De Zilverschuit - Bestuurderszitting vervangen

Gestart door Ries van de Zilverschuit, 28-12-2011 16:59:09

Vorige topic - Volgende topic

Ries van de Zilverschuit

En wat zou je dan moeten horen, Robbie? Ratelen, dreunen of fluiten?

Ik rij regelmatig op rondes, maar dan hoor ik eigenlijk niets bij insturen en uitsturen. Ook heb ik op een parkeerplaats met maximale stuuruitslag zo hard mogelijk naar links en rechts gereden. Volstrekte stilte, behalve het piepen van de banden dan. De geluiden doen zich voor bij het loskomen van het koppel. En dat lukt eigenlijk alleen veilig op een rechte weg.  ;)
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

mitchelli

Wiellager is ook heel makkelijk te testen bij bv 80 km/u en dan RUSTIG (op eigen helft wegdek) heen en weer slingeren. De kant waar druk op komt gaat met een kapot wiellager (doorgaans) herrie maken.

Maar in dat stukje wat wij hebben gereden heb ik geen wiellager gehoord hoor. Maar toen had je het alleen over het geluid met optrekken toch?
Een gelukkig huwelijk noemt men in de psygilogie het Stockholm syndroom....

Robster480

Net wat Mitchell zegt, een zingend geluid aan de kant waar druk op komt. Aangezien Mitchell die niet gehoord heeft denk ik dat je die al kunt uitsluiten..
1997, 417 Nautic Blue Pearl S70R
1995, 318 Paris Blue 480 GT <Sold>
1994, 235 Red 480 S <Sold>

Ries van de Zilverschuit

Citaat van: mitchelli op 22-01-2014 12:44:04
Maar in dat stukje wat wij hebben gereden heb ik geen wiellager gehoord hoor. Maar toen had je het alleen over het geluid met optrekken toch?

Precies, het geluid kan ik alleen reproduceren door maximaal koppel op de aandrijflijn te zetten. Dat heb je gehoord. Sinds de kerstboommeeting is daar een zacht metaalachtige fluitje dus bijgekomen van linksvoor bijgekomen. Is nu eigenlijk permanent aanwezig, sterker bij accelereren en valt even weg bij gas los en komt daarna weer terug. En dat allemaal rechtuit.

Wiellager sluiten we dus uit. Ik deel dus toch jouw sterke vermoeden dat er lagers in de bak niet goed zijn.

Zeker weten doe ik dat als we de aandrijfassen ook nog uit kunnen sluiten. Maar kan een homokineet een ratelgeluid produceren als die sterk belast wordt bij rechtuit? Het is natuurlijk geen lager, zoals een wiellager dat is. Ze schijnen wel knikkergeluiden te kunnen geven bij maximaal insturen in een bocht. Maar ook ratelen bij belasting rechtuit?

mitchelli

Kapotte homokineten voel je doorgaans eerder dan dat je ze hoort bij Volvo,als zijnde een trilling met optrekken of belasting in de bocht.

Wat ik bij jou hoorde klonk veel meer als het diff in de bak die speling heeft (wat meestal ook gepaard gaat met klapperen tijdens op het gas gaan en deceleratie,wat voelt als een kapotte motorsteun). Dit komt bij M56 bakken vaak voor!
Een gelukkig huwelijk noemt men in de psygilogie het Stockholm syndroom....

Ries van de Zilverschuit

Lichte trillingen, eigenlijk meer resonantie, voel ik inderdaad alleen in het stuur bij het voluit accelereren, maar niet eerder. Maar ik vermoed dat dat ook uit de bak komt. Bij normaal rijgedrag is het stuur gewoon trillingloos, zowel bij optrekken als sturen.

Enfin: ook de aandrijfas kunnen we dus toch wel uitsluiten.

Maar eens een plannetje maken. Gelukkig zit er nog garantie op de bak. 

UserID6342

Auto goed opbokken met wielen vrij en draagarmen recht onder de auto, eentje luisten voor de auto en de ander binnen aan het 'rijden' om het geluid op te roepen kom je het verste mee nu en kun je meteen eea uitsluiten.  Kan ook op een brug mar zorg er voor dat ook je draagarm aub ondersteund worden.

