De Zilverschuit - Bestuurderszitting vervangen

Gestart door Ries van de Zilverschuit, 28-12-2011 16:59:09

Vorige topic - Volgende topic

volvobug

Het lager op de spanrol hoeft/kan niet gesmeerd worden. Mooi dat de klus gelukt is, toch altijd wel een beetje spannend zo'n eerste eigen distributiewissel  ;)
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Ries van de Zilverschuit

Zeker spannend: ik heb wel honderd keer die merktekens gecontroleerd voordat ik de kap terugzette.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

V70geRwin

Citaat van: Ries van de Zilverschuit op 11-04-2017 16:51:36
Zeker spannend: ik heb wel honderd keer die merktekens gecontroleerd voordat ik de kap terugzette.

En met ogen dicht starten  ;D

Goed werk hoor  :eusa_clap:

Ries van de Zilverschuit

Even een andere vraagje - het sleutelseizoen is weer begonnen. De interieurverlichting valt telkens ineens even uit, om vervolgens weer langzaam op te komen. Precies hetzelfde als wanneer je de deur opdoet of de auto van het alarm haalt. Dit gebeurt met een zekere interval. Wat stuurt eigenlijk het langzaam aangaan van de verlichting? Is daar een relais voor, of verloopt dat via de alarmmodule (waar ik dus problemen mee heb) In het verleden heb ik wel alle lampjes vervangen door leds in het interieur. De dipswitches lijken me het probleem niet, want de verlichting gaat keurig uit als ik de deuren sluit. Kon hier even niets vinden.

The Volvoboy

Misschien iets mis in de OBD stekker? Als je aan het uitlezen bent gebeurt hetzelfde namelijk...
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red metallic - 17'' Comets - 702.000km
'00 - Volvo V70 2.4T AWD Nordic - LPG - Venetian Red metallic - 16" Helium - 418.000km
'95 - Volvo 850 2.3 T-5R Aut. - Black Stone Solid - 17" Titans - 392.000km
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 356.000km

Ries van de Zilverschuit

Ach, mijn abs-controller is aan het bezwijken, vermoed ik. Tracs- en ABS-lampje floepen zo af en toe aan. Bij mijn controller zijn nooit de soldeerpunten opnieuw gedaan. Ik kan althans geen braaksporen zien. Foutcode: abs-443. Pompfout of zoiets.

Toevallig stond er een S70 hier op de sloop dit weekend en daar heb ik een controller vanaf geplukt in de hoop dat deze, voor tijdelijk, beter zou zijn.

Wat schetst mijn verbazing: deze controller van de S70 was duidelijk al eens behandeld. Zat witte kit tussen de delen en achterop stond... Thuurbo.nl en 0214.

Vond ik een fijne vondst en dat scheelt weer een revisie.

StefanCJ

Ries van de Zilverschuit

Oeps, nu ben ik een ding vergeten te checken: of de donor wel TRACS had, zoals de mijne. Het nummer op de controller is 9140773 en dat is er dus een zonder TRACS.

Dom...

Zijn ze verder wel uitwisselbaar? Maar rijd ik dan alleen zonder TRACS? En krijg ik dan foutcodes? Of gaat het in zijn geheel niet passen met die cilinders? Was het alleen maar even voor tijdelijk, zodat ik de ander kan laten solderen.

cornelis-b

Je ziet het snel genoeg als je de donor controller met die van jou vergelijkt, als het aantal magneetkleppen gelijk is dan heeft hij net als die van jouw tracs heeft ie er 1 minder dan had ie geen tracs.
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij

Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

UserID6342

Fysiek past het gewoon, alleen zul je dan idd geen tracs hebben.

Ries van de Zilverschuit

Mooi, dan kan ik ze dus tijdelijk wisselen. Dan rij ik in elk geval nog met abs. Tracs heb ik in dit jaargetijde niet nodig. 

Ries van de Zilverschuit

Momenteel houdt mijn roffel mijn nogal bezig met zijn ouderdomskwaaltjes. Na een gesneuvelde abs-controller en afstandbediening, begint nu ook een oliekoelerslang olie te sproeien. Het gaat om de onderste aansluiting van de slang op de pijp.

