De Zilverschuit - Bestuurderszitting vervangen

Gestart door Ries van de Zilverschuit, 28-12-2011 16:59:09

Vorige topic - Volgende topic

yannickdv

Oh resultaat, geweldig. Veel strakker.

En ik heb gewoon de €30ps rubbers van Skandix gebruikt. Heb de tool nu tenslotte toch, kan het zo weer vervangen :P
Groet, Yannick
'21 - Skoda Octavia RS iV - Grijs - 55.000km (leasert)
'18 - VW Up! MoveUp 60pk - wit - 185.000km (voor de vrouw)
'99 - Volvo V70 2.5 10V Automaat - 421 DOP - 538.000km (hij is terug!)
'09 - BMW 520D E61, '06 - Volvo S60 2.4i, '97 - Volvo V70 T5 Frost Green

Ries van de Zilverschuit

Even voor de duidelijkheid.
1) Je hebt eerst de klus aan de ene kant gedaan en de auto alleen aan die kant opgekrikt? En de schokbreker heb je aan de bovenkant losgemaakt, neem ik aan?
3) Een zet de krik dus onder as en krikt die omhoog en  de ander positioneert de as zodat het oog over de stob valt? En daarna zet je de schokbreker weer vast.

En dan doe je de andere kant op dezelfde manier.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Ries van de Zilverschuit

Nou, vanavond een poging gedaan. Alles demonteren ging heel voorspoedig, totdat het rubber zelf aan de beurt was. Zelfs met de supertool van Miyel geeft hij geen krimp. De tool buigt vervaarlijk. Rubber komt een paar millimeter naar buiten en veert dan weer terug als je de pers lost.

Toen heb ik met een boor het rubber in de as aan de linker en rechterkant met een boor doorboort en vervolgens met een moker links en rechts op het oog gemept. Nu zit er links en rechts behoorlijk wat speling op. Alleen hij blijft toch weer hangen op het rubber boven en onder het oog. Omhoog en omlaag kan ik geen speling realiseren.

Het werd donker, toen ben ik maar gestopt, na een uur tobben.

Wie heeft er de verlossende tip!

volvobug

Just checking, je hebt het boutje er toch wel uit gehaald?
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Ries van de Zilverschuit

Haha, jahoor. Zie het boutgat van het rubber door gat in de as naar links en rechts gaan. Helaas niet naar voren en achteren.

arjenT5R

Citaat van: Ries van de Zilverschuit op 29-06-2017 23:35:52
Haha, jahoor. Zie het boutgat van het rubber door gat in de as naar links en rechts gaan. Helaas niet naar voren en achteren.

Flink stoken!
Ik moest er toen echt wel met de brander op om de boel lost te krijgen.
Flink voorspanning er op met de tool en dan branden totdat ie speling gaan krijgen en dan de spanning weer opdraaien.
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Miyel

Hoi Ries,
Mijn rubbers waren nieuw, daarom kwamen ze natuurlijk gemakkelijk los.
Maar er zit in de rand van het rubber bij mij een stalen rand (in gevulkaniseerd). Misschien als je hier een beitel tussen zet en wat tikken geeft wanneer er veel spanning op de tool staat?
En anders het rubber vernietigen door boren en hitte ja..
850 T-5R (Currently being renovated and modified)
V70N 2.4 T5 MY05 (Gezinsbak)

UserID6342

Zou de rubbers ook zowel onder als boven uitboren met een goede 8mm boor. (rondom wegboren dus dat rubber) Meestal komt hij dan met een paar goede klappen wel los, anders idd wegbranden helemaal.

V70geRwin

Citaat van: Dirk342 op 30-06-2017 07:18:40
Zou de rubbers ook zowel onder als boven uitboren met een goede 8mm boor. (rondom wegboren dus dat rubber) Meestal komt hij dan met een paar goede klappen wel los, anders idd wegbranden helemaal.

Exact. Ff doorboren  :D

Ries van de Zilverschuit

Bedankt voor de tips! Ga eerst maar even een nieuwe boor 8mm halen (gisteren gebroken) en nieuw busje campinggas voor de brander voor het uiterste geval.

Vanmiddag verder.

razorx

Uitboren is inderdaad een goede oplossing.
Het grote nadeel van die tooltjes vind ik, is dat ze de bus scheef trekken waardoor het moeilijker en moeilijker wordt.
Hij zet zich als het ware vast.

Wat ook werkt is de bus na de eerste millimeters er niet uit te trekken maar te tikken. Met een latje en een mokertje paar tikken aan de boven kant en dan weer een paar tikken aan de onderkant. Wat kruipolie helpt. De kracht komt dan van een logischer kant.

Je moet hiertoe wel lekker de ruimte hebben. De hele as er onder vandaan is eerder minder werk dan meer werk.

classicT5

As eronder uit is vrij makkelijk. De 4 imbusbouten van de asstomp demonteren en velg gemonteerd laten.

Hoef je je remleidingen, klauwen ed niet los te halen, kun je gewoon aan de velg laten zitten.

Ries van de Zilverschuit

Nou de beer is dood...

En de oude rubbers liggen in de kliko.

Was weer een lekker klusje  :P. De kant van de benzineleiding gedaan met boren, meppen en beitelen, ondersteund met de Miyel-tool. De andere kant de tool erop gezet, aangespannen en gaan smelten. Het plastic en rubber borrelden op een gegeven moment uit de as en met het opvoeren van de spanning kwam het rubber rustig los. Moet je wel rustig blijven doorstoken. Deze methode werkt wel het beste, vind ik. Als is het de vraag of die verstandig is voor de andere kant, met de benzineleiding in de buurt.

Op zich best een simpel klusje eigenlijk... Toch veel tijd gekost.

Wat betreft de fabrikant van die dingen: Boge stond er op het rubber. Volgens Estateservice is Febi Bilstein eerste montage, maar dat klopt dus niet. Ook geen Lemförder dus. Aftermarkt heb ik Boge als merk van achterasrubbers niet voorbij zien komen. Het is Febi Bilstein geworden.

Miyel: bedankt voor het lenen van je tool!  

volvobug

Mooi dat het gelukt is!

Boge is Lemforder, zijn al langer geleden samengegaan onder het ZF bewind.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

razorx

Mooi dat het gelukt is. Het is geen fijn klusje. Al kan je het je zelf makkelijker maken. Dirk heeft me een keer geweldig geholpen met onze v70R. Daarvoor dacht ik die klus wel aan te kunnen omdat ik die met de 10V ook al gedaan had. Als het tegen zit herken je de echte sleutelaar. ;) Top dat het gelukt is!