Seen it, done it, en de rest enzo ;D

volvobug

Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Ries van de Zilverschuit

Ries van de Zilverschuit

Citaat van: Dirk342 op 22-01-2014 18:35:18
Auto goed opbokken met wielen vrij en draagarmen recht onder de auto, eentje luisten voor de auto en de ander binnen aan het 'rijden' om het geluid op te roepen kom je het verste mee nu en kun je meteen eea uitsluiten.  Kan ook op een brug mar zorg er voor dat ook je draagarm aub ondersteund worden.

Seen it, done it, en de rest enzo ;D

Goede tip, Dirk! Als zaterdag het weer een beetje meezit, ga ik het proberen. Al hoop ik maar dat ik de aandrijflijn zo wel voldoende kan belasten om het ratelen en dreunen  te reproduceren. Maar dat fluitje zal ik zo wel moeten traceren, denk ik.

volvobug

Citaat van: Ries van de Zilverschuit op 22-01-2014 20:31:34
Yep en die fluiten ook, maar alleen op nat wegdek.
;D Daarom vroeg ik het ook, heb me jaren geleden al afgevraagd waar dat geluid vandaan kwam. Is ook alleen tijdens stevig accelleren het ergst, bij gas los weg en bij gas constant licht waarneembaar.
Ik heb het overigens ook op droog wegdek. Zal wellicht aan het profiel liggen, rij Vredestein Snowtrac.
Succes verder.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Ries van de Zilverschuit

Citaat van: Ries van de Zilverschuit op 20-01-2014 10:34:31
Ik zal nog eens op direct op de dyname meten, op de plus en de massa/dynamohuis. Kijken wat ik dan meet.

Evend direct op de dynamo gemeten. Direct na het starten, meet ik tussen het huis en het pluspunt 14,05 volt bij verhoogd toerental. Na een poosje is dat 13,95 volt.

Nu vraag ik me alleen af: wat is het gewenste voltage: 14 volt of de vaak aangehaalde 14,4 volt? 14v staat namelijk op de spanningsregelaar met het Bosch-nummer 1 197 311 520. En volgens mij heb ik hier wel eens gelezen dat dit type dynamo inderdaad door zijn regelaar op 14 volt wordt afgeregeld. Dat zouden het goede waarden zijn, anders is het toch net iets aan de lage kant.

Ewout Schalkwijk

Ik zeg aan de lage kant. Een 12 volt accu dient te worden geladen met c.a. 13,80V. Tijdens een koude dag met gebruik van zware elektrische verbruikers zoals stoelverwarming, aanjager in hoogste stand, achterruit/spiegelverwarming aan en verlichting aan moet de dynamo ervoor zorgen dat dat alles kan worden gebruikt zonder dat de accu spanning inlevert. Sterker nog, onder die volle belasting moet die accu dan ook nog opgeladen worden.

13,8 volt plus een half volt 'reserve' komt op c.a. 14,40Volt. Dat moet je dynamo kunnen leveren bij een vastgesteld aantal Ampère.

Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Ries van de Zilverschuit

Dat die 14,4 volt nodig kan zijn, kan ik me goed voorstellen, zeker in de winter zoals je zegt. Alleen, gooit die bewuste spanningsregelaar van Bosch zelf geen roet in het eten? Als regelspanning staat daarop dus 14v vermeld, en geen 14,4 v. Ik heb net op internet nog meer plaatjes van andere merken regelaars gezocht en daar staan spanningswaardes tot achter de komma op: 14,1, 14,6, 14,5 enz. De kans is dan toch groot dat meneer Bosch ook echt 14,0 volt met 14v bedoeld als afregelspanning?

Ewout Schalkwijk

Citaat van: Ries van de Zilverschuit op 03-02-2014 17:06:22
Dat die 14,4 volt nodig kan zijn, kan ik me goed voorstellen, zeker in de winter zoals je zegt. Alleen, gooit die bewuste spanningsregelaar van Bosch zelf geen roet in het eten? Als regelspanning staat daarop dus 14v vermeld, en geen 14,4 v. Ik heb net op internet nog meer plaatjes van andere merken regelaars gezocht en daar staan spanningswaardes tot achter de komma op: 14,1, 14,6, 14,5 enz. De kans is dan toch groot dat meneer Bosch ook echt 14,0 volt met 14v bedoeld als afregelspanning?

Tsja. :-X

Het hoe en waarom weet ik ook niet. Maar ik heb even in m'n archief gekeken, en de dynamo die ik nu in m'n auto heb zitten, heeft ook de vermelding 14V. Toch geeft die toch echt 14,40V af.

Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein