WEER TERUG: Weer een S70 ;-)

Gestart door Matthieu123, 24-01-2012 15:39:29

Vorige topic - Volgende topic

Sbv

- krap met zitten voorin( voor mij dan)
- minder luxe en comfort dan momenteel
- tunen ach...chipje tegenwoordig doet ook wonderen(bij een turbo

Taranis

Citaat van: Matthieu123 op 08-08-2012 12:16:06
Waarom niet? Vind jij het minder rijden ?

Ja. Ik wil niemand op z'n tenen trappen want ik vind ze ook mooi, maar niet voor dagelijks vervoer. Het is echt een flinke generatie ouder dan wat je nu rijdt en dat merk je.
Daarentegen is de techniek wel heerlijk ongecompliceerd. Overigens is 't lastig om er 1 te vinden die niet al 5 ton gedraaid heeft...

KIM

Hier dan ook even een voorstander...

Ik heb een 740 in gebruik (eigenlijk de vrouw) en vind er eigenlijk goed mee te leven. Ik heb momenteel motorisch wel een beetje gezeur, maar als een turbo blokkie 4 ton heeft gelopen moet ik daar eigenlijk niet over zeuren.

Er is een heel duidelijk verschil tussen de 850 en de 740. De 850 is een wat sportievere auto met betere stoelen voor de lange rit. Dat wil niet zeggen dat de stoelen van een 740 slecht zijn; die van een 850 vind ik echt extreem goed (ik ben 1.89 m).
De 740 rijdt echt als een schip (met bijbehorende wegligging  :eusa_whistle:), maar wel lekker.

Qua sleutelen is een 740/940 echt een verademing (behalve het dashboard dan, maar daar hoef je niet vaak aan te komen). Het interieur is iets beter rammelvrij te houden door de stevige constructie van diverse elementen (behalve de achterklep; die is net zo beroerd als die van een 850). Motoren van een 740 zijn erg robuust, maar ik ben van mening dat die van een 850 beter zijn.

Qua kilometerstanden zit je gewoon in dezelfde range te kijken als de 850.

Matthieu123

Hm, interessante allemaal..

Maar is die zit zo slecht dan bij een 740 of 940? Ik ben zelf 1.94 en zit nu op zo'n 128kg.. Dus de stoel moet wel gewoon goed zijn.

Ik moet er sowieso eerst eens een keer in gaan rijden eigenlijk.

UserID6342

Ik vind de stoelen van een 740/760 eigenlijk best goed.  OK, het is geen echte autostoel maar meer een fauteuil (tenminste in de 760 van me) maar dat de stoelen nu in een 850 beduidend beter zijn nee.  Kan ik niet echt zeggen.

Sbv

Ik zit veel en veel te dicht op het stuur. Ik ben maar 1.90 m alleen erg lange boven benen en armen. Ooit eens in een S90 gereden. Rijden was prima, maar het zat wat krap voor. Dit is heel persoonlijk.

Chris

Ik heb regelmatig in een 940 rondgereden in Noorwegen. Ik vond het persoonlijk een erg fijne auto, wel een beetje een vrachtwagen qua interieur... maar als je dat niet erg vindt is het prima. Qua zitten kan ik me voorstellen dat je als je wat groter bent minder goed zit, zelf had ik daar geen last van.

Een van de grootste voordelen, vooral ten opzichte van een N, is dat de auto een geniale (dus erg kleine) draaicirkel heeft :).

UserID6342

Citaat van: Sbv op 08-08-2012 18:41:51
Ik zit veel en veel te dicht op het stuur. Ik ben maar 1.90 m .......
Joh, zoals jij weet ben ik veel kleiner als jij en is eigenlijk mijn opmerking meer bedoeld voor die smurfen zoals ik ;D  Wij zitten in iedere stoel goed, behalve die verschrikkelijke Mercedesstoelen.

Taranis

Citaat van: Dirk342 op 08-08-2012 19:27:50
behalve die verschrikkelijke Mercedesstoelen.

