14:39:39

Niets, die staat een beetje lucht te happen lijkt me, afhankelijk van wat voor soort pomp het is kan dat idd een beetje lastig zijn ivm een vacuum dat kan ontstaan, maar als je overschakelt naar benzine zodra hij stottert is dit niet iets dat schade kan veroorzaken lijkt me?

Ries van de Zilverschuit

Citaat van: Ludo op 11-11-2011 16:35:46

De inbouwer heeft gelijk, dit zit standaard al in de kabelboom.
Gegevens over de lambda, komen dan ook van de benzine ecu.
Als jij een aftakking hebt, zal er dus wel mee gerommeld zijn.  :eusa_doh:

@ludo: Is het überhaupt mogelijk om een verbinding te maken tussen de lamdasondesignalen (voorverwarming/lamdaregelsignaal) en de lpi-ecu? (Door middel van die aftakking). Zo nee, dan kan ik uitsluiten dat die twee aftakingen naar die lpi-ecu gaan. Ik vermoed inderdaad dat er gerommeld is. Heb al twee andere aanwijzingen opgelost: een uitgeschakelde motorstoringslampje en een lamdaconnector waar twee draden verkeerd om aangesloten waren (wat een zoektocht was dat >:(. Staan hier leuke topics over.) Ik vermoed dat dit de laatste restanten van een klussende kluns zijn.   

Overigens rijdt de auto bij mijn weten goed. Zal vanavond die cursus eens doornemen.

Ludo

Citaat van: R-man T op 11-11-2011 21:03:47
@ludo: Is het überhaupt mogelijk om een verbinding te maken tussen de lamdasondesignalen (voorverwarming/lamdaregelsignaal) en de lpi-ecu? (Door middel van die aftakking). Zo nee, dan kan ik uitsluiten dat die twee aftakingen naar die lpi-ecu gaan.

Ik zou niet weten waarom dat gedaan moet worden.
En hoezo uitsluiten?:

Op mijn installatie zit er een aftakking gesoldeerd direct van de signaaldraad van de voorverwarming en het lamdasignaal naar de lpi-ecu.

Ries van de Zilverschuit

Nou ja, ik zit gewoon met het raadsel waarom die aftakkingen op de draden tussen de lambdasonde en de 'benzine'-ecu zitten. Als die aftakkingen met geen mogelijkheid op de lpi-ecu aan te sluiten zijn (los van de vraag of dat de bedoeling is) , omdat die niets kan met het voorverwarmingssignaal en het lamdaregelsignaal, dan weet ik zeker dat de uiteinden van die twee aftakdraden ook niet uitkomen bij de lpi-ecu.

Waar dan wel is natuurlijk de volgende vraag, het zit nogal ingepakt in de ribbelbuis en tape van de draadboom.

Lekker zaakje heb ik zo ineens weer te pakken ???. Enfin, de rest is ook opgelost, dat gaat met dit natuurlijk ook gebeuren.

Jasper Boven

Citaat van: volvobug op 11-11-2011 13:21:08
Voor wat betreft de koelende werking zat ik me inderdaad ook af te vragen of dat een rol speelt waarom het verstandiger is om niet leeg te rijden. Het zal beter zijn, maar door meteen over te schakelen bij de eerste inhouding draait de pomp eigenlijk maar zeer kort met een (nagenoeg) lege tank. Denk dat ie daardoor niet snel warm loopt. Maar ook hier geldt, voorkomen is beter dan genezen.

Voor de geinteresseerden, hier de cursusdocumentatie van Vialle voor het LPI systeem met toelichting op werking en alle componenten:

http://www.scribd.com/doc/53075949/Cursus-LPi-Systeem-Vialle

Heb je dit document ook als PDF?

volvobug

Citaat van: Jasper Boven op 11-11-2011 23:16:48
Citaat van: volvobug op 11-11-2011 13:21:08

http://www.scribd.com/doc/53075949/Cursus-LPi-Systeem-Vialle

Heb je dit document ook als PDF?
Yep, maar kreeg het zo snel niet geupload naar mijn website. Zal het nog eens proberen maar kan het ook alvast mailen als je ff je email pb-t.

--edit: hier is de pdf ook te vinden http://kontvlieg.webs.com/school/LPI%20Vialle.pdf (is niet de naam van mijn site  :eusa_shifty:)
Handtekening? 85011806 en Saffronie.