De Zilverschuit - Bestuurderszitting vervangen

Gestart door Ries van de Zilverschuit, 28-12-2011 16:59:09

Vorige topic - Volgende topic

UserID6342

Eerst even met 2 man goed luisteren Ries waar het vandaan komt.  Kan van de koppelingscilinder komen op de bak, maar ook de gaffel / druklager zijn bekend cq berucht hierom.  Ook het pedaal zelf kan kraken (maar is meer bij de diesels)

Vulk

Ries van de Zilverschuit

Dat topic had ik gelezen ja, vandaar mijn vraag.

Citaat van: Dirk342 op 12-07-2014 08:03:19
Eerst even met 2 man goed luisteren Ries waar het vandaan komt.  Kan van de koppelingscilinder komen op de bak, maar ook de gaffel / druklager zijn bekend cq berucht hierom.  Ook het pedaal zelf kan kraken (maar is meer bij de diesels)

Ik heb een hydraulisch druklager, Dirk. Dus daar zal het niet aan liggen.

Het geluid is meer dat van een knerpende veer of knoerpend rubber. Na een rustperiode (wat koppelen betreft) is het weg, daarna komt het weer. Misschien dat het de zuiger is in de hoofdkoppelinscilinder, maar die staat volgens mij permanent in de olie. 

Knerpende veer zou ook nog kunnen, want die zag ik wel zitten bij het koppelingspedaal. Maar toen kon ik het geluid niet reproduceren vanwege de rustperiode.   
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Ries van de Zilverschuit

De roffel rijdt rustig verder. Geen nieuws dus van het front, alhoewel:

Laatst kreeg ik alleen een foutmelding op de kvs-temperatuursensor en kwam de temperatuur niet boven de 80 graden meer uit. Het leek een incidentje, toch maar de thermostaat met de winter voor de deur vervangen. Dat had ik vijf jaar geleden ook als eens gedaan. Toen een 87-gradenexemplaar van Gates. Nu een originele Volvo van Wahler, zonder gaatje in de rand.

Mij viel op dat in het kvs-reservoir zich een laagje lichtbruin slib vormt, met name in de hoeken waar, ik vermoed, de minste doorstroming is. Vijf jaar geleden is het reservoir vernieuwd. 

Is deze slibvorming normaal? De kvs is mooi helder van kleur, altijd geweest en de kvs hou ik permanent goed in de gaten (iedereen snapt natuurlijk waarom.)

V70geRwin

Ries van de Zilverschuit

Yep, hele koelsysteem is de afgelopen jaren vernieuwd, evenals de turbo.

-D©©©L-

Beetje neerslag komt wel meer voor, je ziet het zelfs in bijna alle wat oudere reservoirs.

Ries van de Zilverschuit

Silverarrow

Na het vernieuwen van de kvs wil er toch ook wel eens wat vuil loskomen, met als gevolg dat je na een paar duizend km een laag troebele rommel boven op je verder kraakheldere kvs hebt liggen?

)()()sT

Hmm, ik krijg er nog steeds wel nachtmerries van....  :eusa_shifty:

Van:

Naar:

Ewout Schalkwijk

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

)()()sT

Dat is toen vrij geleidelijk gegaan.. Ik meen in het voorjaar van 2010 de constatering van de eerste laagjes aan de randen, welke bleven komen nadat we de turbo vervangen hadden (radiateur was al nieuw) tot zoals op bovenstaande foto.
Na tig keren spoelen vormde zich steeds na een paar dagen alweer zo'n vers laagje, tot uiteindelijk zoals op de onderste foto.

Edit.

Ewout Schalkwijk

Het is heel simpel een complot om af en toe nieuwe tankjes te verkopen. Vooral bij de liefhebbers van die ouwe hokken zijn die tankjes erg in trek. :evil:

Ik heb er zelf ook een in juni na m'n motorwissel gekocht. :eusa_whistle:
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

Ries van de Zilverschuit

'k Zal eens kijken of ik zo'n randje ook zie. Bij mij zit het slib vastgeplakt op de bodem. Het kvs-oppervlakte is zelf helemaal schoon en helder.

robert31

Denk dat het geen kwaad kan. Maar wat me wel opvalt is dat je groene vloeistof hebt.
Bij mij is het de roze variant....