De Zilverschuit - Bestuurderszitting vervangen

Gestart door Ries van de Zilverschuit, 28-12-2011 16:59:09

Vorige topic - Volgende topic

V70R^2

Kleur maakt niet uit, zolang het dezelfde soort koelvloeistof is kan je alles erin gooien. Alleen bij oude motoren of motoren waar koper/messing wordt gebruikt moet je oppassen welke je gebruikt. De moderne agressieve vloeistoffen kunnen dan aan de metalen "vreten".

Dat beetje slib hebben wij ook, is er eigenlijk altijd al geweest. Ookal heb ik inmiddels al 5 keer de koelvloeistof ververst, het komt altijd na een paar 1000km terug. (radiateur, slangen, kachelradiateur alles is al vervangen afgelopen 2 jaar).

Ries van de Zilverschuit

Zo'n even weer een levensteken. Eigenlijk geen nieuws, roffeltje loopt lekker door. Auto is weer voor twee jaar getaxeerd: 5500 euro. Duizend euro eraf in twee jaar.

O ja, een klokkenwinkellampje is al drie maanden kaduuk, net in de donkerste tijd van het jaar natuurlijk. Enfin: ik wacht zomertijd sleuteltijd af. 
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

volvobug

Nog niet aan de stoelen durven te beginnen?
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Ries van de Zilverschuit

Nee, te koud. Moet alles buiten doen. Bovendien zag ik bij jou dat ik de leuning boven de airbag op moet vullen. Daar moet ik eerst een oplossing voor verzinnen. Kijk nu eerst uit naar zomertijd sleuteltijd.

volvobug

Voor het opvullen van de leuning boven de airbag voldoet ieder stuk schuimrubber dat je een beetje in vorm snijdt. Zelfs een prop oude kranten zal op die plek voldoen  :D.

Maar beter weer is wel het wachten waard als het buiten moet gebeuren.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Ries van de Zilverschuit

Mooi, nu nog plus-15-gradenweer.

Ries van de Zilverschuit

Oeps, ja, ik had natuurlijk ook nog een blog hier. Even bijpraten maar dan.

Wat onderhoud gedaan deze zomer: de uitlaatspruitstukpakkingen vervangen. Af en toe dacht ik uitlaatgassen te ruiken, eigenlijk alleen bij een koude start. Dat kan dus goed kloppen, want een pakking rolde er in stukken tussenuit, de andere vier waren ook redelijk krokant. Jammer alleen dat het tapeind van de spruitstuksteun afbrak. Dat zorgde voor nogal wat oponthoud. ('k Heb zo'n een gruwelijke hekel aan afbrekende bouten!). Direct even de olieaanvoerleiding van de turbo gecontroleerd op verstoppingen, maar die was gelukkig helemaal open.

Verder waren de voorbanden op. Die van achter naar voren en achter twee bandjes laten plaatsen die ik van Cornelis heb overgenomen.

Na een foutmelding de interieurtemperatuursensor maar eens ontstoft en gesmeerd. En een maand geleden wilde de auto twee keer niet starten. Ik denk dat het de immobilizer geweest is, want daar stond ook een foutmelding voor. (De ring heb ik al eens vervangen). Is niet meer voorgekomen.

Ook een nieuwe sluitplaat voor de achterklep geregeld, die rammelt nu ook niet meer.  

Komende maand de auto nog een grote beurt geven en dan kan ik het sleutelseizoen weer afsluiten. 'k Heb nog wel meer gedaan, maar dat kan ik me niet meer herinneren.

Het meeste waar ik me momenteel aan erger zijn de led-paneeltjes die ik gekocht heb via de Chinees Miniinthebox, twee jaar geleden. Ter vervanging van de gloeilampjes van de binnenverlichting en om de lichtopbrengst wat te vergroten. Het zijn warmwitte gevallen (echt gezellig, niet van dat koude blauwwitte licht) met een beste lichtopbrengst.

Maar het afgelopen jaar viel de ene de na de andere smd uit. Eerst lekker een poosje knipperen en dan de geest geven. Gewoon een kwestie van Chinese but-kwaliteit of vernagelt de boordspanning, die vaak hoger is dan 12 volt, die led'jes?

''k Ben zeer content met de kleurwarmte en de lichtopbrengst: wie weet er een degelijker alternatief? (Het duurt niet lang meer of het licht gaat definitief uit. Niet fijn met de winter voor de deur).

Ries van de Zilverschuit

Hè, hè, eindelijk weer eens een serieus probleem, denk ik.

Zaterdagavond hebben we nog met de auto gereden en bij het starten op maandagmorgen stak er een geluid op dat leek op het piepen van een slechte v-snaar. Bij het wegrijden braakte de auto een enorme grijze rookwolk uit, die duidelijk rook naar verbrande olie. Die trok langzaam weg en mijn vrouw heeft zonder problemen haar bestemming gehaald. Vanmorgen was er bij het starten niets aan de hand, ook van het geluid geen spoor.

Normaal is dit natuurlijk niet, dus ik ga toch naar de oorzaak zoeken.

