De Zilverschuit - Bestuurderszitting vervangen

Gestart door Ries van de Zilverschuit, 28-12-2011 16:59:09

Vorige topic - Volgende topic

Ludo

Losse koppelingen hoort natuurlijk niet, vastdraaien dus!.

Dat het tijdens overschakelen even duurt voordat de lambda gaat pendelen, is niet vreemd, er is op dat moment nog een (te) rijk mengsel.
Welk probleem is er dan nog rond stationair toerental, en bedoel je hiermee tijdens overschakelen?.

elmarconi

> 0.5 V is rijk, < 0.5V is arm mengsel als ik het goed heb? Kan het een indicatie zijn dat er toch wat benzine ingespoten wordt gelijk met het LPG? De ECU regelt dat bij zover mogelijk. Overschakelen naar benzine levert dan weer in eerste instantie een arm mengsel op?

Altijd gezellig, de LPi problemen ;)
--
Autogas Inside . . .

Ries van de Zilverschuit

Die koppeling zit inmiddels vast hoor!

Ik merk dat het stationaire toerental de weg kwijt is na het omschakelen. Van benzine naar lpg klimt het toerental iets om daarna terug te zakken naar circa 850 toeren. Van lpg naar benzine zakt het toerental juist te veel naar beneden waardoor de motor afslaat of zich nog juist weet te herstellen en weer snel in de toeren klimt om daarna weer naar beneden te schieten. Dit gebeurt een paar keer en dan stabiliseert-ie ook dan op 850 toeren. Het lijkt erop dat benzine-ecu dan fors aan het bijregelen is.

Zou dat kunnen komen door een losse koppeling en lucht in de lpg-leiding of moet ik toch ergens anders zoeken?

Bij de laatste omschakelsessies vanavond leek het verschil in toerental tussen benzine en lpg minder groot te worden.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Ludo

Citaat van: elmarconi op 20-03-2012 22:44:15
> 0.5 V is rijk, < 0.5V is arm mengsel als ik het goed heb? Kan het een indicatie zijn dat er toch wat benzine ingespoten wordt gelijk met het LPG?

Bij de overschakeling is dat normaal.
Al helemaal als dat gebeurt vóór dat de mengselverrijking is afgelopen.

In leidingen waar hoge druk op staat, komt geen lucht binnen.
Al wat ik hier lees over overschakeling bij stationair toerental, is normaal.
Volgens mij word er naar een oplossing gezocht, voor geen probleem.

elmarconi

Citaat van: Ludo op 12-03-2012 22:18:56
Lijkt me dat het relais blijft hangen, waardoor de motor op dubbele brandstof draait.

Citaat van: Ludo op 20-03-2012 22:57:09

???
--
Autogas Inside . . .

Ludo

Citaat van: elmarconi op 20-03-2012 23:04:44
Citaat van: Ludo op 12-03-2012 22:18:56
Lijkt me dat het relais blijft hangen, waardoor de motor op dubbele brandstof draait.

Citaat van: Ludo op 20-03-2012 22:57:09

???

Ja klopt, ik zag net ook pas dat hij het eerder ook al had, over "direct na overschakelen".   :-[

Ries van de Zilverschuit

Nou sorry hoor, maar als mijn auto afslaat bij het terugschakelen naar benzine bij stationair bedrijf dan vind ik dat niet normaal. Toen ik vanavond bij de pomp wegreed - starten op benzine - sloeg de motor ook af, net op een rotonde. Dan moet je hard trekken aan je stuur om de boel op de weg te houden. Op lpg is dat over. Maar de benzine-ecu regelt zich in op lpg-bedrijf, denk ik, omdat daar de meeste kilometers mee gereden wordt.

En de druk is vrijwel van de leiding naar de injectors af geweest, er kwam nauwelijks nog gas uit  

Overigens ben ik ook geen foutcodes tegengekomen in de lpe-computer.

En voor de volledigheid: na het resetten van de benzine-ecu loopt-ie op benzine prima. Pas na het omschakelen naar lpg begint het gedonder.

Ludo

Het word er allemaal niet duidelijker op hoor.

Citaat van: Ries van de Zilverschuit op 12-03-2012 22:11:42
Laatste tijd heb ik af en toe dat de motor direct na overschakelen op lpg slecht loopt,

Citaat van: Ries van de Zilverschuit op 20-03-2012 23:11:24
mijn auto afslaat bij het terugschakelen naar benzine bij stationair bedrijf

Citaat van: Ries van de Zilverschuit op 20-03-2012 23:11:24
En voor de volledigheid: na het resetten van de benzine-ecu loopt-ie op benzine prima. Pas na het omschakelen naar lpg begint het gedonder.

