Wat ga ik rijden?

Gestart door Miel850, 09-12-2011 13:49:46

Vorige topic - Volgende topic

Miel850

Na alle reacties even alles op een rijtje gezet:

Plus/minpunten diesel:

lekkere motor/altijd power +
actieradius +
diesel wordt steeds duurder -
weer kijken voor een andere roffel -

Plus/minpunten gas:

meest goedkope brandstof +
bij eigen inbouw weet ik wat ik heb +
actieradius -

Wat voor vorm van gas (LPG/LPI of wat dan ook) heb ik even buiten beschouwing gelaten. Wel al wat over gelezen, maar nog wel wat vraagtekens (met verdamper/LPG/LPI?). Zal maar eens contacten met bijvoorbeeld Mesman.

Conclusie:

Gas lijkt het te gaan winnen van de diesel. Met 30.000 km per jaar ben ik waarschijnlijk dief van mijn eigen portomonnee met een diesel, terwijl een gasinstallatie zich al na (ruim) een jaar laat terugverdienen. Eigen inbouw zal ik dus overwegen, of er moet zich hier tegen die tijd een interessant aanbod op G3 voordoen  :)

..is hier nou een post verwijderd?
Of ik getrouwd ben? Nee, mijn schoonouders konden geen kinderen krijgen.

rpakuypers

Citaat van: Miel850 op 11-12-2011 20:56:14
Na alle reacties even alles op een rijtje gezet:

Plus/minpunten diesel:

lekkere motor/altijd power +
actieradius +
diesel wordt steeds duurder -
weer kijken voor een andere roffel -

Plus/minpunten gas:

meest goedkope brandstof +
bij eigen inbouw weet ik wat ik heb +
actieradius -

Wat voor vorm van gas (LPG/LPI of wat dan ook) heb ik even buiten beschouwing gelaten. Wel al wat over gelezen, maar nog wel wat vraagtekens (met verdamper/LPG/LPI?). Zal maar eens contacten met bijvoorbeeld Mesman.

Conclusie:

Gas lijkt het te gaan winnen van de diesel. Met 30.000 km per jaar ben ik waarschijnlijk dief van mijn eigen portomonnee met een diesel, terwijl een gasinstallatie zich al na (ruim) een jaar laat terugverdienen. Eigen inbouw zal ik dus overwegen, of er moet zich hier tegen die tijd een interessant aanbod op G3 voordoen  :)

..is hier nou een post verwijderd?

Ene maar ??? Voor wat betreft LPG : neem geen LPI bij een ongeblazen blok want dat loont niet (ga ik af op de mensen die hier meer verstand van hebben).

Groet,
Roger

henry classic v70

Waarom niet eigenlijk, bij mij zit íe er al 410dkm LPI in... :eusa_think:
620.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
305.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

rpakuypers

Citaat van: henry classic v70 op 11-12-2011 21:22:21
Waarom niet eigenlijk, bij mij zit íe er al 410dkm LPI in... :eusa_think:

Voor zover ik begrepen heb is er absoluut niets mis met LPI, maar gezien de hogere kosten en baten bij een ongeblazen blok. Tja, en als je het prijsverschil niet uitmaakt moet je het doen .............

Groet,
Roger

arjenT5R

sowieso nooit aan een verdamper installatie gaan, dat is ouderwets en achterhaald, leuk voor op een carburateur bakkie van 40 jaar oud  :eusa_hand:
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

rpakuypers

Citaat van: arjenT5R op 11-12-2011 21:37:25
sowieso nooit aan een verdamper installatie gaan, dat is ouderwets en achterhaald, leuk voor op een carburateur bakkie van 40 jaar oud  :eusa_hand:

Ben ik niet geheel met je eens. De gasbak waar ik nu in rij heeft een simpele verdamper en voor een 10V kan dat prima. Tja, je boet wat in met pk's (en je kunt zeker nog makkelijk met het verkeer meekomen) maar als je daar niet van wakker ligt ...... Douwe rijdt ook al vele kilometers met zijn verdamper en ook naar tevredenheid.

Groet,
Roger

Marc O.

Vergeleken met een LPi installatie is een verdamper inderdaad ouderwets. Maar dat wil niet automatisch zeggen dat het niet zou kunnen voldoen.
...The Nile isn't just a river in Africa...

MVeldhuis

Njah, natuurlijk valt er prima te rijden met een verdamper, maar feit is dat het een vreselijk veroudert systeem is, het mag nog niet in de schaduw staan van lpi.
Of lpi zijn meerprijs waard is? tja, is een beetje persoonsgebonden denk ik.

rpakuypers

Citaat van: MVeldhuis op 11-12-2011 21:45:21
Njah, natuurlijk valt er prima te rijden met een verdamper, maar feit is dat het een vreselijk veroudert simpel systeem is, het mag nog niet in de schaduw staan van lpi.

Dan kan ik me er in vinden ..............

Groet,
Roger

reneetje

Citaat van: Dirk342 op 10-12-2011 08:28:50
Precies Darius, ik kwam dan met een D5 op de 1:13.  De gestelde 1:17 is een utopie en gewoon niet normaal te realiseren !

Niks geen utopie , gewoon werkelijkheid.
De eerste type´s d5 (2001 - 2003) zijn gewoon zuinig, de 2e generatie verbruiken inderdaad meer.

Bdw de D5 is niet te vergelijken met de TDI, de D5 is een veel modernere motor ten opzichte van de verouderde TDI techniek.
_________
(_l_|_,\____\,_
{----__---_(olllllllo)
()_)"""""()_)--"--)_)

Miel850

Rijd zelf een 10V. De meest simpele dus. LPI sluit ik niet uit, maar is ook fors duurder
Of ik getrouwd ben? Nee, mijn schoonouders konden geen kinderen krijgen.

MVeldhuis

Citaat van: rpakuypers op 11-12-2011 21:47:44
Citaat van: MVeldhuis op 11-12-2011 21:45:21
Njah, natuurlijk valt er prima te rijden met een verdamper, maar feit is dat het een vreselijk veroudert simpel systeem is, het mag nog niet in de schaduw staan van lpi.

Dan kan ik me er in vinden ..............

Groet,
Roger

Gut, als jij niet onder ogen wil zien dat het een ouderwets systeem is dan doe je dat toch lekker niet ;D

Ludo

Citaat van: Miel850 op 11-12-2011 21:57:25
...maar is ook fors duurder

Dat ligt er maar net aan, hoe je het bekijkt.
Als je een auto gaat kopen, kom je ook tot de conclusie, dat een Volvo duurder is dan een Lada...

JoopS

sowieso nooit aan een verdamper installatie gaan, dat is ouderwets en achterhaald, leuk voor op een carburateur bakkie van 40 jaar oud  :eusa_hand:
Rijdt in mijn 10v nu bijna 200.000km met een dampgas injectie (Landi) met verdamper dus. gemiddeld 1:9.3. Al die km's geen klap verkeerd op gas. Verschil in vermogen merk ik niet. Volgens mij een prima alternatief voor LPi.
Maar start wel op benzine dus niet vergeten die kosten te verrekenen!
Tja........

rpakuypers

Citaat van: JoopS op 12-12-2011 09:28:01
Rijdt in mijn 10v nu bijna 200.000km met een dampgas injectie (Landi) met verdamper dus. gemiddeld 1:9.3. Al die km's geen klap verkeerd op gas. Verschil in vermogen merk ik niet. Volgens mij een prima alternatief voor LPi.
Maar start wel op benzine dus niet vergeten die kosten te verrekenen!

Op dit moment gaat mijn voorkeur hier ook naar uit voor mijn 10V.

Groet,
Roger