Verstopte charterventilatie: oliedop blijft keurig liggen, ook bij een stevige dot gas.
Versleten klepsteelrubbers: zou kunnen, maar die geven niet ineens zo'n wolk toch? Dat moet langzaam steeds erger worden lijkt mij. (km-stand: 292000)
Defecte olieschraapveren: zou ineens kunnen natuurlijk, maar niet dat het dan na een dag ineens weer over is toch? Bovendien lijkt de motor niet op vier poten te lopen.
Stervende turbo: die is nu iets meer dan 2 jaar oud en heeft er circa 25.000 km opzitten. Een probleem zou je hier dan nog niet verwachten, toch beschouw hem maar wel als serieuze verdachte.

De vraag is waar dat snerpende v-snaargeluid vandaag kwam (mogelijk heeft het hier niets mee te maken, maar lijkt mij wel erg toevallig). Al langer hoor ik bij het optrekken een klein rateltje. Het lijkt op het tikken van de drukgroep op het druklager bij stationair. Maar het klimt mee in de toeren tot circa 3000 toeren dan hoor je hem niet meer.  Meeluisteraars uit het verleden wezen vaak op de turbo en vonden die vrij normaal. Al twijfel ik daar toch nog steeds aan.

Twee maanden terug heb ik de uitlaatpakkingen vervangen en toen kon ik geen speling voelen op de as van de turbo.  

Olieverbruik was ook redelijk normaal de afgelopen tijd: 1 op 5000 km.  

Ik ga sowieso de binnenkort even de inlaatkant van de turbo bekijken.

Meer suggesties voor de diagnose?  

Ries van de Zilverschuit

Vanavond geen weer om er even naar te kijken.

Stel dat het de turbo is: kan die uiteindelijk de auto stil zetten, zodat-ie afgesleept moet worden? Of blijft de auto met een gare turbo ook wel rijden, zei het met wat bijgeluiden, oliewolken en verlies aan vermogen?

arjenT5R

Grijze wolk zeg je? Grijs is meer onverbrande of onvolledig verbrande benzine....
Olie rookt echt wel lekker blauw  ;D ;D

Slechte turbo kan je redelijk lang mee doorrijden,
Maar mocht ie uit elkaar klappen dan is het ook verhaaltje einde motor.

In het echte leven loopt t meestal wel los.

Mja wie zal t zeggen.

Die zwarte wolk was met starten? Dan misschien wat onvolledige verbranding bij t starten? Dingen starten vaak wel erg rijk.
Weet niet hoe fris je ontsteking nog is?
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Ries van de Zilverschuit

Hmmm, dat is een goede. Het rook naar olie, dacht ik. Maar misschien wat het ook wel benzine. De rookwolk was inderdaad bij een koude start.

Nu al weer een paar koude starts gehad zonder problemen.

Fijn dat een turbo wat flexibliteit kent.

Eerst maar eens kijken of de wolk terugkomt en of die grijs of blauw is. Dat maakt wel een verschil waar je de oorzaak moet gaan zoeken, natuurlijk.

En die piep kan misschien toch wel de distributieriem zijn geweest. Die hoorde ik vanmorgen heel even na de koude start.

Ewout Schalkwijk

Citaat van: Ries van de Zilverschuit op 27-08-2015 20:49:26
En die piep kan misschien toch wel de distributieriem zijn geweest. Die hoorde ik vanmorgen heel even na de koude start.

Dat denk ik niet. Ondanks dat ik geen expert ben, weet ik dat het een getande riem is. Die kan niet slippen zoals een V-snaar.

Misschien wel een probleem met je multiriem. Die kan slippen en of gewoon versleten zijn. Bij de diesel N-nen gaan ze net zo lang mee als de distributie.
Of dat bij benzine ook geldt weet ik niet. Je spanner van je multiriem kan ook slecht worden waardoor er 'slip' ontstaat. Soms wil de vrijloop van de dynamo ook slecht gaan lopen waardoor de weerstand op de riem toeneemt. Die vrijloop is los vervangbaar.

Ewout
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Ries van de Zilverschuit

Ach suf, ja natuurlijk, ik bedoel de multiriem.

Versleten zou nog niet mogen: hij heeft er nog geen 90.000 km op zitten. Spanner, zou mogelijk kunnen. Ga ik eens op letten.

Mijn model heeft volgens mij geen vrijloopdynamo. Bij gas los stationair zie ik altijd even het spanningsniveau wat zaken.

Ries van de Zilverschuit

Even een vraagje: is het volgende normaal?

Als ik stapvoets over een matige klinkerstraat rij, met kleine kuilen, zonder handen aan het stuur, dan slingert mijn stuurwiel in het ritme van de kuilen heen en weer. Auto gaat wel keurig rechtuit.

Volgens de uitlijner zou het stuur in dit geval  stil moeten staan en hij vermoedde dat er mogelijk iets met het stuurhuis of stuurpomp aan de hand is.

Wat is jullie visie?

Ries van de Zilverschuit

Niemand een visie? Ben ik van jullie niet gewend zeg!  ;)