De Zilverschuit - Bestuurderszitting vervangen

Gestart door Ries van de Zilverschuit, 28-12-2011 16:59:09

Vorige topic - Volgende topic

Ries van de Zilverschuit

Stationair toerental: circa 850. Prima toch? Na een dot gas, keert het toerental zonder onder de 850 te zakken daar weer terug. Kijk maar in de grafiek. (Behalve de derde keer dan, maar toen zakte de spanning niet verder mee).

Hoe zou dit toch komen?
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

thuur

Op de toerenteller hoef je een toerenval niet altijd te zien hoor. Van de grafiek ontbreekt de schaal niet aan de rechterkant?

Gr :eusa_think:

Ries van de Zilverschuit

Ik heb even het logbestandje bekeken, Thuur. Maar het laagste voltage uit deze sessie was 13,15 en die werd vier keer gemeten bij de volgende toerentallen: 829, 915, 865, 848. Laagst gemeten toerental was 818. Een sterk verband tussen toerental en voltage lijkt er niet te zijn.

De schaal links en rechts is hetzelfde, in percentages dus. Heb ik daarom weggesneden.

thuur

Citaat van: Ries van de Zilverschuit op 10-05-2012 09:29:04
De schaal links en rechts is hetzelfde, in percentages dus. Heb ik daarom weggesneden.

Daarom vroeg ik wat 100% van de parameter toerental is. Zo heb je alleen maar een inschatting, geen harde gegevens.

Gr ;)

Ries van de Zilverschuit

Het grafiekje laat inderdaad alleen duidelijk zien dat er een dip in de spanning optreedt bij gas los en dat die structureel is. De harde gegevens heb ik hier dus in een excel-logbestandje. En die vertel ik er dus bij.  :) Die percentageverdeling slaat in dit geval nergens op volgens mij. Linksonder staan de laatst gemeten waarde, het laatste punt op de lijn.

Kan een gare spanningsregelaar deze dip veroorzaken? Die is relatief gemakkelijk te vervangen heb ik gezien.

arjenT5R

Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Ries van de Zilverschuit

jeroen74

brake kabels in de topic titel....typo vermoed ik... brakke kabels :D

Ries van de Zilverschuit

Ries van de Zilverschuit

Zo weer een stap verder met het lpg-probleem. Een nieuw onderbreekrelais geplaatst en het omschakelen van gas naar benzine verloopt weer uitermate soepel. Ik vermoed dat de oude toch niet goed schakelde, de tijd zal het leren of er toch niets anders aan de hand is.

Ik heb het relais maar via internet besteld. De inbouwer wilde zelf geen nieuwe opsturen, ondanks het feit dat de problemen op het randje van de garantieperiode en na 25.000 km zijn ontstaan,  want het 'het probleem kon van alles zijn'. Zelf niet als ik hem vooraf betaalde. Mocht altijd even langskomen. Fijn, dat is dus twee uur rijden. 

Enfin: ik rij weer lekker op lpg.

Op naar de volgende klus: magneetkoppeling airco afstellen.

Ries van de Zilverschuit

Heb gisteravond al even de situatie verkend rond de magneetkoppeling en zo'n beetje alle topics doorgelezen over de magneetkoppeling (heb een luchtspleet van 0,7 cm). Hoe kan weet ik niet: maar op alle foto's zit er voor de magneetkoppeling veel meer ruimte dan bij mij, zo lijkt het. Ik krijg de M5x25 niet rechtstandig voor de drie schroefgaten om ze erin te draaien. Ik kom zeker een cm te kort door de staande stalen balk. Ook krijg ik een dop 10 1/4 net in het gat gefrut waar ik veronderstel dat de centrale M6-bout in verzonken ligt. Een kleine ratel krijg ik er al helemaal niet op.  

Er zijn hier toch al verschillende mensen met een V70 mee bezig geweest? Zie ik iets over hoofd?

Ik ga vanavond nog even kijken, maar als jullie geen tips hebben, denk ik dat ik de compressor los moeten maken om hem iets naar achteren te schuiven om ruimte te krijgen. Ik hoop maar dat alle airco-leidingen dan kunnen blijven zitten andes wordt het wel een hele onderneming.

Robster480

Geintje heb ik 1,5 jaar geleden ook bij mijn S70 gehad.. Toen het subframe wat laten zakken om ruimte te maken..
Echter, een half jaar later was ik alsnog aan de beurt voor een nieuwe pomp. Je kunt er geluk mee hebben en nog een tijd mee rijden als je de magneetkoppeling opnieuw afstelt.

Mocht je 'm er deels uithebben dan van boven en onder tegelijk kracht zetten op de magneetkoppeling met een hefboom om hem er verder uit te krijgen.
1997, 417 Nautic Blue Pearl S70R
1995, 318 Paris Blue 480 GT <Sold>
1994, 235 Red 480 S <Sold>

maartendeb

Hmm 1cm tekort? Das wel heel weinig ruimte, wat raar. Bij mij paste de schroeven net aan. De middelste M6 kon ik alleen losmaken met een gebogen ringsteeksleutel, mijn kleine rateltje paste er niet tussen.

(zoeen):

Toen ik de koppeling los had ging Ben van boven aan het blok schudden, hierdoor ontstond steeds net genoeg ruimte om hem er tussenuit te werken.

Ik heb 1999 motor trouwens, daardoor misschien net iets meer ruimte? Bij de diesel van van Ben ging het nog makkelijker qua ruimte, die was met een half uurtje klaar.

Ries van de Zilverschuit

Tsja, er zit blijkbaar verschil in de X70 qua ruimte.

Ik ga maar even door op het advies van Robbie, als ervaringsdeskundige. (Ik las dat iemand met een C70 ook dit probleem had.)

Dus auto opkrikken op het steunpunt aan de achterkant van het subframe (die driehoek) tot wiel vrijkomt. Steun eronder. Wiel en spatschermen eraf. Bout aan de voorkant van het subframe losdraaien zodat de voorkant zakt.

Dat net zo lang totdat het subframe en de magneetkoppeling onder de stalen staande  balk vandaan komt en je erbij kunt met een ratel en de boutjes? Of moet je het subframe bij het zakken nog ondersteunen met de krik? Forceer je dan niet te veel met een schuinhangend subframe?

En de terugweg? Het subframe omhoog brengen met de krik en dan de bout weer aandraaien? Of lukt dat door de bout alleen al aan te draaien? (Lijkt mij sterk). En wiel en spatschermen weer monteren.

Sbv

Ik heb zelf speciaal hiervoor een ringrateltje gekocht, dat scheelde me redelijk wat tijd