En zelfs dat is persoonlijk. Mijn pa wilde de 300D van z'n schoonvader niet overnemen voor weinâg omdat er zulke kütstoelen in zaten, terwijl ik er echt 1000 km lang prima in zat (maar toen was ik ook nog maar een blaag van 14-15 jaar oud en 25 kg lichter ;D )

On-topic: ik vind de stoelen van de 940 zelf wel minder omdat ze zo zacht zijn. Je zakt er verder in en hebt daardoor minder gerichte steun in je onderrug.

Matthieu123

Even een update. Laatste tijd weinig aan de wagen gedaan.
De km stand is inmiddels 239.xxx. Sinds januari dus 25k gereden.

Geen problemen gehad de laatste tijd. Binnenkort de wagen maar eens verwennen met nieuwe voorbanden. Ook de d riem komt er aan. Al zat er een sticker op dat die pas moet bij .270dkm. Vreemd, want volgens mij moet ie toch echt om de 120. Of zou hij een keer op leeftijd zijn vervangen?

maruska

wellicht tussentijds eens vervangen, eerder dan de 120, of juist later.. 120+150 bijv.. of 80+80+90 ? je weet het niet tot je de waarheid kent ;D
Accessoire verzamelaar - Bijna alle essentials in bezit
T-5R

Matthieu123

Citaat van: maruska op 07-11-2012 12:05:39
wellicht tussentijds eens vervangen, eerder dan de 120, of juist later.. 120+150 bijv.. of 80+80+90 ? je weet het niet tot je de waarheid kent ;D

Inderdaad.. ik ga 'm laten vervangen rond de jaarwisseling. Waarrschijnlijk door Thuur.
Ik heb er aan gedacht om het zelf te doen, maar omdat ik niet echt beschik over een sleutelruimte besteed ik dit toch maar even uit.

Matthieu123

Vandaag.. vroeg klaar met werken en even langs de winkel voor wat groente en fruit.. Toen ik wegreed stuur ik scherp in en geef gas..
Tok!.. hmm klinkt niet goed. Bij aankomst thuis bleek de rechtervoorvelg behoorlijk vet aan de binnenkant.

Net even een check gedaan en uiteraard is de ashoes gescheurd. Ook kwam ik er achter dat de stuurkogel rechtsvoor enorme speling heeft (verklaart ook wel de tok) Zo te zien is de hoes nog niet lang gescheurd en het was geen typisch geluid van een as/homokineet.

Toen links ook maar even gecontroleerd.. voor-achterwaartse speling... hm dit verklaart wel het zoekerige gedrag van de laatste tijd. Zichtbaar speling op de draagarm dus.

Ik heb dus net bij skandix draagarmen, een ashoes en een stuurkogel besteld. Financieel kwam het nu niet echt lekker uit, maar het moet maar weer. Ik hoop dat het in ieder geval voor zaterdag binnen is zodat ik zaterdag alles kan monteren. En dan volgende week even uit laten lijnen.
Een ashoes vervangen heb ik nog nooit gedaan...Wordt een lekker smerig klusjes waarschijnlijk.

In december dan dus de d-riem en weer een beurtje en nieuwe banden. Iemand nog tips voor goede banden die niet al te duur zijn en lang meegaan?

Taranis

Succes met het vervangen van de ashoes, dat is zo'n smerig klusje dat ik 'm er voor weg breng.

Ben benieuwd hoe je Skandix draagarmen en stuurkogel bevallen. Ik heb zelf niet zulke goede ervaringen met imitatie-onderstel-delen. In mijn ervaring slijten ze zo snel dat het achteraf goedkoper geweest was om origineel aan te schaffen.

Qua banden: bij mij gaan Michelins altijd idioot lang mee (100.000+ km), ondanks dat ze in aanschaf vaak niet de goedkoopste zijn.

grijzev70tdi

100 000 km? :O Onder de N zitten ze nu zo'n 50 000 en word wel hard minder. Misschien net komende zomer redden, achterop dan
Grolsch, het klinkt al lekkerder