Aandrijfas vast????? (was: Draagarm TDI - SPOED)

Gestart door pwberg, 29-12-2011 18:02:38

Vorige topic - Volgende topic

pwberg

Houston, we have a problem.

Ben vandaag begonnen aan de veerpootlagers en -rubbers en de draagarmen. Ben begonnen met de linker zijde. Veerpootlager en -rubber gingen voorspoedig en was feitelijk zo gebeurd. Draagarm begon ook wel aardig, van de 4 bouten waren er 2 slecht bereikbaar door de versnellingsbak maar na een intensieve WD40-behandeling geen probleem.

Echter de andere bout, welke de fusee opsluit, geeft muchos problemos. Moer ging er zonder veel inspanning vanaf maar de bout gaat met geen mogelijkheid uit de beide brackets. Wat ik me afvraag, zit er in beide brackets (welke de fusee opklemmen) schroefdraad of alleen in de "achterste" (moerzijde)?

Boutkop is al flink beschadigd (gelukkig nog niet helemaal rond), andere opties om hem toch los te krijgen zijn van harte welkom.

De auto staat nu met de kont buiten de garage en moet (straks) wel naar binnen, dus van enige spoed is wel sprake  :-\
(\_/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination.

MVeldhuis

Wil de bout zelf niet rond als je er een dop en ratel op zet?

pwberg

Citaat van: MVeldhuis op 29-12-2011 18:27:13
Wil de bout zelf niet rond als je er een dop en ratel op zet?

Nope, zit poepievast. Vandaar dat ik vermoedt dat er in het bracket aan de moerzijde ook schroefdraad zit......
(\_/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination.

Sbv

Let ook goed op dat je aandrijfasssen niet uit elkaar vallen. Elianmars heeft hier ervaring mee. Het is overigens enkel bij handbak.

Kan je met een breekijzer niet fusestuk van draagarm los krijgen ?

pwberg

Citaat van: Sbv op 29-12-2011 18:44:34
Let ook goed op dat je aandrijfasssen niet uit elkaar vallen. Elianmars heeft hier ervaring mee. Het is overigens enkel bij handbak.

Kan je met een breekijzer niet fusestuk van draagarm los krijgen ?

Aandrijfas zit vast met een touw, tevens zit de veerpoot alweer terug.

Breekijzer gaat niet lukken, de kogel van de fusee zit gewoon nog vast en in de bout is geen beweging te krijgen. Omdat de kop al flink beschadigd is durf ik niet al te veel meer verder te "klooien".
(\_/)
(O.o)

grijzev70tdi

Kun je hem er niet uit tikken? Anders eerst even een nieuwe bout scoren. Dan maakt het ook niet zo uit als je hem sloopt.
Grolsch, het klinkt al lekkerder

The Demon

Volgens mij zit er geen schroefdraad, je kan proberen met een drevel (geen Dremel) de bout eruit te tikken, ik vermoed dat roest de reden is dat hij vast zit, of er staat spanning op zodat de bout "klem" zit.

Citaat van: grijzev70tdi op 29-12-2011 18:50:19
Anders eerst even een nieuwe bout scoren. Dan maakt het ook niet zo uit als je hem sloopt.
Die moet moet je toch vervangen.

Groet,
The Demon.

pwberg

Kun je hem er niet uit tikken? Anders eerst even een nieuwe bout scoren. Dan maakt het ook niet zo uit als je hem sloopt.

Nope, helaas ook geen optie.

Kan niemand me uitsluitsel geven of er schroefdraad in (een van) de bracker(s) zit? En dat de moer dus alleen ter borging is?

Als hier wel schroefdraad in zit moet de bout er echt draaiend uit, mochten dit allebei blinde gaten zijn dan is het een kwestie van doorrossen en volhouden.....
(\_/)
(O.o)

pwberg

Citaat van: The Demon op 29-12-2011 18:51:32
Volgens mij zit er geen schroefdraad, je kan proberen met een drevel (geen Dremel) de bout eruit te tikken, ik vermoed dat roest de reden is dat hij vast zit, of er staat spanning op zodat de bout "klem" zit.

Anders eerst even een nieuwe bout scoren. Dan maakt het ook niet zo uit als je hem sloopt.
Die moet moet je toch vervangen.

Groet,
The Demon.

Cheers, daar hebben we wat aan!!!! Nieuwe bout is beschikbaar.

Ga weer effe verder prullen, maar laat dit je niet tegenhouden om toch te reageren   :eusa_whistle:
(\_/)
(O.o)

grijzev70tdi

zit geen schroefdraad in. Gewoon er door rossen. Dan komt hij vanzelf. Anders met branders in de weer ;)
Grolsch, het klinkt al lekkerder

Douwe

Je zou kunnen proberen om de fusee  warm te stoken.Je crëeert dan een beetje ruimte, en mocht men in het verleden gedacht hebben van:"voor de zekerheid maar borgen met loctite"
Dan gaat het ook los.
Denk wel aan het rubber, tenzij je de complete draagarm wil vervangen.
"If life is just a highway, then the soul is just a car"
Volvo 242  2.0 LPG Automaat 1974
Volvo 245 V6  LPG  Automaat 1978
Volvo 854 2.5 20v Handbak 1992
Volvo 854  2.3 T5   Automaat 1995
Volvo 855 2.5 10v LPG G3 Handbak1996

beunmaat

je kan ook proberen om de spanning van de bout te halen door de draagarm een beetje op te krikken.
En dan met een paar flink meppen die bout eruit tikken.

pwberg

Geen schroefdraad is iig goed nieuws

Warmstoken is op zoch een goede optie, maar moet dan wel uitkijken voor de buitenste hoes van de aandrijfas. Complete draagarm wordt sowieso vervangen.

Even lobbyen voor een gasbrandertje, ondertussen maar pappen en nathouden met WD40......
(\_/)
(O.o)

pwberg

Citaat van: beunmaat op 29-12-2011 19:02:41
je kan ook proberen om de spanning van de bout te halen door de draagarm een beetje op te krikken.
En dan met een paar flink meppen die bout eruit tikken.

Al geprobeerd, maar helaas zonder resultaat.....
(\_/)
(O.o)

Douwe

Citaat van: pwberg op 29-12-2011 19:05:56
Geen schroefdraad is iig goed nieuws

Warmstoken is op zoch een goede optie, maar moet dan wel uitkijken voor de buitenste hoes van de aandrijfas. Complete draagarm wordt sowieso vervangen.

Even lobbyen voor een gasbrandertje, ondertussen maar pappen en nathouden met WD40......

Als je de moer van de aandrijfas losmaakt, en de draagarm bij het subframe losmaakt kun je de veerpoot naar buiten bewegen.
Zorg er wel voor dat de aandrijfas niet helemaal losschiet.
"If life is just a highway, then the soul is just a car"
Volvo 242  2.0 LPG Automaat 1974
Volvo 245 V6  LPG  Automaat 1978
Volvo 854 2.5 20v Handbak 1992
Volvo 854  2.3 T5   Automaat 1995
Volvo 855 2.5 10v LPG G3 Handbak1996