'k Heb me al ingelezen en ik zie dat de grote draak zit in de o-ringen van het oliethermostaathuis. Erg veel verhalen gelezen waar na vervanging daar olielekkage ontstaat.

Een lokale hydrauliekboer hier wil er voor een paar tientjes nieuwe slangen oppersen. Het voordeel is dat ik de stalen leidingen dan kan hergebruiken. Dat bracht mij op het volgende: die lekkage lijkt te ontstaan door het draaien van de leidingen in het thermostaathuis, nodig om de slangen goed te kunnen bevestigen. Dat kan de o-ringen beschadigen (ja, die moet ik om de leidingen plaatsen met olie/vaseline, niet in het huis). Als ik nu de positie van de leidingen ten opzichte van het thermostaathuis markeer met een streep, dan kan ik later, als de slangen vernieuwd zijn, die leidingen precies in dezelfde stand terug monteren en die klemplaat direct vastzetten (inderdaad met een nieuwe m6-bout). Dan hoef ik die leidingen niet meer te draaien.

Daarom:
1) kan ik het thermostaathuis los nemen en met de leidingen en al er onderuit trekken (zonder deze leidingen te lossen en door de motor iets op te tillen).
2) kan ik daarna het hele spulletje op dezelfde manier weer terugplaatsen? Dus met al de gefixeerde leiding (die dan in de goede stand moeten staan)?
3) loopt er olie uit het thermostaathuis op het moment dat ik hem loshaal (alle olie hoeft toch niet uit het blok?).

Graag jullie advies. Ik zou het graag in een keer goed doen. Wel weer genoeg olie gezien de afgelopen dagen.  ;)

maartendeb

Dat plaatje weerhoudt de leidingen niet van draaien, het zorgt alleen dat ze niet losraken van het huisje. Je ontkomt er dus niet aan dat de leidingen gaan draaien als je het het huisje met leidingen en al (de)monteert. Leidingen met huisje en al is mij trouwens alleen gelukt met de xc70 ivm iets meer ruimte, met de 850 niet.
Er komt verder wat olie uit de oliekoeler in de radiateur en wat uit het huisje zelf, maar niet uit het blok op de plek van het huisje (oliepeil lager dan het gat?); je hoeft dus geen olie af te laten, wel wat bijvullen misschien.
Dat met die o-ringen komt wel goed als je ze idd met wat vaseline op de leidingen zet en dan het huisje induwt. Je kunt dan echt wel voorzichtig de leidingen draaien als het plaatje erop zit. De vierkante pakking van het huisje zelf is wat trickier om op z'n plek te houden wanneer je het huis weer op het blok schroeft.

Benny850

Ik heb dit klusje onlangs ook gedaan. Was er een middagje mee zoet. Hoe ik te werk ben gegaan.
Het thermostaathuisje vast losgedraaid van het blok en de leidingen gewoon laten zitten.
Toen de leidingen losgekoppeld van de radiateur en vervolgens met wat rommelen de leidingen die aan het huisje vastzaten eruit gekregen. Toen alles op de werkbank gelegd en bekeken hoe de nieuwe leidingen aan het huisje gekoppeld moeten worden. Toen pas het plaatje losgeschroefd, leidingen uitgenomen en de nieuwe met nieuwe o ringen en zuurvrije vaseline gemonteerd. Ook het plaatje weer tegen de leidingen geschroefd. Vervolgens het spul compleet ertussen gezet. Dit kost tijd maar moet je rustig aan doen, de leidingen kunnen best iets draaien en uiteindelijk kun je alles mooi op zijn plek krijgen. Op het laatste pas de nieuwe pakking tussen het huisje en blok gedaan, en natuurlijk de slangen op de radiateur geklikt, met slangklem borging. Dit was voor mijn 850, heb het wel samen gedaan en dat was voornamelijk met het complete spul erin zetten erg handig.

Ries van de Zilverschuit

Aha, denkfoutje dus: het borgplaatje voorkomt draaien dus niet. Goed om te weten.

Benny850: heb je na het monteren die bout/schroef tussen de leidingen die het borgplaatje vastzet, nog vaster gezet, of heb je die op de werkbank al definitief vastgedraaid? Aan de auto schijnt het een lastige plek te zijn om aan te draaien namelijk.