In dit laatste geval ga ik weer terug naar de onderbrekingsrelais.
Wat zegt je inbouwer hier van?.

Ries van de Zilverschuit

Inbouwer zegt: afspraak maken. En dat kan altijd nog, ben ik niet zo over te spreken. Kost me ook een halve dag.

Is uit lpi-diag niet af te leiden of het relais blijft hangen? Bijvoorbeeld door een grote afwijking tussen de inspuittijd van de benzine-injectoren en de lpg-injectoren? Dat verschil geeft-ie aan tijdens benzinebedrijf namelijk en niet tijdens lpg-bedrijf.

Ludo

Citaat van: Ries van de Zilverschuit op 20-03-2012 23:45:31
Inbouwer zegt: afspraak maken. En dat kan altijd nog, ben ik niet zo over te spreken.

Hij kent zijn vak niet. ???

Ludo

Er valt me nog iets op  ;D  EF-231 in de topictitel.
Even teruglezend zie ik op pagina 3, dat foutcode EFI-231 bedoeld word en er gaat een lampje branden.  :D

Heb je soms je benzinepomp vervangen?.
Deze melding komt nl ook voor, als het slangetje niet goed op de pomp zit, rot of poreus is.
Het zou de symptomen rijdend op benzine, ook kunnen verklaren.

Ries van de Zilverschuit

Nou gisteravond de benzine-ecu en de lpe-ecu geresset. Toen de lpe-computer aan de hartbewaking gelegd, met de laptop als monitor. Eerst even stationiar laten in regelen, toen een stukje provinciale weg en toen een stuk snelweg. Dit op benzine. Mooier liep als een zonnetje, doortrekken tot in het rode gebied: geen enkel probleem. Brandstofpomp en benzine-injectoren kan voorlopig uitsluiten. Het lambdasignaal was mooi golvend bij het rijden op de cruisecontrol.

Tot weer de snelweg op en omschakelen naar lpg. Zou dat goed gaan? Jahoor. Ook nu trekt de motor mooi door tot in het rode gebied. Lamdasignaal bleef mooi golven op de cruisecontrol Ook bij het omschakelen naar benzine en terug. Lpg-pomp en injectoren kan ik ook wel even uitsluiten, ook omdat de auto altijd goed start.

Toen thuis nog even de auto stationair laten draaien en een paar keer laten omschakelen van lpg naar benzine met een mooie lamdagolf. Maar toen ging het bij een omschakeling naar lpg weer mis. Toerental zwieperde weer alle kanten op. Het lamdasignaal golfde ook niet meer mooi door tijdens het omschakelen. Vertoont eerste een poosje een rechte lijn (soms gevolgd door een duik naar beneden of omhoog, om dan weer even een rechte lijn te trekken) om vervolgens weer te gaan golven. Terugschakelen naar benzine geeft ook stationair problemen.

Je zou toch gaan denken dat het onderbreekrelais de oorzaak is? Is dat een relais met vijf polen (een voor alle cilinders) of vijf relais met een pool (voor elke cilinder een)? In het schema van lpe 6.6 is daar niets van te zien.

KIM

Die lambdasensor vertelt je in dit geval wat er met je mengsel gebeurt.
De spanningswaarde MOET laag (ongeveer 0,1 V) zijn of hoog (ongeveer 0,9 V). Indien je een spanningswaarde daar tussenin meet, heb je te maken met een onderbreking van het sensorsignaal; de ECU zet op deze draad een vervangingswaarde van 0,45 V.

Hoge spanning betekent een zuurstofarm mengsel (je zou het rijk kunnen noemen); lage spanning betekent een zuurstofrijk mengsel (arm).
Indien de motor afslaat, zal de sensorwaarde omlaag gaan (zolang de sensor op temperatuur is).

Heb je niet een screenshotje van je verhaal?

Ries van de Zilverschuit

Nee, geen screendump, wel een cvs-logbestand. Al geprobeerd in excel daar een mooie lijngrafiek van te maken, maar de tijdreeks is te groot. Als ik even tijd heb, zoek ik even een reeks op die het probleem goed weergeeft. 

Gezien wat je zegt, vermoed ik dat de motor na omschakeling naar lpg ineen heel rijk gaat lopen, waarna de benzine-ecu gaat bij regelen met alle gevolgen van dien. Zeker als je weer terugschakelt naar benzine, dan loopt-ie waarschijnlijk weer veel te arm. Weer bijregelen. Ik denk dat dit proces voor alle problemen zorgt.

KIM

Dat CVS logbestand heb ik ook al eens geprobeerd wat van te maken, maar dat lukt niet echt.
Tot nu toe is een screenshot het enige waarmee je achteraf nog een beetje diagnose kunt stellen. Helaas kun je 'm ook niet offline terughalen...